Hoofdsponsor

1/200 RMS Titanic (1:200) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
M

Mega

Guest
Deze week kwam de postbode met een groot pakket.
De RMS Titanic werd bezorgd, ze was ongeschonden vanuit Engeland de Noordzee overgestoken!

Jazeker, het volgende model in mijn 1:200 collectie is de RMS Titanic geworden. Dit is de versie van Mantua. Deze bestaat uit vier delen en eventueel nog een vijfde deel voor de RC uitvoering. Dit vijfde deel sla ik over, want ik ga een statische versie bouwen. Hier wat fotootjes van de dozen:

DSC_0001-20.gif

DSC_0002-23.gif

DSC_0003-30.gif

De twee grote dozen bevatten de romp en de opbouw, de twee kleinere dozen bevatten het beslag.
Verder werd ook het volgende boek bezorgd:

DSC_0004-24.gif

Amazon.com: RMS Titanic: A Modelmaker's Manual: Peter Davies-Garner, een schitterend boek met heel veel mooie foto's van de Titanic en tips voor de modelbouwer.

En vandaag kon dan de bouw beginnen! Het begint natuurlijk met de romp, dit is één van de twee grote dozen:

DSC_0001_2.gif

DSC_0004_2.gif

DSC_0005-29.gif

DSC_0012-9.gif

Er zit een instructieboekje bij iedere doos met duidelijke foto's voor iedere stap:

DSC_0002_2.gif

Door de 1:200 schaal wordt het model wordt 1.35 meter lang, en dat is best groot ;)
Hier een fotootje van het tussendek samen met de Smit Rotterdam in aanbouw (uiteraard ook in 1:200).

DSC_0013-9.gif

Dit geeft een aardig beeld van de grootte van de Titanic.

De dekken waren mooi recht, het achterste deel van de kiel (die uit twee delen bestaat) was een beetje krom. Dus die heb ik even in lauw water laten weken en vervolgens onder een plank met wat gewicht gelegd, dan is de kiel morgen vast een stuk rechter.

Verder heb ik de 24 spanten losgesneden en een start gemaakt met de verlaagde delen van het dek:

DSC_0015-7.gif

DSC_0017-5.gif

Dit is het eerste stapje in een heel groot en geweldig leuk project, dus dit wordt nog heel vaak vervolgd!

groeten, Rinie
 
Voor op dit moment wil ik je alleen even een veel plezier wensen en dat je hier veel updates van zult maken. Met lekker veel plaatjes. Dit ga ik natuurlijk volgen he...
 
veel plezier ermee!!
wordt vast zo prachtig als de ARM82
 
Ik denk dat menigeen hier jaloers zal zijn op je. :O:wub:

Have fun !!
 
Bedankt voor de aanmoedigingen mannen!

16.gif


groeten, Rinie
 
Mooi verzorgde kit zeg en een mooie bouwbeschrijving zo te zien.

Veel plezier ermee :)
 
Veel succes met deze beauty, Rinie.

Ik schrok wel eventjes van de grootte van dit model: 1,35 m. :O
Die is zomaar eventjes een 15 cm langer dan de EV05! :O

Hoef ik nog te zeggen dat ik hier regelmatig kom binnenwippen? ^^


Droop
 
het ziet er prachtig uit en natuurlijk wip ik ook binnen op de bouwwerf om een kijkje te komen nemen .
 
Hoi Renie,

Van mijn ook veel suc6, ik zeker dit pareltje onder de boten volgen!!!
 
Succes met de bouw, ik ben echt eens benieuwd! Dit topic ga ik zeker volgen.
 
Bedankt voor alle aanmoedigingen heren! Leuk dat zoveel mensen dit bouwverslag volgen!
Hier op verzoek wat fotootjes van de inhoud van de andere drie dozen.

Doos 2 bevat beslag/detail onderdelen voor de romp:

DSC_0008-19.gif

DSC_0009-16.gif

DSC_0010-15.gif

Doos 3 bevat onderdelen voor de opbouw van de Titanic:

DSC_0003-31.gif

DSC_0006-25.gif

DSC_0007-18.gif

En doos 4 bevat het beslag voor de opbouw:

DSC_0011-18.gif

DSC_0012-10.gif

DSC_0013-10.gif

Ik moet zeggen dat de kit er heel goed verzorgd uitziet. Goeie onderdelen, veel detail, goede bouwtekeningen en prima geillustreerde bouwinstructies!

groeten, Rinie
 
Na een water badje en een nachtje onder wat gewicht is de kiel mooi rechtgetrokken:

DSC_0001-21.gif

DSC_0002-24.gif

Vervolgens heb een paar uurtjes bezig geweest met het schuren/vijlen van de spanten zodat ze soepel om de kiel passen (ze mogen niet klemmen ivm met kromtrekken van de kiel). Dan zijn 24 spanten ineens best veel :D
Maar uiteindelijk is er een eerste resultaat:

DSC_0028.gif

DSC_0014-7.gif

DSC_0024-1.gif

DSC_0025-1.gif

DSC_0027-1.gif

De gaten voor de schroefassen zijn al voorgeboord, da's handig!

DSC_0026-1.gif

Zoals te zien is op de foto's is de kiel vrij breed. Dit betekent dat de kiel bij de boeg maar vooral bij de achterzijde een flink stuk smaller moet worden gevijld. De Titanic had immers een mooie scherpe boeg en kont!

5305.jpg


Missing%20negative%2001.jpg

(bron: Titanic Research and Modeling Association - TRMA)


Maar de eerst volgende stap is het vastlijmen van kiel, spanten en dekken, want alles is nu nog dry fit. Iedere stap in deze fase van de romp is heel belangrijk voor het uiteindelijke resultaat, dus ik ga niet overhaasten ;)

groeten, Rinie
 
Je hebt blijkbaar ook niet stilgezeten, hé Rinie? :)

Goed van je dat je de kiel mooi recht hebt gekregen! ;)



Droop
 
amai, dat zijn nog eens dozen om jaloers op te worden :D 't ziet er allemaal zo chiek uit, en zo schoon in orde :D

en goed dat de kiel terug helemaal recht is :D anders zou ge al minder begonnen zijn
als je het schip zo bekijkt, lijkt het echt gigantisch!!

en ik waardeer het ook zeer erg dat ge uw topic voorziet van achtergrondinformatie met foto's. da's altijd een meerwaarde aan uw topic


en goed dat ge zegt van kiel terug recht :P nu herinner ik mij dat ik ook nog een natte, maar ondertussen droge, kiel tussen ne dikke hoop boeken heb liggen :P
 
als je het schip zo bekijkt, lijkt het echt gigantisch!!
Ja inderdaad, dat vind ik het leuke van alle scheepjes in dezelfde 1:200 schaal. Dan kun je heel goed de verhoudingen zien. Wetend dat de Smit Rotterdam een hele forse zeesleper is, dan is het goed te zien dat de Titanic een gigantische dame is.

en ik waardeer het ook zeer erg dat ge uw topic voorziet van achtergrondinformatie met foto's. da's altijd een meerwaarde aan uw topic
Dank je! Ik vind het inderdaad leuk om veel foto's van het origineel erbij te zoeken. Dat is leuk ter vergelijking en het helpt natuurlijk bij het bouwen ;)

en goed dat ge zegt van kiel terug recht nu herinner ik mij dat ik ook nog een natte, maar ondertussen droge, kiel tussen ne dikke hoop boeken heb liggen
:D:D:D

groeten, Rinie
 
Rinie,

Ga je de spanten moeten bijwerken denk je of niet? Ik las dat bij de titanic bouwdozen er altijd een knik in de romp zit.
Nu lijkt me op de foto's het er toch goed uit te zien of heb ik het hier mis?

Het is in ieder geval een indrukwekkend project ^^
 
Rinie,

Ga je de spanten moeten bijwerken denk je of niet? Ik las dat bij de titanic bouwdozen er altijd een knik in de romp zit.
Nu lijkt me op de foto's het er toch goed uit te zien of heb ik het hier mis?

Het is in ieder geval een indrukwekkend project ^^

Zo met het blote oog is er inderdaad geen knik te ontdekken en worden de spanten mooi gelijkmatig breder. Maar ik zal dit goed controleren door de spanten af te schuinen en er latjes los overheen te leggen zodat ik zeker weet dat er geen knikken ontstaan.

groeten, Rinie
 
Maar ik zal dit goed controleren door de spanten af te schuinen en er latjes los overheen te leggen zodat ik zeker weet dat er geen knikken ontstaan.
Dat is idd de manier. ;)
 
Een mini update-je van de Titanic.
Ik heb de spanten vastgelijmd en ben begonnen met het voorste 'well deck' (ik weet niet wat de nederlandse benaming hiervoor is).
Het voorste en achterste 'well deck' moeten nu al beplankt worden, want na het beplanken van de romp is het veel lastiger om er nog bij te komen.

DSC_0015-8.gif

DSC_0016-10.gif

DSC_0017-6.gif

Wordt weer vervolgd!

groeten, Rinie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan