Hoofdsponsor

1/72 Volvo F12 Trailer Truck [done]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Een motor bouwen voor een vrachtwagen zonder dat je weet hoe die vrachtwagen er nu echt uit ziet vind ik maar een moeilijk iets.

Onder mijn oudste kits steekt een kitje van ScanKit, een oud Deens merk, van een Volvo F12 Trailer Truck. Deze kit moet dateren uit begin de jaren '80, de moules zijn echter van eind de jaren '70.
Het moest er precies om doen maar het kitje draagt het nummer 2021 en ik kon dus geen beter jaar uitkiezen om deze te bouwen.

attachment.jpg

Het is op 1/72 en volledig in plastiek. De instructies zijn duidelijk doch voor een verfschema moet je terugvallen op de boxart.

attachment.jpg

attachment.jpg

De decals zijn natuurlijk slachtoffer geworden van hun leeftijd:

attachment.jpg

Het zakje van Roco dat er bij ligt moet voor de finishing touch zorgen.

De onderdelen zijn vervat in 3 sprues, elk van een andere kleur:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

We kunnen er aan beginnen....
 
Laatst bewerkt:
Daar ga je weer veel bouwplezier aan hebben erwin, is het de bedoeling om de motor in deze truck in te bouwen?

de motorblok is schaal 1/8, deze kit is 1/72.
Hij kan mss een dieplader ervan maken en de motor op de aanhanger leggen :D
 
Nostalgie in een kartonnen doos :dry:
Mooie vrachtwagen. Succes met de bouw. Ik volg van nabij.
 
Bedankt om te volgen.
Nostalgie is het inderdaad, die kits zijn al 3x mee verhuisd en worden nu pas gebouwd. Ze zijn echter nog regelmatig te vinden op EvilBay, al dan niet aan redelijke prijzen.

Gestart met de bouw en het ging redelijk vlot. Bijna geen opkuis nodig maar was er wel van verwonderd dat ScanKit geen assen bijgeleverd heeft in de kit. Daarom maar teruggevallen op Evergreen rod want de eerste achteras was nodig om de achterbrug vast te leggen waarna de cardanas kon aangepast worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

De onderzijde van de truck en de wielkasten zal ik zwart spuiten, de bovenkant van de wielkasten komen in het rood.
 
Hallo Erwin. Dat merk had ik nooit van gehoord. Ziet er naar uit dat er minder gevloekt zal worden dan bij de Peugeot. Willy.
 
Het gaat goed vooruit, de eerste verf ligt er op en de trailer steekt ook bijna in elkaar.

attachment.jpg

Het chassis werd mat zwart gespoten (spuitbus uit Action) en vervolgens afgeplakt. De bovenzijde van de spatborden werd in Gloss Red gespoten (spuitbus Action) en dit in 4 lagen zonder tussen schuren.
De motor werd geschilderd in Vallejo 70850 Medium Olive. Speelt in feite geen rol want zal niet zichtbaar zijn.

attachment.jpg

Het chassis van de trailer zorgde voor enkele problemen omdat het plan heel onduidelijk is waar de steunvoet en de beugels voor het reservewiel moeten komen.

attachment.jpg

De bovenzijde ging vlot samen.

attachment.jpg

en dan was het tijd voor een dryfit van de hele combinatie.
 
Aan de modo's: kan iemand het nummer 16 in de titel vervangen door het nummer 12?
Blijkbaar heb ik mij vergist bij het opmaken van het topic.
Dank U.
 
Knap werk weeral in die schaal.
 
ziet er al weer veelbelovend uit. succes met het vervolg.
 
Lang geleden dat hier nog iets gepost werd.
We hebben niet stil gezeten maar de schilderwerken aan de truck verliepen niet zoals gepland. Zo goed en vlot dat het chassis in de verf stak, zo slecht verliep het met de cabine en met de trailer. Positief was de ontdekking dat de kit wél voorziet in assen voor de wielen maar deze zijn zo in de sprue ingewerkt dat je ze aanziet als sprue. Op het plan is er trouwens geen vermelding van die assen en geen nummeraanduiding.

Alles vlot in de grijze primer gespoten en klaar gemaakt voor de tweede laag wit of rood. Echter, van zodra begonnen was met het aftapen, kwam de primer mee met de tape. Omdat het aan de keuze van de primer kon liggen werd dan een ander type gebruikt maar steeds hetzelfde resultaat. Heel raar, geen enkel merk bleef zitten en ook de keuze van de tape maakte geen verschil.

Dan maar tape aangebracht rechtstreeks op het plastiek van de cabine waar het witte deel moest komen en dan eerst de rest van de cabine in het rood gespoten. Het wit daarna met de hand geverfd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Bij de trailer lukte het om het zeildoek te spuiten maar ook hier bij het aftapen geen succes. De rode en witte vlakken werden dan ook met de hand geschilderd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Bijkomend probleem waren de oude decals welke, zelfs na behandeling, deels onbruikbaar bleken.
Normaal moest hier Kay Transport staan maar de letters Kay waren niet meer bruikbaar. Gelukkig voorzag de kit 2 grote letters K als reserve en deze werden toen maar gebruikt.

De truck is bijna afgewerkt, nog juist enkele details aanbrengen en een lichte wash om de details wat naar voor te brengen maar hij zal niet bevuild worden.
 
Ondanks de spuit-perikelen ziet het model er toch wel zeer wel geslaagd uit vind ik.
 
Erwin,
Welke soort(en) primer heb je gebruikt?
Heb je het model op enige manier behandeld alvorens aan het verven te beginnen?
 
Op de foto's ziet die er toch goed uit na al die perikelen .
Zelf gebruik ik graag de roze schilderstape die mij nog niet in de problemen heeft gebracht.
 
Ja Erwin. Je zat precies weer op een kruisweg met je Volvo. Uiteindelijk toch nog alles goed gekregen. Tof model. Willy.
 
De Volvo is afgewerkt, het eerste afgewerkte model in 2021 is een feit.

@Airbus: De cabine werd ontvet, goed gedroogd en vervolgens geprimed aan de binnenzijde. Hierbij werd een spuitbus primer uit de Action gebruikt, alles ok.
Het primen aan de buitenzijde verliep eveneens ok. Vermits de cabine echter deels in het wit en grotendeels in het rood diende gespoten te worden, werden eerst de witte vlakken afgeplakt met Tamiya tape. Bij het verwijderen hiervan liep het mis, de verf kwam mee.
Procedure herhaald met Vallejo primer en een gele tape (look alike Tamiya): zelfde probleem.
Alle primer verwijderd en cabine eerst lichtjes opgeschuurd, goed laten drogen en opnieuw Vallejo primer. Deze maal een blauwe tape gebruikt zoals bij afplakken van carrosserie werken: zelfde probleem.
Uiteindelijk heb ik de wit te verven vlakken afgeplakt met Tamiya tape zonder primer. De rest van de cabine opnieuw in primer en daarna overspoten in rood in meerdere lagen en dat ging heel goed.
De witte vlakken heb ik dan maar hand geschilderd in verschillende lagen. Wat je dus wit ziet op de trekker is handgeschilderd, wat je wit én rood ziet op de trailer is eveneens handgeschilderd. Het groene canvas werd aangebracht met een spuitbus Vallejo.

Na mijn laatste post nog enkel de buitenspiegels aangebracht en de luchthapper achter aan de cabine. Als special item heb ik een Michelin mannetje (uit de Roco set) op het sierrooster geplaatst. Ik herinner mij nog heel goed dat er vroeger veel van die mannetjes op vrachtwagens geplaatst werden en meestal waren die ook nog eens verlicht.

attachment.jpg

De grootste fout in deze kit is de onwetendheid waar bepaalde items moeten geplaatst worden. Ik heb al aangehaald dat bij de trailer je niet zeker wist waar de steun en waar het reservewiel diende geplaatst te worden en bij de tractor is dit juist hetzelfde. De kit voorziet het stuur of links of rechts te plaatsen in de cabine. De decals zijn echter Brits en dus koos ik voor rechts. Volgens de kit moet de benzinetank ook rechts, een accubak, luchtvaten en uitlaat links. Nergens is er sprake van een reservewiel aan de tractor niettegenstaande deze meegeleverd is. Ook de juiste plaatsing van de uitlaat is niet vermeld en jammer genoeg was mijn documentatie ontoereikend om dit correct aan te brengen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Voorlopig mag hij verblijven in het museum.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de velgen lijken mij toch raar , heb dat nog nooit gezien dichte velgen , wel met deksels in inox
verder is het toch weeral een mooi stukje dat je gemaakt hebt
Tof
Marc
 
Bedankt Marc.
Die velgen, tja, ik heb hem gebouwd zoals voorzien in de kit. Zonder die deksels zou het op niets trekken.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan