Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]
Pagina 1 van 65 123451151 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 964

Discussie: KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

  1. #1

    Lightbulb KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

    En zo kom ik dan met mijn nieuw project; de KURSK".

    Ik vermoed dat er veel mensen/lezers/leden zijn die deze Russische onderzeeboot van de "OSCAR II" klasse wel kennen.
    Ze is eigenlijk wereld beroemd geworden door haar ondergang.Daarna tenminste is ze geregeld in het nieuws geweest.



    Ik ga deze KURSk bouwen in opdracht voor een liefhebber/verzamelaar van onderzee boten.Zijn voornaam is Bart.
    De U82(welke ik enige tijd geleden ook al als scratchbouw heb gemaakt) is ook inmiddels in het bezit van Bart.
    Bart is een enorm enthousiaste liefhebber van onderzee boten,en heeft mij daarom gevraagd of ik de KURSK voor hem wilde bouwen.
    Omdat ik al enige ervaring heb met het scratchen van een onderzeeboot,leek mij dit wel een grote uitdaging.Dat omdat ze heel bekend is,maar ook omdat er veel geheimzinnigheid is om haar heen.

    Doch je komt best wel veel tegen op internet,als je de juiste zoek termen ingeeft,en dan blijkt dat er toch wel wat te vinden is,wat betreft technieken dan.
    Foto`s van haar zijn helaas erg spaarzaam,tenminste plaatjes waar je veel in kunt zien van details.
    Maar uiteindelijk,met wat doorzetten,kom je toch wel een heel eind daarin.

    Bart zelf,heeft mij ook van goede plaatjes kunnen voorzien,dus het gaat wel prima lukken.



    In dit topic ga ik verder niet al te diep in op de ramp welke haar is overkomen.Enige punten daargelaten.
    Zoals de meeste wel weten,is ze op 12 Augustus in het jaar 2000 gezonken in de Barents Zee.
    Voor de kust van Kola Peninsula,waarbij uiteindelijk alle bemanningsleden een zeer tragische en verschrikkelijke dood vonden.
    Dan spreken we over 44 officieren en 68 bemanningsleden.

    Een standpunt is,dat ze is gezonken door een ketting reactie van torpedo`s,waarvan de eerste zou zijn ontploft aan boord en onder water.
    Een ander standpunt zou zijn,dat ze door haar eigen vloot per ongeluk zou zijn getorpedeerd.
    Weer een ander standpunt is,dat Amerikaanse duikboten haar zouden hebben getorpedeerd.

    Kortom de echte oorzaak zullen wij wel nooit te weten komen.Daarom ook,dat ik in dit topic daar niet op inga.Het gaat zich in dit topic zuiver om de ontwikkeling en constructie van haar.






    Ik ga haar bouwen in de schaal van 1:72,waardoor ze een lekkere lengte gaat krijgen(het model) van ca.2 meter en 14 centimeter.De diameter van het model wordt midscheeps ca.30 centimeter.
    Zonder de Conning Tower mee te rekenen.Kortom een flinke dame wordt ze.Wat in het oog zal springen is de rompvorm.
    Deze is niet rond,maar heeft de vorm van een ketel(Bovenop afgeplat).

    Het origineel heeft twee nucleaire reactors aan boord(iedere OSCAR II klasse overigens)die twee stoomturbines aandrijven,die dan weer ieder afzonderlijk een 7-blads geskewde schroef aandraaien.

    De bouw van de Koersk begon in Severodvinsk, vlakbij Archangelsk, in 1992. De tewaterlating was in 1994 en in december van dat jaar werd het in dienst genomen. Het schip werd gedoopt door een orthodoxe priester in 1995. De Koersk was de laatste van de grote Oscar-II klasse onderzeeërs die ontworpen werden in het Sovjet-tijdperk. Met een lengte van 154meter en een hoogte van vier verdiepingen was het een van de grootste aanvals onderzeeërs ooit gebouwd. (De Russische Typhoon-klasse is nog groter.) De klasse werd als onzinkbaar beschouwd omdat hij dubbelwandig was.



    De buiten romp die gemaakt was van hoog gelegeerd staal van slechts 8,5 mm dikte. Dit is goed bestand tegen oxidatie en corrosie en een zwak magnetisch veld wat helpt bij het voorkomen van opsporing door Magnetische Anomalie Detectie (MAD) systemen. Tussen de buiten romp en de 50 mm dikke binnen romp zat een ruimte van 2 meter.

    Haar snelheid bedroeg 32 knopen onder water(een knoop is ca.1.85 km/u).En boven water 16 knopen.

    Officiële berichtgevingen van Russische kant zijn dat de OSCAR II klasse een max.crush diepte kan bereiken van ca.600 meter.Doch daar wordt sterk aan getwijfeld gezien de wand diktes en tonnage van can.13.400 ton.Waarschijnlijk kon ze vele malen dieper duiken.

    Bewapening: 24 x SS-N-19/P-700 Granit, 4 x 533 mm en 2 x 650 mm boegtorpedobuizen.
    En waarschijnlijk hebben de OSCAR II subs 6 sonars aan boord.Reken maar uit...alle zijden dus.

    Een pikant detail is verder,dat de twee meter ruimte tussen druk lichaam en buitenwand volledig is opgevuld met een rubber massa.Waarschijnlijk om intern geluid volledig te isoleren.

    Ik hoop dat jullie het ook een spannend project gaan vinden,ikzelf inmiddels wel,omdat er zoveel geheimzinnigheid omheen is.En natuurlijk veel input is nooit weg.

    Zover dan mijn intro over dit nieuwe en spannende en ook high tech project....de KURSK.

    Binnenkort start de bouw en constructie.

    Ron.


    bron foto`s;

    The Sinking Of The Kursk?
    "KURSK" Lifting Operation
    The tragedy aboard Kursk
    English Russia » The Remains of Kursk Submarine
    Photo Essay 8/21/2000 - The Tragedy of the Submarine Kursk
    K-141 Kursk Accident
    Never seen pictures of Kursk in a dry dock - Military Photos
    Russian submarine Kursk
    Russian submarine K-141 Kursk - Wikipedia, the free encyclopedia
    _________________
    Laatst gewijzigd door pantani; 03-03-10 om 14:26

  2. #2

    Standaard

    Zo, "de kop is d'eraf" zoals we hier zeggen

    Dit wordt er weer eentje om te volgen.
    Dany
    Op de werkbank : Cn2t "Las"
    In de koelkast : Revell 1/400 Aïda

  3. #3
    antonin
    Gast

    Standaard

    Veel succes!! Tweemeterveertien is zeker wel het langste model wat je geschracht hebt ron? Ik zal het met veel plezier volgen

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door antonin Bekijk bericht
    Veel succes!! Tweemeterveertien is zeker wel het langste model wat je geschracht hebt ron? Ik zal het met veel plezier volgen
    Ja,inderdaad wordt dit de langste...
    Een stuk langer als de U82.
    En ook dikker wordt ze erbij.

    Ron.
    Laatst gewijzigd door homeghost; 03-02-09 om 21:21

  5. #5

    Standaard

    Hoi Ron,

    ik wens je een enorm veel bouwuurtjes aan toch een mega project.
    Ik zal het zeker op volgen, want je inleiding heeft nieuwschierig gemaakt.
    Suc6 man!!
    PS: een vraagje bij het beren van de Kursk heeft dat smit-tak gedaan?
    grtjes John
    -------------

    varend schip: löschkreuzer weser
    tri stars sailingboot :p

    schip in aan bouw: zee/visarend :eek:

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dancooper Bekijk bericht
    Zo, "de kop is d'eraf" zoals we hier zeggen

    Dit wordt er weer eentje om te volgen.
    Dat zeggen ze ook bij ons .

    Ron.
    Laatst gewijzigd door homeghost; 03-02-09 om 21:20

  7. #7

    Standaard

    Yes, hij gaat eraan beginnen
    Op de tweede foto valt op dat er flink wat uitsteeksels en deksels en zo op de romp zitten, dat had in niet gedacht, had verwacht dat de romp gladder was.
    Voor foto's en tekeningen kunt ge misschien ook zoeken bij de 10 andere Oscar II's, of zijn er groter onderlinge verschillen ?

    Veel succes Ron

    Groeten, Pascal

  8. #8
    merlijn432
    Gast

    Standaard

    yes! Ik kan niet wachten tot de bouw begint
    veel succes en plezier gewenst!
    grtz
    merlijn

  9. #9
    siemenraets
    Gast

    Standaard

    ah hier heb ik op zitten wachten

    pracht van een intro. dat belooft al voor de rest van het verslag...

    nog veel succes en plezier Ron

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JOHN DE ROOY Bekijk bericht
    Hoi Ron,

    ik wens je een enorm veel bouwuurtjes aan toch een mega project.
    Ik zal het zeker op volgen, want je inleiding heeft nieuwschierig gemaakt.
    Suc6 man!!
    PS: een vraagje bij het beren van de Kursk heeft dat smit-tak gedaan?
    Zowel Smit Tak,alsmede Mammoet hebben samen de berging gedaan.
    De Russische marine heeft de KURSK zelf ontmanteld,later.

    Ron.

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pascal Bekijk bericht
    Yes, hij gaat eraan beginnen
    Op de tweede foto valt op dat er flink wat uitsteeksels en deksels en zo op de romp zitten, dat had in niet gedacht, had verwacht dat de romp gladder was.
    Voor foto's en tekeningen kunt ge misschien ook zoeken bij de 10 andere Oscar II's, of zijn er groter onderlinge verschillen ?

    Veel succes Ron

    Groeten, Pascal
    Er zijn inderdaad enkele onderlinge verschillen in de OSCAR II klasse onderzee boten.
    Deze liggen ook in het uitwendige gedeelte.De KURSK was het buitenbeentje ervan,want zij had o.a.een extra sonar aan boord(bovenop het rechtopstaande roer).Ook had zij meerdere extra technische trucjes.

    De romp huid was/is van enkele onderzee boten beschadigd.Dit zijn platen van aluminium,aan de binnenzijde bekleed met rubber.Dit had verder geen invloed op de veiligheid of de duik kwaliteiten.

    Ron.

  12. #12

    Standaard

    veel bouwplezier en dat ik je ga volgen hoef ik niet te zeggen zeker.
    Luc alias "newbie"

    Werkbootje van 1820
    Colin archer van billing boats
    Santisima Trinidad (RC)

  13. #13
    Goede topic beantwoorder Droop's schermafbeelding
    Geregistreerd
    06-04-08
    Berichten
    2.889

    Standaard

    Mag ik je alvast veel succes toewensen, Ron?


    Maak er een beauty van!



    Droop

  14. #14

    Standaard

    Succes Ron ga ik zeker volgen, na het volgen van de U82 twijfel ik niet dat ook deze weer de mooite waard is.
    Groetjes

    René

  15. #15

    Standaard

    En dan de eerste stappen in dit nieuwe en grote project.
    Niet echt een bouw update,maar wel een begin ermee.

    Alles begint natuurlijk met wat tekeningen.Nu is het erg gemakkelijk als je eraan kunt komen.Doch,en ook wel te verwachten,bestaat er van de KURSK geen werktekening,en zeker al niet een spantenplan.

    En dus ben ik wederom ermee begonnen om alles zelf te ontwerpen en tekenen.Maar dat is bij de KURSK niet gering.Waar moet je mee beginnen?.

    En zo kreeg ik het idee,om eens de TYPHOON klasse(iets grotere sub als de KURSK in de leefruimte genomen)te gaan vergelijken met de KURSK.

    Van de TYPHOON zijn er wel tekeningen die rondstruinen op het net immers.

    Alleen is de KURSK aan de bovenkant platter en is de rompvorm iets ronder.Derhalve dat ik de rompvorm een "ketel"noem,lijkt er erg op.

    Doch door nu de rompvorm aan te passen aan de KURSK komen we al aardig in de buurt ervan.Toegegeven...het is veel werk,maar dat hoort er ook bij.Ieder schot moet ik dus vanaf de bovenzijde 15 mm inkorten waarbij ik ervoor moet zorgen dat de ovale vorm er niet uit gaat.

    Tja,en hoe kom je er nu op om de romp schotten 15 mm aan de bovenzijde in te korten,hoor ik al de gedachten..

    Dat kon ik doen,door een dwarsdoorsnede van de TYPHOON en de KURSK met elkaar te vergelijken.Toegegeven...veel werk....

    Ieder schot moet ik eerst in de ruwe vorm uitzagen,minus 15 mm aan de bovenzijde,daarna de ovale vorm er ruw inmaken.Daarna moet ik van ieder schot het excate middelpunt gaan berekenen,en dat delen door twee op de verticale as ervan....volgen we het nog?...

    En dan kan ik op die twee punten de gaten gaan maken voor de dwarsliggers en rails....

    Toegegeven...veel werk....

    Daarna kan ik dan de schotten op elkaar gaan spannen en ze in een bewerking gaan afschuinen en gelijkmaken,zodat de huid beplanking er later mooi recht en strak overheen kan worden gemonteerd...

    Dat is veel werk nog...

    Toegegeven.....nu ja wordt eentonig...


    Dus daarom dat ik er nu in het begin veel bezig mee ben....

    Maar goed,dat even als intro dan maar....

    Enkele foto`s nog erbij is altijd leuker.

    Op de grote tekening zien we de schotten van de TYPHOON klasse.



    Schot 15 heb ik als eerste 15 mm aan de bovenzijde ingekort op de tekening.

    Nog even dan ter aanvulling...

    De KURSK(OSCAR II) is ongeveer even groot in verhouding als de TYPHOON klasse.Doch omdat de OSCAR II klasse vele malen beter is bewapend,waarbij de missiles aan de buitenzijde buiten het druk lichaam hangen,is er aan de binnenzijde beknobbeld op de leefruimte.Doch ondanks dat heeft de OSCAR II vier(!)verdiepingen inwendig.

    Enorme duikboten zijn dit.....


    In onderstaande foto zien we precies wat ik bedoel.De missiles hangen er aan de buitenzijde.Dus"buiten de drukcabine".



    En daardoor heeft de OSCAR II klasse(waaronder de KURSK)dus die "ketelvormige"rompbouw.
    Maar daar moet je wel rekening mee houden bij het ontwerpen....


    In de volgende foto zien we de OSCAR II klassen.Er zijn verschillen in hun uittvoering.De KURSK(tweede van boven 949A) heeft een wezenlijk verschil...een extra sonar bovenop het rechtopstaande roer.Ook goed in de foto te zien.Een buisvormig aanhangsel eraan vast.



    Een beetje uitvergroot is het beter te zien...



    Tot slot een foto van de boeg en het achtersteven.Let op de "ketel"vorm erin.



    Je zou er zo boeren stamppot in kunnen koken willen..

    Zo,hopelijk was dit stuk iets informatief.Waarschijnlijk weten we allemaal,als het project gereed is later,precies hoe alles in elkaar steekt.

    Soms moeilijke stof(staat jullie nog te wachten)en soms erg verrassend.

    Kortom iets om van op te steken.

    Tot de volgende keer.......

    Ron.
    Laatst gewijzigd door pantani; 03-03-10 om 14:27

Pagina 1 van 65 123451151 ... LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

  1. schaal 1/12 - sea king mk 48 (scratchbouw)
    By stijnzor in forum Militaire vliegtuigen / Helikopters
    Reacties: 12
    Laatste bericht: 02-06-10, 19:51
  2. Reacties: 653
    Laatste bericht: 31-05-10, 19:01
  3. Kursk scratschbouw
    By Furioza in forum Afgewerkt project houten schepen
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 10-08-09, 18:26

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •