Hoofdsponsor

Anders / onbekend Scheepsfiguren 1/60 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Big Jim

learning by doing
Registered
Lid geworden
27 feb 2008
Berichten
421
Hulp gevraagd aan onze figuurschilders, verleden week op Ebay twee scheepsfiguren gekocht om op mijne Bounty te plaatsen en vandaag via de post ontvangen, ramp o ramp, ik denk dat bij de post de stempel op de figuurtjes is terecht gekomen want als ik de omslag open deed was dit het resultaat :( de figuurtjes lagen in stukjes in het zakje,



de figuurtjes zijn van een soort metaal (zamack of lood)



effe op het forum gekeken en in Modelengeneer zijn how to voor beginners gevonden dat deze te lijmen zijn met seconden lijm wat ik dan ook gedaan heb en dit is gelukt



nu is mijn vraag de figuurtjes vertonen nog al veel (haar)scheurtjes met wat zou ik dit kunnen plamuren, allez plamuren klinkt nogal ruw voor figuurtjes van 3 cm, dicht maken zou misschien beter zijn, de foto is niet erg duidelijk maar julie begrijpen wel wat ik bedoel.

 
Laatst bewerkt:
ik dacht dat voor deze zaken een soort van putty bestaat van Games Workshop
 
Effe geGOOGLEd, lijk mij een soort kneedpasta die uithard na een tijdje, iets dergelijks is ook te koop in de meeste doe het zelf zaken om van alles en nog wat te repareren.
 
Mr surfacer of een laag grondverf kan soms voldoende zijn om deze te dichten...
Suk6

Grtz,
Beyond
 
Hmmm, ik denk dat je een slechte legering hebt van metaal. Dit zou normaal gesproken niet scheuren of afbreken door een postzegelstempel. Wel verbuigen. Kijk maar eens naar lood.

Het beste advies dat ik je kan geven is plamuren. Gewoon met lakplamuur of met Vallejo putty. Dan blijft het goed. Wel eerst gronden of primeren.

Met welke verf ga je schilderen.
 
Mr surfacer of een laag grondverf kan soms voldoende zijn om deze te dichten...
Suk6

Grtz,
Beyond
Het is voor mij de eerste keer dat ik mij aan een figuurtje waag en dan zijn ze nog zo verd.... klein.
Grondverf lijkt mij wel geschikt , deze kan dan ook met een penseeltje aangebracht worden dit ga ik eens proberen!
 
Dag Rik, ik ben juist uw How to voor beginners aan het bestuderen deze ga ik eens goed doornemen, zal inderdaad geen lood zijn en de kwaliteit is ook niet formidabel, maar ik hou ook niet van spookschepen (ergens op het forum gelezen, maar ik weet niet meer waar) figuurtjes in die maat zijn vrij zeldzaam en dan moet men nemen wat men kan krijgen, dit is weer een enorme uitdaging, klein en nog nooit gedaan dat gaat wat worden :O :)
 
Laatst bewerkt:
met een kneedbare puty van games workshop
greenstuf heet dit
en bestaat uit twee komponenten
je kan er alle kanten mee uit
zowel voor het lijmen opvullen
of verzwaren
en jawel we hebben er in stock
greets scott
 
kan je geen lood smelten en ze daar mee toe plamuren
 
nee het gevaar zit er in dat je je figuren mee smelt omdat die legering
rapper kan smelten dan lood
gezien het rappe breken vermoed ik dat het heel oude figuurtjes zijn
en dus vat baar voor schokken of warmte
dus zeker niet zo doen
 
Hoi Big Jim,

Dat lijken mij inderdaad oude figuren, gezien de kleur van het metaal.
Tegenwoordig zijn ze veel lichter van kleur en veel sterker.
Maar dat helpt jou niet echt.

Om de reparaties uit te voeren kan je eigenlijk eender welke 2 componenten-putty gebruiken, zoals eerder gezegt: GW, Miliput of dergelijke.

Makkelijk in gebruik: snij van beide "worstjes" een klein stukje af en kneed deze samen tot je een egale kleur krijgt (meestal zijn ze in twee verschillende kleuren)
Voor de scheurtjes rol je piepkleine worstjes, die je dan met een mesje of een tandenstoker in de scheur kan duwen.
Je gereedschap natmaken helpt tegen het plakken en zorgt voor een gladde afwerking.

Laten drogen (kan wel een dag of wat duren), even bijschuren indien nodig en schilderen.

Over dat schilderen: Er bestaat een vrij eenvoudige manier om toch een aanvaardbaar resultaat te bekomen.

Figuren primen met wit.
Als dit droog is, een bruine wash aanbrengen.
Als dit weer droog is, figuur volledig drybrushen met "off white" (eischelp of zo), geen wit gebruiken.

Dan kan je je figuur beginnen te kleuren met inkten (Game Color of GW zijn perfect bruikbaar), begin met verdunde inkt, en werk de kleur op met enkele laagjes.

Details inschilderen en klaar.

Vragen stellen mag altijd, en er zijn ongetwijfeld andere forumleden die je nog veel meer kunnen leren.

Veel geluk, maar vooral veel plezier.
 
Hallo Koekie,
mooie uitleg die ge hier geeft deze zal ik zeker volgen, dus nu ga ik eerst de scheurtjes proberen te dichten met ......ik moet nog eens kijken wat er gemakkelijk te krijgen is.
 
Het ziet er naar uit dat je met die 2 rakkers heel wat vrije uurtjes heb doorgebracht :p
 
Het ziet er naar uit dat je met die 2 rakkers heel wat vrije uurtjes heb doorgebracht :p
Ja mannen ik heb al een paar maanden niks meer kunnen doen, klein probleem op de werkvloer en tijdgebrek , de figuren zijn wel reeds geplamuurd maar dat is dan ook alles. Ze liggen op hun blokje om in de grondverf te zetten maar het komt er niet van, ze zijn zelfs er nog niet opgelijmd. :( Maar eens het weer wat warmer is kunnen we er weer invliegen. Tot gauw! ;)
 
Scheepsfiguren 1/60

Eindelijk nog eens iets gedaan, ik heb een poging gedaan om mijn figuurtjes te verven. Eerst de barstjes dicht gemaakt met Pattex Repair express kneedlijm, dit ging redelijk goed. Daarna de figuurtjes in een grondlaag gespoten met Primer van de Action. Dan de figuren beginnen te verven met acrylverf, het resultaat is in mijn ogen redelijk goed, het is de eerste keer dat ik zo iets doe en ze zijn verd..... klein!

Kijk zelf maar eens ( niet te veel in zoemen he)













Er moet nog een laagje vernis over, het was wel eens leuk om te doen maar amaai mijn ogen doen er nog zeer van :O :wacko:
 
Laatst bewerkt:
Scheepsfiguren 1/60

Toch nog even deze foto plaatsen nl bij een van de Scheepskanonnen van de H.M. Armed Vessel "BOUNTY" daar komen zij op te staan. De schaal ziet er vrij goed uit, ik dacht steeds dat ze te klein zouden zijn.



als ze gevernist zijn en van hun blokje af kunnen zal ik een foto posten als ze op hun schip staan. ;)
 
Laatst bewerkt:
Misschien eerst nog een wash erover.

Je kan gewone acrylverf gebruiken, donkerbruin zal het beste resultaat geven, heel veel verdunnen en de figuren ermee overschilderen.

De bedoeling is dat de wash zich vooral in de spleetjes en gaatjes gaat nestelen, en daarmee een schaduweffect creeert.

Als je olieverf bezit, is het zelfs nog beter.
Ook weer heel erg verdunnen, en er gewoon over kliederen.

Een mix van Raw Umber, een beetje zwart en Burnt Sienna is perfect bruikbaar.

Als je dan nog zin hebt, kan je de hoogst gelegen plaatsen subtiel "highlighten" met een lichtere versie van de basiskleur.

Veel plezier
 
Misschien eerst nog een wash erover.

Je kan gewone acrylverf gebruiken, donkerbruin zal het beste resultaat geven, heel veel verdunnen en de figuren ermee overschilderen.

De bedoeling is dat de wash zich vooral in de spleetjes en gaatjes gaat nestelen, en daarmee een schaduweffect creeert.


Veel plezier
Dag Koekie,
gewoon geheel overschilderen met zeerverdunde verf en laten drogen, of daarna terug afkuisen en dan laten drogen?
 
Ehh, dit zijn figuren voor op een schip. Dus geen echte super gedetaileerde figuren. Al moet ik toegeven dat er toch aardig detail in zit.

Mijn advies. Gewoon twee potjes inkt halen in een warhammer shop of bestellen bij Scotty. Dan zwarte inkt en darkflesch. Dan het figuur daarmee verdund geheel over de huid heen insoppen met darkflesch. Een mix van 50% is goed. Dan voor de kleding overlappende delen zwart gebruiken zo ook bij de mouwen en zo. Dan ook weer een mix van 50% gebruiken met water. Dit doormiddel van een dun penseel in de randen laten trekken, niet smeren. Dan loopt het als het ware vanzelf in de naad en heb je een schaduw.

Meer dan dat zou ik niet doen. Daar leent het figuur zich niet naar. :$
 
Hallo Rik, het zijn inderdaad figuren om op een schip te plaatsen, van dat waschen en zo heb ik geen verstand. Ik ga uw raad opvolgen en aan een colega modelbouwer de ink vragen zoveel, liter zal ik wel niet nodig hebben :laugh: ik zal binnenkort dan het resultaat posten als ze van hun blokje afkunnen en hun schip in aanbouw kunnen gaan bezoeken. :D :D :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan