Hoofdsponsor

1/72 Hawker Huricane MkIIc (Revell) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Swaken

Well-known member
Registered
Lid geworden
8 feb 2009
Berichten
3.441
Hey,

Allez, mijn eerste bouwproject hier dan. Het betreft een Huricane MkIIc die ik bouw rond de periode van juni-augustus 1942. Het toestel dat ik wil voorstellen is een nachtjager die heeft meegevlogen ten tijde van Dieppe, 18 en 19 augustus 1942.

Het model is een bouwdoosje van Revell, met goeie paneellijnen en details, met een etsing-setje van Extratech en PE flaps van Part. Voor de rest scratch ik daar nog wel wat bij. De bedoeling is om een klein vignetje te bouwen juist voor de start.
Het is zo dat de bouw eigenlijk al in vergevorderde staat is maar ik wil dit hier toch maar onder plaatsen.

IMG_4883.jpg

IMG_4884.jpg

IMG_4885.jpg

IMG_4885.jpg

Vwoila, start met de bouw dan maar,
Montage van het interieur, gebruik hier PE met scratch,

IMG_0006.jpg

IMG_0007.jpg

IMG_0008.jpg

IMG_0011.jpg

Dit betreft een luikje van de cockpit die open ligt,

IMG_0013.jpg

De volgende foto's tonen het interieur in geschilderde toestand,

IMG_0014.jpg

IMG_0016.jpg

Het radioinsectieluikje die openligt,

IMG_0017.jpg

IMG_0018.jpg

IMG_0021.jpg

IMG_0022.jpg

IMG_0023.jpg

en een wazige foto van hetgene wat de radio's moeten voorstellen,

IMG_0019.jpg

Vwoila met het eerste deel. De volgende zullen wel komen,
Bye,:D
 
:unsure::unsure:

Oei, dat is een stukje vakmanschap dat ik daar zie. Geweldig ga zo door. :P
 
jawadde, we hebben hier precies weer enkele prof's binnengehaald.
 
Yep, ons swaken is dé detaillist bij uitstek.
 
Indrukwekkend scratchwerk, zeker op deze kleine schaal :O

Een Hurricane nachtjager ? Dan veronderstel ik dat de Vokes filter vervangen wordt door een gewone, en dat de kleur overwegend zwart gaat worden ? Hebt ge een bepaald toestel voor ogen, en van een bepaald squadron ?

Groeten, Pascal
 
Hallo aan allen,

Inderdaad, de Vokes filter is vervangen door een gewone luchtinlaat, het was dit model dat ik had liggen, maar indien nodig draai ik mijn hand er niet voor om, om veranderingen aan te brengen.
Inderdaad, een nachtjager van het 87e Squadron met het begin van de code LK....
Juist, de kleur van het toestel is overwegend donkergeschilderd, zijnde zwart onderaan met een een camouflageschema A bovenaan bestaande uit donkergrijs, dark seagrey en donkergroen.
Straks zal ik verder posten met foto's.:8
 
Vwoila, hier ben ik weer terug, met nieuwe foto's om te posten.
Het verdere vervolg van dit draadje....

Het interieur, samengebouwd,

IMG_0024.jpg

IMG_0025.jpg

Enkele exteriuerdetails aan het toestel waaronder de staartbediening,

IMG_0026.jpg

bevestiging van de roeren in schuine stand, met de versteviging,

IMG_0027.jpg

IMG_0042.jpg

bouwfase aan het interieur van de vleugelflaps,

IMG_0028.jpg

detail wielbasis,

IMG_0029.jpg

IMG_0030.jpg

geopende koeler,

IMG_0032.jpg

voorkant van de koeler,

IMG_0033.jpg

losse montage van de wielpoten, let op de remleidingen met klemmen,

IMG_0033.jpg

IMG_0035.jpg

bouwhandeling van de geopende vleugelflaps, elke steun wordt apart gemonteerd en voorzien van een asje, waarop de flap beweegt,

IMG_0037.jpg

uitgeboorde lopen van de 20mm Hispano-kanonnen, geboord met een boortje van 0,4mm,

IMG_0038.jpg

uitgeboorde uitlaatpijpen, let op het vlamschild gemaakt uit een stukje koperfolie,

IMG_0039.jpg

antennesteun, het antennedraadje wordt gemaakt uit moeders nylonkousen, een kapotte he,

IMG_0040.jpg

IMG_0041.jpg

Voila, ge hebt nu de volledige detaillering aan de buitenzijde van het toestel. De volgende keer meer,:8
 
Heel mooi! Ik ben erg onder de indruk! Je maakt er echt een kunstwerkje van! En dat op mijn favoriete schaal! Ik weet niet hoe het zit bij vlieg- en voertuigen, maar bij schepen zit die trouwens in de lift!
Ik ben benieuwd naar de volgende update!

Johan
 
Idd, nu ben ik overtuigd, we hebben enkele pro's binnengehaald hier.
Zéér knap wat je hier toont en bovendien goed gefotografeerd en simpel uitgelegd.

Ik volg je voor de rest in stilte, want van militair en vliegertjes ken ik niks, al ga ik me daar toch nog eens aan wagen..
 
Swaken,
Ben geen grote vliegtuigfan, maar kan wel goede modelbouw waarderen... ;)
Zal deze volgen uit interesse voor de bouw, maar zal je niet veel (lees: geen) raad kunnen geven, want hier ben ik slechts de leerling... :huh:

Benieuwd wat er nog zal volgen...

Grtz,
Beyond
 
Swaken, je bent precies niet aan je proefstuk toe, hé? ^^

Echt mooi gedaan hoor.

Hier geniet ik met volle teugen van. ^^




Droop
 
Mijne heren,

Bedankt terug voor de mooie commentaren, het doet deugd dit te horen.

@ Droop, neen inderdaad, ik bouw steeds mijn modellen in superdetail, dus het is niet mijn eerste. Later zal ik nog wel wat posten waaronder een mooie T34/85 in Berlijn 1945. Maar da's voor later.

@klein Lowietje, ik zie dat je van Gent zijt, misschien eens de moeite om langs te komen bij onze club IPMS Gent, kun je het model in het echt bewonderen. Het is steeds de eerste dinsdag van de maand dat er wordt vergaderd, naast het politiebureau Ekkergem, uiteraard indien je interesse hebt natuurlijk en steeds vrijblijvend.

Volgende keer terug een update.
 
Swaken, zodra ik de kans heb zal ik eens binnenspringen, ik moet het natuurlijk wel kunnen combineren met job en studies. De interesse is alleszins gewekt!

Johan
 
Hallo,

Hier ben ik dan terug met een kleine up-date van mijn Huricane vignette. Ondertussen al wat verder gewerkt, het vliegtuig is ondertussen afgemaakt, maar ik post toch hier het hele draadje zodat je dit kunt volgen van a tot z. Ondertussen ben ik bezig aan mijn ondergrondje en bijkomende details voor op het vignetje.

Hier het vervolg van de bouw,

afplakken van de canopie met Tamiyaplakband, canopie is een vacumform stukje,

IMG_0051.jpg

IMG_0054.jpg

het schroefje,

IMG_0055.jpg

Hierbij ook enkele foto's van de details die op de vignette moeten komen,
waaronder een startertrolley, scratchbuilded,

IMG_0043.jpg

IMG_0044.jpg

IMG_0045.jpg

en een kleine fiets, inderdaad, op schaal 1/72, maar als ets-setje,

IMG_0047.jpg

IMG_0048.jpg

IMG_0049.jpg

IMG_0050.jpg

Zoals je kunt zien op de detailfoto's van de fiets is deze wat bijgewerkt met wat scratchonderdelen zoals spatbordsteunen, remsysteem aan het stuur.:nowink:

Voila, de volgende foto's zijn van de Huricane in zijn volledige kleuren.
Bye, ^^
 
Dit is het betere priegelwerk.
Proficiat, mooi resultaat van de fiets. Nu nog schilderen.
 
Dat is een leuk stukje werk allemaal. Zou je misschien eens wat stappen kunnen laten zien in het scratschbouw project. Dan kunnen anderen weer leren van jou werk. En het is erg leuk om te zien hoe een ander het doet. ;)

Die fiets is echt geweldig. Wel wat kleine foutjes in de hoeken enzo. Maar minimaal. Zeer leuk. (Rik die 10 jaar fietsenmaker is geweest) :laugh:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan