Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
mijn eerste project [DONE]
Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 62

Discussie: mijn eerste project [DONE]

Standaard mijn eerste project [DONE]

Hoi bouwers,

in mijn korte voorstelling heb ik vertelt dat ik aan mijn eerste bouwproject begonnen was. Het is de Zee-/Visarend (kustwacht) geworden. Heb deze gezien op de NL forum gelezen en was meteen verkocht. Ik had geprobeert te kijken voor een romp te bestellen maar de bouwer hebben door persoonlijke reden hun werk opgeschort.
    Daarom ben ik er zelf aan begonnen.
    Zo als ik beloofd heb zij er ook wat foto's bij.

Ik heb de spanten van mijn vergrote tekening over genomen ,en ze op een balk vast gezet. Nu ben ik bezig een mal te maken om op mijn vliegtuigtriplex te plaatsen.

Laat me iets weten wat je er van vind.

groetjes John
    Laatst gewijzigd door ExSerCo; 10-08-08 om 16:09

Standaard

Ziet er goed uit op het eerste gezicht, alleen begrijp ik de tweede foto niet. Hier heb je iets van papier opgelegd. Is het de bedoeling dan je daar een mal van maakt om de romp meet te kunnen bekleden? En volgens mij, als ik het goed zie, heeft u gebruik gemaakt van blokken tussen de spanten om alles haaks te krijgen. Dat is een goed plan. Wat ik hier toch even zou adviseren is dat u nu een drietal latjes gaat aanbrengen alvorens de huidplanken te plaatsen. Dit is puur om de spanten de vorm te laten behouden. Deze latten komen waar de kiel ziet en onder aan bakboord en stuurboord. Daarbij zou ik ook nog een tweetal latten aanbrengen op dekhoogte. zo krijgt u stevigheid in de romp. Het betreft hier een knikspantromp, tenminste zoals ik dit vanaf hier kan zien. Dus dat werkt heel goed. en geeft veel stevigheid met het verlijmen van de boorden en de scheepsbodem. Ik zal er een foto bij maken ter verduidelijking in mijn volgende post.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

Standaard

Zoals ik had beloofd een foto ter verduidelijking.

Deze foto heb ik even snel genomen uit mijn bijbel voor de scheepsbouwer. "Het scheepmodel door Orazio Curti"

Deze foto geeft een duidelijk beeld over het maken van een scheepsraam tbv een knikspantromp. Nu kan er met hele huidplaaten gewerkt worden zodat deze nu aan alle kanten een goede en stevige hechting kunnen krijgen.
    Laatst gewijzigd door ExSerCo; 10-08-08 om 16:11

Standaard

Mooi man

Het eerste RC verslag is er ook en wat voor een.
    Ziet er in elk geval geen kleintje uit, hoelang is deze reus John?

Standaard

Omdat ik in de nabije toekomst ook wil starten met RC ga ik dit topic van nabij volgen.

Pantani ,ik denk aan de meter die er langs ligt dat de boot 2 meter lang is.

Ben benieuwd welke motor(en) je gaat gebruiken om dit bootje te laten varen.

Marin
    Gast

Standaard

hoi , wat is RC?
    ziet er ingewikkeld en moeilijk uit ?

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door newbie Bekijk bericht
    Omdat ik in de nabije toekomst ook wil starten met RC ga ik dit topic van nabij volgen.

Pantani ,ik denk aan de meter die er langs ligt dat de boot 2 meter lang is.

Ben benieuwd welke motor(en) je gaat gebruiken om dit bootje te laten varen.

Ja idd, heb ik weer goed opgelet :confused:

Standaard

Hoi Rik ,

op de tweede foto die je ziet heb niet papier gebruikt maar karton. Inderaad om een mal te maken voor de huidplanken.
    En nog eens bedank voor je advies voor de drie plankjes om de romp te verstevigen.

grtjes John

Laatst gewijzigd door ExSerCo; 10-08-08 om 16:12

Standaard update

hoi bouwers,

na de terechte op merking van pantani heb ik er latjes er tegen gedaan.

De spanten wat bij geschuurd, de mallen gemaakt en afgescheven op mijn vliegtuigtriplex.
    alles wat gereinigd en begonnen met inlijmen.

en dan door een beetje hulp van mijn pa ze erop persen.

zo modderen we maar door.

En op het eind van de dag zijn we halver wegen het beplakken van de huidlaag.

Wat ik mij alleen afvroeg kan ik er een vezelgaasje erop leggen tijdens plamuren van de romp. Als men gipsplaten tegen elkaar geplaatst zijn doen ze dit ook!
    Als er iemand er meer over weet laat het me weten.

grtjes John
    Laatst gewijzigd door ExSerCo; 10-08-08 om 16:15

Standaard

Dat begint er toch al heel profesioneel uit te zien. Wel heb ik een kleine opmerking over de 3e spant van achteren. Daar zie ik een kleine glooiing naar binnen. Houd daar is een kaarrechte lat tegen aan. Dan zou u het ook moeten zien. Is dat niet zo. Dan ligt dat aan de foto.

Maar die opmerking van Pantani is terecht, die latjes bieden steun en houden de spanten in een haakse verbinding.

Standaard

hoi Rik,

wat bedoel je met glooiing als leek zijn dat termen die ik niet ken.
    john

Standaard

Dat is een vlauwelijn.

Het lijkt er op dat bij de 3e spant de lat van de boden iets naar binnen toe loopt. Dus ik denk dat daar de spant iets kleiner is dan dat zou moeten. Maar zoals ik al schreef het kan aan de foto liggen. Maar mijn tip is om dit iig na te meten.

Standaard

john
    ik lamineer myn romp met een 80 gr matje in epoxy.
    pas daar na begin ik met plamuur.
    groetjes,ronny

Standaard

Ik heb uw foto maar even geleend en deze bewerkt. Kijk maar eens naar de lijnen. De rode is wat mij opvalt.

Ik hoop dat u er wat aan heeft.
    Laatst gewijzigd door ExSerCo; 10-08-08 om 16:16

Standaard

john,
    net zoals rik kom ik ook tot de zelfde bedenking.
    als ge nog eens een boot bouwt,neem dan een groote stevige plaat.
    groter en breder dan uw romp
    teken er de centers van de kiel op.
    met haaks er op de spant lynen .
    ook teken ik aan de spanten op dek hoogte als het ware pootjes
    zodanig als de spanten op myn bouwplaat staan de romp een stuk boven de plaat staat.
    is een stuk gemakelyker om te beplanken.
    ook is het zo,zoals rik komt te zegen, waneerde spanten worden geplaatst deze met een kaarsrechte lat te kontroleren en dit doe je het best over drie tot vier spanten.
    als alles naarwens is dan pas beginnen met de beplanking.
    john het is zeker niet myn bedoeling u te kelderen,maar te helpen waar ik kan.
    ik hoop u hier dan ook van dienst te zyn.
    groetjes,ronny
    .
    Laatst gewijzigd door ronny; 24-03-08 om 01:04

Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Rijdend - Eerste foto's van mijn allereerste echte motor modellen
    By singha in forum Afgewerkte projecten zonder bouwverslag
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 20-10-08, 19:33

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten