Hoofdsponsor

Museum geschiedenis Franse soldaten [DONE]

Pascal

Administrator/V.I.P.
Administrator
Lid geworden
20 feb 2015
Berichten
8.612
Geachte collega's.
De opdracht was een moeilijke bevalling gezien mijn kleine stock.
Maar apart had ik drie figuren liggen die ik gekregen had van onze Erwin.
Gezien de ouderdom komen die zeker in aanmerking maar het moet nog een klein diorama bedenken waar ik ze alle drie in kwijt kan.
Ik denk dan aan een prive verzameling of museum met muur en vitrine kasten?
We zullen zien.

1) Mijn grote stock die voor 80% uit figuren 1/35 bestaat.

attachment.jpg

2) De figuren die ik ga maken.

a) French legionnaire 1908 uitgave 1976.
b) American soldier 1776. uitgave 1974
c) English musketeer 1642. uitgave 1978


attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goed idee om deze figuren in museum/verzamelaar setting te plaatsen. Succes.
 
Pascal, heb je ook figuren voor museumbezoekers?
 
Dat is ook eens een origneel idee ipv de "gewone" dio's.
 
Laat je volledig gaan Pascal, originele setting in zo een museum en heel blij dat mijn oude modellen een nieuw leven zullen krijgen!
 
Pascal, heb je de juiste kleuren voor de uniformen? Anders duik ik even in mijn oude catalogi en neem ik er foto's van.
 
Bedankt Erwin.
De figuren zijn nog te vinden op google maar de plannetjes al minder .
Er zijn verschillende houdingen mogelijk maar geraak er wel uit.
Als ik aan het schilderen begin zal ik het zeker niet nalaten om uw hulp in te roepen.
 
Het was even zoeken maar hier zijn enkele foto's genomen uit enkele oude Airfix catalogi.
De originele kits zijn oud maar meer nog, ze zijn er nog zeldzaam bij, enkele stonden slechts enkele jaren opgenomen in de catalogi.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hoop dat dit kan helpen.
 
Bedankt mannen.
Zie hier Erwin ,uw figuren staan in elkaar en ben gecharmeerd door de details wetend dat zij dateren van jaren 70.
Moest ge afbeeldingen hebben in een van uw vuile boekskes over de légion étrangère 1908 of in die buurt zou tof zijn.
Al denk ik dat het materiaal niet veel scheelt als van een Franse infanterist van die tijd.
De Engelse musketeer krijgt kleuren die ik gevonden heb in een van mijn boeken over uniformen dus wijk ik af van voorbeeld airfix.
Van de us soldaat vind ik ook genoeg.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu kan ik beginnen denken aan een setting die aanspreekt.
 
Een idee van wat het gaat worden.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Voel het al aankomen , dat gaat hier weer knallen
Succes maat
Marc
 
Dat lijkt me mooi straks als het klaar is, succes.
 
Bedankt Marc en Bart.
kom tot de conclusie dat er mij geen kastelen bekend zijn met zo een hoge ramen.
Dus zullen het eerder zuilen worden.
De ramen lager was een mogelijkheid maar vind de zuilen mooier staan dus dit word het zonder de ramen.

attachment.jpg
 
Awel Pascal, ge kunt niet weten hoe blij ik ben dat die oude figuren eindelijk tot hun recht gaan komen, ze konden geen betere nieuwe thuis gevonden hebben.

Wat je setting betreft ziet het er goed uit maar denk je niet dat oude uniformen in musea achter glas staan ? Niet alleen om ze te beschermen tegen stof maar zeker ook voor de toeschouwers.
Qua opstelling vind ik je eerste idee heel goed, dat met die hoge ramen. Je moet maar denken dat ze in een soort oude kerk of kapel opgesteld zijn en dat zou ook logisch zijn om de inwerking van de zon op de uniformen tegen te gaan. In dat geval mag je geen verlichting vergeten plaatsen (al dan niet werkend)
Als je de modellen achter glas stelt dan kan je ook spelen met de graad van afwerking van de gezichten. Je ziet meermaals dat de gebruikte paspoppen soms slechts jute hoofden hebben. Anderzijds kan je natuurlijk super realistisch gaan zoals de huidige nieuwe serie mannequins in het "For Freedom" museum in Ramskapelle / Knokke-Heist waar men de gezichten van de betrokken soldaten namaakt.

Waarschijnlijk onnodig te vermelden dat ik deze op de voet volg.
Wat die vuile boekskes betreft zal ik eens kijken maar niets beloven want figuren en uniformen heb ik niet systematisch bijgehouden.
 
De eerste opstelling sprak mij ook iets meer aan als deze. De figuren zien er ook niet slecht uit te bedenken dat ze al dik 50 jaar oud zijn.
 
Je kan dus een muur maken zoals je voorbeeld en dan er boognissen in maken in die nissen kan je dan eventueel zogezegde schilderijen hangen uit de periodes die u mannequins gaan uit beelden of zoals in het museum te brussel boven in de 1870 etc periode kleine tafels of disply bakken op de achtergrond zetten met zwaarden of helmen en wat klein materiaal...ik ga op zoek naar de foto's uit de tijd ik in het museum werkte om je een idee te geven.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan