Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Dit wordt er weer eentje om duimen en vingers bij af te likken. Helaas zal mijn kostbare modelbouwtijd er weer onder lijden, wegens te lang voor de pc zitten kwijlen.

Bouw ze, Ron! Mijn steun en bewondering heb je (weeral)
 
Helaas zal mijn kostbare modelbouwtijd er weer onder lijden, wegens te lang voor de pc zitten kwijlen.

Pfff, da's nog niets, ik heb nog steeds geen toetsenbord gevonden dat kwijldicht is... duur grapje om Homie's projecten te volgen :ph34r:

Je ziet, Ron, we kijken er allen naar uit....

Zeg, als je dat kleinste spant op een halogeenlamp legt, en je schakelt die in, en richt die op de wolken... komt Batman je dan helpen met je bouw... is dat het geheim van jouw ongelooflijke projecten ? :laugh:
 
De drie 7 mm vierkantige vuren houten geleide rails latten.

Waarom neem je geen ronde geleidingsrails ?

Nu moet je elk gat nog vierkantig uitvijlen met de nodig kans op afwijking.
Als je nu maar 1 geleidingsrail zou gebruiken dan ging ik akkoord met vierkant.
Maar met twee of drie ronde geleidingsrails zullen de spanten nooit tov elkaar gaan verdraaien.
 
Luc,ik heb er inderdaad voor gekozen om vierkante geleide rails te gaan monteren.
Ronde geleide rails waren zeker vele malen gemakkelijker geweest.

Maar,en er is een maar bij.

Ik heb bij de U82 destijds ook ronde assen geprobeerd.Doch hierbij ging zelfs al de romp constructie(leeg)doorbuigen.Ondanks dat ik er twee in had liggen.Bij een vierkante toen bleek dat ze niet meer gingen doorbuigen.Waarschijnlijk door het profiel erin.

En nu bij de KURSK zal ik dit zeker moeten doen,de romp is langer en breder.
Zeker is het meer werk,maar ach...

En het is gemakkelijk om er geen afwijkingen in te krijgen.Je moet steeds het schot,welke klaar is,onder het nog ruwe schot leggen.Daarna kun je aan de boven en dwarse zijde lijntjes trekken zodat alles mooi overeen komt.

Ron.
 
Een stapje verder aan het werken met de schotten.

Met een 7 mm boor heb ik als eerste de midscheepse schotten voorzien van twee gaten.Deze gaten hebben twee doelen.

1_P1150001_goed_goed.jpg

1.Om ervoor te zorgen dat de schotten bij elkaar kunnen blijven tijdens het gelijkmatig schuren van de randen.Daartoe heb ik ze tijdelijk aan elkaar gemonteerd met bouten.Zo is er geen mogelijkheid om te verschuiven meer.

1_P1150004_goed_goed.jpg

Want ondanks mijn voorzichtig schuurwerk zitten er toch altijd verschillen in.

1_P1150005_goed_goed.jpg

Eenmaal ingespannen in de werkbank,is het schuren met de schuurmachine een stoffig werkje.

1_P1150007_goed_goed.jpg

Het eerste schuur resultaat is erg hoopvol.

1_P1150008_goed_goed.jpg

En zo ben ik er tevreden mee.

1_P1150009_goed_goed.jpg

En het tweede doel is,dat ik deze gaten vierkant ga maken,zodat de twee vierkante 7 mm geleide rails daar later doorheen kunnen gaan.Waarom vierkant?.

Omdat rond gaat doorbuigen.Daar was ik al bij de U82 achter gekomen.

Dit zijn dus alleen de midscheepse schotten.Er komen ook nog boeg en achter steven schotten.Doch deze hebben een ander formaat.


Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er goed uit. Misschien de volgende keer eerst netjes voorboren met een dunner boortje en dan daarna de hele stapel ineens boren. Bij de dhz winke verkopen ze ook van die lange boren. Dan ben je niet alleen sneller maar ook zeker dat het allemaal op de juiste plaats zit.
 
Het ging er als door boter heen,als je dat zou bedoelen,Rik?.

Dit zijn de eerste klussen met de nieuwe kolomboor,en het is heel leuk en handig.

De bouten passen precies in het gat,dus er is geen speling in.

Wat is een goede en vooral snelle manier om de gaten vierkant te krijgen...:$...ik kan het vijlen,snijden.In MDF gaat het wel redelijk licht,maar het zijn wel veel schotten:laugh:.

Ron.
 
Tja, ik zou dit zelf met de dremel eerst met kleine boortje voorboren om zo de hoekjes te maken. Dus kleine gaatjes. Dan met een klein zaagje of met de figuurzaag de vlakken er in zagen en dan bijvijlen. Het is wat werk, maar dan kun je ook wel goed en precies werken.
 
Hoi Ron,

Je bent al goed uit de startblokken geschoten, ziek ik. ^^

Met zo'n kolomboor is het wel prettig werken, hé?



Droop (die hier regelmatig komt binnenwippen)
 
Bedankt,Rik.Je hebt me daar een goede tip gegeven.

Ik ga kleine gaatjes boren in de hoeken,en dan hoef ik alleen nog maar met een scherp mesje daar doorheen te steken.Perfect!...

Dat is een gouden tip:D!.

Ron.
 
Hoi Ron,

Je bent al goed uit de startblokken geschoten, ziek ik. ^^

Met zo'n kolomboor is het wel prettig werken, hé?



Droop (die hier regelmatig komt binnenwippen)

Ja,nu al wil ik de boor niet meer missen.Had ik nu nog maar meer gaatjes om te boren.Dat is heel leuk om te doen.:P

Ron.
 
Straks een update,ik heb de schotten allemaal uitgezaagd,en een dryfitje ermee gedaan :8

Ron.
 
Het merendeel van de schotten is nu in grote lijnen gereed.

En zo kon ik eindelijk eens een dryfit doen,ik was hier erg nieuwsgierig naar.
En dan blijkt dat ze lekker van formaat wordt.Ze wordt een hele dame.

1_P1190002_goed_goed.jpg

Het achtersteven is het moeilijkst.Maar we komen er wel.Het laatste schot is hier nog niet achter geplaatst.Eerst moeten de lijnen goed lopen.De groen gekleurde lijn geeft aan dat hier nog werk moet worden verzet.

De rode lijn is goed.

1_P1190004_goed_goed.jpg

Schot 17,18 en het laatste schot worden ook aan de zijkant verbonden,ondanks de sandwich bouw wijze.Hier komt er een aparte dubbele vorm immers aan.


De boeg.Hier komt later een mooie ronde vorm aan/tegenop.

1_P1190005_goed_goed.jpg

De oplettende lezer zal zijn opgevallen dat de schot nummers allemaal op de kop staan geschreven.Dat komt omdat ik ze op de kop had geschreven.Daardoor was ik bijna in de fout gegaan met de dekvorm.

Gelukkig kom je daar achter bij een dryfit 8)

Midscheeps.

1_P1190007_goed_goed.jpg

Ter vergelijking met de U82...

1_P1190008_goed_goed.jpg

Nog een hele klus,maar wel te doen.

1_P1190009_goed_goed.jpg


Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ja Ron, ik zou toch een nieuw tafelke gaan kopen als ik van u was :P

hoe weet ge nu juist op welke plaats die schotten juist gaan zitten? is dat ook overtekenen zoals bij een historisch schip of is er voor een onderzeeër een andere methode?
 
Ja,dat is inderdaad uitrekenen.Ik kan niets overtrekken omdat ik geen werktekening heb van de KURSK.

Ik heb wel een werktekening van de TYPHOON,deze heeft dezelfde rompvorm,maar heeft andere maten en een andere dekopbouw.Dus moest ik alles omzetten naar de KURSK.Daar heb ik wel de afmetingen van.Gedeeld door het aantal schotten,krijg ik de afstanden tussen de schotten.

Doch dat luisterd niet precies.Immers ik ga de ruimtes opvullen met tempex.Desnoods kan ik er altijd nog schotten bijmaken en/of uit laten.

Ron.
 
Ik heb een overzicht gemaakt van de verschillen tussen de U82 en de KURSK.

1_lengte_vergelijk_Uboot-KURSK_goed_BE_forum.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
He, he, he, met deze sub is een stoelendans niet meer mogelijk in jou keldertje. :laugh::laugh:

Gaat de goede kant uit Ron.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan