Hoofdsponsor

1/48 Skytrain C-47. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedankt Pascal, dit kan van pas komen. GUnit.
 
ik zie dat je nooit de 1/72 Airfix C-47 gebouwd hebt :8

de groetjes,

Laurent

De reputatie van Airfix heeft me altijd afgehouden van de aanschaf van Airfix anyways. Krijg je daar een setje Prozac bij ?

GUnit.
 
Hoi mannen,

De twee basiskleuren van de body zijn gespoten, zijnde ghost grey en een drabje.

Voor het spuiten heb ik me wat laten inspireren door enerzijds deze foto (meerbepaald de zacht golvende beweging waar de twee kleuren samenkomen) :
4-800-6.jpg

Ook van deze foto heb ik iets gebruikt, namelijk de hard edge van de kleuren :
53-800.jpg

Enkele foto's van de verflagen (heel dun opgebracht in meerdere sessies) en een paar gewoon voor de algemene indruk ervan :
HPIM9887-800.jpg

HPIM9901-800.jpg

Een der vleugellichten (nog verfijnen) die ik zelf heb toegevoegd, wegens ontbrekend in de kit :
HPIM9896a-800.jpg

Morgen ga ik de details verder in de verf zetten (cockpitraam, uitlaten, staartwiel...).
Daarna wil ik de invasiestrepen beginnen te spuiten (met gescheurd tape, ik wil geen kaarsrechte striping, natuurlijk ga ik eerst testen op plaatjes). Afwijkende tinten in de panelen...
Als de invastiestrepen erop staan, zou ik de wielen graag monteren.
Een laag glansvernis om de washes en filters te ontvangen...en decals !
De antenne(s) hou ik samen met de kleinste onderdeeltjes voor op 't laatst.

GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Hey Guy,

Mooi en strak spuitwerk, ben heel benieuwd naar de invasie-strepen. :)

Groeten, Pascal
 
Hey Pascal, nu begin ik toch te twijfelen aan die hard edges, zou een faded kleurengrens niet leuker ogen ? GUnit.
 
Knap werk, het spuiten is ook zeer goed gedaan, we zijn benieuwd naar de volgende update, en als je de vernis spuit, laat hem lang genoeg uitharden voor je hem beet neemt, ik had ook iets te vroeg mijn F-16 te pakken en je kon er de vingerafdrukken goed in zien.
Nog veel succes hoor ;)
 
Bedankt jongens, ik zal zeker alles lang genoeg laten uitharden straks !

Maar zover ben ik nog bijlange niet. Vandaag heb ik de invasiestrepen op de bovenkant van de vleugels gespoten. Morgen volgen onderkant en strepen op de romp.

Tussen haakjes : de invasiestrepen wilde ik aanvankelijk maken met gescheurd maskeertape, dit kan perfect, maar het oogt net iets te grof op deze schaal, vandaar dat ik het bij het gewone maskeren heb gelaten. Recht dus.

Groeten van GUnit.
 
Hey Pascal, nu begin ik toch te twijfelen aan die hard edges, zou een faded kleurengrens niet leuker ogen ? GUnit.

Ik denk dat het wel een mooi effect zou geven, maar het is denk ik niet makkelijk om het op deze schaal aan te brengen.

Goed dat ge de invasiestrepen met gesneden tape hebt aangebracht, ben benieuwd naar het resultaat.

Groeten, Pascal
 
Bedankt Pascal.Achteraf bekeken denk ik wel dat het er zo ook wel aanvaardbaar uit ziet. Vandaag werden de onderkanten der vleugels van de invasiestrepen voorzien.
Ook heb ik hier en daar nog wat verder bijgewerkt.

27-1.jpg

26-1.jpg

25.jpg

Morgen verder met de zebra.

GUnit.
 
Dit ziet er zeer strak uit, zoals we gewoon zijn van jou ;)

Benieuwd hoe je die flak flodders gaat imiteren...

Grtz,
Beyond
 
Prachtig spuitwerk, het toestel komt tot leven.....nice8):)
 
Guy,

Je d-day-lijnen zitten er héél strak op moet ik zeggen. Misschien eens voor de beginnende bouwers uitleggen welke materiaal je hiervoor hebt gebruikt. Voor de anciens is dit minder belangrijk, maar je weet nooit hoe een koe een haas kan vangen...
 
Beyond, bedankt maatje, ik krijg meer en meer zin in dit project, het begint toch ergens op te lijken he.

Swaken, bedankt ook u, het komt al wat tot leven dankzij de kleuren. Nog een lange weg te gaan, maar ik probeer elke dag even te werken.

Dominiek, u vraagt wij draaien vriend.

Manier om invasiestrepen te spuiten :

- eerst de kunststof maskeertape snijden in gelijke strookjes, in dit geval kaarsrechte "lamelletjes" van 0.9 mm. Het zijn er vijf in totaal.
Geen papiertape gebruiken wegens rafeling en doordrenkingsgevaar.

- daarna het vliegtuig maskeren, om te beginnen wordt het witte vlak gespoten. Hieroverheen komen later de zwarte banen. De uiterste grenzen worden aldus afgeplakt zodat er hier geen verfverneveling kan neerdalen op het groen. Ik tape altijd meer af dan nodig, omdat zo'n mist ver en vooral achter het hoekje kan neerdalen !
Het wit kan nu uniform in dit vlak gespoten worden zonder prutsen.

- als het wit helemaal droog is, kan je verder met het afmaskeren van de witte stroken, zodat je nu de zwarte banen kan gaan spuiten.

- De eerste strook wordt een witte, dus die moet je afplakken met een voorgesneden stukje tape. De tweede zal zwart worden, plak hier eventjes tape van de juiste breedte, breng de volgende (derde) aan over de volgende (witte) baan en verwijder de tweede tape. Zo heb je straks een perfecte baan zwart, die over de juiste breedte gespoten werd. Herhalen voor de tweede zwarte baan en je kan aan de slag met je zwart.

- Nadien herhaal ik dit voor de onderkant, waarbij ik de stukjes tape gewoon hergebruik, sluit dus perfect aan op de stroken op de bovenkant.

GUnit.
 
Mooie en bruikbare uitleg G.
Bedankt, daar heb ik ook weer wat aan.
 
Mooie uitleg Guy ^^

Wat is kunststof maskeertape ?

Groeten, Pascal
 
Dominiek, graag gedaan !

Pascal, dat is tape die ik gewoon ga kopen bij Brico, het is zeer bruikbaar. M'n volgende update zal helderder zijn, en ik zal er duidelijke foto's bijdoen.

GUnit.
 
Een manier van werken bij invasiestrepen.

Hoi jongens,

Omdat ik eerder in dit topic niet echt duidelijk was omtrent mijn werkwijze bij het maken van invasiestrepen, deze update.

Plaats van het gebeuren ditmaal :

33plaatsvhgebeuren-800.jpg

Mijn tape :

34gerief-800.jpg

Aanzet van het masker achteraan (begrenzing wit) :

35begrenzingentapen-800.jpg

Aanzet van het masker vooraan (begrenzing wit) :

36begrenzingenklaar-800.jpg

Fijn afsluiten van het tape om insijpeling te voorkomen :

37dichting-800.jpg

Vliegtuig beschermen tegen rondwarende verfmisten :

39mistbescherming-800.jpg

Klaar voor de witte spuitnevels :

38klaarvoordespuit-800.jpg

Wit na meerdere laagjes, met tussentijdse droging voor goede uitharding :

40witklaar-800.jpg

Afplakken witte banden ter bescherming zwarte verflaagjes (negatief) :

41zwartvoorbereiden-800.jpg

Spuitwerk klaar, banden weg :

42bandenweg-800.jpg

Alle bescherming weg, maskeerresultaat wordt zichtbaar, schoonheidsfoutjes (insijpeling) gevonden, worden later eenvoudig weggewerkt :

43wegwerken-800.jpg

Globaal overzicht vliegtuig :

44uitzicht-800.jpg

Het begint toch een D-Day kast te worden he mannen ?

Vriendelijke groeten, indien vragen altijd welkom ! GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan