Hoofdsponsor

1/144 Airfix 1/144 Vasa of Wasa

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Berichten
3.490
Wel dames en heren, nu de Central Pacific nr°60 Jupiter (zo goed als) klaar is, kan ik met een gerust gemoed beginnen aan het volgende projectje, dit keer geen papier, karton en/of buisjes allerhande, maar een gewoon ouderwets plastic kitje.
Het verjaardagscadeautje vanwege mijn vrouwtje (express op mijn verjaardag naar Domino's gereden, en toch geen gratis doosje koekjes of fles Whiskey of whatever gekregen... dit in tegenstelling tot wat mij beloofd was bij het registreren...) maar goed so be it.

Verwacht geen superdetaillering hier, een eenvoudige bouw van een "vintage" kit... handig toch als fabrikant om je oude materiaal gewoon een nieuwe stempel bij te geven op de doos als "vintage".... zorgt er voor dat niemand klaagt over de flash en dergelijke.

Wel dees wordt em dus :

mini-IMG-0365.jpg

mini-IMG-0366.jpg

En bij de dekken alvast een beetje aan het experimenteren geweest :

mini-IMG-0368.jpg

En ja, ik weet wel dat de dekken niet al te veel verweerd moeten/mogen worden omdat het schip zonk 1300 meter nadat het tewater gelaten werd, maar zo'n schip bouw je ook niet in een paar weken tijd, dus zelfs al was het nog nooit gebruikt, het hout was wel al maanden aan een stuk aan de elementen blootgesteld.

Ik ben ook niet van plan de blauw/gouden combinatie te gebruiken zoals in de bouwbeschrijving vermeld, maar de rode multichrome tour op te gaan zoals men momenteel in Zweden denkt te weten hoe de kleuren waren (rekening houdend met mijn visuele beperkingen).
 
Laatst bewerkt:
Suc6 beste Dany , als ik vorig werk( je ) bekijk dan gaat dat hier wel iets deftig worden hoor
Marc
 
Suc6 beste Dany , als ik vorig werk( je ) bekijk dan gaat dat hier wel iets deftig worden hoor
Marc

Bedankt Marc, maar het wordt gewoon echt wel oob zonder opzoekingswerk en dergelijke en zelfs met "dichterlijk vrijheid".
 
De tewaterlating van de Wasa was serieus pech hebben.
Volger bij, veel succes.
 
Veel plezier met deze bouw .
 
Lang geleden hé ?

Wel, we zijn terug met de Wasa.

Wat was er vorig jaar mis gelopen ? Ik had een paar blunders begaan bij het spuitwerk ; zo had ik onder andere Mikro Mask gebruikt bij gebruik van acrylverf (Vallejo) ; geen goed idee jongens. De Mikro Mask verhard en is onmogelijk nog te verwijderen, bij nader inzicht staat er ook op de verpakking vermeld dat het dient voor gebruik bij verfjes op oliebasis.
Ik had heel de santeboetiek dan maar op de hobbykamer gelegd om, bij aanwezigheid van voldoende Dasty, heel de romp een nachtje te laten weken.

Nu zijn we dus net geen jaartje later, en heb ik dit projectje weer vanonder het stof gehaald om er verder aan te werken. Ik heb deze kit vorig jaar van mijn lief vrouwtje cadeau gekregen voor mijn verjaardag, dus vond ik het toepasselijk dat ik vrijdag (op mijn verjaardag) de werken weer aanvang.
De romp hoefde bij nader inzien niet helemaal in de Dasty, ik heb er gewoon op de plaatsen waar nodig wat op gespoten, wat laten inweken en dan met een elektrische tandenborstel de romp behandeld.
Daarna de dekken (die vorig jaar reeds geschilderd waren) in de romp gekleefd, en niet zonder moeite de spiegel bevestigd (niet vergeten dat dit een "vintage" kit is natuurlijk hé).
IMG-0826.jpg


De kit dateert nog uit de tijd dat men dacht dat de Wasa blauw was, nu weten we (bijna) zeker dat ze rood was, dus we schilderen wat rood, en brengen alvast ook wit aan om daarna nog meer leuke kleurtjes te gebruiken :
IMG-0827.jpg


IMG-0828.jpg


IMG-0830.jpg


IMG-0831.jpg


Wellicht niet allemaal historisch correct natuurlijk, maar de Wasa heeft ook nog niet al haar geheimen prijsgegeven.
 
En ja, ik weet wel dat de dekken niet al te veel verweerd moeten/mogen worden omdat het schip zonk 1300 meter nadat het tewater gelaten werd, maar zo'n schip bouw je ook niet in een paar weken tijd, dus zelfs al was het nog nooit gebruikt, het hout was wel al maanden aan een stuk aan de elementen blootgesteld.

Hoezo ? Wat was er dan gebeurd ?
Zeer indrukwekkend schip trouwens

Greetzzzz Modest
 
Heel leuk te zien dat je deze terug opneemt Danny.
Afgaande op je foto's toch de opmerking dat je beter het wit op de opstaande stukken van de lange neus van het schip beter eens aansnijd met een mesje / pin / krabber of iets dergelijks ten einde de uitgelopen witte lijnen op die manier wat bij te tekenen. Nu valt het te veel op op de foto's.
 
@Erwin , met die witte stukken ben ik nog niet klaar hoor, dat komen nog andere kleurtjes bij en pas nadien zal ik alle randen weer netjes maken, anders mag ik dat na iedere laag opnieuw doen.

@Modestforest , dit Zweedse oorlogsschip werd gebouwd in opdracht van de koning, echter tijdens de bouw eiste hij meer bewapening, waardoor er een extra dek bij kwam, dit resulteerde in een schip met een veel te geringe diepgang, met als gevolg dat een eerste windstoot, 1300 meter van de plaats van tewaterlating voldoende was om het schip te doen kapseizen.
 
Ik was me daar ook niet van bewust (Micro mask-kwestie)... maar daar zijn dus bouwverslagen voor, om zoiets te leren.

Mooi symbolisch dat je eraan denkt deze kit weer op te pakken op de dag dat je 'm (een jaar later dan) op je verjaardag kreeg.

De romp van dit schip lijkt me een perfect onderwerp om uitgebreid washes op toe te passen. Die hoeven niet altijd zwart te zijn he, donkerbruin kan ook.
 
Die hoeven niet altijd zwart te zijn he, donkerbruin kan ook.
Dat is inderdaad ook de bedoeling Roy, ik laat me een beetje leiden door de video van Alex, een Portugese Youtuber die enkele jaren geleden de recentere Revell versie heeft gebouwd.
 
Deze schepen in plastiek zie je niet veel meer tenzij ik er steeds naast zie.
Daarom vind ik dit tof om volgen.
 
Deze schepen in plastiek zie je niet veel meer tenzij ik er steeds naast zie.
Daarom vind ik dit tof om volgen.
Je ziet ze op dit forum inderdaad niet zo erg veel, en ik heb inderdaad de indruk dat er al een hele lange tijd geen nieuwe kits van dit soort schepen uitgebracht worden.
En inderdaad, een houten scheepsmodel kan natuurlijk veel mooier zijn, maar is financieel niet voor iedereen weggelegd.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan