Hoofdsponsor

mijn eerste project [DONE]

  • Onderwerp starter JOHN DE ROOY
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
J

JOHN DE ROOY

Guest
Hoi bouwers,

in mijn korte voorstelling heb ik vertelt dat ik aan mijn eerste bouwproject begonnen was. Het is de Zee-/Visarend (kustwacht) geworden. Heb deze gezien op de NL forum gelezen en was meteen verkocht. Ik had geprobeert te kijken voor een romp te bestellen maar de bouwer hebben door persoonlijke reden hun werk opgeschort.
Daarom ben ik er zelf aan begonnen.
Zo als ik beloofd heb zij er ook wat foto's bij.
1_IMG_0054.jpg

1_IMG_0051.jpg

Ik heb de spanten van mijn vergrote tekening over genomen ,en ze op een balk vast gezet. Nu ben ik bezig een mal te maken om op mijn vliegtuigtriplex te plaatsen.

1_IMG_0047.jpg

1_IMG_0055.jpg

Laat me iets weten wat je er van vind.

groetjes John
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit op het eerste gezicht, alleen begrijp ik de tweede foto niet. Hier heb je iets van papier opgelegd. Is het de bedoeling dan je daar een mal van maakt om de romp meet te kunnen bekleden? En volgens mij, als ik het goed zie, heeft u gebruik gemaakt van blokken tussen de spanten om alles haaks te krijgen. Dat is een goed plan. Wat ik hier toch even zou adviseren is dat u nu een drietal latjes gaat aanbrengen alvorens de huidplanken te plaatsen. Dit is puur om de spanten de vorm te laten behouden. Deze latten komen waar de kiel ziet en onder aan bakboord en stuurboord. Daarbij zou ik ook nog een tweetal latten aanbrengen op dekhoogte. zo krijgt u stevigheid in de romp. Het betreft hier een knikspantromp, tenminste zoals ik dit vanaf hier kan zien. Dus dat werkt heel goed. en geeft veel stevigheid met het verlijmen van de boorden en de scheepsbodem. Ik zal er een foto bij maken ter verduidelijking in mijn volgende post.
 
Zoals ik had beloofd een foto ter verduidelijking. :D

1_SANY1407.jpg

Deze foto heb ik even snel genomen uit mijn bijbel voor de scheepsbouwer. "Het scheepmodel door Orazio Curti"

Deze foto geeft een duidelijk beeld over het maken van een scheepsraam tbv een knikspantromp. Nu kan er met hele huidplaaten gewerkt worden zodat deze nu aan alle kanten een goede en stevige hechting kunnen krijgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi man

Het eerste RC verslag is er ook ;) en wat voor een.
Ziet er in elk geval geen kleintje uit, hoelang is deze reus John?
 
Omdat ik in de nabije toekomst ook wil starten met RC ga ik dit topic van nabij volgen.

Pantani ,ik denk aan de meter die er langs ligt dat de boot 2 meter lang is.

Ben benieuwd welke motor(en) je gaat gebruiken om dit bootje ;) te laten varen.
 
hoi , wat is RC?
ziet er ingewikkeld en moeilijk uit ?
 
Omdat ik in de nabije toekomst ook wil starten met RC ga ik dit topic van nabij volgen.

Pantani ,ik denk aan de meter die er langs ligt dat de boot 2 meter lang is.

Ben benieuwd welke motor(en) je gaat gebruiken om dit bootje ;) te laten varen.


Ja idd, heb ik weer goed opgelet :confused:
 
Hoi Rik ,

op de tweede foto die je ziet heb niet papier gebruikt maar karton. Inderaad om een mal te maken voor de huidplanken.
En nog eens bedank voor je advies voor de drie plankjes om de romp te verstevigen.

grtjes John

1_IMG_0050.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
update

hoi bouwers,

na de terechte op merking van pantani heb ik er latjes er tegen gedaan.
1_IMG_0060.jpg

De spanten wat bij geschuurd, de mallen gemaakt en afgescheven op mijn vliegtuigtriplex.
alles wat gereinigd en begonnen met inlijmen.
1_IMG_0061.jpg

en dan door een beetje hulp van mijn pa ze erop persen.
1_IMG_0064.jpg

zo modderen we maar door.
1_IMG_0067.jpg

En op het eind van de dag zijn we halver wegen het beplakken van de huidlaag.
1_IMG_0071.jpg

Wat ik mij alleen afvroeg kan ik er een vezelgaasje erop leggen tijdens plamuren van de romp. Als men gipsplaten tegen elkaar geplaatst zijn doen ze dit ook!
Als er iemand er meer over weet laat het me weten.

grtjes John
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat begint er toch al heel profesioneel uit te zien. Wel heb ik een kleine opmerking over de 3e spant van achteren. Daar zie ik een kleine glooiing naar binnen. Houd daar is een kaarrechte lat tegen aan. Dan zou u het ook moeten zien. Is dat niet zo. Dan ligt dat aan de foto.

Maar die opmerking van Pantani is terecht, die latjes bieden steun en houden de spanten in een haakse verbinding.
 
hoi Rik,

wat bedoel je met glooiing als leek zijn dat termen die ik niet ken.
john
 
Dat is een vlauwelijn.

Het lijkt er op dat bij de 3e spant de lat van de boden iets naar binnen toe loopt. Dus ik denk dat daar de spant iets kleiner is dan dat zou moeten. Maar zoals ik al schreef het kan aan de foto liggen. Maar mijn tip is om dit iig na te meten.
 
john
ik lamineer myn romp met een 80 gr matje in epoxy.
pas daar na begin ik met plamuur.
groetjes,ronny
 
Ik heb uw foto maar even geleend en deze bewerkt. Kijk maar eens naar de lijnen. De rode is wat mij opvalt.

1_foutje.jpg

Ik hoop dat u er wat aan heeft. :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
john,
net zoals rik kom ik ook tot de zelfde bedenking.
als ge nog eens een boot bouwt,neem dan een groote stevige plaat.
groter en breder dan uw romp
teken er de centers van de kiel op.
met haaks er op de spant lynen .
ook teken ik aan de spanten op dek hoogte als het ware pootjes
zodanig als de spanten op myn bouwplaat staan de romp een stuk boven de plaat staat.
is een stuk gemakelyker om te beplanken.
ook is het zo,zoals rik komt te zegen, waneerde spanten worden geplaatst deze met een kaarsrechte lat te kontroleren en dit doe je het best over drie tot vier spanten.
als alles naarwens is dan pas beginnen met de beplanking.
john het is zeker niet myn bedoeling u te kelderen,maar te helpen waar ik kan.
ik hoop u hier dan ook van dienst te zyn.
groetjes,ronny
.
 
Laatst bewerkt:
romp zee-,visarend

Hoi medebouwers,

na aanleiding van jullie opmerking heb ik een foto geleend van een ander verslag over dezelfde boot.

1_03.jpg

Zoals je kan zien zien jullie dezelfde glooiing terug.
Dit komt om dat tussen de 2de en 3de spanten een beetje naar om hoog komt en een wat smaller dat zou je kunnen zien op de spantentekening in het begin van mijn verslag.
Maar ik zal zeker de bemerkingen van jullie zeker in mijn volgende werken niet vergeten!

Grtjes John
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe zit dit bij het orgineel. Ik heb niet de indruk dat dit bij het 1 op 1 model ook zo is. Meestal lopen de lijnen dan toch vloeiend. Heeft u daar misschien een foto van. Dan zou veel duidelijk kunnen maken.
 
hoi Rik,

ik heb een foto uit mijn afbeelding gehaalt want de plannen staan op PDF dokumenten misschien kan je hier iets mee?

1_casco-visarend4.jpg
Of zou ik er een spant meer in vervolg moeten tussen steken tussen de 2de en 3de om het wat vloeiender te laten gaan?

Grtjes John
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals ik dat nu zie. En volgens mij kunt u dat nu ook zien is die glooiing dan een probleem in de beschrijving. Er is echt een rechte lijn vanaf de spiegel/hek totaan het grootspant. Daarna loopt deze in een vloeiende lijn naar de boeg in een spitse punt.

Als ik u was had ik toch de spant daar iets opgevuld met een stukje fineer of iets dergelijks om zo weer tot de goede lijn te komen. Wanneer u er een rechte lat langs ophoud zult u zien dat u dit zelf makkelijk kunt controleren. Wanneer u het schip straks af hebt ziet u niets meer terug van wat u gedaan heeft, maar laat u dit zo. Dan denk ik dat het zal gaan irriteren. U blijft het dan zien.

Ik hoop u zo een beetje geholpen te hebben.
 
1_foutje.jpg

Die glooiing viel mij ook direct op zoals rik zegt, maar wat mij ook opvalt is dat bij het derde spant aan de andere zijde een bult naar buiten is.
Volgens mij is er iets misgelopen met het spiegelbeeld te nemen om een volledig spant te hebben.Aan het dek/onderkant zie ik geen glooining, dus is het paier geplooid onder een hoek ipv van perfect haaks. Spant eens een koord perfect in het midden en meet dan eens links en rechts,dit mag geen verschil geven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan