Hoofdsponsor

Mongol Commander l [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
C

Carl56

Guest
En nog een projectje, een Mongol Commander, van... je raadt het nooit
PiliPili :p

Ik heb echt geen aandelen bij die man maar zijn onderwerpen spreken
mij wel aan en de kwaliteit van zijn kits is wereldklasse.

Deze keer dus een wat soberder figuur qua kleuren maar ik ga proberen
er iets moois van te maken

De doos :



en de inhoud

1_Mongol_2.jpg


en een (sorry) wat wazige detailfoto

1_Mongol_3.jpg


Ook hier moet ik weer de delen apart schilderen vooral om het mijzelf
niet te moeilijk te maken...

Groetjes

Carl
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat gezicht ziet er weer mooi uit. Vooral die ogen, ze zijn helemaal dichtgeknepen en toch kunnen we het pupil nog zien. Dit valt mij echt op.
Wat mij ook een beetje opvalt is dat het rechter oog iets naar buiten kijkt. Of komt dat door de foto. (Ikzelf probeer er altijd op te letten dat de pupillen gelijk staan)
 
Ik vraag me af of het mogelijk is een dergelijk figuur te schilderen met acrylverf alleen?
Ik zie het niet direct zitten om een gans nieuw pakket met olieverven aan te schaffen.
 
Dat is heel goed mogelijk. Alleen de verf moet goed verdunt worden en er moet in veel meer lagen gewerkt worden om het effect van blenden te verkrijgen. Daarbij is er nog een alternatief. Er bestaat een droogtijd vertrager van vallejo. Drying retarder. Dit geeft dezelfde eigenschappen als olieverf. Tenminste dat proberen ze. Het werkt wel. Maar het is toch anders, dit komt doordat de pigmenten in olieverf veel rijker zijn. Er zit dus meer pigment in olieverf. Er worden hele mooie figuren en bustes geschilderd met acryl verf.
 
Het is inderdaad zoals Rik al heeft gezegd, het kan perfect met acryl, hieronder
vindt je een voorbeeld van iemand die algemeen beschouwd wordt als de officieuze
wereldkampioen



Deze buste is volledig in acryl geschilderd!

Op deze schaal heb je een zestal licht- en nog eens evenveel schaduwgradaties nodig.
Dat maakt dus een tiental heel verdunde lagen verf die onderling telkens miniem
van kleur verschillen en over elkaar worden geschilderd.
Ik heb al eens een poging gedaan maar de verschillende lagen blijven heel
gemakkelijk zichtbaar en dat geeft een onnatuurlijk effect.
Als je wil kan ik je de volledige theorie uit de doeken doen, inclusief stap-voor-stap foto's
en de ideale kleurmengelingen die je moet gebruiken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Rik : dat van die ogen is blijkbaar een vertekening, in realiteit valt het best wel mee ( en die
belofte van de kilt ben ik niet vergeten ik moet er alleen nog
iets op vinden om de rug van mijn boeken niet te beschadigen bij het scannen )
 
Laatst bewerkt:
Als het de rug beschadigd, zou ik dit idd. niet zomaar doen. Zonde van het boek. We komen er later wel uit. Komt zeker goed. Geduld is een schone zaak zullen we maar zeggen. En dat is het hoofdbestandsdeel van modelbouw toch. ;)

Ik ben blij dat de ogen wel goed staan. Ik heb het zelf eens gehad dat ik het niet zag. En de rest van de wereld wel. Daar stond ik er toch gekleurd op he. :p Toen had ik liever dat het van te voren verteld was.
 
Als je wil kan ik je de volledige theorie uit de doeken doen, inclusief stap-voor-stap foto's
en de ideale kleurmengelingen die je moet gebruiken.

Carl,

dit zou ik inderdaad heel graag willen. Als je wil kun je me die bezorgen in een DOC-formaat. Dan vorm ik die om naar een pdf-ke, waar iedereen plezier aan heeft en ik in de eerste plaats uiteraard.
 
Eindelijk nog eens een update van onze Mongool...



De lederen platen zijn geschilderd in Burnt Umber en Burnt Sienna, borstplaat in Raw en Burnt Umber.
De kleding zelf in Paynes Grey+Titanium White, shadows in Paynes Gray, highlights in basis+ wit
en uiteindelijke puur wit.
De rest spreekt voor zichzelf denk ik :)

Groetjes

Carl
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zat al met smart te wachten op een update. Deze gaat ook weer erg mooi worden. cute
Vraagje erachteraan. :D Hoe lang laat je de olieverf drogen voordat je verder gaat? Ik blijf hiermee worstelen. Soms wel eens bang dat het echt mijn ding niet is. boos
 
De droogtijd hangt af van de verfkleur, aardkleuren (Umbers, Raw Sienna), Cobalt Blue, Prussian Blue
zijn na twee à drie dagen redelijk droog.
Bij bv. Burnt Sienna, 'Mars' kleuren, Ochres... duurt het een vijftal dagen,
en sommige gele en oranje kleuren 7 à 10 dagen :rolleyes:.

Maar...dat wil ook zeggen dat je ruim de tijd hebt om shadows en highlights aan te brengen cute

Wanneer je Liquin zou gebruiken halveert de droogtijd.

Zoals je weet heb ik hetzelfde probleem met acryl, tenminste wanneer ik geen gebruik
wil maken van washes en/of inkten.

Niet opgeven, eens gaat die klik komen ;)

Groetjes

Carl
 
Nog één kleine update van de werken van vandaag :



Tijd om alles een weekje ( :) ) te laten drogen en daarna aan de details te beginnen.

(Rik, als je de droogtijd nog wil verkorten kan je je figuur even in de oven stoppen;
aangezien je met de Legionnaire met resin werkt de temperatuur niet hoger instellen dan 40°C en dan nog;
een haardroger werkt ook maar duurt redelijk (héél) lang)

Groetjes

Carl
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan weer niet ander schrijven dan vol lof. :eek:

Ik heb het figuur even voor een paar dagen aan de kant gelegd. Dan kan ik even kalmeren. wacko En begin straks lekker weer overnieuw. Ik zal mijzelf toch niet klein laten krijgen door een figuurtje. :p

De aanhouder wint. Zal ik maar schrijven. Maar soms is het handig om even iets afstand te nemen van iets. Dan kijk ik lekker weer even met jou mee. En doe ik misschien weer nieuwe ideeen op. Werkt ook wel denk ik. :D Dus ongeveer volgende week zal ik weer een updatje gaan maken.
 
De final update :) :

Helm afgewerkt, nog wat details, een wash over de borstplaat en zweep... en hij mag stilletjesaan in de kast :



1_Mongol_7.jpg


Zoals gewoonlijk tips meer dan welkom :D

Groetjes

Carl
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Carl,

schitterend...... echt waar.

En nu ga ik beginnen vragen stellen met het oog op mijn gladiator:
Die helm, hoe heb je die geschilderd? Welk merk/soort verf? Techniek?
 
Die gezichtsuitdrukking... die komt echt levend over... .

Terug een schitterend model van onze meester-figuurbouwer/-schilder.


Droop
 
Van harte voor dit meesterlijk geschilderde figuur. :)Ik vind het een gaaf model geworden. Gezichtsuitdrukking perfect maar die leren kappen. Heel mooi. Alleen mis ik (en daar heb je hem weer) net een randje zwart er onder. ;)

Ik kan verder niets verzinnen. Mijn complimenten.
 
Aan iedereen bedankt voor de 'bloemetjes', ik besef wel dat er op sommige punten nog heel
wat te verbeteren valt, maar zoals op dit forum al meerdere keren is gezegd, het belangrijkste is het
plezier dat je eraan beleeft :D .

Dominiek, deze helm is bekleed met 'leder'. Zoals op een foto in het vorige bericht is te zien,
werden de randen eerst acryl-zwart geschilderd. En dan komt weer die olieverf :); eerst een mengeling
van Burnt Umber met een beetje Ivory Black als basislaag, dan pure Burnt Umber (blenden) voor de eerste highlights
en tenslotte (als ik het me nog goed herinner tenminste :)) Raw Umber voor het final highlights.
Maar ik dacht dat jouw helm meer uit brons bestaat, of heb ik het mis? Dan wordt het natuurlijk
een heel ander verhaal. We komen er ten gepaste tijde wel op terug!

Groetjes

Carl
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan