Hoofdsponsor

1/84 "Amerigo vespucci" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zal het daar eens mee proberen rik
Deze heb ik gekocht:
1_IMG_1235.jpg


Met dit plamuur heb ik vroeger veel mee gewerkt en het was een plezier, is wel 2 componenten plamuur maar zeer fijn voor afwerking.
Ik laat iets weten van het resultaat.
1_IMG_1236.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die snelplamuur is goed. Dat is dezelfde ben ik achter dan die ik in beeld had gebracht. Alleen voor nederland heeft dit de naam Allebastine en voor Belgie dus Polyfilla. Ik heb dat even opgezocht bij de importeur. Dus het is het zelfde.

Wat betreft de poly plamuur. Dat is sterk heel sterk. En ik wens jou dan veel succes met schuren. Dit is namelijk veel sterker dan hout of plamuur. Maar daarintegen wel stevig. Dus wanneer je dit hebt gebruikt is het zelf zeebestendig. :D Zoiets heb ik ook op mijn Karel Doorman gebruikt. Deze heb ik daarna voor de fijne krasjes de Allebastine gebruikt.
 
Ach ok bedankt

Deze poly plamuur zal ik dan maar proberen te gebruiken als het echt nodig is, want het maakt ook veel fijn stof en als het idd zo hard is om weg te schuren dan zal het wel veel schuren worden, dus heb ik juist een test gedaan met die polyfilla en eens kijken wat dit zegt, is wel zeer fijn idd maar je kunt er niet te lang mee werken heb ik juist al ondervonden, het is beetje zoals die kneedbare houtpasta maar dan fijner.
 
Update 04-03-08

Heb dus de romp nu eens verder geplamuurt met die snelplamuur en het is echt een plezier om met deze plamuur te werken, daarom men dank rik.
Hij is bijgewerkt voor de laatste keer denk ik, straks nog effe schuren en dan zien als alles er naar wens uitziet, ik denk dat ik dan eerst een laklaag zal aanbrengen om de puntjes te zien die nog aandacht nodig hebben.
Het roer heb ik ook al afgeschuind en geschuurd en deze wacht ook op zen eerste laag primer.

Foto's zullen voor het weekend zijn daar ik vanavond vertrek voor 3 dagen op cursus, voor men werk.
 
Wat ik doe met de Kareldoorman op dit moment is dat ik na het plamuren de romp spuit met zwarte verf. Dan alles licht opschuur totdat het zwarte weer weg is. Dan blijven er altijd een aantal krasjes of putjes over. Die moeten dan nog geplamuurd worden. Nu heb ik zwart genomen omdat ik daar veel van heb, een andere afwijkende kleur kan ook. Als het maar niet wit is. Omdat het plamuur wit is.
 
Wat ik doe met de Kareldoorman op dit moment is dat ik na het plamuren de romp spuit met zwarte verf. Dan alles licht opschuur totdat het zwarte weer weg is. Dan blijven er altijd een aantal krasjes of putjes over. Die moeten dan nog geplamuurd worden. Nu heb ik zwart genomen omdat ik daar veel van heb, een andere afwijkende kleur kan ook. Als het maar niet wit is. Omdat het plamuur wit is.


Yup is goed idee, maar ik moet nog om verf gaan om de Vespucci te spuiten, ik ga vanavond naar antwerpen op Cursus en ga eens binnenwippen bij die modelbouwwinkel op de eiermarkt :p
 
Update 08-03-08

Hallo
Ik heb hier een paar foto's genomen van mijn schip waar ik een beetje lak heb opgespoten om de fouten beter te zien, mijn vraag aan jullie is nu, zouden jullie het schip verder plamuren tot je niet meer kan zien dat het hout is of zouden jullie het zo laten bekijk de foto eens:
1_IMG_1242.jpg

Hier kun je beter zien wat ik bedoel, hier zie je dus nog dat het van hout gemaakt is, en dat vind ik persoonlijk mooi, maar kunnen jullie me eens goeie raad geven hoe jullie het verder zouden aanpakken? Er moet natuurlijk nog flink wat verf op ook, dus ik weet niet, het zal nog veel minder te zien zijn in elk geval.Ik wil er ook geen polyester boot van maken :rolleyes:, ik wacht nog effe af op jullie reacties.
1_IMG_1243.jpg

Bedankt en tot de volgende update
 
Laatst bewerkt:
Tja, da's een moeilijke. Enerzijds is het zonde om al je mooie houtwerk weg te werken onder plamuur en verf, aan de andere kant, de Amerigo Vespucci is een metalen schip, dus hoe realistisch wil het maken. Ik vrees dat je dat toch voor je zelf zult moeten uitmaken, in hoeverre je haar natuurgetrouw wilt nabootsen.
 
dag dirk
zoals de heer verkuijl aan geeft is het schip van staal gebouwd.
dus volgens myn beschyden mening weg schuiren die boel tot je een romp geeft die net een kinder poepje is.
ik weet het ,jammer van het mooie werk maar het einde is dan ook naar
groetjes,ronny
 
Wat u zou moeten doen is eigenlijk niet zo heel moeilijk. Kijken naar de echte. Is daar de beplanking goed te zien. Zo laten. Is deze zo glad als een aal. Dan zou ik haar zo stak als mogelijk proberen te krijgen. De Zwarte Zee en de Condor heb ik allebei zo stak als maar kan geplamuurd. Er zijn veel mensen die niet geloven dat deze van hout zijn gebouwd als spantmodel. Dan laat ik ze de binnenkant zien. ;)Deze schepen zijn in het echt ook glad. Zo hoop ik dat u een beetje een goed antwoord op uw vraag heeft gekregen.

(persoonlijk zou ik deze glad hebben gemaakt. Omdat het schip geschilderd word in kleur en niet als houten model wordt uitgebeeld. Dit in verband met de schaal die het betreft. Er zijn veel mensen die daar anders over denken. Vandaar dat ik dit op persoonlijke titel schrijf)
 
Ok ik weet meer dan genoeg, bedankt allen voor uw mooie reacties, ik zal maar weer aan het werk gaan met verder plamuren, eerst beetje ruw zetten terug en dan maar plamuren en schuren tot men ***.... gelijk hangen :rolleyes:
 
Dirk ,

ik heb dezelfde mening als de andere , deze romp moet zacht zijn als een babyhuid ...

spuit maar enkele laagjes dikkere plamuur op , van deze die je vindt bij de bouwmarkten in spuitbussen , met een schuurbeurt tussen de lagen ...

de groetjes ,

Laurent
 
Update 09-03-2008

Terug een kleine update die ik uitvoerde.
Ik heb nu dus de volledige romp terug onder handen genomen en met plamuur bewerkt, hier volgen een paar foto's:

1_IMG_1252.jpg

Ik heb nog maar 1 kant volledig opgeschuurt en terug bewerkt met snelplamuur

1_IMG_1251.jpg

Hier kun je zien wat ik bedoel met het bewerken van de kleine details, hij moet echt strak zijn dus zal ik nog wat meer plamuur en schuurwerk mogen uitvoeren, ik heb dus op de plaatsen zoals omcirkeld met rood snelplamuur aangebracht om dan straks weer te schuren tot het zoals jullie het zeggen, als een achterwerk van een baby is :rolleyes:.


1_IMG_1253.jpg
 
Laatst bewerkt:
Met een rubberen plamuurplaat kunt u het geheel ineens strak trekken. Deze trekt u dan als een raamwisser over de gehele romp. Dit twee keer en u bent eigenlijk al redelijk klaar. Dat werkt mooier dan kleine stukje plamuren. Ik bedoel niet het eindresultaat, dat zal het zelfde zijn denk ik maar het werken met plamuur op zich. Het voordeel van rubber is dat het de vorm van het schip aanneemt maar niet van de putjes die er in zitten.
 
Met een rubberen plamuurplaat kunt u het geheel ineens strak trekken. Deze trekt u dan als een raamwisser over de gehele romp. Dit twee keer en u bent eigenlijk al redelijk klaar. Dat werkt mooier dan kleine stukje plamuren. Ik bedoel niet het eindresultaat, dat zal het zelfde zijn denk ik maar het werken met plamuur op zich. Het voordeel van rubber is dat het de vorm van het schip aanneemt maar niet van de putjes die er in zitten.

Heb ik juist gedaan, alleen op de stukken die nog gedaan moesten zijn :rolleyes:

Ik denk dat ik een redelijk goed resultaat heb nu al, heb juist nog wat snelplamuur gebruikt en zal dan deze avond denk ik nog opschuren en dan nog hier en daar wat kleine aanpassingen doen, en dan hoop ik morgen men romp al een eerste keer te kunnen spuiten met lak, is te zeggen een nevel aanbrengen om dan de foutjes nog te zien.
 
U bent op de goede weg. Ik ben dan ook reuze benieuwd naar de volgende foto's, die kleinigheidjes zitten ook in al mijn schepen. En daarvoor gebruik ik een ander rubber. Dit is gemaakt van een in stukjes geknipt rubber. Dan kan ik hiermee de plamuur vlakker aanbrengen en droogt deze sneller. Het werken blijft dan hetzelfde.
 
Hmmm

Ik heb net men romp afgewerkt en een laagje Surfacer met een borstel aangebracht.
Er zitten veel te veel strepen op, kan ik dit nog wegschuren, want ik denk als je begint te schuren op verf dat het schuurpapier onmiddelijk vol zit????

Foto's komen er aan als ik het toestel heb vanavond.
 
schuren met waterschuurpapier, maar enkel als je verf heel goed droog is.
 
Voila dan nog een update met foto's

Hier zie je dus wat ik bedoelde in de vorige update met de strepen die in de verf heb door het schilderen met de borstel die ik niet goed kan zo te zien :mad:
1_IMG_1254.jpg

Ik zal deze verf morgen proberen we te schuren of strak schuren met waterschuurpapier zoals Exserco me aanraad.Je kunt het op deze foto moeilijk zien maar de romp is toch betrekkelijk strak hoor :rolleyes:, juist jammer en dom van mij om met de verfborstel tekeer te gaan, als ik de verf mooi strak geschuurd krijg morgen zal ik er een donkere verf op nevelen, dan zie je het resultaat mooi.
1_IMG_1255.jpg

Ik ben intussen ook al bezig met het bewerken van de sloepjes, ik ben ze allen spuitklaar aan het maken om ze dan allen samen te spuiten.1_IMG_1256.jpg

1_IMG_1257.jpg


Hier heb ik de dekranden al in een eerste laag Magonie kleur geschilderd
1_IMG_1258.jpg

Hier nog een paar sloepjes en de brug van het reddingsbootje die allen klaar liggen om gespoten te worden
1_IMG_1260.jpg


Ook het roer heb ik al een eerste keer bewerkt met wat plamuur.
1_IMG_1261.jpg

Tot zover deze kleine update
 
Laatst bewerkt:
Ik kan niet zeggen dat het er verkeerd uit ziet. Surfacer is nu eenmaal een soort van grondverf. U zult zien dat het er best goed vanaf geschuurd kan worden. Ik zou zeggen dat u nu idd met een afwijkende kleur de volgende laag verf moet aanbrengen. Deze dan licht opschuren en u ziet gelijk waar de oneffenheden zijn. Die kunt u dan gewoon weer bij plamuren. Let er wel bij op dat het geen bultjes zijn of heuvels zoals hier wel eens gezecht wordt. Dan kunt u wel plamuren maar deze kunt u dan beter wegschuren. Dit is te controleren met een klein latje. Hobbelt deze er overheen dan is het een bult. Of anders ziet u een kuiltje. Maar goed dat wijst zichzelf. :D Ik kan dus nu alleen maar zeggen doe zo voort. U gaat echt de goede kant op.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan