Hoofdsponsor

1/200 RMS Titanic (1:200) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zeker geen domme vraag, ik ga ze in verband leggen en dan dus latjes van 2mm breed en 12 cm lang.

groeten, Rinie
 
2mm breed,dat is toch heel dun......:8:8:8...maar ik denk dat het resultaat wel knap zal zijn...............:D:D:D
 
Lengte:

1:1 schip: 9 m

1:200 model: 900/200 = 4.5 cm

Je berekening hier is goed. Een dekplank is dus over het algemeen een meter of 9. Daar kun je vanuitgaan. Dan komt hier nog een ander aspect bij kijken. En dat is het schaal effect. En kun je dus een dichtelijke vrijheid op je nemen. Het is dus niet mogelijk om deze planken van een cm of 12 breed te verkleinen naar de juiste schaal. De 2 mm is echt al heel dun.
Na mijn mening zit je al echt heel goed. Niet breeuwen en netjes naast elkaar leggen.

Bij de titanic heb je een ander voordeel en dat is dat er heel veel op het dek komt te staan. Dus van eventuele overlap en patroon zie je helemaal niets meer. Ook op de daken zul je de hele lengte van de planken kunnen gebruiken. En de kleine opbouw zal toch grijs mogen worden. En daar hoef je niets met deze dekplankjes te doen.
 
Je berekening hier is goed. Een dekplank is dus over het algemeen een meter of 9. Daar kun je vanuitgaan. Dan komt hier nog een ander aspect bij kijken. En dat is het schaal effect. En kun je dus een dichtelijke vrijheid op je nemen. Het is dus niet mogelijk om deze planken van een cm of 12 breed te verkleinen naar de juiste schaal. De 2 mm is echt al heel dun.
Na mijn mening zit je al echt heel goed. Niet breeuwen en netjes naast elkaar leggen.

Bij de titanic heb je een ander voordeel en dat is dat er heel veel op het dek komt te staan. Dus van eventuele overlap en patroon zie je helemaal niets meer. Ook op de daken zul je de hele lengte van de planken kunnen gebruiken. En de kleine opbouw zal toch grijs mogen worden. En daar hoef je niets met deze dekplankjes te doen.
Bedankt Rik, hier zal ik rekening mee houden!

groeten, Rinie
 
Met veel geduld heb ik vandaag nog wat plankjes op het voorste 'well deck' gelegd:

DSC_0005-31.gif

DSC_0009-17.gif

DSC_0011-19.gif

DSC_0012-11.gif

DSC_0013-12.gif

Dit well deck moet al een flink eind afgewerkt worden voordat ik met de romp beplanking begin. Anders kan ik er straks niet meer bij. Ik moet dan ook al verven en moet dus op zoek naar de juiste kleuren. Zo moet en worden:

forwardwelldeck.jpg

forwardwelldeck2.jpg

Het zal duidelijk zijn dat dit foto's uit de film zijn. Als iemand nog foto's van het echte voorste well deck heeft dan ben ik zeer geinteresseerd!

groeten, Rinie
 
Je ziet op de film foto al gelijk dat de planken dus gewoon doorlopen. Hier is veel werk van gemaakt tijdens het maken van de film. Dus je kunt gerust stellen dat je hier een redelijk goede leidraad aan hebt.

Overigens, foto´s genoeg. In boeken maar allemaal zwartwit. Ik zal een pluizen voor je. Maar zal even geduld moeten hebben, moet meer dan 3000 pagina´s doorsnuffelen. :wacko: En dan heb ik dus meerdere boeken. :huh:
 
Vanmorgen heb ik het achterste welldeck beplankt.
De zijkanten laat ik nog even onbeplankt, want hier moet nog flink aan gevijld en en geschuurd worden. Ook de bovenkant van de spanten ter hoogte van de welldeck moet nog verwijderd worden, maar dan kan pas als de romp beplanking is gedaan.

DSC_0001-24.gif

DSC_0003-33.gif

DSC_0004-27.gif

DSC_0005-32.gif

De volgende stap is het afwerken van de opstaande randen van de welldecks met fineerplankjes die ook meteen geverfd worden nu ik er nog bij kan.

groeten, Rinie
 
Mooi werk,Mega.
Vergeet je Willy's GP niet.... nog maar 5 maanden en een chiq te gaan.... ;)

Grtz,
Beyond
 
Ik zie dat de wanden als een soort puzzel stukjes in elkaar steken?.

DSC_0001-24.gif

Zijn deze effecten niet te zien,later?.

Ron.
 
Nee, Ron, daar komt nog het een en ander overheen. Dus dit is alleen maar de stevigheid die je nu ziet. :D
 
Zijn deze effecten niet te zien,later?.
Zoals Rik al aangaf worden deze effecten netjes weggewerkt met fineer latjes die langs de opstaande zijkanten worden bevestigd, dan zie je er dus niets meer van.

groeten, Rinie
 
Droop zei:
Mooi werk, Rinie!

kurt zei:
allemaal zéér netjes gedaan hoor, knap werk

Bedankt mannen!

Vandaag heb ik een eerste stap gemaakt met de afwerking van de zijranden van de welldecks:

DSC_0003-34.gif

Met een fineerlatjes worden alle zijkanten netjes afgewerkt.

DSC_0001-25.gif

En voor de deuren zitten er keurige PE delen in de kit.

DSC_0010-17.gif

De randen van de welldecks moeten tot net onder het midden een roodbruine kleur krijgen. In de kit zitten hier voor stickers (!) die een te lichte kleur hebben. Deze stickers ga ik dus niet gebruiken en ik ga de randen verven.
Zo moet het worden:

forwardwelldeck2.jpg

Er zijn zoals getoond PE deurtjes aanwezig in de kit, maar de patrijspoorten zijn vergeten, die moet ik dus zelf nog even boren.

Wordt weer vervolgd!

groeten, Rinie
 
Het Titanic project gaat nog steeds stapje voor stapje vooruit.
De zijkanten van het voorste welldeck zijn deze week in de witte verf gezet (drie laagjes) en vandaag heb ik ze afgeplakt om de onderste donkere rand aan te brengen. Verder heb ik ook twee patrijs poortjes geboord:

DSC_0002-28.gif

Even kijken hoe het opdroogt, maar ik denk dat de kleur redelijk goed gekozen is:

forwardwelldeck2.jpg

groeten, Rinie
 
Veel succes met de bouw van dit mooie schip, ik blijf dit natuurlijk volgen, ziet er al goed uit, alleen zou ik ook opteren om een bouwplank te gebruiken om kromtrekken te voorkomen zoals de andere mede bouwers al aangaven, het zou een zonde zijn om zo'n mooi project krom te zien worden.

Benieuwd naar de volgende update's ;)
 
Veel succes met de bouw van dit mooie schip, ik blijf dit natuurlijk volgen, ziet er al goed uit, alleen zou ik ook opteren om een bouwplank te gebruiken om kromtrekken te voorkomen zoals de andere mede bouwers al aangaven, het zou een zonde zijn om zo'n mooi project krom te zien worden.

Benieuwd naar de volgende update's ;)

Dank je Pantani!
en die bouwplank die komt er zeker!

groeten, Rinie
 
Kan Pantani alleen maar bijtreden altijd een bouwplank maken, je kan je schip nog zo prachtig afwerken, als de deklijn kromtrek of heel het model getorst word kun je dit nooit meer herstellen. Mooi project ga je zeker volgen
 
Zo, het is weer weekend, dus weer wat tijd gehad om aan de Titanic is knutselen!
Ik ben (op veler verzoek ;), waarvoor dank) begonnen met het bevestigen van wat blokjes op de bouwplank om zo kromtrekking van de kiel en romp tijdens de bouw te voorkomen:

DSC_0001-27.gif

De zijkanten voor het voorste welldeck stonden in de verf dus ik kon nu het welldeck bevestigen:

DSC_0004-30.gif

DSC_0004b.gif

DSC_0002-29.gif

Ik heb alleen de delen afgewerkt waar ik straks niet meer bij kan, de rest volgt natuurlijk later nog.

Ook de delen voor het achterste welldeck hebben een eerste laagje verf gekregen:

DSC_0005-35.gif

En ik heb wat proef stukjes gemaakt om de kleur beits voor de dekken te testen:

DSC_0010-20.gif

Links: eiken transparant beits, zijdeglans
Rechts: transparente hoogglans beits.

Hoogglans op een dek kan eigenlijk niet, maar ik wil het verschil toch even uitproberen.
De beits is op deze foto nog nat, dus ik moet nog even geduld hebben om goed te kunnen kiezen...wordt dus weer vervolgd :)

groeten, Rinie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan