Hoofdsponsor

1/48 Skytrain C-47. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
GUnit, er zijn wel cirkel snijders op de markt hoor. Ik heb er zelf een gehaald bij Pipoos, da's zo'n handwerk winkeltje waarvan ik steeds vergeet of jullie die in Belgie ook hebben :)
 
Goeie tip Turner, ik ga dan zeker eens rondhossen in zo'n hobbystore.
Thanks.
 
Dag GUnit,

Ken zelf heel erg weinig van vliegtuigen, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat iemand het stukje plastic op een Dremel bevestigd had, en zo de randen mooi kon afschuren... Eventueel zelfs twee stukjes terzelfder tijd, zo zou je deze beiden hetzelfde moeten hebben...

Proberen waard??

Grtz,
Beyond
 
Laatst bewerkt:
Hey Guy,

Als het plastic dun genoeg is, is er nog een andere mogelijkheid : een passer.

Maak met tape een hobby-mesje (gebruik hier een nieuw / scherp scalpel voor) vast aan het "been" van de passer waar normaal gezien het potlood zit, zorg ervoor dat de beide benen (die met het mes, en die met de naald) even lang zijn.
Nu kunt ge heel voorzichtig een cirkel uitsnijden, let er op dat ge niet te veel druk op de passer zet want dan gaan de benen uit elkaar. Als ge nu enkele keren met de passer rond draait, kunt ge de cirkel uit het plastic duwen.

Zelf heb ik een tijdje geleden een "circular cutter" van Olfa gekocht, maar dit werkt eigenlijk op dezelfde manier als een passer.

Succes ;)

Groeten, Pascal
 
Bedankt jongens, hier kan ik wat mee. Heb computerproblemen, dit moet eerst opgelost worden voor ik hier stevig verder kan, tot later ! GUnit.
 
Problemen opgelost.

Wat verder gedaan aan de motoren. Geen details toegevoegd (handen jeukten toch fel...). Er werd wat wash toegevoegd na het nemen van de foto.
4-1.jpg

Testfoto met -plaatje om te zien of de spinning van de propellor goed overkomt. Let niet op de bramen bij de randen, dit euvel werd opgelost bij de echte rondjes die ik sneed (schuurpapier/staalwol).
5-3.jpg

Dit was zoals gezegd een testplaatje, ik ben er in gelukt om met jullie tips twee nagenoeg perfecte rondjes te vervaardigen, waarvoor aan jullie adres hartelijk bedankt !

De eigenlijke plaatjes worden voorzien van een geel streepje rondom, zodat de illusie van een draaiende schroef nog meer wordt benadrukt.
Ook het staalwol kon ik zeer appreciëren inzake het toevoegen van wat effect.

Later natuurlijk meer ! GUnit.
 
Hey Guy,

Die laatste foto vind ik echt prachtig ^^

Hoe hebt ge die rondjes nu gemaakt ?

Groeten, Pascal
 
Hey mannen, wel, ik heb met een passer een rondje getrokken met de naald, heel zachtjes. Met een nagelnieuw scalpel heb ik dan zeer "ZEN" de zaken verder losgesneden.
Het transparant plastic is gewoon afkomstig van een banaal kaftje, maar wel stevig genoeg om perfect plat te blijven. GUnit.
 
Bla bla update :

Ik kan de aard van het beestje niet weerstaan en heb dan toch enkele dingetjes gefruld om het allemaal wat minder eentonig te maken. Eerst heb ik de vleugellichten gemaakt, die niet in de kit zaten natuurlijk, maar wel in de doos van een M5 Prime Mover (en het waren geeneens lichten in die zin !). En het cockpitglas dat vooraan OPgebouwd moest worden, was ronduit RANZIG . Dus heb ik na het bewerken en inlijmen ervan nog moeten metselen met Revell Putty, om alles mooi passend te krijgen. En met loodpapier heb ik de kader van het glas gemaakt, zodat het glas nu toch wat echter lijkt...Maar voor ik het loodpapier oplijmde, werd het rubber waarmee het glas vastzit in het raamkader, nagebootst met wat matzwarte randen. Als later dit loodpapieren raamkader (net iets kleiner dan de strookjes zwart) groen geschilderd is, zal dit wel acceptabel worden...laat ik maar aan jullie meningen over ! Enkel de fréle onderdelen laat ik tot op het laatst, dus ik kan stellen dat het goed gaat, de wielen gaan hopelijk morgen ook aangepakt worden.

Geen goeie foto's nu, morgen doe ik m'n best om te tonen wat ik allemaal geprobeerd heb.
 
En foto's van de luizige Italeri cockpitglaasjes (vooraan) zal ik jullie besparen wegens :

Gesloopt !!!

Toen ik helemaal klaar was met de operatie, vond ik dat het nog steeds niks was, simpel is dan de oplossing, jep slopen en opnieuw klaarmaken ! Met het scalpel ter hand aan de volgende chirurgische ingreep begonnen, het snijden van m'n eigen cockpitglaasjes.
Deze werden eerst vastgezet met houtlijm die ietwat verdund werd. Om alles helemaal ferm vast te maken, de putty erbij genomen en de ramen ingebed in het geheel. Dit moest helemaal vlijmscherp recht gebeuren, in 1/72 geen sinecure, maar wel een hels goeie oefening.

Na veel afwisselend schuur- en schilderwerk (zwart om foutjes te lokaliseren !) zag het er uit zoals ik het zelf wilde, eindelijk ! Ik had beter ineens al mijn raampjes zelf kunnen doen, maar ik in het begin niet van plan om ingrijpende ingrepen te doen dus...maar het bloed kruipt dan toch waar het niet gaan kan.

Met maskeertape erbij kon ik perfect werken met putty, zonder ook maar iets te bevuilen of aan te tasten. Toen de tape weggetrokken werd, bleven er schone rechte raamkadertjes over. Deze werden nog verder in het dak geïntegreerd en nu is alles klaar om het laatste te doen : de wielkasten vullen !

Dan : Pssssssssssssssssssssssssssssssssst ! Doeme ! Psssssssssssssst ! Verdorie !!!!!!!! Pssssssst ! Etc...

Die Italeri heeft dringend een face lift nodig, wat een rotkit om die in 2009 te bouwen ! Eén voordeel : ge leert er wel uw plan mee trekken.
 
Daarom staat de mijne efkes opzij.
Ik kan dan van uw topic leren en de valkuilen vermijden.

Erik.
 
Erik : misschien kan jij wel uit de voeten met de Italeri raampjes, ik niet. Wellicht gewoon eerst eens proberen ?

Ik ben een tevreden beginner-vliegtuigbouwer en de raampjes zitten als gegoten, maar grote pech, opnieuw : één zijraampje (langs de binnenkant verkleefd !) is met het maskeren losgekomen, nadat ik eindelijk al de renovatiewerken achter de rug had. Na enkele vloeken waar het laminaat van opkrulde, herinnerde ik me een foto van een C-47 in de lucht, met het zijraampje opengeschoven, dus dat is het geworden. Er is nu een helder eigen-maak opengeschoven raampje te zien rechts van de cockpit...dus toch de dag kunnen afsluiten met een goed gevoel over de gedane renovatie.

Foto's :

Zo heb ik de fijne raamverdelingen geschilderd :
HPIM9847-800.jpg

De heldere raampjes tegen de lucht :
HPIM9849-800.jpg

Alles is gemaskeerd en stevig gelijmd bevonden, morgenavond hoop ik een fijne zwarte voile te kunnen spuiten.

Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Even een weetje ertussendoor, wel leuk eigenlijk :

Jullie kennen allemaal de schouderemblemen van de 101st Screaming Eagles en de 82nd All American natuurlijk. Maar kijk eens naar deze foto en vraag je af wat er speciaal is :

HPIM9760-800.jpg

Zien jullie het ?





Nee ?




Wel, let op de witte tong van de adelaar van de 101st Airborne division patch ! Bij de heren van BOB was deze tong rood.

Een witte tong duidt op de pathfinders van de 101st !

Allez, het is maar een lolletje natuurlijk, maar het past in dit topic...

Tot later !
 
Ach soit, hier even een bla bla update wegens te onbelangrijk om foto's van te maken.
Mannen, ik heb momenteel van mijn C-47 een black widow gemaakt, omdat ik daardoor veel beter de onvolkomenheden van het vliegtuig kon zien. Het is maar een heel dunne laag, geen paneellijnen die dichtgespoten werden...er moest nog een klein krasje opgevuld en weggeschuurd worden, en een klein stofje was in de verf geslopen.

Volgende stap is het spuiten van z'n buikje, in een zacht zgn. ghost gray.
Daarna volgt dan het olive drab groen, waar ik toch iets minder donker wil gaan dan het klassieke olive drab.

By the way, ik heb een titel voor het projectje : "D(akota)-Day !". Ieder kind moet een naam hebben he.

Groetjes van GUnit.
 
Laatst bewerkt:
.....................

By the way, ik heb een titel voor het projectje : "D(akota)-Day !". Ieder kind moet een naam hebben he.

Hoe blijf je ze verzinnen?? :nowink:

Origineel is het wel...

Grtz,
Beyond
 
En het doet geen zeer ! Ik hoop dat ik binnen enkele uren een fotoke kan tonen van een eerste basiskleur. GUnit.
 
Niet met foto's maar wel een kleine update :

Ik heb vandaag de buik van het vliegtuig geairbrushed met het zogenaamde ghost grey wat ervoor gebruikt werd. Omdat Revell Aqua weliswaar een mooi kleurenpalet heeft, maar deze kleur niet in hun scala aanwezig is, moest ik dit zelf maken.
Hiervoor gebruikte ik glanzend wit, hellblau, panzergrau, ultramarijn blauw.

Dit is de kleur van de buik van de C-47 :
t225_0a202d0131d52b3538c7ba42ff7847.jpg

Met rustig zoeken was het er op gegeven ogenblik mot op :p !

Als het olijfdrabje erop zit in de basis, zal ik enkele foto's plaatsen.
Over de olive drab trouwens, ik heb verschillende drabtinten en ik wil zien wat het mooist bij de buikkleur past, los van het historisch "correcte".

Historisch correct is het vliegtuig volgens mij ook niet echt, want de troopers vlogen op D-Day met een open deurruimte.

Aan de vliegtuigbouwers : ik wil andere decals voor mijn toestel, wie kan mij helpen aan tips ?

En nu BBQ ! En dan : werkie werkie !
 
Volgende update is er dan toch eentje van de ghost grey kleur. Geen tijd gehad wegens muur metselen bij het terras (phoe !).

De gebruikte kleuren om geestengrijs te krijgen :
10-2.jpg

Een vleugel stukje vleugel :
12-1.jpg

De onderkant bij de vleugel :
11-1.jpg

De tint van de olive drab waar ik grosso modo naartoe wil, niet het donkere dus !
13.jpg

Ik heb eerst mijn vliegtuig een matzwarte laag gegeven omdat ik dan de gebreken in de naden beter kon onderscheiden. En zo doe ik't ook bij m'n tanks etc.

Van dit zwart heb ik gebruik gemaakt om door te laten schemeren, zodat er wat slijtage ontstaat in de vliegrichting afkomstig van de luchtstromen.

Natuurlijk is dit niet klaar, en is dit een basis om op verder te gaan. Groeten GUnit
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan