Hoofdsponsor

1/35 LeFH 10.5 cm 18/40 howitzer, late versie. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

GUnit

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 aug 2008
Berichten
6.550
Beste medeforumleden,

In afwachting van beter weer heb ik de LeFH 18M in subonderdelen opzij gezet. De airbrushwerken vereisen een open Veluxraam, vandaar.

Omdat ik niet zonder mijn hobby kan, heb ik deze kit onlangs aangeschaft :

Lefh1840-800.jpg

Het is familie van de artillerie uit voorgaand topic, zij het met enige aanpassingen om in te kunnen spelen op de problemen die men ondervond op het front, vooral tegen de Russen.

Het meest opvallende verschil zijn onvermijdelijk de kleinere wielen. Dit maakte het stuk een pak minder zichtbaar. Ook de mondingsrem (vuurmond, muzzle break) is vrij indrukwekkend te noemen.

Om het wat in te kleden wat meer uitleg :

De 10.5 cm was eigenlijk de divisionele ruggengraat van het Duitse Leger, sedert 1935.

In 1940 werden er aanpassingen aan dit kanontype doorgevoerd met als resultaat de LeFH 18M (die ik nu heb gebouwd dus).

In 1942 vielen de Duitsers Rusland binnen, maar tijdens de eerste herfst begonnen de problemen op de wegen die toen in belabberde conditie geraakten. Het zware materieel moest men soms noodgedwongen achterlaten.

Er dienden dus nieuwe aanpassingen te gebeuren en één hiervan was een lichter chassis, alsook de kleinere wielen. Enkele van de onderdelen waren hetzelfde als de Pak 40. Vandaar de 40 in de herbenaming van het stuk (18/40). Een aangepast schild en veranderde mondingsrem absorbeerde de terugslag met 42 %. De pneumatische remmen in contact met het voertuig, werden achterwege gelaten.

Toch bleek het draagstel van de Pak 40 te licht voor het kanon zelf.

10.245 stukken werden van 42 tot 45 gebouwd.

Binnenkort begin ik eraan, tot dan !

Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Mooi topic weer. Kun je ook nog wat foto´s maken van de inhoud van de doos? :8
 
Bedankt Rik, hier de gevraagde foto's :

1-800-4.jpg

3-800-6.jpg

2-800-4.jpg

De doosinhoud ziet er weer piekfijn verzorgd uit, opnieuw ragfijne stukjes, metalen loopje, koperen bovenstukje, rubberen bandjes met eenvoudig maar mooi profiel, raar maar waar, een resin (achtig) figuurtje (?).

Kortom, weer aangenaam verrast door AFV.

Cheers ! GUnit.
 
Dat ziet er weer als een veel belovende kit uit. Erg mooi van detail en ook nog weinig rommel er aan ook.

Altijd leuk he dat dozen ruiken.

Welke kleurstelling gaat deze worden?
 
Hey GUnit,

Leuke en mooie kit die je hier opentrekt.
Je zal mij terugvinden op de eerste rij om je topic te volgen...
Grijs deze keer?
Veel suk6 met de bouw.

Grtz,
Beyond
 
hoi Guy dit ziet er weer een leuke uit :8

790px-Bundesarchiv_Bild_101I-675-79.png

bron: bundes archiv
 
Toffe reacties jongens, dat sterkt de zin om erin te vliegen.

Over de kleur, ik denk dat ik hierop eens een driekleurencamo ga proberen, een kleurstelling zoals die ook is opgenomen in de bouwinstructies trouwens. Natuurlijk, als ik er de moed voor heb, want ik denk soms dat dit te hoog gegrepen is. Ik besef maar al te goed dat het niet gaat om zomaar wat kleurenslingers in de rondte te spuiten.

De foto van Dre is net wat dit topic nodig had, ik wilde mijn draadje opfleuren met enkele toffe afbeeldingen, maar vond er niet een die echt duidelijk was. Deze is PERFECT !
 
De foto van Dre is net wat dit topic nodig had, ik wilde mijn draadje opfleuren met enkele toffe afbeeldingen, maar vond er niet een die echt duidelijk was. Deze is PERFECT !

Foto's is geen probleem maar ze terug vinden op je pc dat is pas een probleem:D:D:D;)

Zegt André die er zo een 15000 op zijn hd heeft staan, nu nog eens de tijd vinden voor ze allemaal te sorteren:(:(
 
Dre : ik ken het probleem, maar zovéél foto's heb ik nog niet. Altijd maar plakken he, nooit eens moeite doen om al die prachtige foto's te verzamelen.

Vandaag ben ik begonnen met stappen 1 en 2. Niks nieuws onder de zon, alles is voorspoedig verlopen, maar ik heb al geoefend he...

Nog 1 onderdeel en we verhuizen naar stap 3. Dit gaat wel aanzienlijk moeilijker worden
dan het andere type dat ik gebouwd heb. Het draaistel is vrij ingewikkeld op de constructietekeningen.

Tot later jongens ! GUnit.
 
Even briefen : momenteel ben ik aan stap 4 verzeild geraakt.
Het draaistel is iets anders, net als het schild waar ik reeds melding van maakte. Andere stuurwieltjes ook...
Ik heb de voorzichtige indruk dat dit PAK achtige kanon net iets makkelijker te construeren is dan het voorgangertje 18M. Het bouwt allemaal geweldig weg !
 
Als dat dan geen goeie kit is.... ;)

Grtz,
Beyond
 
Gunit,

foto foto foto ;)

Ok, even ernstig, ik kijk al uit naar de volgende foto update. Benieuwd welk moois je ons nu weer gaat laten zien suc6 !
 
Tx guys.

Veel kan ik niet laten zien, maar beter iets dan niks eigenlijk.

5-1.jpg

Dit is het camouflageschema dat ik zou willen proberen op het kanon :

HPIM7644-800.jpg

Tot later !
 
Mooi, GUnit.
Leuk om zijn broer op de achtergrond te zien, daar zie je heel duidelijk dat ze een andere muzzle break hebben.

Ben benieuwd naar de schilderwerken...
Dit vind ik persoonlijk een heel mooie camo-uitvoering.

Grtz,
Beyond
 
Guy ik ben echt benieuwd naar het verflaagje ;)
 
Ik hoop dat ik er wat van zal bakken. Gelukkig mag ik nog even verder bouwen.

6-1.jpg

De twee triangelvormige beugels die het schild op haar plaats houden, zijn op de twee onderste punten te kort, waardoor ik deze diende aan te passen.

Maar ik kan weer verder morgen. Bye folks ! GUnit.
 
It looks like everybody's fighting Germans in Normandy !

Hoi jongens ! Eindelijk kan ik weer verder met de 18/40, twee daagjes vrijaf gaan iets goed moeten maken.

Zonet heb ik reeds één arm afgebouwd, zonder problemen overigens, nu ga ik verder met de rest.

Vanavond hoop ik met enkele foto's dit topic weer wat leven in te kunnen blazen.

CU my friends !
 
Leuk dat je terug kan verder werken :).
Heb zelf ook gans het week-end niets kunnen doen:angry:, vandaag wel :D

Tot later,
Beyond
 
Bedankt voor jullie reacties jongens. En dat terwijl D-Day woedt in volle sterkte !

Hij staat in mekaar in subonderdelen, klaar voor de spuit. Morgen gaat ie alvast het sopje in.

10.jpg

Volgende update is er eentje van de verfjas.

Groeten van GUnit.
 
Zeer mooi gebouwd, GUnit.
Precies zoals we al gewoon zijn van jouw.

Zeg, een vraagje: Is het pantser niet wat aan de dikke kant?
Of zie ik enkele details niet?

Benieuwd naar zijn verfjasje...

Grtz,
Beyond
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan