Hoofdsponsor

1/35 Diorama "Wilkommen !". [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Keuzes...keuzes...pffff.

Jaja G.,

het leven van een modelbouwer is niet gemakkelijk hé?

In elk geval: jouw projectje volgen, daar kijk ik telkens naar uit...
verbeteringen of aanvullingen kan ik je niet geven, enkel oh, ah en wow....
 
Ik heb nooit van deze grote uitgebreide dio´s gemaakt. Maar ik kan wel schrijven dat bij een dio het juist zo leuk is dat er zoveel verschillende soorten werk zijn dat je je nooit hoeft te vervelen door werk dat je steeds maar over moet doen zoals repeterend werk. Je kunt dan weer even hier en daar mee bezig zijn. Dus doe gewoon lekker wat goed voelt op dat moment. Je dio groeit dan vanzelf tot een pracht uit.
 
Dominiek : ik ben intussen toch tot de structuurprimerbehandeling overgegaan. Deze namiddag ga ik er met de gekleurde grondverf overheen middels de airbrush, in de tint van de voegen, zodat ik dat alvast achter de rug heb. En daarna het plezante werk : het hele geveltje in z'n basiskleuren zetten, de voegen ontziend met het penseel !

Tot later ! GUnit.
 
Dat wordt dus weer een update om naar uit te kijken ;)

Ik ben reuzebenieuwd :)

Break a leg,
Beyond
 
Beyond, hier heb ik snelsnel foto's genomen van de toestand :

Primertime :

Eerst de structuurprimer :
HPIM9034-800.jpg

Dan de kleurprimer :
HPIM9036-800.jpg

Klaar met de grondverf :
HPIM9039-800.jpg

De laatste grondverf heeft de kleur van de voegen.

We kunnen weer starten met het inkleuren van het kleurboekje.

Tot later !
 
Dat ziet er weer ongelofelijk goed uit.
Wel knap die tandenstokers als houtpluggen.
Past goed.

Erik.
 
Na een laagje primer komen de details reeds mooi uit....
Dit wordt terug genieten :))

Grtz,
Beyond
 
Ziet er toch allemaal héél knap uit!!
Echt een prachtstukje om te volgen.
Kan haast niet wachten om 't in zijn geheel te bewonderen!!
Maar dat zal nog wel tijd vergen.

Groetjes,
Bart
 
Alweer mooie commentaren, hoe kan ik nu de drive verliezen tov. dit project !?

Bedankt jongens !

Nieuwe update : na de primer...de basiskleuren !

Voor deze update heb ik van volgend kleurenpalet gebruik gemaakt :

139-800.jpg

Weinig kleuren = harmonieuze effecten door onderlinge vermenging. Veel kleuren = gevaar voor botsende combinaties. Allez, dat is mijn kijk op die dingen...

Mijn eerste lagen zijn steevast zeer dun, ik vind dit zeer belangrijk.

Dit is de viscositeit van mijn verfmengsels voor de aanzet der basiskleuren :

140-800.jpg

Een beperkt kleurenpalet heeft het voordeel dat je steeds een harmonieus effect zal bekomen, nooit schreeuwerig.

Na het opbrengen van deze dunne kleurenmengsels en een paar voorzichtige drybrushes, is dit het voorlopige resultaat :

141-800.jpg

Omdat ik enig contrast wil in de gevel, heb ik de balken via maskering met tape, tamelijk donker geschilderd, ditmaal wel met iets minder verdunde verf om te vermijden dat deze onder het tape zou terechtkomen !

143-800.jpg

Nu kan ik via intensieve drybrushbehandelingen elke balk apart wat eigen karakter geven (ik heb er nieuwe gave tussen zitten, alsook ruwere met veel houtnerf en zaagpatronen). Ik ga van donker naar licht werken zoals ik met mijn olieverf doe. Uiteindelijk verschijnen er dan hopelijk verbleekte effecten.

Omdat ik wil dat straks alles ook qua kleur op mekaar aansluit, heb ik deze foto genomen (ik zie dit ter plekke maar ik wou het gewoon tonen) :

144-800.jpg


Referenties voor de kleuren :

- de grote stenen :

76.jpg

- de balken zoals ze ongeveer gaan worden :

96.jpg

- colombage is niet echt altijd even meesterlijk gedaan, maar verdorie wie kan zeggen dat dit lelijk is ???

97.jpg

Ik hoop dat jullie er iets aan hadden, ik hoor graag of het weer de goeie richting uitgaat !

Groeten van GUnit !
 
Laatst bewerkt:
Wat een mooi schilderwerk :O :O Ziet er fantastisch uit, en de details komen nog beter tevoorschijn.

Wederom een prachtige update Guy ^^

Even >w :

HPIM9036-800.jpg

Waarvoor dient die ring vanvoor op de airbrush ?

Groeten, Pascal
 
Hoi Pascal, die ring is een bescherming voor de naald, zo is het risico op verbuiging veel kleiner. De onderste foto's zijn real life pics hoor. GUnit.
 
Ik reageer niet zoveel maar ik volg dit project met veel plezier en vind dat tot nu toe hier een mooi stukje vakwerk word neergezet met een duidelijke uitleg.

Om even een beetje te zeiken :@:laugh:

Die ring op je airbrush is inderdaad om je naald te beschermen, alleen als je zeer dicht op je werk zit met de airbrush, de afstand die normaal gebruikt word met spuiten zoals op de foto dan gebruik je eigenlijk niet deze ring maar gewoon de normale kroon.

Afijn qua resultaat maakt het niets uit en dat is het belangrijkste uiteraard :$

Ron
 
G,

Wederom een mooie update, ik wordt steeds benieuwder naar het eindresultaat.

Groeten,
Swa
 
Ron, ik ben tevreden als je het plezierig vind in m'n topic te komen kijken af en toe, ik neem het ook niemand kwalijk als niet iedereen regelmatig post. Ik weet tegenwoordig maar al te best hoe druk een mens het kan hebben...

Swa, het eindresultaat van dit huis is binnenkort weliswaar te zien, maar het eindresultaat van dit diorama laat zeker nog een tijd op zich wachten, pfff.

Volgende update : een doorgevoerde verandering :

De balken werden via referentiefoto's afgewerkt en ik vond ondermeer het paletmes hierbij een grote hulp om het brakke uitzicht te imiteren. Ook heb ik dit mes gebruikt voor de colombage later.

Ik heb tevens een verandering gedaan mbt de stenen tussen de balken in de huisgevel. De balken werden opgevuld met colombage omdat ik de steentjes toch net iets te eentonig vond. Geen probleem, dit was enkel een kwestie van bedekken met vuller en opnieuw schilderen via referentiefoto's.

Werkwijze :

- in mijn geval waren de onderliggende stenen al wat uitgewerkt, dit is niet echt nodig.
- de filler (Reno in dit geval, zalig product om zo'n klussen mee te doen !) aangebracht.
- een grondverf eroverheen.
- een acrylgele erop volgend.
- een satijnglanzende laag als dekking.
- de washes in olieverf voor extra diepte.

Voor het zover was !

Dit was het eerst :

De stenen tja, ik vond het wel wat hebben, maar niet genoeg om het kleurrijke van Normandische architectuur weer te geven...
HPIM9230-800.jpg

...dus heb ik er pleisterwerk overheen gezet en via deze referentiefoto opnieuw mijn huiswerk proberen te maken :
97.jpg


Dit is het resultaat tot zover :
HPIM9319-800.jpg

Een detail :
HPIM9290-800.jpg

De inspiratiebron :
3-800-8.jpg

Nog lang niet klaar maar ik wou toch even een teken van leven geven. GUnit.
 
Laatst bewerkt:
*met mond wijdopen* ongelooflijk hoe gedetailleerd je te werk gaat. Ben zeer benieuwd naar het verdere verloop van dit huzarenstukje :)
 
Een beetje jammer van je werk, maar volgens mij wel een verbetering.....8)


Grtz,
Beyond
 
ziet er weer prachtig uit moet ik weeral toegeven maar.
als je het totaal plaatje bekijkt lijkt het nog veel te nieuw, vooral de witte steen aan de zijkanten lijken op nieuwbouw.

dit zeg ik niet om je werk af tebreken hoor maar ik mis de oudheid in dit geveltje.
ps de kleine steen en het plaaster werk ziet er dan wel heel goed uit
 
Ziet er goed uit. Echter weet ik dat je nog niet klaar bent. En dat de voorgaande kritieken ook mee zult nemen in de volgende fase.

Ook weet ik dat je nog niet klaar bent met schilderen en dat dat dus nog helemaal goed gaat komen.

Waar ik nu eindelijk een puntje bij je kan vinden is het pleisterwerk dat tegen het hout aan zit. Kijk eens bij het voorbeeld. DAt is dus niet tegen het hout aan. Dat wil zeggen net niet, het hout is gekrompen door uitdroging. Dat is iets wat je nog zou kunnen toevoegen voordat je verder gaat met schilderen. :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan