Hoofdsponsor

1/35 Diorama "Wilkommen !". [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
het is voor my,die nog nooit een dio geeft gebouw zeer leerzaam.
het is dan ook met het grootste plezier dat ik het bouwproces volg.
bouw ze gunit
groetjes,ronny
 
Beyond, de plamuur is gewoon een stevig pleisterpapje, poeder met water dus.

Pascal, ik hoop dat het eruit komt te zien zoals het in mijn hoofd zit, anders gaat de vlieger alsnog niet op.

Kurt, als je het goed vind, ben ik al lang tevreden, maar natuurlijk vind ik kritiek waaraan ik iets heb, altijd een must.

Droop, we verstaan mekaar ondanks het gebrabbel, lol.

Ronny, ik probeer mijn updates altijd zo duidelijk en volledig mogelijk te maken, omdat ik weet hoe het voortmodderen is in het begin. Spijtig genoeg gebeurt het niet altijd dat bouwers in hun interne keuken laten kijken, of ze lichten maar een tipje van de sluier op.
Soms denk ik wel eens dat ik de mensen verveel met al die kleine updates, maar de reacties op dit forum blijven toestromen, dus denk ik wel dat er hier serieuze appreciatie heerst.
 
Allemachtig! GUnit, jij bent goed bezig geweest!
Even een paar dagen niet op het forum en daar staat al een schitterende poort!

groeten, Rinie
 
Hallo Rinie, ik heb wel stevig doorgewerkt dat klopt.

Ondertussen heb ik aan één dakpunt (links) de leitjes al gelegd. Gewoon stroken plastic card van 7mm breed gesneden, deze onderverdeeld elke 8mm dmv. een snede van het scalpel, zodat er leitjes ontstaan, die nog net aan elkaar vasthangen bij de bovenkant (dit wordt telkens mooi overlapt door de volgende rij).
Dit ging aanzienlijk gemakkelijker dan wat ik vroeger eens gedaan heb, nl. elk leitje apart uitlijnen en lijmen, 1800 X na mekaar.
Waanzin dus...het effect is hetzelfde.

Volgende stap is de boogpannen op de hoek aanbrengen.
Nog wel eens over nadenken hoe ik die ga namaken. Om af te werken nog cement ertegen simuleren dmv. dik plamuur.

Oh ja, de oversteek van dit dak heb ik vervangen door een punt zonder oversteek, omdat het dakje rechts ook al wat overhangt.

Als de dakwerken klaar zijn, opnieuw een foto-update. Dit is echt niet de moeite, vandaar.

GUnit.
 
Zeker de moeite, zo begrijpen we allen beter wat je al zo mooi uitlegt... ;)

Grtz,
Beyond
 
Erik en Beyond, ik heb weer verder gedaan, hoewel ik in het weekend niet graag in den bouw sta.

Ik heb me middels enkele referentiefoto's van een Normandisch dak bezig gehouden met de dakafwerking.

Deze foto illustreert hoe mooi zo'n dak is :
- prachtige leitjes,
- de boogpannen op de verstekken,
- aangesmeerd met cementmortel,
- groenige aanwas,
- tinten van geel naar oranje, bruin...
- ongedwongen bouw, wat krom is, mag zo blijven...

medium_toit2-800.jpg

De dakpunt linkerzijde :

HPIM8061-800.jpg

Het rechter dakdeel (hier komt nog een dakgoot aan, regenpijp ...) :

HPIM8060-800.jpg

De hele constructie staat momenteel in een grijze primer van Tamiya, een lichte surfacer die later tijdens het drybrushen hopelijk z'n waarde bewijst.

Wat ik nog ga doen vooraleer ik ga schilderen :
- dakgoot, regenpijp,
- kraan met waterbadje links zoals op de foto tegen de linkerkant van de poortmuur,
- keramiektegels aanbrengen rond kraan zoals op de foto,
- het hout meer houtnerf geven...

Hopelijk hebben jullie er iets aan vrienden ? Ik hoop hier iémand aan te kunnen steken om ook eens met kurk te werken !

GUnit.
 
Mooiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Erik.
 
Inderdaad zeeeeer mooi.

En aanstekelijk is het zeker, had al zitten denken dit eens te proberen na het lezen van het artikel in Steel Masters, en nu ik jou werkje zie .....

;)
Beyond
 
Klopt, in Steelmasters staat een artikel van een Normandische schuur met stenen trap.
Als je dat gezien hebt, wil je gewoon onmiddellijk beginnen met zo'n project.

Vandaag beslis ik over een dakgoot of niet bij het rechtse dak. Het is zo dat dit type daken niet per se een goot hadden. En er komen tamelijk wat accessoires om de muren te verlevendigen.

Vanavond een laatste controle op fouten/onvolmaaktheden, en dan de airbrushprimer eroverheen.

Tx jongens ! GUnit.
 
Zeer mooi werk GUnit!
Schitterend hoe je leitjes zo hebt aangebracht met hier en daar een kleine afwijking voor het realistische effect. Heel mooi.
Kun je iets meer vertellen over hoe je zo'n dak uit kurk hebt gemaakt?

groeten, Rinie
 
Hallo,

Inderdaad, dit is een mooie contructie en schept weeral ideeën vooreen volgende diorama. Ik wil dit wel eens proberen op schaal 72, eenszien wat het geeft.
Goed gewerkt.
 
Hoi Kurt, ik ben nog lange niet waar ik zijn wil, maar het is tot nu toe best meegevallen, hoewel ik volgende keer alvast bepaalde zaken extra in het oog ga houden.

Rinie, het is geen kurk beste ! Het is gewoon plastic card dat ik in repen van 7 mm breedte gesneden heb. Deze repen werden vervolgens onderverdeeld met het scalpel door er elke 8 mm een snede in te geven. Niet volledig erdoorheen, maar een fijn stukje vast laten, zodat alle leitjes nog net aan mekaar blijven hangen. Zo kan je immers mooier uitlijnen (én spelen met onvolmaaktheden).
De strookjes werden één na één opgelijmd, mekaar iets overlappend.

Swaken, ik vrees een beetje dat dit materiaal voor 1/72 net iets te grof van structuur is, maar met zorgvuldig en voorzichtig bijschuren met schuurpapier zou het best kunnen lukken ?

Alweer wat verder gedaan deze avond, namelijk begonnen met een goeie referentiefoto om de kleur van de gele blokken te bepalen :

30-1.jpg

Daarna de kleur gemaakt en met de witte primer vermengd :

35.jpg

Het linkerdak met de boogpannen :

31-1.jpg

De poort aan de achterkant, niet zichtbaar meer in de vitrine, toch maar meegepakt met kurk :

33-1.jpg

Het linkerdak zal ik nu in de basiskleuren gaan schilderen : schakeringen van geelachtig naar oranje, bruin en roodachtig. Het rechterdak wordt blauwgrijs. Ik ben er nog altijd niet uit of ik een goot met pijp ga hangen, dit kan ik later nog doen.
De ingemetselde bakstenen ter herstelling (schade van WOI ? Middeleeuws geweld ?) worden bruinachtig. En zo zal ik nog enkele zaken eerst een basis moeten geven, daarna kan het artistiekere werk aanvatten...pffff.

Groeten van GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Verdorie GUnit, dit wordt mooier en mooier...
Ben je zeker dat dit nog steeds die poort is uit kurk? Het ziet er zo levensecht uit... ;)

Proficiat man, ben jaloers op je kunnen...

Grtz,
Beyond
 
Kan enkel maar bevestigen wat de anderen zeggen, het is zeer mooi. Inderdaad, het zou kunnen dat de kurk ietsje te grof is van structuur voor 1/72, misschien eens iets proberen met plaster of zoiets, maar het is voor later. Ik ben namelijk een langzame bouwer, ge zult dat nog wel zien, dus ik heb tijd genoeg.
 
Mannen, de replies worden als vanouds zeer gewaardeerd !

Ook ben ik weer iets verder geraakt vandaag.

Er werd begonnen met het inkleuren van de grote blokken waaruit de poort opgetrokken is. Ik heb ervoor geopteerd om de onderliggende kleur telkens mee te laten spreken, door transparante laagjes te gebruiken. Zo kan ik fijn de controle houden en zeer zorgvuldig de kleuren op mekaar afstemmen, zonder de harmonie tussen de stenen te verliezen.

40.jpg

Ook heb ik besloten om de hoek van het rechtse huis bovenaan een nieuw pleisterwerk te geven. Er werden nieuwe latjes balsa opgekleefd, bewerkt met een vijl, waardoor ik echte houtnerf heb kunnen imiteren (één trek met de vijl was voldoende, prachtig simpel !). De ruimtes die hierdoor tussen de latjes ontstonden, heb ik dichtgetrokken met Reno Filler (zie afbeelding). Dit is het perfecte spul en ik heb het reeds eerder gebruikt voor mijn 1/72 Normandische schuur.

Het pleisterwerk ga ik natuurlijk nog helemaal met verf verouderen en op punt proberen te zetten.

Hier is de rechterkant reeds ingetrokken met Filler.
HPIM8101-800.jpg

De leien van het rechter dak werden reeds wat gekleurd.
41.jpg

Het ziet er natuurlijk allemaal nog pastelachtig van kleur uit, maar dit ga ik dus allemaal nog verder opbouwen.

Ik hou jullie graag op de hoogte, vertel me wat jullie aan bijkomende ideetjes hebben, wie weet heb ik er wat aan.

Groeten van GUnit.
 
gunit moi moi moi ik ben een stille bewonderaar maar wou tog ff iets kwijt over het plaasterwerk. iets wat ik zelf zou doen maar je moet het zelf weten want dat is natuurlijk kwestie van smaak.

als je de beplijstering er op doet ff een nat sponse pakken en de bezetting er mee afdoppen dan krijg je een mooi relief in je beplaastering maar je ziet maar als je er iets mee bent . ( natte spons op natte bepleistering)

ziet er prachtig uit :)
 
Hoi Amazone ! Tx, ik vind het geweldig als mensen mee helpen via het pc scherm ! Ik heb toevallig vanmorgen de volgende karweitjes verzet : toch wel wat structuur aanbrengen zeker ! Het zag er, zoals je zei, nogal gladjes uit. Ik diende echter te wachten dat de eerste vulling droog was, anders zou ik de boel helemaal uit z'n ruimte getild hebben.

Ook heb ik wat schade toegebracht aan het pleisterwerk, te zien op foto's :

50-800.jpg

Er werden vier flinterdunne, waterige laagjes kleur opgebracht, waarna één iets minder verdunde. Het is natuurlijk nog niet af :

51-800.jpg

Linker dakpunt aangezet met wat bruin :

52-800.jpg

Tot later, bedankt voor je reactie.

Groeten GUnit.
 
Yes, that's it.
Ziet er verdomd goed uit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan