Hoofdsponsor

1/72 Uaz 469 [wip]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
2 kits in de running en stil vallen dat kan niet en daarom uit de stash dit klein vluggertje gehaald als tussendoortje.

attachment.jpg

Bouwdoos MAC Distribution n° 72070, schaal 1/72, plastiek + PE.

UAZ staat voor Ulyanovskiy Automobilniy Zavod wat zoveel wil zeggen als Autofabriek van Ulyanovsk. Deze fabriek was mede verantwoordelijk voor de productie van de vroegere ZiS en GaZ types.
Toen een vervanger gezocht werd voor de Russische GaZ 69 "jeep" werd er aan aan even betrouwbaar ontwerp gedacht en in 1972 rolde de eerste UAZ 469 van de band. Het voertuig zou een export succes blijken en werd zelfs in China in licentie gebouwd waar het bekend werd als "Bejing jeep". Het voertuig kon uitgerust worden met verschillende types koetswerk. De motor betrof een 2500cc OHV met zijdelingse nokkenas.

attachment.jpg

Het decalvel is dan ook goed voorzien voor de verschillende opties. Tevens is een heel klein vel PE standaard geleverd in de kit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Duidelijke uitleg en een duidelijk te volgen stappenplan. Er zijn 6 decal opties waarbij mijn voorkeur momenteel uitgaat naar een voertuig van het Tsjechisch Leger gebruikt in Bosnië bij de SFOR troepen.

attachment.jpg

De onderdelen beperken zich tot één sprue en een kleine waar enkel de flanken van het voertuig aanzitten.

attachment.jpg

Dit is het resultaat na enkele uren werk.
Het door MAC gebruikte plastiek is redelijk zacht en er is wel wat opkuiswerk. Voorzichtigheid bij het lossnijden/knippen van de onderdelen is geboden.

Tot nu toe een leuk ding dat niet veel groter zal worden dan 5cm.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk karretje alleen jammer van de schaal :) IK ga hem in ieder geval wel volgen.
 
Weer eens wat anders en volg.
 
Raar geval deze jeep of hoe het ook mag genoemd worden , in ieder geval toch weer een tofke om in uw verzameling te passen
Suc6 maat
Marc


Erwin , het is al zo lang geleden hoe is het met Linda en Utha ( goed geschreven ? )hij zal wel groot geworden zijn he
 
Iedereen bedankt om te volgen.
Tja, het is een beetje een onbekend ding in onze contreien maar ik denk dat de militairen die ooit een missie in het buitenland gedaan hebben (meer bepaald Joegoslavië/Bosnië) deze wel zullen tegengekomen zijn.

@Coachke: we zijn er hier terug bovenop na een positieve covid test (cadeautje van mijn schoonouders) en derhalve de nodige quarantaine/isolatie. Het is een raar beestje mannen, zelfs als je je niet ziek voelt blijft er wel iets van hangen. Wees dus allemaal heel voorzichtig, het gevaar kan uit de stomste hoek komen zonder dat je er erg in hebt en zelfs als je alle voorziene maatregelen toepast.
Utah is ondertussen een jonge dame van 1,5 jaar, 25 kg en springlevend.

Voor de liefhebbers: Trumpeter brengt deze uit op 1/35.
 
Thanks Bro hou je goed en gezond
Marc
 
Als je hem helemaal als vreemde eend in de bijt wilt maken moet je hem proberen ombouwen tot een DIM. Een mijnen detector op basis van dit voertuig. Ze zouden er mij met geen stokken in krijgen om ermee te werken.

succes Erwin!
 
Mij redelijk mispakt aan dit kleine ding, had verwacht dat het een vluggertje zou worden maar dat was zonder de beide flanken van het voertuig gerekend.
Het is gemakkelijk om deze te laten aansluiten aan de achterzijde en in het midden maar wat de voorkant betreft is het effe gissen.
Daarom eerst het deel met het radiatorrooster gemonteerd en daarna de zijkanten laten aansluiten en toen paste alles wel.

attachment.jpg

en toen waren ze zelfs met 2 want ik wou zeker weten of het bij het tweede model ook zo was en dit bleek het geval.
De tweede UAZ is een open versie bewapend met een terugstootloos kanon.

attachment.jpg

De bouwdoos is juist dezelfde doch met deze kleine extra sprue.
 
Ziet er toch mooi opgelost uit.
In deze schaal verbeteringen aanbrengen is op zich al een stunt vind ik.
 
Zou kunnen dat ik volgende week een nieuw project moet opstarten en dus beetje verder gewerkt aan deze 2 kleintjes.

attachment.jpg

PE en bewapening toegevoegd en nu gaan ze in de primer.
 
Eindelijk een update voor deze beide "jeeps" en tevens de laatste melding in de bouw.

Ik had al beschreven dat er moeilijkheden waren bij de bouw door de dikte van het plastiek. De rest was al even erg.
Over sized wielen met aan de achterzijde een te kleine opening die moet passen op te grove assen. Door de te grote wielen is het noodzakelijk de wielkassen aan te passen.

Het juiste type verf zoals vermeld in de instructies ook niet in huis en uiteindelijk als dichtste referentie gebruik gemaakt van Tamiya Nato Green.
De decals waren goed en werden geplaatst zonder problemen.

Het voertuig met kap werd gebouwd als gebruikt door Tsjechische troepen in Bosnië tijdens een UNO (SFOR) missie.
Het voertuig met het terugstootloos kanon werd gebouwd als gebruikt door de voormalige DDR (Oost-Duitsland).

attachment.jpg

attachment.jpg

Het zijn zeker geen trofee pakkers, integendeel.
Zij verdwijnen naar het vliegveld waar zij een plaatsje zullen krijgen bij de andere voertuigen of tussen de vliegtuigen.

Dit topic zit er dus op.
 
Veel te streng voor uzelf.
Niet alles loopt perfect van de band maar ziet er toch goed uit gezien de omstandigheden.
 
Oh nice , not to bad at all considering the issues you had with these guys regarding the wheels. turned out quite ok.
 
Hey,

Ja..., toch wel wijze bakskes....:)
 
Bedankt om te volgen.

Weeral 2 kits minder in onze stock hé.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan