Hoofdsponsor

1/72 Hawker Huricane MkIIc (Revell) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
:O Volgende IPMS meebrengen Swaken...schitterend werk gewoon. De foto's doen het model niet alle eer aan die het verdient !
 
Prachtig model en dio Swaken, ge hebt weer al Uw punten en weeral een winnaar er bij. :ohmy: 8) :wacko:

Toch had ik graag enkele opmerkingen gemaakt:
1: Ik mis de "soupappen" op de fiets.
Voor de leden van dit forum: dit is een standaard uitdrukking in IPMS Gent van de 1/35 bouwers wanneer men een model bewonderd op 1/72 en dit goed vind.

2: Ik had persoonlijk de beide figuren onderling verwisseld.
Het figuurtje van de piloot in deze schaal is gewoon schitterend maar ik mis zijn prachtige voorkant. Hij zou met de rug naar het toestel moeten staan in de plaats van de officier. Nu ben je verplicht over het toestel heen te kijken van de andere zijde om iets van de piloot op te vangen.
De officier is ook zeer goed geschilderd maar hij heeft zoveel detail niet.

3: Maar nu ga ik muggeziften.
Moeten het stuur van de RAF fiets en de spaken ook niet geverfd zijn ? Dacht dat dit zo was bij militaire fietsen.
Waarschijnlijk weten de forumleden / fietsers hier meer over.

Maar het is een prachtig model, ze mogen zich vasthouden op de volgende wedstrijd.
 
1: Ik mis de "soupappen" op de fiets.

:laugh::laugh::laugh:
Blijft leuk,

Maar even over puntje 3,

De raf heeft standaard fietsen gebruikt in die tijd. Dus deze hadden stermeyArcher naven en hierdoor ook blok remmen die op de banden doormiddel van een blokje neer te drukken remkracht geven. De wielen waren standaard in die tijd. De wielen werden gemaakt door de fietsfabriek en met de hand gespaakt. Het frame werd in de kleur zwart gespoten in die tijd al. Dan had deze daarvoor een rode loodprimer gekregen, maar de velgen waren zwart van origine en op de zelfde wijze gekleurd. Je ziet bij de originele fietsen de rode kleur daar doorheen komen. Dat geeft die rode gloed door de zwarte verf.

Dan zijn de spaken van verenstaal gemaakt in die tijd en de naaf is in die tijd al van onbewerkt metaal. Dus dat is echt metaal kleurig. Dan de bouten zijn ook onbewerkt en zouden bij een iets oudere fiets dus roestbruin moeten wezen. Het stuur zou ook zwart zijn, maar daar zat dan weer een rubber hoes omheen. Dit ter bescherming van het metaal en een stukje mode. Dan voor de remstangen die hadden al de eerste soort van Galvanisatie. Dus een coating. En was verder onbewerkt.

De ventielen zouden Dunlop ventielen zijn, die vervelende met een slangetje er aan. De oudste die je kunt vinden zoals je ze bij hele goedkope banden nog wel eens vind.

Maar waarschijnlijk heeft deze fiets geen binnenbande, en dus ook geen sjoepapen. De banden werden vaar gevuld doormiddel van oude buitenbanden, dus zo massief gemaakt als maar kon. Goedkoop en zeer lekvrij. Tja, tijd van oorlog he. De overige ruimte werd dan met touw opgevuld om zo toch een stevige band en rijoppervlak te krijgen. Het zadel zou dan van het merk Lepper zijn. Zoals wij deze nu nog wel eens zien, leren zadels met van die grote veren er onder en zelfs een mooie krul ervoor. Deze zadels zorgden dan voor het rijgemak. Daar de banden hard als beton aan zouden voelen doordat deze gevuld waren met oude buitenbanden en touw.

Verder werden in deze tijd de fietsen vaak met kwast geschilderd door de gebruiker bij wijze van onderhoud. En je zou het gebruik op de stang (herenfiets) goed merken omdat daar vaak vanalles opgelegd werd. Bij de Dames. Opoe fietsen hier in Nederland genoemd, gaf vaak de gebruikelijke slijtage op het onderste punt bij de instap. Dit vanwege de harde leren zool van die tijd nog. En natuurlijk de hak. Daarvoor werd er vaak een touw om de bovenste frame buis heen gedraaid en geknoopt. Of een leren hoes omheen gespannen. Zoals de kettingkasten in die tijd. Je kent ze nog wel, de lakdoeken schermen. Btw, die leg ik in 20 minuten op een fiets nog. :D Met de hand een passer. :ohmy:

Ik hoop je zo weer wat wijzer gemaakt te kunnen hebben.
 
:O Rik, ik hoop dat deze info niet uit je hoofd komt :O

effe serieus, interessante info wel, nooit geweten dat er zoveel te zeggen was over een oude fiets
 
Mijne heren, :)

Bedankt voor de geleverde commetaren natuurlijk. 8)
@Erwin,
ja, misschien heb je wel gelijk, maar dan klopt het verhaal welke ik wil vertellen niet meer. Het is zo dat ik de bedoeling had om een 'weeral' :nowink:,
te laat komende piloot te staan op te wachten.
De officier staat te wachten op zijn piloot om op te kunnen stijgen terwijl de piloot op zijn gemak komt afgestapt. :$:8
Dit is eigenlijk het verhaal achter dit dio-ken.

Nogmaals bedankt. 8)
 
@ swaken:
Sorry maat, wist niet dat er een verhaal achter stak. Niet slecht jouw idee maar ik blijf het toch spijtig vinden dat je zo weinig van de piloot ziet. Misschien dat mijn idee zal veranderen als ik het dio op de club eens beter bekijk.

@ Modelengeneer:
Ik wist het gewoon dat hier fietsenmakers tussen zaten. Bedankt voor de interessante uitleg, iets om te onthouden als ik ooit zelf eens een fiets maak op schaal.
 
Hey Swa,

je Huricane dio is weer een meesterwerk op zich geworden.
'k Kijk al uit naar de volgende ipms-meeting om het live te kunnen bewonderen.

Heligroeten,

Nick

PS. Wat word je volgende project?
 
Hey jongens, :)

Ja, voor de fiest heb ik mij gebasseerd op een foto van een fiets uit de tijd '35-'45. Inderdaad, @Rik, mooie uitleg over fietsen, iets om te onthouden. Ik heb nog fietsen liggen op 1/72 schaal, dat komt van pas dan. :):wacko:

@Erwin, ja jong, ik weet het, maar de piloot heeft ook een wandelhouding, dus een stilstaande piloot in een wandelhouding zou niet echt kloppen natuurlijk, vandaar deze opstelling. ;)
Misschien is de foto wat te donker genomen, licht kwam van achter de rug van de piloot, en wordt het zo niet mooi getoond. Ik weet zeker dat hij gewoon te zien is op het dio-ken. :wub:
 
Weer hey, :wacko:

Ha Nick, mijn volgend project ben ik nu al bezig. Het zo iets van D-day toestanden.

Mijn vraag hier is dan ook van mag ik nog meedoen aan de topic D-Day, maar weet wel dat ik zeker niet klaar ben tegen 6 juni met mijn project, zal wel enkele maanden nadien zijn. :laugh::laugh::nowink:
 
Laatst bewerkt:
Hey Swaken,

Je dio ziet er goed uit. :D

Al had ik mij de sporen wat minder duidelijk voorgesteld...
Wat gras die platter gereden is? Of wat vernis, zodat de grond drassig/nat lijkt?

Maar ik ben aan het muggeziften hoor :O

De Hawker en de figuren trekken genoeg de aandacht (en terecht ;) )....


>w
Ha Nick, mijn volgend project ben ik nu al bezig. Het zo iets van D-day toestanden.

Mijn vraag hier is dan ook van mag ik nog meedoen aan de topic D-Day, maar weet wel dat ik zeker niet klaar ben tegen 6 juni met mijn project, zal wel enkele maanden nadien zijn.

Dat zou ik wel tof vinden ;),
maar je zou deze vraag beter in de rubriek van deze groepsbouw plaatsen.

En volgens mij mag/kan iedereen zich ten alle tijde inschrijven, en dit kan hier: http://www.modelbouwen.be/d-day/1512-deelnemers-groepsbouw.html
.......:))
>w


Grtz,
Beyond
 
Laatst bewerkt:
De piloot had ook een uitbrander gekregen kunnen hebben, dan was hij aan het weglopen van de officier die hem net de les gespeld heeft.
Of, liep je vroeger niet zomaar weg van een officier die je een uitbrander gaf? Mjah, dat zou wel eens anders kunnen gelopen hebben dan vandaag de dag.
Evenzeer, ooit eens... kan ik hopelijk ook zoiets moois.
 
Mooie kist , knap werk . Ben benieuwd naar het vervolg en het eindresultaat . Keep the wings up swa .
Sabre
 
Swaken, nu mijn interesse voor vliegdinges ook gewekt is, kon ik hier niet meer wegblijven, dit is een knap diorama geworden, heel goed geschilderde figuurtjes en dat op die schaal. Doen er weinigen na denk ik. Kan je niet een paar foto's maken met focus op het vliegtuig zelf ? Ik vind 'm echt machtig.

GUnit.
 
Hallo GUnit,

Ja dat kan altijd gebeurenn morgen is clubvergadering, maar daarna kan dit wel gebeuren, zeg maar wat je wilt zien van het toestel.:wub:
 
Alles my man, gewoon enkele haarscherpe foto's van deze beauty.

G.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan