Hoofdsponsor

1/35 LeFH 10.5 cm 18/40 howitzer, late versie. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi mannen, ik heb zonet mijn thread hier snel doorgelezen.

De bedoeling was om eerst een diorama te bouwen voor dit veldkanon, maar er zijn wijzigingen in de plannen van "Wilkommen !" en daardoor komt deze straks terecht op een strak zwart display.

Voor het zover is, wil ik echter het kanon nog verder op punt stellen. Natuurlijk, het kan altijd beter (gelukkig maar), maar ik heb het gevoel dat er meer uit te halen valt.

De komende dagen ga ik me daar eens mee bezig houden.

Groeten van GUnit.
 
Nog meer uit ? Dat ding is prachtig gewoon
 
Hey Ratticus, ge kent GUnit nog niet hé, zo te horen :laugh:
Maar dat komt wel....

GUnit, op een dio of op een display, mooi is en blijft het wel hoor ;)

Grtz,
Beyond
 
Bedankt voor de interesse in dit weggezakte topic mannen. Ik ga wel enkele drukke dagen tegemoet, maar ik probeer binnenkort een update te doen. Tot dan ! GUnit.
 
Om meer diepte in mijn model te krijgen, ben ik nu zachte kleurnuances aan het maken tussen de verschillende onderdelen. Heel transparante laagjes olieverf (gekleurde white spirit eigenlijk) helpen dit effect te bekomen. Deze werkwijze is heel aangenaam omdat elk effect hoe klein ook, waarvan je niet 100 % tevreden bent, gemakkelijk weer verwijderbaar is. Daarnaast wil ik lokaal wat meer effect uit de krassen en andere oppervlakkige schade halen door ze te vervolledigen met een 'belicht' randje. Dit wil ik wel slechts spaarzaam doen, omdat niet alle krassen zo'n randje vertonen.

Ook zeer leuk om te doen is het aanbrengen van micro spatjes dunne verf. Hiermee kan je moeiteloos de schade nabootsen van opspattende steentjes tijdens transport van het kanon. Dit heb ik voornamelijk toegepast op de lagere delen, en zonder erin te overdrijven. De diepere inslagen (tot op het metaal) verkreeg ik met gebrande omber en sienna gebrand. Voor meer oppervlakkige schade (niet doorheen de verf) gebruikte ik een mengseltje uit gele oker en wit. Omdat dit kanon laag bij de grond hangt, heb ik dit effect ook heel spaarzaam gebruikt op het schild.

!!! Het aanbrengen van de micro schade geschied door de wijsvinger over de borstelharen te halen, wel erop letten dat er niet te veel verf loskomt en dat de druppeltjes minuscuul blijven. Teveel kan altijd weer weggepoetst worden, zelfs dagen later, met een in WS gedoopt penseeltje.

De gemaakte foto toont niet de kleinste subtiliteiten, sorry daarvoor :

HPIM1875-800.jpg

Tot later.

GUNit.
 
Man, ik kwijl op die foto's, ik denk dat dat wel wat wil zeggen :-)

I have a dream....
 
Goede tip om die kleinste druppeltjes op je model te krijgen, Guy.
Natuurlijk is dit weer een fotootje om in te lijsten, wat had je gedacht.
 
Ratticus, het ziet er misschien allemaal wel interessant uit, maar het is evengoed allemaal tot stand gekomen met simpele kneepjes.

Excerco, wachten met inlijsten hoor, de eindfoto's zitten eraan te komen.

Later vandaag denkelijk nog een update.
 
Nu is het later Jadefalconguard, lol !

Nu heb ik aan het onderstel verder gewerkt.

Eerst en vooral werden dezelfde technieken toegepast als in de vorige update.

Daarna heb ik verder gewerkt aan de behandeling van de banden/wielen.

Voor wat de wielen/banden en de spades vooraan aangaat :
Met Mig pigmenten en brandalcool heb ik geprobeerd om ze een stoffige, droge modderachtige uitstraling te geven. Ik was aangenaam verrast door het feit dat de pigmenten zich goed vasthechtten op het rubber.

Om de kleur er in te houden heb ik meerdere pigmenten gebruikt :
- Dry dust (basis)
- Europe dust
- Light dust.

Voor wat betreft de schoppen van het stuk achteraan betreft heb ik dezelfde kleuren gebruikt, maar tevens heb ik Tamiya buff toegevoegd om wat massa te maken. De schoppen werden ingegraven om de terugslag te beperken. Dit wilde ik nabootsen.

De grote schoppen :

HPIM1932-800.jpg

HPIM1931-800.jpg

De spades :

HPIM1940-800.jpg

HPIM1944-800.jpg

Later volgt de assemblage van de subonderdelen, dit is eigenlijk enkel nog het kanon zelf hierop monteren.
 
Jij bent niet menselijk, maar bovennatuurlijk ? :D

Dit gewoon... geen woorden voor -foto-

Knap hoe je die details maakt, die kleuren, die realiteit brengt in het model...

Zorg voor een mooie ondergrond en background en je ziet het verschil niet tussen echt of model..
 
Wauw, zag net die laatste foto en heb direkt gans het topic doornomen. Man,man de breinaalden komen weer boven :laugh: Puur klassewerk GUnit :)
 
Blijft weinig te reageren over, de andere bouwers hebben alles al gezegd.
Geweldig stukje modelwerk!
 
Volens mij ben jij goed bevriend met professor Barabas en heeft die voor jou een krimpmachine gemaakt...nadat je de teletijdsmachine hebt gebruikt om een echt stuk uit WOII te gaan halen heb je die gekrimpt ;)

Gewoon schitterend...ik heb er geen woorden voor !
 
lol jade, dies goed maar inderdaad, lijkt wel zo :-)
Idd prijsbeestje
 
GUnit gaat voor niet minder ;)
Zo herken je een echte gedreven modelbouwer hé...

Prachtwerk GUnit, het is inderdaad levensecht...

Grtz,
Beyond
 
Dank jullie wel hoor.

Het hele kanon staat nu klaar om op het display te worden bevestigd. Het is evenwel nog niet 100 % gereed. De puntjes moeten nog op de i komen.

Beide delen werden gemonteerd. Enkele delen, zoals de handvatten en de grepen bij de drie wieltjes, zijn van een beetje doorschemerend gepolijst metaal voorzien.

Het vizier en het richtsysteem heb ik nog wat uitgewerkt, maar hier ga ik nog even aan verder. Spijtig genoeg vond ik hiervan niet echt supergoede referentiefoto's.

Het kanon heb ik in een horizontale stand gezet.

Niet echt typerend voor een artilleriestuk, maar toch werd dit wapen gebruikt tegen voertuigen en pantsers.
Het vervulde dus soms wel degelijk de rol van een Pak.

canon_105mm_howitzer_fh18_13.jpg

Ook is duidelijk het gedraaide kanon te zien, wellicht stond het gericht op een straathoek, of hield het een kruispunt onder schot.

De toestand zoals op deze foto is her en der nog gewijzigd. Zo werden de handvatten van de draaiwieltjes nog wat van gepolijst staal voorzien en werd de boel wat gesmeerd.

HPIM1970-800.jpg

Morgen volgt het display ook waarschijnlijk.
 
Laatst bewerkt:
Hey, :)

Ziet er net echt uit, prachtig gewoon :$;)
 
Inderdaad ditis weer een zeer mooi mdel Guy echt niks op aan te merken.

Alleen dat hij ik mijn kast moest staat :D;)
 
Over je werk hoef ik niets te zeggen ;)

Niet echt typerend voor een artilleriestuk, maar toch werd dit wapen gebruikt tegen voertuigen en pantsers.
Het vervulde dus soms wel degelijk de rol van een Pak.

Hetzelfde geld voor de 88 mm eigelijk gebouwd voor AA doeleinden maar werkte ook uitstekend in de rol van een PAK :)

Ratticus bijna iedereen met een beetje gevoel voor kleuren kan dit resultaat bereiken maar je moet wel een berg geduld hebben, dus niet een kitje in een weekje of twee af willen hebben.

Ron
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan