Hoofdsponsor

1/72 Handley Page Halifax B.II [wip]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Mijn club IPMS Gent werd verzocht bijstand te willen leveren bij het opstellen van een tentoonstelling rond het bombardement van het rangeerstation te Merelbeke in 1944. Men is op zoek naar verschillende vliegtuigmodellen en één ervan is een Handley Page Halifax, 4-motorige bommenwerper in dienst bij de Britten / Canadezen.

Op het eerste zicht ben ik blijkbaar de enige in mijn club die een dergelijk toestel in stock heeft liggen en aan mij dus de eer deze te bouwen. Spijtig detail is echter dat ik enkel de Matchbox kit heb en deze is uitgerust met motoren in lijn (type B.II) terwijl deze gebruikt bij het bombardement stermotoren zouden gehad hebben (type B.III).
Jammer maar mijn kit zal hopelijk toch een idee geven wat er rond gevlogen heeft.

attachment.jpg

Matchbox kit nr PK-604 gegoten in 3 kleuren bruin, groen en zwart.
Zoals de meeste Matchbox kits is de uitvoering slechts miniem zonder al te veel details. Ik heb geen after market voor dit toestel en dus zal het OOB gebouwd worden.

attachment.jpg

De decals zullen op voorhand moeten behandeld worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De instructies zijn typisch Matchbox en er is een optie voor 3 verschillende toestellen. Mijn keuze valt op de Halifax B.II behorende aan 10 Squadron, RAF Leeming, Yorkshire, Februari 1942.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De verschillende gekleurde sprues en een stuk dik glas.

Als "vuile boekskes" enkel SAMI van februari 2006 en maart 2007 waarbij één ervan de bouw weergeeft van deze oude Matchbox kit na zijn herboxing en heruitgave als Revell model in 2006.

Het originele Matchbox model dateert uit 1979 en zou dus kunnen passen in de komende groepsbouw maar dat is hier niet de bedoeling.

Stay tuned...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi initiatief van jullie club en ben benieuwd naar de tentoonstelling.
Veel succes met de bouw.
 
Weer een zeer mooi vliegmachientje , hopelijk past alles mooi
Suc6 makker
Marc
 
Erwin, je zou de halifax als een Mk.V kunnen bouwen, die hadden ook Merlin motoren . En het Canadese sqn 434 heeft met 16 van deze toestellen aan de eerste raid op Merelbeke station deelgenomen (volgens het boek van Piet en Frederik) ; (Unit Code WL) toestellen Handley Page Halifax B.Mk.V (Jun 43 – May 44)

EB217 A EB258 T DK251 F DK262 R LL666 T LK669 Z LK708 L LK709 E LK801 D LK907 M LK945 0 LK972 N LL136 E LL137 D LL243 U LL288 P

Ik kan je de WL code op 1/72 bezorgen.
Kijk ook eens hier : https://clarencesimonsen.files.wordpress.com/2017/05/the-rcaf-halifax-b-mk-v-p-for-popeye.pdf
 
Eric, je voorstel is heel vriendelijk maar ik ga er toch voor passen.
Heb eens gezocht wat de verschillen zouden zijn tussen een B.II en een B.V maar kan geen duidelijk antwoord vinden en ik heb momenteel geen zin om veel hak- en snijwerk te verrichten aan een model.
Spijtig voor de tentoonstelling maar ze zullen het moeten doen met wat ik heb.

Staat natuurlijk iedereen uit de club vrij om een meer representatieve Halifax te bouwen hé!
 
Erwin,
Ik kan mij een beetje vinden in je redenering. Als men zich bij alle projecten steeds gaat richten op super detaillering en 100 % waarheidsgetrouwe uitvoeringen komt men op de duur nauwelijks aan één bouw per jaar toe.
Dit is een bouwkit van eind jaren 70. Zo’n oldtimer OOB bouwen heeft ook zo zijn charmes.
Succes met de bouw van deze Matchbox HALIFAX.
 
Erwin, er zitten twee versies in je kit de b.ii en de gr.ii . Als je de b.ii bouwt met de neus en de radarbult onderaan van de gr.ii heb je een b.v
Geen snijwerk nodig.
 
Laatst bewerkt:
Erik bedankt voor de tip maar gisteren ben ik op een totale verrassing gestoten bij deze kit.

Ik was begonnen met de onderdelen op te kuisen en samen te brengen waar het kon, mij hierbij richtend op de onderdelen voorzien voor de B.II. Kom ik verdorie tot de vaststelling dat de beide staartvlakken bestemd voor de B.I en de B.II versies ontbreken in de kit.
Deze moeten verwijderd en gebruikt zijn door de vorige eigenaar van wie ik de kit (in een lot met andere) overgenomen heb vele jaren geleden.

Ik kan dus nu niets anders meer dan de GR.II Series 1A versie van Coastal Command bouwen.

Of de kit nu nog in aanmerking kan komen voor de tentoonstelling weet ik ook niet maar ik zal deze zeker afwerken, echter in een andere versie.
 
Erwin,
Ik kan mij een beetje vinden in je redenering. Als men zich bij alle projecten steeds gaat richten op super detaillering en 100 % waarheidsgetrouwe uitvoeringen komt men op de duur nauwelijks aan één bouw per jaar toe.
Dit is een bouwkit van eind jaren 70. Zo’n oldtimer OOB bouwen heeft ook zo zijn charmes.
Succes met de bouw van deze Matchbox HALIFAX.

Bedankt voor de reactie.
Zoals je weet ben ik modelbouwer van jongs af aan en ben ik altijd blijven bouwen, van prille prutsen in elkaar geflanst tot wedstrijdmodellen. Mijn stock is ook in de loop der jaren blijven groeien tot zover dat ik deze tijdens de rest van mijn verder leven nooit kan afwerken. Tevens brengt de leeftijd ook de nodige problemen mee door het dragen van een bril en rugproblemen.

Om die reden heb ik enkele jaren geleden beslist om geen vliegtuigen, after market of modellen op 1/72 meer te kopen. Ik beperkt mij tot 1/35 en dit in hoofdzaak tot wielvoertuigen en heb de aankoop hiervan bewust ook op een heel laag pitje gebracht. Tevens stop ik met het bouwen van modellen met het oog op deelname aan wedstrijden, ik bouw nog enkel voor mijn eigen plezier.
Het fameus corona jaar 2020 heeft mij toegelaten 16 modellen volledig af te werken en een opgestart 17de model heb ik nu in januari afgewerkt en dat heeft mij heel gelukkig gemaakt want eindelijk zie ik een beetje vooruitgang in de afbouw van mijn stock.

Sinds enkele maanden komt er nog een ander, heel persoonlijk, aspect bij en dat is dat ik 65 jaar geworden ben in september. Ik krijg via diverse bronnen regelmatig bericht binnen van overlijden van vroegere collega's en daar staken jammer genoeg de laatste tijd redelijk wat mensen bij die ik persoonlijk gekend heb. Van deze die een gezegende leeftijd hadden bereikt kan je het als normaal beschouwen, onze tijd komt ook wel eens, maar jammer genoeg waren er een paar bij die jonger waren dan ik en dan begin je wel eens na te denken.

Dus daarom heb ik besloten om gewoon te bouwen voor mijn plezier op de manier die mij het meeste past. Heb ik een kit met bijhorende after market, dan zal ik deze zo bouwen. Heb ik enkel de kit, dan zal het OOB zijn. Ik ga mij niet meer bezig houden met rivetten tellen en te kijken of elk paneeltje toch wel op de juiste plaats gegraveerd staat. Ik zal dus nog enkel bouwen just for fun wat niet wegneemt dat we natuurlijk gaan trachten het zo goed mogelijk te doen.
 
Erwin, ik wil niet pretentieus doen, maar ik vond dit : http://www.shipbucket.com/vehicles/5765
De derde halifax B.V series 1A, is er een van het 434 blue nose squadron dat aan het bombardement op Merelbeke heeft meegedaan. En die ziet er precies hetzelfde uit als een GR.II maar zonder de radar onderaan. een Coastal Command Halifax voor Merelbeke is toch geen zicht ...
 
(off topic)Heb uw tekst een paar keer gelezen en spijtig genoeg voor iedereen van ons de harde waarheid waar we beter niet teveel bij stil staan.
(Ontopic.) Ken te weinig over het vliegtuig en de geschiedenis ervan maar blijf benieuwd naar het resultaat.
 
Bedankt voor de reactie.
Zoals je weet ben ik modelbouwer van jongs af aan en ben ik altijd blijven bouwen, van prille prutsen in elkaar geflanst tot wedstrijdmodellen. Mijn stock is ook in de loop der jaren blijven groeien tot zover dat ik deze tijdens de rest van mijn verder leven nooit kan afwerken. Tevens brengt de leeftijd ook de nodige problemen mee door het dragen van een bril en rugproblemen.

Om die reden heb ik enkele jaren geleden beslist om geen vliegtuigen, after market of modellen op 1/72 meer te kopen. Ik beperkt mij tot 1/35 en dit in hoofdzaak tot wielvoertuigen en heb de aankoop hiervan bewust ook op een heel laag pitje gebracht. Tevens stop ik met het bouwen van modellen met het oog op deelname aan wedstrijden, ik bouw nog enkel voor mijn eigen plezier.
Het fameus corona jaar 2020 heeft mij toegelaten 16 modellen volledig af te werken en een opgestart 17de model heb ik nu in januari afgewerkt en dat heeft mij heel gelukkig gemaakt want eindelijk zie ik een beetje vooruitgang in de afbouw van mijn stock.

Sinds enkele maanden komt er nog een ander, heel persoonlijk, aspect bij en dat is dat ik 65 jaar geworden ben in september. Ik krijg via diverse bronnen regelmatig bericht binnen van overlijden van vroegere collega's en daar staken jammer genoeg de laatste tijd redelijk wat mensen bij die ik persoonlijk gekend heb. Van deze die een gezegende leeftijd hadden bereikt kan je het als normaal beschouwen, onze tijd komt ook wel eens, maar jammer genoeg waren er een paar bij die jonger waren dan ik en dan begin je wel eens na te denken.

Dus daarom heb ik besloten om gewoon te bouwen voor mijn plezier op de manier die mij het meeste past. Heb ik een kit met bijhorende after market, dan zal ik deze zo bouwen. Heb ik enkel de kit, dan zal het OOB zijn. Ik ga mij niet meer bezig houden met rivetten tellen en te kijken of elk paneeltje toch wel op de juiste plaats gegraveerd staat. Ik zal dus nog enkel bouwen just for fun wat niet wegneemt dat we natuurlijk gaan trachten het zo goed mogelijk te doen.

Erwin,

Zoals je wel weet lopen onze levens (leeftijd, carrière, hobby…) redelijk parallel.
Ik kan je dus 100 % volgen voor wat je kijk op de toekomst en de modelbouw betreft. Zelf zal ik nog wel eens een wedstrijdmodel proberen af te werken maar ik richt mij daarbuiten toch ook voornamelijk op het plezier van het bouwen (zonder de druk om steeds in concurrentie te moeten gaan…).
Wat mijn eigen (toch wel vrij ruime) stock betreft hoop ik die op termijn nog te kunnen doorgeven (samen met een stukje van mijn kennis) aan de jongste generatie. Maar zoals je zelf zegt; niets is zeker in het leven. We proberen er het beste van te maken en voor de rest zien we wel.
Wat jouw afgewerkte modellen van het afgelopen jaar betreft, daar ben ik toch wel een heel klein beetje jaloers op….

Nog veel bouwgenot
Mvg.
Pieter
 
ik volg gewoon en kijk of het goed is ( naar mijn normen ) verder bouw ik altijd voor mezelf en voor de fun het ene project gaat goed het andere wat minder , wedstrijden heb ik nooit gedaan dus op dat gebied lopen we ook naast elkaar als het ooit kan en de collega's kunnen me overtuigen zal ik misschien eens meedoen aan een wedstrijd maar ik weet dat daar de latten zeer hoog liggen dus ?
Ik houd het bij gewoon bouwen en 1of 2 x per jaar mijn hele gebouwde zaken eens tonen op onze toch zo leuke leden dagen als die er nog mogen komen
Suc6 met bouw Erwin
Marc
 
De discussie over het te bouwen type Halifax is opgelost. Blijkbaar heeft een ander clublid een meer passend type en kan dit gebruikt worden in de tentoonstelling. Mijn Halifax zal derhalve verder gebouwd worden als een GR.II Series IA van Coastal Command.

De eerste stukken werden al losgemaakt en kregen een beetje voorbereiding:

attachment.jpg

In het potje liggen 8 luchtinlaten en 8 uitlaten van de motoren. Elk van hen werd uitgeboord en gevijld zodat de openingen vrij kwamen.

attachment.jpg

De vleugels en motorgondels in dry-fit.
De GR.II had geen fuel dump pipes en de daarvoor voorziene gaten werden opgevuld.
 
Hey,

MMM, martchbox..., da's een skoontje zulle... :)
Neen, gelijk heb je makker, ik zijn ook van het gedacht gekomen om de wedstrijd langs de kanten te leggen..., het is plezant geweest maar op een moment begint het toch tegen te steken als je soms ziet dat mindere modellen dan weglopen met medailles, dan weet je genoeg over objectiviteit....
Ik volg deze hier, ik heb ergens ook nog zo'n beest liggen die wacht....
 
Het is oud en het is Matchbox, nog eens een plezier om met te werken maar je moet er het schuren en plamuren bijnemen.

De beide rompdelen samen gevoegd, geschut geïnstalleerd en de goede neus voor de GR.II versie ook al verlijmd:

attachment.jpg

Om de dag nadien de neus aan te brengen.

attachment.jpg

De kit voorziet in een open bommenruim maar er zijn geen bommen of andere lading voorzien. De bomluiken bestaan uit 4 delen waarbij de plaatsing van de 2 buitenste geen probleem geeft maar waar de 2 binnenste juist moeten komen is iets anders.
Omdat er geen lading te tonen is en de onzekerheid over de juiste plaatsing van de open bomluiken + een slechte fit bij het samenvoegen van de romphelften heb ik derhalve besloten om de bomluiken van de Halifax gesloten te monteren.
 
Dat doet me allemaal denken aan de begin jaren 70 toen ik elke week ging kijken in Mol" Pot en pan "noemde ze dat een grote winkel zoals nu de fun of toychamp ,als ik mijn zakgeld kreeg of er een nieuw matchbox of airfix modellen waren en dan de zaterdag en zondag maar plakken!! fijne nostalgische bouw Erwin.
 
Ja, matchbox, daar kon een kind tenminste nog een kitje van kopen met zijn drinkgeld. Ik weet nog dat de 1/72 vliegtuigjes welgeteld 20 frank (dat was voor onze noorderburen, denk ik ongeveer 1 gulden) kostten toen ik er vaak eentje kocht op weg van school naar huis (bij krantenwinkel "het scholiertje").
 
Mooie anekdotes en volg verder .
 
Rare jongens, die oude Matchbox kits.
Romp volledig verlijmd maar van zodra je er aan komt of je wil een stuk dry fitten springt er wel ergens een lasnaad open. Systematisch opnieuw verlijmen met CA lijm en nu lijkt het te houden.

De bomdeuren werden gesloten gemonteerd, de radar werd bevestigd en de beide staartvlakken zorgden wonderbaarlijk voor geen problemen.

attachment.jpg

Het geheel dan maar in een grijze primer gestoken (spuitbus uit Action) om de groene, zwarte en bruine plastiek weg te werken.

De motorgondels eigen aan de GR.II versie werden eveneens gemonteerd evenals het landingsgestel. Volgens het bouwplan moet alles wit geverfd worden en dus hulp gevonden bij een spuitbus witte primer van Revell.

attachment.jpg

De vleugels werden al eens uitgetest in dryfit en zouden geen problemen mogen geven bij de montage.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan