Hoofdsponsor

1/72 Atlas Cheetah C "Spotty" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Als jullie mij toestaan zou ik hier het verloop van de bouw van mijn huidig project, een Atlas Cheetah C "Spotty" van de zuid-Afrikaanse luchtmacht, willen tonen.
Het project is reeds gestart maar ik zal de foto's posten en het toestel hier verder tonen tijdens de afwerking.
Het model is er één van High Planes Models, 1/72, multi-media (plastiek + resin + wit metaal + vacu cockpit + fotoetching (PE)).
Het is de bedoeling dit model af te werken in de kleuren van het speciale "Spotty" schema.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Eerst volgt nog het afwerken van de cockpit en de bijhorende vacu cockpitkap. Van zodra deze afgewerkt zijn zal dan kunnen overgegaan worden tot het schilderen van de bovenzijde van het toestel.

Tot later.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Erwin,

kun je eens een item naast je model plaatsen, zodat we een idee hebben van de grootte? (bv een munt van 1 euro of een aansteker of een legoblokje...)
 
Komt in orde bij de volgende foto's. Spotty zoals ie nu is is 27 cm groot.
 
Mooie conversie zie je niet elke dag natuurlijk.
Nog veel plezier er mee en maak er natuurlijk wat moois van.

Mark
 
Ziet er veel belovend uit hoor, heb onlangs zelf een vliegtuig gemaakt, dus volg ik deze ook wel op, nog veel succes Erwin
 
Hierbij een kleine update.
High Planes Models heeft, met uitzondering van een witmetalen joystick en schietstoel, niets voorzien met betrekking tot de inkleding van de cockpit van de "Spotty". Dank zij het internet en een boek over de Cheetah types bekwam ik een foto en een duik in de spares box leverde een decalset op van Reheat models. Van ditzelfde merk vond ik ook een setje met PE wijzerplaten op 1/72; klein grut dus.

Deze instrumenten en de bijhorende wijzerplaten of bezels zoals deze set genoemd wordt werden dus zo getrouw mogelijk aangebracht.



Hierna werd de schietstoel verder uitgewerkt, de joystick gemonteerd en een HUD Head Up Display vervaardigd uit een restje PE en een stukje plastiek.
De vacu cockpitkap sluit niet 100% en moet dus nog wat aangepast worden.





Enjoy.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Erwin, :)

Ja jong, van mij weet ge dat he, ge zijt weeral goe bezig. Ik vind de schietstoel zeer goed geslaagd. Doe maar zo verder.
 
Even een kleine update:

"Spotty" heeft zijn kleurig kleedje aangetrokken en is klaar om een glanzende laag vernis te ontvangen. Deze is nodig omdat het zo moeilijke decal schema anders zeker in het honderd zal lopen.





Gebruikte kleuren: Humbrol wit, grijs 127 en 128 op de buik en staart, grijs 138voor de neuskegel, zand mat 63 + wit voor de romp, oranje 18 voor de ondergrond van de Cheetah tekening.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi werk Erwin :)

Het scherm boven de wijzerplaten, moet dat niet zwart zijn ?

Groeten, Pascal
 
Mooi werk Erwin :)

Het scherm boven de wijzerplaten, moet dat niet zwart zijn ?

Groeten, Pascal

Tja daar zeg je zowat.
Volgens de kit niet en daar heb ik mij in het begin aan gehouden.
Foto's van het echte toestel laten twijfel bestaan doch volgens het boek over de Cheetah zou dit wel zo moeten zijn. :$
Ik zal zien of dit later nog te verhelpen valt maar zoals het er nu voor staat heb ik er zelfs mijn twijfels over of die ooit af geraakt. Het onderstel levert veel meer problemen op dan ik voorzien had. :angry:
 
Hey Erwin,

Oei man, wat gebeurd er met het onderstel ???
Laat u eerst maar gaan op de decals, 't zal al moeilijk genoeg zijn, zeker als ze zo groot zijn. Allez jong, ik heb vertrouwen in u, ge kunt dat zeker.
 
Erwin, laat je niet klein krijgen door het landingsgestel hé.
Blijven doorgaan tot het lukt.

Er een vliegend model van maken zal voor jou wel geen optie zijn veronderstel ik. Dan ben je zo verlost van de landingsgestelperikelen, maar dan moet je we je cockpit weer openbreken en er een piloot inzetten hé (ik ken iemand die héél goed, welliswaar traag, figurinetjes op 1/72 kan schilderen :k).

Heligroeten, veel moed en succes

Nick

PS. Veel plezier op trucks en tracks. Ik kijk al uit naar jullie verhalen volgende dinsdag...
 
Ik heb besloten om eerst het landingsgestel te plaatsen alvorens te starten met de decals en dit om te voorkomen dat ik ze zou beschadigen; misschien een verkeerde beslissing maar we zien wel hoe het uitdraait.

Het witmetalen landingsgestel is niet juist te positioneren als je enkel het plan gebruikt. Ik ben zeer blij dat ik het boek over de Cheetah gekocht heb omdat ik nu ten minste iets heb om op terug te vallen. De grote poten hebben elk een retractor, zeg maar een soort hydraulische veerpoot die zorgt voor het intrekken en uitklappen van het gestel. Maar er is nergens vermeld waar die verdomde dingen hun aanknopingspunt hebben in de wielkas. Het is dus op goed geluk dat ik deze geplaatst heb en ik denk (en hoop) dat ik het goed heb.
Hetzelfde met het neuslandigsgestel. Als je de retractor bekijkt dan kan deze niet anders staan dan ik hem deze avond nog geplaatst heb maar ik vrees er voor dat het vliegtuig een beetje te hoog zal komen te staan met de neus. Jammer maar ik kan er niets aan doen, er is gewoon geen andere plaats om die poten in te steken.

Nu eerst nog wat wielen en poten schilderen en dan de deuren van het landingsgestel plaatsen.
Vrees dat hij Hoboken niet zal halen, hij zal zijn debuut op een ander moeten maken, misschien in Waver.
 
Hey Erwin,

Ik heb nog wat foto's gevonden :

cheetah_2.jpg


cheetah_1.jpg


cheetah_3.jpg

Bron : Cheetah Fighter of South Africa

1339168lc4.jpg

Bron : South African National Defence Force - Page 107 - Military Photos

14660.jpg

Bron : 342 - South Africa - Airforce Museum Atlas Cheetah C Aircraft Photos - Swartkops Air Force Base @ Airplane-Pictures.net

En dit zijn wat foto's van het landingsgestel van een Mirage III RS. Omdat de Atlas Cheetah van dit model is afgeleid, kunt ge deze foto's misschien als referentie gebruiken :

34.jpg


35.jpg


36.jpg


38.jpg


40.jpg


41.jpg


42.jpg


52.jpg

Bron : Mirage III RS Walk Around

Groeten, Pascal
 
Dedju, Pascal,
Hartelijk dank voor de foto's, wou dat ik deze eerder gehad had.
In ieder geval: indien het hoofdlandingsgestel onveranderd zou zijn met de Mirage dan is deze van de kit fout en dan zijn mijn fouten te wijten aan de kit.
Aanpassen lijkt mij bijna niet mogelijk alhoewel ik nog een poging zal ondernemen. Miljaar !!!

Op de foto genomen in het SAAF museum is duidelijk te zien dat de Cheetah kop minder oranje is dan deze op de decal. Ik moet echter de decal volgen, deze kan ik niet veranderen.

Toch erg bedankt voor de foto's.
Hiermee is nog maar eens bewezen wat het nut is van forums als deze. Samen staan we sterker dan alleen.

Allez hop, nog een slapeloos nachtje op komst want van zo dingen kan ik echt wakker liggen. Zot hé ??
 
Hey Erwin,

Rustig man, laat uwen slaap niet, ge gaat hem nodige hebben voor T&T van het weekend. Ik vind de vlieger heel goed gelukt want het is eigenlijk een draak van een kit, ge hebt er al iets heel schoon van gemaakt.
Ge gaat zien, met de decals erop zal hij er heel anders gaan uit izen.
 
Wouhaaa.
Hier zijn we eindelijk terug met een update van de kit.
Het landingsgestel is geplaatst al moet er hier en daar nog iets aan gedaan worden. Maar ik krijg het zo stilletjes aan toch op mijn heupen dat die vlieger niet vooruit gaat zoals ik het zou willen. :@ We gaan trouwens de zesde maand in dat dat ding hier op mijn tafel rondslingert in diverse stadia van geestdrift en aanbouw. :unsure:

Nadat Spotty gespoten was werd hij voorzien van een laag blinkende vernis omdat ik moeilijkheden verwachte met het aanbrengen van de spots. Deze spots, en de andere decals trouwens ook, zijn vervat op twee vellen doch zonder duidelijke scheiding van elkaar. Het komt er dus op aan ze goed uit te knippen. :ohmy:
Er zijn geen duidelijke aanwijzingen in welke volgorde je de decals moet plaatsen, follow your skills. Ik besloot derhalve te beginnen aan de neus en zo over de bovenkant van de romp tot de staart te werken. Het aanbrengen zou geschieden in fases waarbij de decals telkens ongeveer 24 uur konden drogen.

Fase 1: Aanbrengen van de witte ondergronden voor de kop van de Cheetah aan de cockpit en de staart op het staartvlak. Aanbrengen van de spots op de rug vanaf de cockpit tot de staart. Humbrol Decal Cote 1 en vastzetten met Daco decalsetting omdat deze de decal als het ware laat smelten over de oppervlakte.



Fase 2: Aanbrengen van de kop van de Cheetah en van de spots op de linkerflank er goed voor zorgend dat zij aansluiten op de kop. Idem met de staart. Spots boven, onder en op linker canard; Spots op de linker vleugel.
Het bleek nodig te zijn regelmatig een spot uit te knippen en te verplaatsen vermits de verschillende decals toch niet perfect met elkaar aansluiten.





Het verschil is goed te zien hé ? ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Erwin, :)

Jawade jong, ApplausApplaus
Maar dat ziet er inderdaad heeeeel schoon uit man. En wat voor werk ge daarin gestoken hebt, heel schoon resultaat, kalm aan voor de volgende vleugel, het komt goed jong. :D
 
Ziet er heel mooi uit Erwin ApplausApplausApplausApplaus

Serieus werk om al die decals aan te brengen, maar het resultaat is echt prachtig :)

Groeten, Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan