Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/48 Mitchell B-25 J [DONE]
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 43

Discussie: Mitchell B-25 J [DONE]

  1. #1

    Lightbulb Mitchell B-25 J [DONE]

    Ben er toch maar aan begonnen . Met dank aan de kerstman . Een nieuw project , een duet van twee kisten die hun sporen verdienden in de Pacific , tegen de Jappen . De eerste is een Dauntless SBD-3 die ik ga tonen als afgewerkt , de tweede is de Mitchell B-25 j die ik ga bouwen op het forum . Het is een kit van Revell op schaal 1/48 die in drie versies kan gebouwd worden . Ik hou het op de gekende versie " Lazy Daisy" van het 501ste bomber squadron die actief was in Nieuw-Guinea eind 1944.
    Zo te zien is dit een echt leuke , goed gedetaileerde bouwdoos van Revell voor iemand die recht "uit de doos" bouwt zoals ik . Ik verwacht dus (hopelijk) een goed resultaat.

    dit is "de doos"




    en dit zou hij "ongeveer" moeten worden




  2. #2

    Standaard

    Leuke kist.
    Maak er iets mooisvan ga ik in het oog houden.

    Mark

  3. #3

    Standaard B-25 J Mitchell

    Na wat grieptoestanden in huis ben ik kunnen beginnen bouwen aan deze mooie "kist". Het beloofd een aangenaam bouwproject te worden . Ook bij deze beginnen we met het samenstellen , bouwen van de cockpit. Maar tegelijk daarmee ook met het inbouwen van de beschikbare details in de twee romphelften , waar ook de samengestelde cockpit zijn plaatsje krijgt alvorens de twee halve rompen samengesloten worden . Het staartgeschut , laden , radios en kasten en het bommenruim en cockpit vinden zo hun plaats in de romp. Tot hier toe heb ik geen enkel probleem ivm passingen , alles valt prima op zijn plaats , voor zover de flagrante fouten in de bouwtekeningen tijdig opmerkt (meer hierover hierna) . Schilderen ; waschen; verouderen , vervuilen en chippen van het "interieur" zijn gebeurd volgens de geldende regels .
    Sabre


  4. #4
    Banned
    Geregistreerd
    06-12-07
    Berichten
    3.079

    Standaard

    Ziet er best knap uit en er zit al behoorlijk wat detail in vind ik als niet-vliegtuigen-specialist.

  5. #5

    Standaard B-25 J Mitchell

    Zoals ik reeds terloops vermelde staan in de bouwtekeningen bij de bouwinstructies enkele zeer opvallende fouten . Voor zover dat eventueel beginnende bouwers of mensen die klakkeloos de instructies volgen voor onverwachte moeilijkheden komen te staan , die zelfs het verder afbouwen van het model zouden kunnen verhinderen .
    Inderdaad staan (zijn) bij tekening 11 de schotten 50 en 52 , die samen met platform 51 het bommenruim vormen , onderling verwisseld van positie tenopzichte van de linker romphelft . De 50 moet op de plaats van de 52 komen en omgekeerd. Ook platform 51 moet 180° meedraaien . Wanner de bouwer de schotten zou bouwen volgens het plan , zouden de vleugelspanten nooit corresponderen met de (verschillende) gleuven in de romp waar deze doorheen moeten .
    Alles is perfect te volgen en te vergelijken op de fotos .
    De samengestelde vleugel 17 bestaande uit het samenbouwen van de onderdelen uit tekening 13 en 15 , staat in tekening 19 als stuurboordvleugel (rechtse) terwijl het duidelijk volgens de passingen en posities van de spanten linkervleugel is . Vleugel 18 is dan weer de rechtse vleugel in plaats van de opgegeven linkse .
    Tot hier toe . Ik weet niet of ik bij het verder bouwen nog dergelijke toestanden ga tegenkomen , ik heb wel enkele keren goed gekeken omdat ik dergelijke fouten niet direct kon geloven van een merk als Revell . Ik vraag me af of ze zelf op de hoogte zijn van zo iets . Ik weet niet of andere collega bouwers dat al geweten hebben . Voor mij is het de eerste keer dat ik dit tegen kom en dan is het toch wel even verschieten .
    mvg , Sabre





  6. #6

    Standaard

    hehe,

    Maar dat ziet er goed uit.....mooie details.

  7. #7

    Standaard

    Dat ziet er een leuk kit uit, met flink wat details. Heel mooi die ribben en onderdeeltjes in de binnenkant van de romphelften, een oude-Monogram kit misschien ? En de handleiding met fouten doet mij ook aan Monogram denken.

    Ik zou zeker een mailtje naar Revell sturen met de fouten én de correcties, ik denk dat ze wel een reactie zullen sturen.

    Mooi schilderwerk, goe bezig

    Groeten, Pascal

  8. #8

    Standaard

    Hey Pascal , ik weet niet of deze kit een oude of een door Revell heruitgebrachte Monogram is . Zijn er bepaalde gegevens waar je dat aan kan merken ? Buiten die fouten in de bouwtekeningen is het inderdaad een leuk project . Het zou wel eens een mooie kist kunnen worden ( als het airbrushen van de camo wat meevalt , enz. Zoals je zegt ga ik eens een mailtje sturen naar Revell ivm die bouwplannen , ik ben eens benieuwd of er reactie zal komen . Ik hou jullie daarvan op de hoogte .
    mvg , Sabre

  9. #9

    Standaard

    Hey Sabre,

    Wat ik mij kan herinneren is dat Monogram dikwijls van die amerikaanse vliegtuigen uitbracht op schaal 1/48, en die waren altijd mooi gedetailleerd, ook aan de binnenkant.
    Maar ik ben meer en meer positief verbaasd over Revell : de laatste jaren brengen zij heel veel nieuwe kits op de markt, en nu de japanse fabrikanten hier en daar een steekje laten vallen, maken zij heel mooie modellen voor een mooie prijs. Een mens zou gek zijn als hij niet eerst eens gaat kijken of Revell het model heeft dat hij wil bouwen. Prijs / kwaliteit verhouding is prima !!

    Het zou wel eens een mooie kist kunnen worden ( als het airbrushen van de camo wat meevalt
    Netjes afplakken (neem er uw tijd voor), of spuiten met een sjabloon, en dan komt het zeker in orde.
    Als ik kijk naar uw andere modellen, gaat deze er vast en zeker ook prachtig uitzien

    Groeten, Pascal

  10. #10

    Standaard

    Ja Pascal , wat Revell betreft kan ik alleen maar beamen wat je zegt . De laatste jaren zijn hun bouwmodellen , en nu spreek ik wel alleen voor vliegtuigen , veel verbeterd , zowel wat afwerking , passing en detaillering aangaat . En inderdaad is Revell qua prijs/kwaliteit momenteel de konkurentie de baas. Dus nemen we er een foutje in de bouwtekeningen graag bij zeker . Tenslotte is het de bouwer zelf die zijn model , wat voor merk het ook weze ,mooi en volgens zijn wensen moet afbouwen en afwerken. De volgende fotos en bouwverslag zijn komende , ik ben ondertussen even "overgestapt" op de Dauntless SBD-3 van Hasegawa , ook best een aardig model die ik zal presenteren als "afgewerkt"
    mvg , Sabre
    ,

  11. #11

    Standaard

    Hey,

    Inderdaad, Revell is veel verbeterd en niet alleen op gebeid van vliegtuigen maar op gebeied van militaire voertuigen, en zeker op schaal 1/72, dit enkel bouw ik maar. hun voertuigen / panzers zijn voorzien van uitstekende details.

  12. #12
    Stalin
    Gast

    Standaard

    Hey sabre,
    ik bouw maar heel sporadisch vliegtuigen,maar deze ziet er mooi uit, ik ga trachten om deze mee te volgen op't forum, en inderdaad zo te zien zijn de Revel kits verbeterd.
    Grtz
    Stalin

  13. #13

    Standaard Mitchell B-25

    En zo heb ik na het intermezzo met het bouwen van de Dauntless terug de draad opgenomen van de B-25 met het monteren van vleugels en roeren . Ook het neuscompartiment met het geschut ligt op de tafel . Hier en daar moet wat geplamuurd en geschuurd worden , maar het valt echt wel mee . Ik val in herhaling, maar het bouwplan blijft tegenvallen , ook qua duidelijkheid . Het is hier zeker noodzakelijk steeds enkele stappen vooruit te kijken , en te blijven passen en meten alvorens iets "vast" te monteren . Zo heb ik het geschut in de neus moeten hermaken , omdat ik het compartiment niet meer kon laten aansluiten aan de romp wegens de machinegeweren die ik nogthans op de aangegeven plaats bevestigd had.

    mvg , Sabre



  14. #14
    Jerre_30
    Gast

    Standaard

    betreft het hier een kit met opliggende lijnen of is hij gegraveerd? In eerste geval zal het wel om de oude monogram gaan met glazen neus zekerst, heb nog de oude gemaakt met de 8 .50's in de neus en die is opliggend van lijnwerk.

  15. #15

    Standaard

    inderdaad Jerre , het is een kit met opliggende lijnen , dus zal het waarschijnlijk een door Revell terug uitgebrachte B-25 zijn , zoals je zegt . Het is anders wel een leuk model . Ik ben ondertussen zover dat ik stilaan kan beginnen schilderen . Dus sta in weerom voor de keuze van welke camo kleuren ik ga gebruiken ; Hoe ik ga airbrushen. Ik denk dat ik mij ga houden aan de kleuren waarin deze kist vloog in New Guinea bij de 345ste bomber group , tenslotte is hij zo gebouwd. De cockpit en andere koepels zijn gemaskeerd met en door het knippen en snijden van afplaktape . Ik kan dus nu aan het grotere plakwerk beginnen en daarna de eerste laagjes (grond?) verf spuiten en beginnen inlijnen enz.
    Sabre







Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

  1. schaal 1/48 - Mitchell B-25 J
    By wet sellery in forum Afgewerkt project militaire vliegtuigen / Helikopters
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 25-04-09, 23:47
  2. Vliegend Militair - B-25J Mitchell
    By Droop in forum Afgewerkte projecten zonder bouwverslag
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 30-07-08, 21:14

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •