Hoofdsponsor

1/200 RMS Titanic (1:200) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey Rinie,

De zijkanten van het dek dat je aan het beplanken bent, blijft deze zichtbaar? Zo ja kan je deze beter schuren, plamuren en primen voor het beplanken.

Je hebt al een mooie start gemaakt zie ik. Alle spanten lijmen enz... lijkt gemakkelijk op foto maar het is toch een heel werk.
 
Hey Rinie,

De zijkanten van het dek dat je aan het beplanken bent, blijft deze zichtbaar? Zo ja kan je deze beter schuren, plamuren en primen voor het beplanken.

Je hebt al een mooie start gemaakt zie ik. Alle spanten lijmen enz... lijkt gemakkelijk op foto maar het is toch een heel werk.

Hoi Michel,

ja deze zijkanten blijven zichtbaar. Maar ik ga ze afwerken met plankjes die langs alle zijkanten bevestigd gaan worden. Deze plankjes verbergen dan ook de uiteinden van de dekbeplanking.
Bedankt voor het meedenken! :)

groeten, Rinie
 
Hoi Michel,

ja deze zijkanten blijven zichtbaar. Maar ik ga ze afwerken met plankjes die langs alle zijkanten bevestigd gaan worden. Deze plankjes verbergen dan ook de uiteinden van de dekbeplanking.
Bedankt voor het meedenken! :)

groeten, Rinie

Dan heb ik niets gezegd. Ik ben geen kenner van schepen dus wist ik niet dat het beplankt moest worden :laugh:
 
Dat ziet er al heel mooi uit, Rinie. Maaaar, ik denk dat je eens in onkosten gaat moeten komen voor een iets grotere tafel voor dit model :D

(en zeggen dat ik ook nog heb overwogen om deze schoonheid te bouwen, helaas... te duur en te groot)

Bij ieder ander zou ik zeggen dat dit model te hoog gegrepen is om als tweede houtbouw te bouwen, maar als ik zie hoe je je eerste model hebt gebouwd, heb ik het volste vertrouwen in dat je hier een juweeltje (voor zover die "tje" nog van toepassing is op dit formaat) zult van maken.
 
Rinie.......ik heb hier juist al de tikkets gekocht .....om al die prachtige schow's te kunnen volgen van op de éérste rij........:8:8:8:8
Prachtig man ......wat een projekt.............:O:O:O:O
 
Dat ziet er al heel mooi uit, Rinie. Maaaar, ik denk dat je eens in onkosten gaat moeten komen voor een iets grotere tafel voor dit model :D
Dank je Dan!
Die tafel is inderdaad te klein, maar ja ik was 1:200 modelletjes aan het bouwen en die zijn normaal niet zo groot...
Koop ik precies het grootste 1:200 model dat er is...tja dan past het niet meer :laugh::laugh:

groeten, Rinie
 
Rinie.......ik heb hier juist al de tikkets gekocht .....om al die prachtige schow's te kunnen volgen van op de éérste rij........:8:8:8:8
Prachtig man ......wat een projekt.............:O:O:O:O
Dank je Swa!
Welkom op de eerste rij :laugh:
De toegang is hier gratis hoor, hoe meer toeschouwers hoe meer vreugd! ;)

groeten, Rinie
 
Rinie, toen je die foto nam, hing je dan soms aan het plafond? :laugh::laugh:

DSC_0015-8.gif



Je hebt alleszins al een mooie start genomen! 8)



Droop
 
rinie ,ik ga je ook volgen maar zou het niet goed zijn een bouwplank te maken zodat als je het schip is moet wegzetten deze niet beschadigd wordt.(doorzakken tgv de lengte)

De bouwplank gaat ook meer stevigheid bieden tijdens het beplanken denk ik.(krom trekken)
 
rinie ,ik ga je ook volgen maar zou het niet goed zijn een bouwplank te maken zodat als je het schip is moet wegzetten deze niet beschadigd wordt.(doorzakken tgv de lengte)

De bouwplank gaat ook meer stevigheid bieden tijdens het beplanken denk ik.(krom trekken)
Ik heb inderdaad overwogen een bouwplank te maken, maar de bodem van de romp is zeer vlak waardoor de romp heel stevig op z'n plek blijft staan. Ik probeer het dus voorlopig zonder bouwplank ;)

groeten, Rinie
 
Altijd een bouwplank gebruiken voor dit type schepen. Het gaat er om dat je de kiel in een rechte positie behoud. Anders zul je straks zien dat je een scheve constructie hebt. Dan ook kun je moei kijken of je de spanten recht hebt staan. Dit omdat je de kiel gefixeerd hebt. Deze gefixeerde positie geeft dan de basis.
 
Hallo Mega,
ik heb mij ook bijgezet om mee te kijken...

Ziet er mooi uit.

Suk6,
Beyond
 
Hallo Mega,
ik heb mij ook bijgezet om mee te kijken...

Ziet er mooi uit.

Suk6,
Beyond


heb je nog stoel voor me Beyond:D
'k zal naast je komen zitten in het hoekje.

Mega, 'k volg je ook hoor

Groetjes
Ward
 
Leuk dat jullie mijn vorderingen volgen mannen!
Als jullie allemaal wat aanschuiven is er genoeg plek voor iedereen :D:D

groeten, Rinie
 
Altijd een bouwplank gebruiken voor dit type schepen. Het gaat er om dat je de kiel in een rechte positie behoud. Anders zul je straks zien dat je een scheve constructie hebt. Dan ook kun je moei kijken of je de spanten recht hebt staan. Dit omdat je de kiel gefixeerd hebt. Deze gefixeerde positie geeft dan de basis.

Ik zou toch overwegen om bovenstaande tip van Modelengeneer te gebruiken.

1/ Hij weet waarover hij praat.
2/ Het zou zonde zijn om zo'n mooi, maar ook duur pakket te zien mislukken omwille van het ontbreken van een bouwplank.
 
Ik zou toch overwegen om bovenstaande tip van Modelengeneer te gebruiken.

1/ Hij weet waarover hij praat.
2/ Het zou zonde zijn om zo'n mooi, maar ook duur pakket te zien mislukken omwille van het ontbreken van een bouwplank.

Ik ga de bouwplank tip zeker in mijn oren knopen Dominiek. Want ik ben het helemaal met je eens: als iemand hier op het forum iets weet van schepen bouwen dan ik het Rik!

groeten, Rinie
 
Even een intermezzo over de grootte van de dekplanken van de Titanic.
Hiervoor heb ik de tips van leermeester Beagle (van het modelbrouwers forum) nog even goed doorgelezen.

Breedte:

1:1 schip: 6" = 15 cm

1:200 model: 2 mm => 40 cm in 1:1 model.

Op het model zijn de planken dus 2.66 keer breder dan in het echt.
Het heeft geen zin om de plankjes nog dunner dan 2mm te maken, maar...

Lengte:

1:1 schip: 9 m

1:200 model: 900/200 = 4.5 cm

Als ik de juiste schaal lengte van 4.5 cm zou hanteren dan kloppen de verhoudingen niet meer en lijken de planken te kort.
Dus om de de verhouding goed te laten wordt de lengte ook met 2.66 vermenigvuldigd en worden de dekplankjes dus 12 cm lang.

Of maak ik ergens een rekenfout?

Ik was hier al begonnen met het voordek, dat is ongeveer 7.5 cm lang dus daar gebruik ik 1 latje voor de hele lengte:

DSC_0016-10.gif

groeten, Rinie
 
Rinie,lopen de dekplanken in zijn geheel door,of worden ze in verband gelegt........(mischien stomme vraag)...............:$:$:$
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan