Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Ron , ze heeft al een heel mooi geraamte.......nu nog lekker mooi aankleden....en ze zal een beauty worden....heel zeker van.........:laugh::laugh::laugh:
 
Wow wat groot :O
Al een heel mooi begin! Het zal wel wat werk worden om dat alles optevullen en glad schuren :P
Succes!
 
Dit belooft alweer een topic te worden om vingers en duimen bij af te likken.

Maar euh, Ron, ben je wel helemaal zeker van je afmetingen ?

1_P1190009_goed_goed.jpg
Volgens mij komt je romp een ietsje langer uit dan op de tekening die erboven hangt :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Neej...Dan...de tekening heb ik te klein gemaakt :laugh:

Maar toch maar een kleine update ervan.

We zijn begonnen aan de montage werkzaamheden van de romp in ruwbouw...

Om goed uit te komen met de blok verdeling van de romp,heb ik eerst uitgerekend hoeveel afstand er tussen de schotten moet komen.

En zo kwam ik op drie blokken tussen de schotten tot aan het achtersteven.

Daarna gewoon ruw aftekenen,ruimschoots zodat er flink wat materiaal overblijft.Ingebouwde veiligheid,zodat ik later alles mooi kan gelijk maken.

1_P1200001_goed_goed.jpg

Met montage kit als eerste de drie blokken aan elkaar kitten.

1_P1200002_goed_goed.jpg






Het leuke aan het werken met montage kit en tempex is,dat je gewoon alles kunt blijven doen eraan,ondanks dat je het net hebt gekit.Het trekt een vacuum ertussen.Dat trek je bijna niet meer los direkt.

1_P1200003_goed_goed.jpg

Dit is dus het eerste segment.

En schot nr.02 mocht als eerste definitief verbonden worden met het eerste tempex segment.

1_P1200004_goed_goed.jpg

Wordt vervolgd..

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe de sandwitch een sub word. :laugh::laugh:

Word weer een heel mooi bouwverslag Ron. Mooi laten zien wat je doet. Dan leren we allemaal weer wat bij.
 
Weer heel knap om te zien hoe de romp gemaakt wordt :)

De weersvoorspelling ten huize Homeghost voor de komende dagen : SNEEUW !! :laugh: :laugh:

Groeten, Pascal
 
En nu het eerste schot,plus de drie tempex blokken goed met elkaar zijn gekit en uitgehard,kan schot 1 worden gemonteerd tegen deze samenstelling.

Als eerste dus weer lekker kliederen met montage kit.

1_P1200005_goed_goed.jpg

Ik let er altijd op,dat ik geen montage kit te dicht bij de geleide rail gaten opbreng.Want bij het samendrukken komt anders de kit daartussen uit gelopen.En dat willen we beter niet.

Dit is eigenlijk schot 1a.Want de boegvorm is mooi rond.En op het plan voor de TYPHOON komt er hier nog een kleiner rond schot tegenaan.Dat sla ik over,omdat ik de boegvorm er vele malen makkelijker in krijg,door deze zelf te maken ertegenop,net zolas bij de U82.

En nu komt het erop aan,de belangrijkste stap voor de hele rompbouw.

Dit schot,nr.1 moet er absoluut recht op komen te zitten,de twee vierkante gaten moeten absoluut precies tegenover elkaar komen te zitten en,uiteindelijk,moeten de schotten ook absoluut in de horizontale positie goed komen te zitten.

Op het horizontale vlak,loopt de boeglijn minder rond als bij de verticale boeglijn.Ook daar moet het precies kloppen.

Daar zijn drie handige trucjes voor om daarvoor te zorgen.

Eerst de delen samenvoegen,en vastzetten.Hierbij gebruik ik een vrij grote lijmklem.Doch ik draai deze klem nu nog niet helemaal vast.Ik wil er nog mee kunnen gaan schuiven.

De eerste truc bestaat erin,om in ieder vierkant gat twee stukken geleide latjes in te steken.Hiermee kan ik het laatst gelijmde schot vrij bewegen gaan om de juiste positie te bepalen...een soort roerstokken zeg maar..

1_P1200008_goed_goed.jpg

De plakband zit er alleen maar omheen om de uiterste randjes van het tempex een beetje tegen elkaar te laten zitten tijdens het richten.

Bij de tweede truc,neem ik er een verstekhaak bij,en ga met de stuurstokken bewegen om deze beide latjes precies haaks op het schot te plaatsen.Dat doe ik zowel aan de horizontale alsmede aan de verticale as.

1_P1200006_goed_goed.jpg

Nu zitten alle 4 gaten precies tegenover elkaar en zitten de beide schotten ook precies op hun juiste positie hierdoor.

En dan de derde en laatste truc is om te controleren of de beide lengte assen niet scheef lopen,anders gaat de romp later of naar boven of naar beneden wijzen,ook dat willen we natuurlijk niet.

Ik heb van te voren de twee roerlatjes grondig gecontroleerd of ze recht lopen,en dat doen ze perfect.

En nu ga ik de afstand meten tussen de beide latten,zoals op de foto is te zien.En dat doe ik express op het langste gedeelte.Zo kan ik dus heel goed controleren of de gaten niet scheef lopen.De onderliggende afstand is 8 cm.Met de startkant van de liniaal ertegenop geplaatst.

1_P1200009_goed_goed.jpg

De andere zijde....

1_P1200011_goed_goed.jpg

Nu mag dit wederom een lange tijd gaan drogen.Want het mag nu niet meer verschuiven gaan.

De andere modules worden later ertegenop geschoven,dat gaat sneller.
Daarvoor de geleide rails....

Een beetje ingewikkeld,maar boord nodig.Een bouw helling is niet te maken voor deze lengte :ohmy:

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi gedaan Ron, ik zie het mezelf nog niet helemaal recht en haaks krijgen ondanks je mooie uitleg. Gevoel komt hier ook wel bij kijken denk ik.

Hoe heb je nu de ronde gaten vierkantig gemaakt? Met een vijl of op een andere manier?
 
Mooie uitleg Ron,

Heel knap om te zien hoeveel er bij komt kijken om de romp te maken :)

Groeten, Pascal
 
Mooi gedaan Ron, ik zie het mezelf nog niet helemaal recht en haaks krijgen ondanks je mooie uitleg. Gevoel komt hier ook wel bij kijken denk ik.

Hoe heb je nu de ronde gaten vierkantig gemaakt? Met een vijl of op een andere manier?

Inderdaad speelt een beetje gevoel best wel mee,maar ik heb dit al eens eerder gedaan,nml.bijde U82.
Dus een beetje ervaring heb ik er wel mee intussen:$.

De gaten heb ik vierkant gemaakt met behulp van eerst een gaatje boren en dan aan weerszijden een klein gaatje ernaast boren(tip van Rik)en zo kon ik dan gewoon alles meteen in het vierkant snijden.Was leuk werk.

Ron.
 
Ben heel benieuwd naar het volledig gelijmde geheel. Dat zal dan een flink volume aannemen en volgens mij zul je nog eens gaan schrikken met het geheel.

Groooooooooooot.

Ben je een beetje lenig?
 
Ik weet het.....:(....wordt een beetje groot.

En lenig..mmmm nop.ben zojuist door mijn rechtervoet heen gegaan.Hielspoor.
Erg pijnlijk.Dus nu ben ik helemaal niet meer lenig:unsure:.

Ron.
 
Hmmmm dan eerst maar even rustig genezen, heb dat ook eens gehad. Kun je lang mee zoet zijn als je toch eigenwijs bent. :huh:

Als het goed is genezen, kun je de limbo leren om zo onder de sub heen te komen. Met een poolstok er overheen springen kan zeer aan het bolleke doen. ;)
 
En lenig..mmmm nop.ben zojuist door mijn rechtervoet heen gegaan.Hielspoor.
Erg pijnlijk
Spijtig om te horen. Laat je maar eens goed verzorgen.

Ik wil ook nog eventjes terugkomen op het moeilijk proces van de tempex en spanten.Zware bevalling.Te zwaar denk ik.

bv spant1<spant 2< spant3<spant4.

Je neemt spant 2 en plakt daar de tempex tegen. Je boort met de kolomboorachine de 2 vierkanten gaten er loodrecht in.Of doet dit op voorhand .De gaten mogen groter zijn.

Hetzelfde met spant 3 en spant 4.

Je maakt nu een U-bouwplank.Verticaal plankje van bv 20 cm ,horizontaal 60cm en dan terug opnieuw verticaal plankje van 20cm.

Deze moet ervoor zorgen dat de vierkant geleiders horizontaal
recht liggen,// tov elkaar en dat de 2 geleiders op exact dezelfde hoogte blijven liggen.Anders krijgen we een getorste romp.
Dit kunnen we voorkomen door de geleiders vast te zetten op de bouwplank.

Nu de verschillende spanten gewoon tegen elkaar schuiven.
De tempex is haaks,dus in een hoek monteren zodat de duikboot de vorm van een banaan krijgt,gaat daarme voorkomen worden.

Is de 60 cm vol. Een groter bouwplank nemen maar dan met 3 verticale platen.
De eerste verticale plaat vast en de 2 andere verticale platen kunnen verschoven worden tov de eerste verticale plaat.

Zo zou het ook moeten gaan zonder dat meten.

ps ik hoop dat je het snapt.:wub::wacko:
 
Luc,heel hartelijk dank voor deze geweldige input.
Dat kan ik waarderen^^.

Doch het meetwerk is alleen bij dit eerste schot zo precies nodig.
De andere schotten worden er stomp tegenaan geschoven,hetzelfde principe als bij de U82 destijds.

Dat gebeurt in de workmate.

Doordat de eerste module nu precies goed is en recht,hoef ik bij de volgende modules er alleen maar op te letten,dat ze allemaal recht volgen,dat gaat heel snel met de verstekhaak.Alleen moet ik wel tussen iedere module stap steeds dit goed laten uitharden ivm verschuiven.Maar alles wordt wel duidelijker bij deze fases dan.

Het is de workmate die dan het werk van mij over neemt eigenlijk:ph34r:.

Ron.
 
En de eerste zaagsnedes in module 1.

1_P1210001_goed_goed.jpg

Ik gebruik hiervoor een gewoon zaagblad voor metaal,zonder beugel.

De truc hierin is,dat je blijft zagen,waarbij de ervoor zorgt dat het zaagblad op beide schotten "rust",tijdens het zagen.Zo volg je precies de juiste vormen erin.mag ook best in gedeeltes,mits je er maar voor zorgt dat het blad dus altijd beide schotten aanraakt,dat voel je prima.

1_P1210002_goed_goed.jpg

Lekker ruw uitzagen nog..

1_P1210003_goed_goed.jpg

1_P1210004_goed_goed.jpg

Bij de volgende stap,ga ik eraan met de rasp en het schuurblokje.Daarmee ga ik de vorm er precies in maken.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En na enige kort,erg leuk en vooral sneeuw rijk werk,is de eerste module gereed.Enkel wat foto`s,deze spreken voor zich.

1_P1220001_goed_goed.jpg

1_P1220002_goed_goed.jpg

1_P1220003_goed_goed.jpg

1_P1220010_goed_goed.jpg

De twee korte geleide latjes zitten er alleen als dryfit in.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Prachtig Ron,het resultaat van dit stuk...laat me al "zeveren"in deze volgorde zal ze een hele mooie Lady worden...........en ikke maar weer wachten tot.....
oei ik denk dat ik niet alleen ben.........:laugh::laugh::laugh::laugh:
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan