Hoofdsponsor

1/32 X-15a-2 [wip]

lox665

Well-known member
Registered
Lid geworden
26 mrt 2012
Berichten
322
Mijn gundam staat even op hold ivm het moe zijn van enkel het schuren en plamuren.

Dus ik heb mij ondertussen deze X-15 gekocht. De kit is van special hobby, hij is momenteel enkel beschikbaar in de witte versie met de ablative coating. Maar ik heb special hobby gemaild en ze hadden nog een decal setje liggen, voor de ons allen welbekende zwarte versie te maken.

Bij deze even de inhoud van de doos. In totaal gaat de X-15 een 50 tal cm lang zijn.

Ik ben ook al deels begonnen aan de cockpit. In de kit zitten resin onderdelen en er zitten ook PE onderdelen bij, maar dan nog zijn de details redelijk spartaans. Dus alles wat je in de cockpit ziet wat geen grijze plastic is of resin is scratch gemaakt.
De rivets in de stoel heb ik ook zelf moeten voorzien.

x3ZlIWc.jpg

K4mCF99.jpg

LXUMHHA.jpg

t99JA8g.jpg

k8uFQFR.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Altijd al mijn favoriete x-plane geweest sinds ik als kind kennis maakte met de X-15 in de stripverhalen van Buck Danny. Ik volg alvast.
 
1/32 is wel een rare schaal , typisch USA.
Maar de X-15 heeft altijd iets speciaals gehad en dus gaan we zeker volgen.
 
Ik volg ook zeker en vast , heb ook altijd iets speciaals gehad met dat soort vliegtuigen
Suc6
Marc
 
X-15. Prachtig experimenteel vliegtuig.
Mooie aanzet van de bouw en een prachtige schaal om in te werken.
Succes verder.
 
Pas op, tegenwoordig zijn er veel modellen op schaal 1/32. Veel meer dan vroeger.
En trouwens, special hobby komt van Tsjechie :)
 
Nog wat kleine vorderingen,

Het ontbreken aan details in de cockpit wat goedgemaakt. Zoals op het instrumenten paneel, de zijkanten in de cockpit en het dashboard.
En een zuurstofslang ( denk ik ) gemaakt voor de stoel.

CMxpADO.jpg

V5oKr8X.jpg

03aSlU0.jpg

zcLLovz.jpg

jWH5hbU.jpg

FkFzsgu.jpg

ogZpoMa.jpg

Izxh65K.jpg
 
Mooie start. Veel plezier ermee.

Ik vind 1/32 helemaal geen speciale schaal zoals aangehaald was.
 
Dat ziet er ook al netjes uit, is dat toevallig een de snaar van een gitaar die als zuurstofslang dienst doet ?
 
Hallo, Dany.

Een gitaarsnaar is eigenlijk geen slecht idee.
Maar dat is het niet, het is een koper draad waar rond een kleiner koper draadje gedraaid is.
 
Ondertussen hebben we nog wat verder gedaan aan de cockpit. En ik denk ook dat hij zo goed als klaar is. Met de PE en de resin van de kit was het al mooi geworden maar ik heb hier en daar wel wat dingen toegevoegd.
De stick was we veruit het slechtst, ik heb het letterlijk in model moeten vijlen en snijden om er iets geloofwaardig uit te krijgen.
En ik heb ook zelf de knoppen moeten toevoegen, een mooie oefening voor mijn geduld en mijn fijne motoriek.

tM9UscZ.jpg

GRod69L.jpg

OSRpN3n.jpg

LE5ja07.jpg

iwo6uqd.jpg

6IUgc72.jpg
 
Ik heb de cockpit even gelaten voor wat het was en wat werk gedaan aan de bovenste stabilizer van de X-15.
De kwaliteit van het plastiek en de rivets was niet zo denderend dus ik heb alles geschuurd en terug gegraveerd.
De pasvorm was niet goed. Dus in plaats van overal plamuur op te smeren wat met de opliggende details moeilijk schuren zou zijn, leek het mij makkelijker en sneller om sommige delen gewoon opnieuw te bouwen.

8XLLiHs.jpg

bBN3kF3.jpg

o09ZEhC.jpg

IM4XPYw.jpg

hcB1d7e.jpg

XirTTfb.jpg

bhRr9fy.jpg
 
Volg dit met plezier daar het er allemaal zo netjes uit ziet.
De cockpit is geweldig gedaan.
 
Dankjewel Pascal.

Ondertussen heb ik het binnenwerk van de remkleppen ook grotendeels afgewerkt. Ik moet enkel nog een paar kleine dingen toevoegen, maar dat is voor na het verven.

CCkI96B.jpg

WcSyMP6.jpg

ThGSC62.jpg

r0OfMr8.jpg
 
Netjes afgewerkt weer.
Zal een plezier worden om te schilderen.
 
Zalig o te kijken hoe een stuk plastic zich omtovert naar iets knap , goed gedaan ik volg met plezier
Marc
 
Heel mooi, het zelfs iets weg van een abstract kunstwerk :)
 
Het is even geleden, maar hier zijn we weer. Ik heb niet stil gezeten, maar een bouwverslag tijdig updaten is niet altijd mijn sterkste kant.
Ik ben ook wat problemen tegen gekomen, deels de kit en deels mijn fout. Maar hier later meer over.


Heel mooi gedaan, ga je deze schilderen als die volledig is afgewerkt?

Om nog te antwoorden op je vraag, ik ga de zwarte versie maken. Maar zoals jullie wel al weten was de X-15 een experimenteel toestel, geen enkele vlucht had dezelfde opstelling. Wat ook veel getest werd op de X-15 is verschillende soorten hitte werende verf.
De uitvoering waar ik mij op ga baseren had voor zijn vlucht verschillende delen bedekt met een ablative coating. Een ablative coating is een soort verf of bedekking dat bij hoge temperaturen de hitte absorbeert en dan heel geleidelijk aan gaat afbrokkelen en de hitte op die manier afvoert. Deze coating had een roodige kleur, het lijkt mij interessant om te doen, en het geeft een mooi extra kleurtje aan het zwarte geheel.

De onderdelen die bij deze vlucht geverfd waren, het landingsgestel deurtje, de onderste staartvin, de skids, en de rechter achtervleugel.
Zie foto.

ac02a33a.jpg

Ondertussen ben ik verder gegaan met het plaatsen van de rivets, heb ik de romphelfteg tegen elkaar gelijmd en heb ik het achterste deel van de motor afgewerkt.

Het model is van zijn eigen heel slecht gegraveerd, sommige delen hebben maar een heel vage indruk, en verdwijnen zelfs. Dus veel bijwerken en veel extra details voorzien.
Voor:

IMG_9605.jpg

IMG_9609.jpg

IMG_9758 2.jpg

En na:

IMG_9821.jpg

IMG_9830.jpg


Het lijmen van de 2 romphelften was niet simpel, net naast de lijmnaad is er heel veel reliëf wat behouden moet worden. Dus veel schuren en passen om de naad zo klein mogelijk te maken en zo om weinig mogelijk putty te moeten gebruiken. En dan is er ook nog een haakse hoek die passend gemaakt moet worden. En alles is aan de bovenkant, mooi in het zicht.

Ik heb de 2 romphelfen ook in 4 stappen moeten lijmen, links voor, dan links achter gevolgd door rechts voor, en dan als laatste rechts achter. ik ben hier bijna een week mee bezig geweest, maar het resultaat is een naad die nauwelijks bewerkt moet worden.
Op een van de foto's zie je ook de achterplaat waar de motor gaat komen, dat geeft je een mooi beeld van de pasvorm van het model.


IMG_9597.jpg

IMG_9598 2.jpg

IMG_9922.jpg

IMG_9611.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan