Hoofdsponsor

1/35 Scout Car Daimler "Dingo". [wip]

Het resultaat mag er toch zijn en dat is wat telt.
Nu hij zo in elkaar staat is het toch een knap voertuig met zijn speciale vormen.
Ik vermoed dat de vormen er zijn gekomen om het zo een compact mogelijk voertuig te maken met schuine kanten om projectielen af te ketsen.
Het is een gedacht he, geen wetenschap.
 
E,

Het ziet er verdomd goed uit, je moet denken dat de wielen er ook nog voor staan he...., het komt goed makker...;)
 
Amai dat ziet er klein uit (zelfs in schaal 1/35), en alles in resin ? Jij moet een pak meer geduld hebben dan ik, maar ja ik heb dan ook nog nooit een resin kit gemaakt, enfin toch niet echt.
Het ziet er toch al goed uit.
 
@Pascal: Al die hoeken en kanten waren toch maar goed tegen lichte wapens hoor, meer niet.
@Dancooper: Ja, volledig resin en wat scratch.

Kleine weekend update. De tijd speelt in mijn nadeel en de kit zelf speelt ook niet mee.

De kit voorziet het scharniersysteem van de luiken maar deze stukken zijn in zo een tere resin dat de meeste breken bij het lossnijden. Als ik de kit wil afkrijgen tegen de tentoonstelling dan heb ik geen tijd ze allemaal te hermaken in plastiek. De luiken zullen dus zonder hun systemen gemonteerd worden in open toestand.
Ook de rand in het voertuig waar het dak moet op rusten had het genoegen te breken en zal dus weggelaten worden.

Ik vermeld het hier terzijde omdat ik ook de tegenslagen wil vermelden. Had ik dit niet gedaan, de meeste onder jullie hadden het waarschijnlijk nooit geweten of er niet op gelet.

attachment.jpg

Zo ziet de Dingo er deze avond uit.
Batterij en radio zijn geschilderd en geplaatst, de beide stoelen staan er in alsook de verschillende poken.

attachment.jpg

De plaat voor de bestuurder en commandant zijn ook geplaatst alsook het dashboard. Het stuur steekt in elkaar maar is nog niet geplaatst. Aan beide hoeken achteraan zijn de steunen voor de antennes gemonteerd.

attachment.jpg

De motor in dryfit kreeg zijn bedrading en een laag primer. Ten einde een beetje kleurverschil in het motorcompartiment te krijgen zal ik deze in olive drab spuiten.

attachment.jpg

Ook de bak vooraan werd geplaatst en de vier wielen kregen al een laag primer.

Morgen doen we verder.
 
Some great detail on that engine , just Ned to pick it out to make it pop, great little build
 
Mooi die motor.
Spijtig van de tijdsdruk.
 
Dank om te volgen mensen, doet plezier.

Maar vandaag lijkt alles tegen te slaan.
Het begon met het in het oog springen van twee gietnaden op de reeds verlijmde zijkoffers, had deze echt over het hoofd gezien bij het opkuisen. Beiden werden echter gemakkelijk weggewerkt.

Toen was het de beurt aan de verdere afwerking van de motor.
De ventilatorschroef ziet er eerder de 3-bladige schroef uit van een LCM op 1/72 dan deze van een motor op 1/35.
Plaats ik de schroef op de motor, dan kan de radiator niet meer geplaatst worden. Plaats ik de radiator, dan kan de motor (zelfs zonder schroef) er niet meer in.
Na veel gesukkel en gevloek uiteindelijk beslist om de motor weg te laten uit deze bouw en de motorkap in gesloten toestand te monteren. Eens dit gedaan , werd dan ook de onderzijde dicht gemaakt. Bleef nog vullen en schuren om de radiator mooi te doen aansluiten.

Komen de deksels voor de beide bakken aan de zijkant. Het was de bedoeling om één bak gesloten en de andere open te monteren maar blijkbaar gaat dit niet. Die bakken kunnen maar open als de motorkap open staat en dus beiden maar gesloten gemonteerd.

Tijdens al deze handelingen waren we de beide kleine lichten vooraan kwijt geraakt. Eentje is er terug, de andere blijft spoorloos.
De luiken en de zijdeur die allen in open toestand zouden gemonteerd worden werken ook niet mee omdat hun steunen ontbreken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zo staat de Dingo er nu bij. Ik ga nog een poging ondernemen om de luiken en zijdeur te plaatsen vooraleer deze te schilderen.
Hopelijk zal dat iets beter gaan...
 
Erwin, heb je eigenlijk een 1/35 plan van dit voertuig waarop je de onderdelen kan nameten? Dat zou toch zulke problemen kunnen voorkomen?

attachment.jpg

http://forum.worldoftanks.com/index.php?/topic/200193-italian-tanks-and-military-vehicles/page__st__4100

Autoblinda Lince

This was a nearly exact copy of the British Daimler Dingo 4 x 4 scout car. It was produced by Lancia after the Italo-Allied armistice and was used by the RSI. 250 units were made.

Hierop kan je de motor leggen en kijken of die niet overscale gemaakt is. Die motor lijkt me een van de beste onderdelen van je model, die er uit halen heeft dan niet veel zin tenzij je nog een Dingo gaat maken die er geen heeft.
 
Even diep ademen met deze Erwin en het komt goed.
 
@ Steven: Het is inderdaad frustrerend dat een mooie kit niet op de voorziene wijze kan afgewerkt worden maar zo een prachtige kit is dit in zijn geheel niet hoor. Als ik zie wat MiniArt te voorschijn tovert en met welk detail dan is deze kit achterhaald. Voeg daar het slechte bouwplan bij waardoor je een resem stukken niet, nauwelijks of moeilijk kan thuisbrengen en de fun is er snel af.
De motor is echter niet verloren, als ik ooit nog eens een bestelling plaats of naar een beurs ga, dan zal ik eens uitkijken om de MiniArt Dingo te kopen. Vermits zij geen motor voorzien dan kan ik die waarschijnlijk gebruiken.

@ Pascal: Ja, dat is een goede werkwijze want je opjagen in een dergelijk werk helpt niets.

Vandaag kan ik enkel melden dat de Dingo gespoten is in SCC15 British 1944-45 Olive Drab van MIG. Verf rechtstreeks uit de flacon in de AB en werkt perfect.
Morgen al wat weatheren en kijken welke decals ik eventueel kan gebruiken. Waarschijnlijk heb ik geen Desert rats in reserve maar ik denk er al een tijdje aan om de (slechte) decals van de Bren Carrier te gebruiken. Daar steken er bij van de 50th (Northumbrian) Infantry Division (Tee's & Tyne) en deze hebben zowel een rol gespeeld in Normandië als bij de bevrijding van de streek rond Geel en Herentals en later tijdens Market Garden.
 
Hallo Erwin. Ik heb zo de indruk dat je altijd bouwdozen vind met massaal veel problemen om op te lossen en dan nog onder tijdsdruk. Ik bewonder je moed. Veel succes. Willy.
 
Bedankt Willy en ja, als je van die speciale merken in huis haalt dan kan het al eens tegenvallen hé...


Maar vandaag is de Dingo afgewerkt, ik beschouw hem als finished.
Jammer genoeg mist hij enkele belangrijke decals zoals een registratienummer maar ik heb die niet in reserve en zelf maken is geen optie.
Hij kreeg de TT decal van de 50th (Northumbrian) Infantry Division welke geland is op Gold Beach (Normandië) en gevochten heeft rond Caen en Bayeux. Later zou die deelnemen aan de bevrijding van Brussel en Antwerpen, Geel en Herentals en zou zij meevechten in operatie Market Garden.

De Dingo is dus op tijd afgewerkt om eind volgende week een plaats te vinden in de tentoonstelling te Merelbeke.
Voor de gelegenheid eens buitenfoto's genomen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De Dingo is zeker niet perfect, de kit heeft fouten en een slecht bouwplan en ook ik ben niet onschuldig; het had beter gekund.
Al met al heb ik nu nog een aantal onderdelen over waarvan ik niet weet waar ze moesten komen en heb ik ook verschillende gebroken tere stukjes. De motor en twee platen die duidelijk het dak moeten vormen blijven ook over maar die gaan in de spares box. Hopelijk komt er later een andere Dingo van MiniArt.
 
vind hem toch geslaagd hoor ( ken er wel nie veel van , van militaire voertuigen
Marc
 
Hoewel ik weinig of zelfs geen commentaar heb gegeven tijdens uw bouw (wegens geen verstand van het onderwerp) vind ik het eindproduct zeer zeker geslaagd. Is operatie Market Garden dan het eindpunt geweest voor dit voertuig (want als ik me goed herinner was deze operatie een fiasco) of heeft voertuig en bemanning nog de oorlog verder overleefd ?
 
Meer dan geslaagd zou ik zeggen.
Ben wel fan van dit voertuig door zijn uitstraling.
 
Ik vind hem toch ook zeker geslaagd hoor.

Grtz Bart.
 
Bedankt voor de reacties.

@ Dancooper: Dit model werd gebouwd als voorstelling van het type voertuig zelf, niet als specifiek voertuig met een geschiedenis.
Wat ik wel weet is dat de 50th (Northumbrian) Infantry Division na Market Garden nog verder gevochten heeft in Nederland en meer bepaald in de grensstreek met Duitsland. Die gevechten zijn allemaal minder gekend maar ze waren zeker niet te onderschatten. Heb ergens gelezen dat ze na Market Garden zeker nog 900 man verloren hebben.

Eind deze week gaan de Dingo, de Bren Carrier en de Cromwell IV naar de tentoonstelling te Merelbeke voor een periode van 2 maand.
Wie interesse zou hebben deze te bezoeken:

attachment.jpg

en hier zijn ze nog eens alle 3 samen:

attachment.jpg
 
Mooi trio die zo op een diorama kunnen.
 
Rudi, de tentoonstelling gaat door en er was zelfs een reportage van op AVS.

Pascal, de tank klopt niet wat formaat betreft.
In feite was deze Cromwell deel van een experiment dat ik vele jaren geleden deed met betrekking tot de basiskleur van de primer. Ik had toen deze Revell Cromwell en een Matchbox Comet tank gebouwd maar bij de Comet gebruikte ik een zeer donkere primer en bij de Cromwell een lichte. Na de primer werden beide tanks terzelfdertijd gespoten in hetzelfde groen en daarna op identieke wijze verweerd.
De Comet bleef de donkerste van de twee, de Cromwell zoals je nu ziet.
De kleur van de primer en dus ook pre-shading heeft dus wel degelijk een invloed op het eindresultaat.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan