Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
loodaccu
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 17

Discussie: loodaccu

Goede topic beantwoorder Michel's schermafbeelding

Question loodaccu

Ik ga dit jaar beginnen aan m'n allereerste RC model nl. een schip.
    Nu denk ik dat een loodaccu het meest voor de hand liggende accu is voor in een schip maar ik ken er niets van.

Je hebt ze in 6V en 12V (beide heb ik nodig) en ook in verschillende Ah (geen idee wat dit inhoud)

Waar moet ik op letten bij de aankoop ervan?
    Zijn er ook verschillende afmetingen enz...

En kan het kwaad om ze op voorhand te kopen want ik weet niet of ze capaciteit verliezen als ze niet gebruikt worden.
    Ik zou ze op voorhand willen kopen om zo de werking van de motoren enz... te testen voor ik ze in het schip ga plaatsen om achteraf niets te moeten uitbreken.

Groeten,

Michel.
    Groeten,

Michel.

Luc alias "newbie"

Werkbootje van 1820
    Colin archer van billing boats
    Santisima Trinidad (RC)

Goede topic beantwoorder Droop's schermafbeelding

Standaard

Eventjes heel in 't kort en héél eenvoudig uitgelegd:

Om te weten welke accu's je nodig hebt (6 of 12v), moeten we eerst weten voor welke motor(en) ze moeten dienen, Michel.
    Als het voor Torque's is, dan heb je de 12 volt nodig. Die geeft het beste resultaat met die motoren.

De Ah kan je beschouwen als de inhoud van je accu. Hoe groter de Ah, hoe langer je zal kunnen varen.
    Ik gebruik steeds de 12v7Ah en zo eentje gekoppeld aan 2 Torques heeft een vaartijd van +/- 3 uren.
    Voorbeeldje: als je een motor hebt die, laat ons zeggen 3,5 A per uur gebruikt, dan zal je met een accu van 7 Ah 2 uren kunnen varen.

Hou er rekening mee dat indien je nu reeds zo'n loodaccu zou kopen, je die in geladen(!) toestand moet bewaren. Dit tot in tegenstelling van de NiCd-batterijen die je steeds moet leegtrekken.
    Dus, telkens je die accu hebt gebruikt om het een en ander te testen, kan je het beste die achteraf terug direkt volledig opladen. Zelfs als je die niet gebruikt, raad ik je aan om zo'n loodaccu regelmatig eens aan een opladertje te hangen. Dit doe ik ook en mijn accu's zijn nu reeds jaren oud en nog steeds in prima conditie.

Droop
    Laatst gewijzigd door Droop; 22-01-09 om 21:14

Standaard

Bedankt voor de link Newbie, ik heb het net gelezen.

Droop, bedankt voor de uitleg.

De motoren zijn voor de 12V: 2x Graupner 720 Torque
    De motor voor de 6V: Power 400 motor maar aangezien dit de boegschroef is zal deze niet heel de tijd moeten werken.

Nu heb ik na het lezen van de tekst die Newbie heeft gegeven toch nog wat vragen.

1. Welke type is nu het beste voor de modelbouw? Natte accu of een gel accu?

2. Blijkbaar is het toch nodig om een speciale lader te kopen want ik heb wel een standaard lader maar deze duidt niet aan wanneer de accu is opgeladen. Dus als de accu niet helemaal leeg is dan is het toch onmogelijk om te bepalen wanneer deze is opgeladen of niet?
    Groeten,

Michel.

Standaard

Wel dan zou ik hetzelfde doen dan ik ofwel moet droop mij corrigeren.

Ik heb 2 gelbatterijen gekocht van elk 6V-10Ah.In serie dus 12V.Voordeel is dat als je tussen de 2batt. aftakt, je ook 6v hebt waardoor je niet 2 verschillende types nodig hebt.
    Nadeel : volgens sommige wel en volgens sommige niet,moet je ze apart opladen.

Lader :vorige maand lag er een lader in de Aldi voor 12v,6v,ontladen en druppelladen. voor +/- 20 euro

6V-10ahConrad best-nr 491322.89 (17.99 euro) (1950 gr)
    6V-4Ah 9.99 euro en (760 gr)
    12V/7Ah kost 31.49

Let erop wat je kunt inbouwen en uithalen + het gewicht is soms van doorslaggevende rol.
    Laatst gewijzigd door newbie; 22-01-09 om 22:16
    Luc alias "newbie"

Werkbootje van 1820
    Colin archer van billing boats
    Santisima Trinidad (RC)

Standaard

Hoi Michel,

Ik heb eens bij een modelbouwwinkel bij je in de buurt die ook een on-line kunt kijken en evt. bestellen als natuurlijk de prijs je aan staan.
    Ik heb gelijk even naar loodaccu's gegaan kun je zie naar de verschillende modelen:DnD Modelbouw - E-SHop
    En als je denk om 12v accu aan te kopen heb ik ook een foto van de druppellader.

Dit zijn laders die je gewoon kunt aansluiten aan je accu er is een controle lamp op het toestel die duidelijk aan geeft of hij opgeladen is.
    En je hoeft je geen zorgen te maken dat je te veel op geladen hebt deze gaat naar verloop van tijd druppels gewijs de batterij controleren en bijladen.
    Deze kun je zo bij een autoonderdelen raak halen.
    Ik heb ook bij eentje geweest daar hadden ze ook gelaccu's die een beetje goedkoper waren dan in de modelwinkel (dus even uit kijken voor je iets koopt) !
    Dus op de vraag over een natte- of gelaccu voor RC :
    is een gelaccu. Een natteaccu is een autobatterij die is gevult zoals je misschien al weet met accuzuur. Als ze kantelt lopen ze leeg,
    dit gebeurt niet bij een gelaccu die is volledige dicht geperst.
    Zodat je ze bv. zelf onderste boven kunt leggen.
    grtjes John
    -------------

varend schip: löschkreuzer weser
    tri stars sailingboot :p

schip in aan bouw: zee/visarend :eek:

Standaard

Bedankt voor de info jongens.

Het gewicht speelt weinig rol want ik zal waarschijnlijk toch nog extra ballast moeten aanbrengen. Ik had nog niet gedacht aan het systeem van 2 6V aan elkaar te koppelen. Dit is zeker het overwegen waard Newbie.

Ik heb eens gekeken naar de afmetingen van een 12V 7Ah accu en ik denk dat deze er niet dwars ingezet kan worden dus zal deze op de lengte erin moeten en dan weet ik niet of ik er nog een 6V kan bijzetten. Dus ik denk dat het verstandig is dat ik de romp voor een deel maak om te zien welke ruimte ik heb. Het zou te zot zijn om nu al een accu te kopen als ze te groot zal zijn.
    Ondertussen kan ik dan eens uitkijken naar een lader.

Groeten,

Michel.
    Groeten,

Michel.

Standaard

Hoi Michel,

ik heb het vermoeden dat je een paar dingen door elkaar gooien!
    Je hebt over 26v te koppelen?!
    Je moet wel goed nakijken hoe en met welke accu's je gaat koppelen.
    Er kunnen wel eens gekke dingen gebeuren.
    Denk eraan dat elke accu een verschillende spanning en stoom hebben.
    Dan het vermogen ook anders zijn. Regelaars,servo's en motoren worden gevoed door een accu maar ze hebben ook hun beperkingen!
    grtjes John
    -------------

varend schip: löschkreuzer weser
    tri stars sailingboot :p

schip in aan bouw: zee/visarend :eek:

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JOHN DE ROOY Bekijk bericht
    Hoi Michel,

ik heb het vermoeden dat je een paar dingen door elkaar gooien!
    Je hebt over 26v te koppelen?!
    Je moet wel goed nakijken hoe en met welke accu's je gaat koppelen.
    Er kunnen wel eens gekke dingen gebeuren.
    Denk eraan dat elke accu een verschillende spanning en stoom hebben.
    Dan het vermogen ook anders zijn. Regelaars,servo's en motoren worden gevoed door een accu maar ze hebben ook hun beperkingen!
    John,

ik bedoelde 2 x 6V batterijen koppelen om een 12V te bekomen. Ik had tussen de 2 en de 6 een x vergeten
    Groeten,

Michel.

Standaard

Als je 6V batterijen gaat schakelen om de torques aan te drijven dan heb je twee mogelijkheden:

In serie schakelen: dan ga je van 6 v naar 12 v maar den Ah blijft dan gelijk.
    Als je bv 2 batterijen 6 v 4Ah hebt, dan krijg je in serie 12v 4Ah.
    Op die manier krijgen de torques genoeg kracht maar blijft de duur van het varen onveranderd.

Parallelle schakeling: je blijft op 6v maar het Ah gaat dan naar omhoog.
    De twee 6v4Ah batterijen worden een krachtbron van 6v-8Ah.
    De torques krijgen dan door de 6 volt maar hun halve kracht maar je kan wel 2 keer zo lang varen.

Het parallelle schakelen zou ik achterwege laten want zo'n motor die maar op halve kracht vaart is echt een hoopje miserie. Die torques hebben nu eenmaal 12v nodig.
    De torque in m'n Andrea draait ook op 6v en dat is echt zielig hoor.

Ik heb hier eens naar mijn Flemish Scout (ex Rotterdam) gekeken en ik denk dat je genoeg plaats zult hebben om een 12v7Ah én een 6v4Ah loodaccu te plaatsen.
    Wat volgens mij nog steeds het beste is omdat je dan met 2 volledig gescheiden circuits kan werken (zie ook m'n EV05 draadje).

Droop
    Laatst gewijzigd door Droop; 23-01-09 om 22:31

Standaard

Bedankt voor je input Droop. Als ik plaats genoeg heb ga ik voor de twee systemen apart gaan en dan heb ik ineens meer wat meer gewicht in de dame liggen

Heb je voor een boegschroef en eventueel een paar lichtjes genoeg aan een 6V 4Ah? De lichtjes weet ik nog niet of ik dit ga doen want ik ben niet sterk in elektrisch gedoe
    Groeten,

Michel.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Michel Bekijk bericht
    Bedankt voor je input Droop. Als ik plaats genoeg heb ga ik voor de twee systemen apart gaan en dan heb ik ineens meer wat meer gewicht in de dame liggen

Heb je voor een boegschroef en eventueel een paar lichtjes genoeg aan een 6V 4Ah? De lichtjes weet ik nog niet of ik dit ga doen want ik ben niet sterk in elektrisch gedoe
    Ik denk dat je zelfs met die 2 accu's aan boord nog niet genoeg ballast zal hebben. Het beetje verschil zal je volgens mij toch met wat lood moeten bijpassen.
    Zo'n boot zal toch ongeveer een 12 à 13 kilo wegen eer die goed op haar waterlijn ligt.
    Een 12v en een 6v samen wegen ongeveer een drie kilo.
    Dus blijf je met een tarra zitten van +/- 9 à 10 kilo en ik denk niet dat de Rotterdam dat zal wegen.
    Bijpassen met lood is dan hier de oplossing.

Voor je boegschroef en je verlichting heb je aan een 6v4Ah méér dan genoeg. Daar hoef je je geen zorgen in te maken.
    Op een Venetiaanse avond heb ik eens de Christel een 3-tal uren mét volledige verlichting laten varen én manoeuvreren en de batterij was nog niet aan het eind van haar Latijn.

Droop

Ps: je hoeft geen schrik te hebben om de verlichting te plaatsen. We komen d'r wel uit maatje.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Droop Bekijk bericht
    Ps: je hoeft geen schrik te hebben om de verlichting te plaatsen. We komen d'r wel uit maatje.
    Groeten,

Michel.

Standaard

Ik moest toch naar de modelbouwwinkel om notelaarhout te kopen voor de masten van m'n huidig bootje en heb na daar nog eens geïnformeerd te hebben het volgende gekocht:

Ik heb de accu's al even aan de lader gehangen om ze 100% opgeladen te stockeren.
    Groeten,

Michel.

Standaard

Hela Michel, je laat er ook geen gras over groeien, hé?

Mooie én vooral goeie aankoop!!

Droop

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten