Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Vliegend Militair P-40 Warhawk 1/48 Hasegawa
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: P-40 Warhawk 1/48 Hasegawa

Herr Kaleun
    Gast

Standaard P-40 Warhawk 1/48 Hasegawa

Mijn eerste post op dit forum. Deze is een paar maanden geleden gebouwd. Sommige decals waren wat problematisch. Geen lak gebruikt namelijk. Twijfel nog steeds of het gebruik van lak de modellen nu mooier maakt of niet. Voordeel: de decals hechten beter
    Nadeel: verwering, olieverf, pigment hecht minder.

grt
    Huib

Senior Lid

Standaard

Mooi gedaan hoor

Hebt ge sol gebruikt om de decals wat beter te laten plakken ? Verwering ziet er heel goed uit, vooral de alu / zilverkleur in de panellines geeft het toestel een realistische gebruikte look.

Ik kijk al uit naar het volgend project, mét bouwverslag natuurlijk

Groeten, Pascal

Herr Kaleun
    Gast

Standaard

Goed idee Pascal. ik zal dat proberen. Sol had ik nog niet toen ik dit vliegtuig bouwde, maar inmiddels heb ik het wel. Vooral de decal onder de cockpit ziet eruit of ie zo loslaat en die op de prop zijn ook niet geweldig.

Standaard

Dag Herr Kaleun,

Zeer mooi afgewerkt.
    Ben ook wel benieuwd naar je volgende project...

Indien je dat wil, kan je ook alleen daar waar decals moeten komen wat glans vernis aanbrengen (deze zorgt voor een mooie hechting zonder luchtbubbels), set en sol gebruiken, en dan verweren.
    Als laatste stap kan je dan het volledige model met matte vernis overspuiten...
    Allé, 't is maar een gedacht é, zo heb ik het ook nog gedaan...

Grtz,
    Beyond

Goede topic beantwoorder Droop's schermafbeelding

Standaard

Hoi Huib,

Een pracht van een vliegtuig maar ... ... ... ik zou toch een hoogglanslak hebben gebruikt als basis voor de decals.
    Nu zie je goed op sommige plaatsen de silvering en dat vind ik wel een beetje jammer.

Hoe ik het zou doen:

- na het spuiten: aanbrengen van een hoogglans.
    - aanbrengen van decals en verder afwerken met een sludge wash
    - alles verzegelen met een satijnlak.

Verder niets dan lof en ik kijk al uit naar jouw volgende projekten.

Droop

Standaard

Hey Huib , inderdaad een prachtig model ; Ondertussen heb je al genoeg goeie raad gekregen om decals op een correcte manier aan te brengen met een goed resultaat als gevolg . Zoals de collega's al lieten blijken : steeds de decals na het schilderen aanbrengen op een "gladde" fond . Ikzelf gebruik steevast op mijn vliegtuigen zelfglanswas , die ik aanbreng met een plat penseel op het geairbrushte model . Verder behandel ik de geplaatste decal enkel met decalsetting van Daco (medium) , niets meer , en heb daar steeds een goed resultaat mee. Op de zelfglanswas kan men zonder problemen achteraf verweren , verouderen , chippen enz , ook met olieverf en pigmenten . Achteraf dek ik alles af met een matte of zijdeglansvernis en zo zijn ook alle decals verzegeld en beschermd.
    mvg , Sabre

Herr Kaleun
    Gast

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Droop Bekijk bericht
    Hoi Huib,

Een pracht van een vliegtuig maar ... ... ... ik zou toch een hoogglanslak hebben gebruikt als basis voor de decals.
    Nu zie je goed op sommige plaatsen de silvering en dat vind ik wel een beetje jammer.

Hoe ik het zou doen:

- na het spuiten: aanbrengen van een hoogglans.
    - aanbrengen van decals en verder afwerken met een sludge wash
    - alles verzegelen met een satijnlak.

Droop
    [
    Hallo Droop,

Precies zo als je zegt ben ik bij latere vliegtuigen gaan doen. Ik ben alleen niet 100% tevreden met het resultaat. De decals zitten weliswaar veel beter en zonder silvering, maar de vliegtuigen lijken naar mijn idee meer plastic-achtig. 't Is een beetje moeilijk te omschrijven, misschien moet ik er zelf aan wennen.
    Ik heb dit echter alleen nog toegepast op 1/72 modellen, dus ik kan het nog niet echt vergelijken.

Misschien doe ik het volgende keer zo als Beyond hierboven heeft beschreven: voorzichtig glanslak aanbrengen alleen waar de decals komen, daarna verweren en mat lak erover. Gewoon verschillende manieren maar proberen lijkt me.
    Iedereen bedankt voor het advies.

Huib

merlijn432
    Gast

Standaard

Een heel mooi resultaat. Volgende keer zou ik toch lakken voor de decals, en misschien sol gebruiken.
    Maar iedereen praat altijd over hoogglanslak voor het decallen, terwijl het met Parket plus even goed gaat (zelfs veel beter naar mijn mening).
    Dus de volgende keer kun je na je paintjob een laagje P+ spuiten. Dit een dag laten drogen en uitharden, en daarna kun je aan het decallen.
    mijn werkvolgorde na de bouw is deze:
    1) Paintjob
    2) P+
    3)decals
    4)P+
    5)sludgewash, weathering
    6) Mat lak
    Het voordeel aan P+ is dat het milieuvriendelijk is, makkelijk te spuiten, makkelijk is aftewassen, en je kunt spuiten zonder een beschermmasker te moeten dragen (zoals wel bij gewone lakken).
    Grtz
    merlijn

Goede topic beantwoorder Droop's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door merlijn432 Bekijk bericht
    Het voordeel aan P+ is dat het milieuvriendelijk is, makkelijk te spuiten, makkelijk is aftewassen, en je kunt spuiten zonder een beschermmasker te moeten dragen (zoals wel bij gewone lakken).
    Grtz
    merlijn
    Plus dat het nog lekker ruikt ook.

Droop

Soortgelijke discussies

1. schaal 1/48 - A-4E/F Skyhawk (Hasegawa) [DONE]
    By merlijn432 in forum Militaire vliegtuigen / Helikopters
    Reacties: 68
    Laatste bericht: 06-02-11, 11:11
  2. schaal 1/72 Aircraft weapon loading set, ( Hasegawa) [DONE]
    By Tomas in forum Militair rollend materiaal
    Reacties: 14
    Laatste bericht: 30-12-09, 11:35
  3. schaal 1/48 - A-4E/F Skyhawk (Hasegawa)
    By Furioza in forum Afgewerkt project militaire vliegtuigen / Helikopters
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 31-12-08, 16:53

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten