Hoofdsponsor

1/48 Skytrain C-47. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi mannen, vandaag heb ik de laatste kentekens van de C-47 aangebracht.
Het was een beetje balen dat ik de nummers in het geel op de staart niet kon verkrijgen in de versie van het toestel van Richard Winters. Maar omdat ik verder moest heb ik de nummers (decals) uit de kit gebruikt, echter wel begeleid door de letter "D" in het blauw zoals destijds het geval was. Niet 100% historisch correct dus, maar dit zou toch zowieso een moeilijk haalbare kaart worden. Om een voorbeeld te geven, de antennes ! Ik zie zoveel mogelijkheden dat ik door het bos de bomen niet meer zie. Nu is het zo, ik heb mijn plan uit de kit en die richtlijnen ga ik volgen, maar wat daar niet op terug te vinden is, zijn de bedradingen die over en onder het toestel lopen. En vind maar eens een goeie referentiefoto die duidelijk toont vanwaar naarwaar die kabels lopen...

In elk geval, momenteel is de Dakota voorzien van al z'n decals en staat hij in de glansvernis uit te harden.

Morgen heb ik even tijd om plaatselijk een voorzichtig washje aan te brengen.

Btw hebben jullie vliegtuigbouwers een tip voor mij ivm het inlijnen van de panellijnen ?
Een klassieke pinwash vind ik niet echt je van het.


Tot later ! GUnit.
 
Ben benieuwd naar foto's met alle decals maar tot hiertoe ben ik alleen maar jaloers op je schilderkunsten :laugh: Wat de panellines betreft, fijn potlood geen optie? Dit heb ik met mijn ju88 ook gedaan en vond dat goed meevallen. Je kan hier en daar een vuil veegje geven door met een kleenex even in de vliegrichting te wrijven.
 
Hey Tomas, bedankt voor het meedenken, maar ik ben bang dat ik op die manier krassen ga veroorzaken. Er zou zo iets bestaan als een slurry oid. maar de bestanddelen ken ik niet, en de verhoudingen evenmin. GUnit.
 
Juist, dat was het : een sludge wash. Dank u Pascal ! En zo komen we er wel, groeten van GUnit.
 
Hey vliegers,

Vandaag heb ik kans gezien om m'n C-47 van een wash te voorzien.
Uiteindelijk was de samenstelling de volgende :

1) Olive drab delen :
- burnt umber
- black

2) Ghost grey delen :
- burnt umber
- black
- white

Een olieverfwash dus, met white spirit verdunning. Voor de buik maakte ik een grijze variant van de bovenste wash.

Dit was relatief makkelijk werken, want deze ken ik van m'n voertuigenprocedé.

Eerst heb ik hem goed opgeborsteld en versneld laten indrogen met de haarföhn. Het teveel was makkelijk weg te halen met een bevochtigde stofvrije doek, die ik schuin over de paneellijnen haalde om die uit te sparen.

70-2.jpg

De staart van kortbij :

71-1.jpg

72.jpg

De neus :

73.jpg

74.jpg

De buikzijde :

75.jpg

76-1.jpg

Mijn zachte standaard om hem te laten rusten :

77.jpg

Tot later ! Zeg me wat je ziet, dit is leren voor mij.

GUnit.
 
Ik zou je wel willen helpen, maar ik ken er zo al weinig van :wacko:
En zeker niet van vliegende tuigen...

Maar het ziet er wel mooi en geloofwaardig uit hoor, allé, volgens een niet kenner dus ;)

Grtz,
Beyond
 
Guy jong,

dit ziet er als een juweeltje uit.
Maak jij van alles een kunstwerk?
 
Hey Guy,

De wash is heel erg goed gelukt, net voldoende om de details naar voor te brengen, zonder dat het teveel wordt. Ook op de witte D-day strepen vind ik wash prima ^^ We bouwen immers een vliegtuig dat op 6 juni heeft gevlogen, en de strepen waren dus maar 1 of meerdere dagen oud.

Ziet er echt top uit man, als mijn Spit zo mooi gaat worden, zal ik een zéér tevreden man zijn :)

Groeten, Pascal
 
Hey GUnit, :)

Een zeer schoon vliegerken, jawadde. 8):);)
 
Bedankt jongens, ik krijg er zowaar hernieuwde moed van. Ik heb immers mijn transparante schijfjes om een draaiend propellorduo mee uit te beelden, naar de bliksem geholpen, hoe voorzichtig ik ze ook had opgeborgen. Er waren krasjes op gekomen, hoe weet ik niet, dus...afgeblazen, maar niet uitgesteld.
Morgen ga ik verder met dit probleem, want ik geef me niet te snel gewonnen !

Oh ja, wielen en landingsgestel zijn in hun basiskleuren gezet. Morgen gaat de metaalkleur van het gestel erop, alsook de velgjes. Overmorgen assembleren in het vliegtuig. Daarna resten nog wat weatheringsessies en het aanbrengen van antennes, bedradingen en tja, de propellorschijfjes he...zucht ! Ik werk de naad uit m'n broek om op D-Day klokslag 00.00 u op te kunnen stijgen ! GUnit.
 
Updateje zonder pics :

Alles is bijna gereed :

- de landingsgestellen en wielen zijn afgewerkt in subonderdelen, enkel nog assembleren en inlijmen.

- de propellerneuzen werden gebouwd en geschilderd met de airbrush, ze zitten in de motorcompartimenten te wachten op hun transparante schijfjes (oh my...).

- de antennes komen ook goed, ik heb documentatie gevonden over de bedradingen. Enkel nog inlijmen en schilderen, van kabel voorzien (Beyond, welk materiaal heb jij gebruikt voor je Funkwagen ? Da's namelijk perfect wat ik ook wil : strakke boel !).

- de finale weathering van het geheel, van uitlaten tot allez, de rest he.

- flakwolkjes fabriceren (test gedaan, lukt wel denk ik), de hele presentatie klaarmaken. Tegen einde mei wil ik het hoofdstuk C-47 klaar hebben, dan heb ik nog enkele dagen voor "het plankje".

GUnit, met groeten !
 
Hey GUnit,

Ik heb een zwarte nylonkous gebruikt (één die ik vroeger al eens aan de kant gelegd had voor de modelbouw, maar nog niet gebruikt had ;) )
Het is er één die een beetje dikker is dan normaal...

Grtz,
Beyond
 
GUnit,

Ik heb vlug nog enkele foto's genomen van die nylonkous ;)

002.png

Close up :)
003.jpg

En zo zien de draaadjes eruit eenmaal losgetrokken, de mooie draadjes verkrijg je door deze even door de vingers te vrijven...
004.jpg

Misschien dat andere soorten ook wel gaan, even navragen bij Swaken...

Grtz,
Beyond
 
Hey jongens, :)

Inderdaad, maakt eigenlijk niet uit welke nylonkous je gebruikt, als de draad maar fijn is die je nadien kun opspannen. Ik gebruik zwart of zilver voor de ondergrond, kwestie van nadien een mooie basis te hebben als je het gaat schilderen. ;)
De nylondraad lijmen met een heel klein beetje secondenlijm, bv op een tandenstoker. Nadien kun je gemakkelijk spannen, piece of cake. 8):);)
 
Bedankt mannen, nu ken ik enkele techniekjes om bedrading te simuleren, ik ben benieuwd welke het best zal werken voor mij. Ik hou jullie iig. op de hoogte.

Ondertussen ben ik druk in de weer geweest met het lichtjes verweren, vervuilen van de motorcompartimenten. Hiervoor gebruik ik referentiefoto's want ik ben zoals jullie weten absoluut geen kenner in het vak der vliegtuigbouwers. Ook ben ik aan het pogen om meer karakter te geven aan het geheel, dmv. het aanpakken van sommige panelen apart.

Hiervoor gebruik ik olieverfmengsels in verschillende diktes, en er wordt gewreven met stofvrij doek, gepoetst, gestoken met de borstelharen, geblazen met de haardroger...zo plezant ! En veel mensen die denken dat alleen tanks hiervoor in aanmerking komen !

Ik heb nog geen foto's, maar die komen eraan, morgen ten laatste.

Groeten van GUnit.
 
Oh ja jongens, misschien leuk om al te vermelden : ik wil mijn Dakota eindfoto's posten omstreeks middernacht, toen exact 65 jaar geleden honderden van deze Dakota's de aanval inzetten.

Maar morgen post ik de voorlopige resultaten van mijn harde arbeid. GUnit.
 
Hallo mannen,

Ik heb weer wat doorgedaan aan mijn vliegtuig en ditmaal wil ik het houden bij meer foto's dan blabla...

1) het landingsgestel heb ik ingetrokken gemaakt, dit was een vrij simpele operatie. Er werd tevens ook wat geweatherd :

HPIM0266-800.jpg

2) de vleugel hier, dunnetjes behandeld met olieverf om het allemaal wat meer tekening te geven, aan de hand van referentiefoto's trouwens :

HPIM0273-800.jpg

3) een bovenaanzicht van de huidige toestand, het is nog niet klaar natuurlijk , maar ik ben blij met de groenkleur die ik heb gemengd :

HPIM0276-800.jpg

4) de staart heb ik al wat aandacht gegeven, maar is ook nog niet klaar :

HPIM0277-800.jpg

5) detail van een opgetrokken wiel :

HPIM0285-800.jpg

6) het motorcompartiment van wat dichterbij en van bovenaf :

HPIM0291-800.jpg

Vlak voor ik naar het werk vertrok, heb ik de bedrading onderaan de romp gebouwd. Alles werd hiervoor zelf gefabriceerd (bedankt Beyond, Pascal, Swaken en andere D-Day brothers hier, om mij de ziekte van het minuscuul scratchen door te geven !). De bedrading werd uiteindelijk dan toch stretched sprue. Later foto's !

GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Hey Guy,

Ziet er heel knap uit ^^ Het landingsgestel en de velg, en ook de motor lijken echt metaal, hoe hebt ge dat zo geschilderd ?

Groeten, Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan