Hoofdsponsor

1/200 RMS Titanic (1:200) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ron, Droop: bedankt voor de tips!

Goed gespot Danny. De achterzijde is inderdaad niet het sterkste punt van deze kit. Het onderwater deel was veel te 'bol', dat heb ik flink moeten aanpassen door de spanten stevig smaller te vijlen/schuren.

DSC_0010-24.gif

Het gedeelte waar het roer aan komt te hangen moet nu inderdaad nog een stuk smaller gemaakt worden. Hetzelfde geldt voor het roer zelf trouwens...

Bedankt voor het meedenken!

groeten, Rinie
 
Mega, sorry dat ik het over hoofd had gezien dat je dat stuk al had versmald, maar nu zie ik weer iets anders, waardoor ik weer een ambetante opmerking wil maken.

Op je laatste foto zien we dat haar kont direkt onder de twee latjes naar binnen gaat, terwijl er op de foto van het origineel, en misschien iets minder duidelijk, op het schilderij, er nog een knik zit (waar het wit overgaat in het zwart(enfin, op het schilderij, niet op het origineel, daar loopt de scheiding blijkbaar anders)) vooralleer de kont naar binnen loopt.
Ik weet dat het te laat is om nog aan te passen op het model, ik wilde het gewoon als informatie achter laten.

Maar voor de rest vind ik nog steeds dat je een prachtig werkstuk aan het leveren bent, en ik zou het er zelf niet zo goed van af brengen indien ik het zou proberen.
 
Klopt Dany, die tweede knik zit niet in het model. Hier ga ik niets meer aan doen. Ik hoop/verwacht dat het nog het aanbrengen van de detail beplanking veel minder opvalt:

DSC_0010-15.gif

Trouwens, je opmerking vind ik zeker niet ambetant hoor. Ik vind het juist fijn dat je zo nauwkeurig mijn model bekijkt en kritisch commentaar levert, daar kan ik alleen maar van leren!

groeten, Rinie
 
Even niet kunnen kijken, wat blijkt, daar ligt ze al bijna helemaal beplankt.

Houd je er wel even rekening mee dat dit schip een dubbele beplanking heeft. Dus je hebt nu al plamuur er op aangebracht en dat wil zeggen dat je eventuele moeilijkheden kunt krijgen met de houtlijm. Die hecht niet goed op het hout. Dus nu goed schuren en dan de volgende laag er overheen zetten, de tweede beplanking dus.


Man, man, man, wat ga je snel. Maar het ziet er dan ook wel goed uit.

Let wel op bij het dunner schuren van de steven en roerbalk. Deze heeft een te dikke dikte als kiel. Daardoor zul je in moeilijkheden kunnen komen als je deze nu dunner gaat schuren. De verbinding van de huidlaag zal hierdoor verzwakken. En ook de huidlaag op de overgang echt te dun worden.

Let er dus wel op dat je bezig bent met een kit. En dit zijn dan wel de nadelen als je de bouwbeschrijving volgt zoals je nu gedaan hebt. Als je je hier aan houd, zul je soms dit soort concessies moeten maken.
 
Hoe staat het met de titanic Rinie ,ben benieuwd naar een update.

Henny
 
Let wel op bij het dunner schuren van de steven en roerbalk. Deze heeft een te dikke dikte als kiel. Daardoor zul je in moeilijkheden kunnen komen als je deze nu dunner gaat schuren. De verbinding van de huidlaag zal hierdoor verzwakken. En ook de huidlaag op de overgang echt te dun worden.

Let er dus wel op dat je bezig bent met een kit. En dit zijn dan wel de nadelen als je de bouwbeschrijving volgt zoals je nu gedaan hebt. Als je je hier aan houd, zul je soms dit soort concessies moeten maken.

Ik ben me ervan bewust dat ik de kit niet onbeperkt kan aanpassen Rik, ik probeer er in ieder geval het beste van te maken ;)

Hoe staat het met de titanic Rinie , ben benieuwd naar een update.

Ik heb weer een plamuur, schuur en grondverf stap achter de rug. Bij slecht weer ga ik dit weekend weer een stapje zetten, maar er wordt mooi weer voorspeld :( ..... ;)

groeten, Rinie
 
Vandaag heeft de Titanic vleugeltjes gekregen.

De stabilistatie vinnen zijn aangebracht. Het begon met twee 5x5 balkjes, veel vijlen en schuren om de vin vorm te krijgen en vervolgens nauwkeurig (en langdurig) meten en nog eens meten en nog eens 'op het oog' checken om de vinnen op de juiste plek te lijmen.

Natuurlijk weer wat fotootjes:

DSC_0001-40.gif

DSC_0002-41.gif

DSC_0004-38.gif

DSC_0005-42.gif

Er is nog een klein beetje plamuur nodig om de vinnen netjes op de romp te laten aansluiten, en dan kan er weer een laagje grondverf op...

groeten, Rinie
 
dat ziet er heel strak uit rinnie voor zo n lange romp.

volges mij komt de romp zeker goed ;)
 
Heel mooi Rinie. Vraagje: Met welke lijm heb je de vinnen erop gelijmd?
 
Hoewel houtbouw niet mijn ding is, ik blijf genieten van je updates :)
En ik leer nog bij ook ;)

Ziet er verd**d mooi uit hoor, dit wordt een pracht van een sloepje ;)

Grtz,
Beyond
 
Dank voor de complimenten mannen!

Vraagje: Met welke lijm heb je de vinnen erop gelijmd?
Gewoon met houtlijm. Eerst de romp een beetje opgeschuurd zodat er niet teveel plamuur/grondverf tussen de romp en de vinnen zit.

Groeten, Rinie
 
Ziet er elke update strakker uit Rinie!
Ga zo door!
 
Ik moest m'n bouwverslag even zoeken, maar hij stond er nog ;)
Na een lange pauze ben ik weer voorzichtig begonnen met de Titanic bouw.

Nu het einde van het plamuren van de romp in zicht komt heb ik de beplanking van het voorste tussendak afgerond:

DSC_0631.png

Nu kan de beplanking ook in de lak worden gezet (volgende stap).

Verder heb ik nog flink wat werk aan de kont van de Titanic. Ik heb er nog wat laagjes plamuur opgezet, maar ze mag nog wel wat laagjes extra's hebben. Daarnaast ben ik begonnen met het roer. Het roer in de kit was veel te dik, dus moest flink bijgeschuurd worden:

DSC_0634.png

Het roer mag nog wel iets dunner, dus morgen nog maar een schuur sessie...

Ik kon het niet laten om een even een dry fit te doen:

DSC_0636.png

DSC_0637.png

Morgen de romp nog wat plamuren en schuren en dan een eerste laag zwarte verf erop. Dit zal een heel ander beeld geven en maakt alle oneffenheden goed zichtbaar.

Groeten, Rinie
 
Rinie,

Dit ziet er allemaal goed uit!

Dat laagje zwarte verf laat alles zien, je bent gewaarschuwd :P

Hoort die ruimte bij het roer zo of lijkt dat maar zo?
 
Hoort die ruimte bij het roer zo groot of lijkt het maar zo?
Klopt Wim, die ruimte is veel te groot. Zo zou het er uit moeten zien:

TitanicSternRudder.png
(bron: TRMA)

Ik denk dat ik de roer scharnieren wel kan verkleinen. Dat wordt dus weer schuren ;)

Groeten, Rinie
 
Vandaag eerst wat aan de ruimte tussen het roer en de romp gedaan (bedankt voor de tip Wim!).
Door de 'scharnieren' te verkleinen is de ruimte nu ruim gehalveerd:

DSC_0639.png

Vervolgens heb ik de beplanking van de tussendekken een eerste laklaagje gegeven (transparant, eiken, zijdeglans). De foto's zijn wat donker omdat er net een stortbui losbarstte...de beplanking is in het echt een stuk lichter:

DSC_0641.png

DSC_0642.png

En tenslotte heb ik de romp van een laagje zwarte verf voorzien:

DSC_0643.png

DSC_0645.png

De verf is nog nat op de foto's, maar moet mat (zijdeglans) opdrogen.

De volgende stap is het nogmaals schuren van de romp en de nog overgebleven oneffenheden wegplamuren. Daarna kan de beplanking het voor- en achterdek en het beplanken van de romp beginnen.

Groeten, Rinie
 
Hoi, ik heb even een foto van je geleend. Daarin wel wat aantekeningen dmv streepjes gezet. Kijk hier eens goed naar.
Het roer daar kun je in het echt je vinger nog niet tussen houden. De opening tussen kielbalk en roer is dus bij jou echt te dik. Probeer dit terug te brengen tot een opening zoals de blauwe streep aangeeft.

De kiel heeft een te grote holling voor het schroefgedeelte. Deze zou je toch echt kleiner moeten maken.

Dan de hekbeplating. Deze is recht, dan de spiegel is hol, maar loopt wel bol. Kijk hier ook neens naar. Ik heb er lijnen in gezet om het te verduidelijken.

1_DSC_0636.jpg
 
hoi mega tof dat je weer begint te bouwen aan je tatanic :D en ik zie dat rik ja al direkt een hoop werk bij geeft 8) wat natuurlijk je model ten goede gaat komen.
 
Hoi Rik,

Bedankt voor het meedenken en de tips. Fijn dat je er zelfs een tekening bij hebt gemaakt, dit helpt mij enorm!

Ik heb er nog een detail foto van het roer en kiel bijgezocht:

TitanicRoerKiel.jpg
(bron: Titanic)

De opening tussen roer en kielbalk heb ik n.a.v. een opmerking van Wim vandaag aangepast (zie laatste update). Met deze aanpassing kom ik een heel eind richting de werkelijkheid.
De holling van de kiel zal ik inderdaad wat minder maken, dit was me zelf nog niet opgevallen.

De bolling van de spiegel is inderdaad niet helemaal ok, maar ik weet niet goed wat ik daar nu nog aan kan doen. De romp zal nog worden voorzien van beplanking die voor de 'tweede knik' in de spiegel zal zorgen.

Groeten, Rinie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan