Hoofdsponsor

1/84 "Amerigo vespucci" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dag allemaal ,

qua verspringingen , ik heb eentje per vijf toegepast omdat ik dat mooi vond , het zou kunnen zijn dat het maar een 4 was , ik heb daar geen preciese informatie over gevonden .

Wat ook op mijn "Zinnia" niet vergeten moet worden , de beplanking was aangebracht op stalen dekken , de houten dek berust niet op houten balken ...

de verspringingen hingen af van de scheepswerven , van het soort hout die zij in stock hadden , welke lengte dit hout had ...

de groetjes ,

Laurent
 
Hallo,

Mja ik kan er nu niet zoveel meer aan doen denk ik???????

Je kan alsnog je dek "herbeplanken" met fineer. Dat is maar 0.5mm dik en zal niet veel veranderen.
Maar ik kan best begrijpen dat je daar de goesting niet meer voor zou hebben...:p
Alhoewel, toch eens over nadenken voor je verderdoet;)

Frédéric
 
mijn bescheiden mening is dat je nu gewoon door moet gaan met waar je mee bezig bent. Dit gewoon als leerpunt voor de volgende keer. Het dek ziet er toch goed uit. Al is het voor een prof niet geheel correct. Maar dat zijn er echt niet veel. En daar val ik ook niet onder. ;)
 
Bedankt voor jullie mooie en leerrijke reacties, maar ik zal idd gewoon verder bouwen aan men schip, het is een mooie leerschool geweest dit schip en zeker de deskundige uitleg bij alles van jullie, bedankt daarvoor.

Woensdag vertrek ik terug voor 6 weekjes naar Dubai en mischien een overtocht doen naar Manilla phillipijnen.
Als ik terug thuis ben zal ik eens een bezoekje brengen aan de Mercator in Oostende zoals Laurent idd voorstelt en veel foto's nemen.
 
Dirk, heel veel plezier in de aankomende 6 weken. Ik weet het is werk. Maar dat zal de pret niet drukken denk ik.


:D
 
Niemand nodig om uw koffers te dragen, Dirk? cute

Veel succes in de Emiraten!



Droop
 
Bedankt allen, ik zal aan boord terug men best doen ;)
Bon, ontopic blijven nu

Morgen zal ik nog een paar foto's zetten van de patrijspoorten die heb geplaatst, heb al terug een beetje verder gedaan met 1 zijde van het schip.
 
Update 08-04-08

Ben begonnen met het plaatsen van de patrijspoorten aan een kant, je kan ze zien op de foto's.
Ook kun je zien dat ik vooraan een beetje slordig ben geweest en je kunt mooi de witte streep zien die de secondelijm heeft aangebracht na dat ik er eentje uit men handen liet vallen, dat zal ik dus nog moeten bijwerken maar hoe ik deze lijm kan verwijderen zonder de verf te beschadigen weet ik ook niet.
1_IMG_1479.jpg

Hier achteraan ook al bezig geweest, ziet er goed uit.
1_IMG_1481.jpg

Hier zie je dus dat ik de boorden mooi heb afgewerkt,en ook de ankerplaten heb bevestigd.
1_IMG_1482.jpg


1_IMG_1483.jpg

Tot zover deze update
Volgende zal begin junni zijn :confused: daar ik morgen terug voor 6 weekjes.
 
Laatst bewerkt:
Wat je op enkele weken hier hebt gepresteerd met de Amerigo is echt wel geweldig!
Voor secondenlijm bestaat er wel een 'debonder' om vastgelijmde onderdelen
netjes terug los te krijgen, maar daar heb je waarschijnlijk al wel van gehoord;
En ik heb geen flauw idee hoe de verf daarop gaat reageren, maar je hebt nu toch enkele
weken de tijd om daarover na te denken ;).
In ieder geval goede reis!

Groetjes

Carl
 
netjes terug los te krijgen, maar daar heb je waarschijnlijk al wel van gehoord;
En ik heb geen flauw idee hoe de verf daarop gaat reageren, maar je hebt nu toch enkele

Hooooooo, stop, huuuuuuuuu, wacht eens even...........

Dit tast alles aan. De verf, het hout, en de lijm niet zo goed.

De oplossing hiervoor is. Met een fijn schuurpapiertje eventueel op een latje gelijmd. De lijm iets terug schuren, daarna een beetje vernis er over. Dan zie je er niets meer van. :D Echt het werkt uitstekend.
 
Eenmaal het bericht verzonden vreesde ik al dat het niet zo'n beste oplossing zou zijn :mad:

Sorry Dirk en bedankt Rik!

Groetjes

Carl
 
Ik heb het een beetje weg geschuurt met zeer fijn schuurpapier, later zal ik er nog een laagje blanke lak op geven om het terug in orde te maken maar er kan nog vanalles gebeuren dus wacht ik tot het laatste om te spuiten.

Straks nog een update met foto's van de patrijspoorten die ik plaatste en de kleine onderdelen die ik net in de primer heb gespoten.

Dan nog een vraagje: het beplankte dek, zou ik deze nu al in de olie of de vernis zetten of wachten tot het allerlaatste???
 
Dan nog een vraagje: het beplankte dek, zou ik deze nu al in de olie of de vernis zetten of wachten tot het allerlaatste???

Hallo,

Ik zou dit vernissen van het ogenblik dat het beplankt en gladgeschuurd is vooraleer iets anders te schuren of te verven. De vernis biedt je dek de nodige bescherming. Als je dan al eens met verf "lebbert" kan je het nog afkuisen zonder dat deze je onderliggend hout binnengedrongen is.

Maar... ieder zijn manier. Alle truukjes zijn goed als het resultaat er maar is.

Groetjes,
Frédéric
 
Hallo,

Ik zou dit vernissen van het ogenblik dat het beplankt en gladgeschuurd is vooraleer iets anders te schuren of te verven. De vernis biedt je dek de nodige bescherming. Als je dan al eens met verf "lebbert" kan je het nog afkuisen zonder dat deze je onderliggend hout binnengedrongen is.

Maar... ieder zijn manier. Alle truukjes zijn goed als het resultaat er maar is.

Groetjes,
Frédéric

Is inderdaad een optie, effe wachten wat de andere mede bouwers er van denken, alvast bedankt voor uw reactie Frédéric



Nieuwe update met foto's deze keer:

Hier onder enkele foto's van de gemonteerde patrijspoorten.
1_IMG_1498_2_.jpg


1_IMG_1499_2_.jpg

Ja is juist hier en daar zit er eentje niet echt 100% juist, maar dit komt omdat ik dus een paar van die kleine nageltjes heb laten zitten en als ik het gaatje boorde voor de patrijspoort mag je eens raden, jawel op zo'n nageltje en daarom zit er hier en daar een niet echt op lijn, maar ook de echte vespucci kunde zien dat ze nie echt op een lijn lopen.
1_IMG_1500_2_.jpg
Ook zal ik in de eindfase van men schip nog een beetje de romp moeten bijwerken daar ik terug op zo'n nageltje heb gestotoen en men gat iets groter heb moeten maken, heb deze nu al beetje opgevuld met houtpasta en zal deze op de eindfase bijwerken de passende verf.

1_IMG_1501_2_.jpg
Hier heb ik al een klein deel van de luchtkokers en de luikjes in de primer gespoten.

1_IMG_1502_2_.jpg


1_IMG_1506_2_.jpg

Zo tot zover deze update, hopelijk kan ik morgen verder doen met het schilderen en verder afwerken van dit mooie schip.
 
Laatst bewerkt:
Even een advies van mijn kant. Tenminste zoals ik dat doe. Omdat ik vaak met hout werk, wacht ik altijd eerst even tot dat ik alle zaken op het dek heb zitten voordat ik ga lakken. (Nu voor het eerst met olie bezig, dat bevalt niet echt) Dus als de dekhuisjes een kleurtje moeten krijgen. Schilder ik deze eerst volledig. Dan schuur ik de onderkant gelijk met het dek. Dan is het hout ook weer kaal. Daarna lijm ik het volledig geschilderde dekhuisje op het dek. Dan krijg ik nooit verf op het dek. Een andere mogelijkheid is dat ik het hout kaal maakt waar het dekhuisje op komt te zitten. Maar dat is heel sporadisch. Eigenlijk alleen bij de Tinanic zo geweest. Dan als alle dekhuisjes, kaapstanders etc. dus alles van hout op het dek vast zit. Dan lakken. Wanneer de metalen onderdelen op het dek komen. Zul je toch met twee komponenten lijm moeten gaan werken. Die hecht in ieder geval altijd. Voor messing delen, kun je ook een gaatje boren. Daar een sateh prikker in lijmen met secondenlijm den daarna schilderen. Die satehprikker dan weer gebruiken om in het voorgeboorde dek vast te lijmen. Omdat je een gaatje boor, zul je ook weer met houtlijm kunnen werken. Het voordeel is een goede hechting en geen waas van de secondenlijm.

Ik hoop dat ik jou zo voldoende geholpen heb en dat je zo zelf de keuze kan maken voor wat voor jou het gemakkelijkste werkt. :D
 
Rik vanharte bedankt voor uw reactie, ik heb al een paar huisjes geschilderd en die kaapstanders en dergelijke zal ik ook eerst schilderen en dan eerst op het dek monteren.
Dan zal ik uw raad opvolgen en nadien alles in de vernis zetten daar u niet tevreden bent van olie.

Kunt u me ook eens een tutorial tonen hoe je het best hout nabootst op metalen onderdelen daar de trapjes die ik zal gebruiken in metaal zijn.( verf kleuren en welke kleuren eerst).
Ik dacht een van u een werk te zien te hebben waar u een soort van plastiek ook hout nabootste en dit was mooi gedaan.
 
Ik zal mijn best doen. Ik ben momenteel ook met een aantal zaken bezig, maar niet met een trapje. Zou je anders eens een trapje kunnen tonen. Dan kan ik even kijken hoe dat ik dat aan zou pakken.
 
Ik zal mijn best doen. Ik ben momenteel ook met een aantal zaken bezig, maar niet met een trapje. Zou je anders eens een trapje kunnen tonen. Dan kan ik even kijken hoe dat ik dat aan zou pakken.

Voila hier dan de foto hoe het moet komen maar dit is te strak, ik wil echt houtkleur van deze trap maken geen bronskleur of bruin maar dat het net echt hout lijkt.

1_IMG_1515_2_.jpg
Hierboven zie je dus een foto van de BB

Hier onder zie je dan het trapje en de armleuningen die ik al in de primer heb gespoten.
1_IMG_1520_2_.jpg

Er staan nog andere onderdelen op de foto zoals de luchtkokers en het roer van een reddingssloepje.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan