Hoofdsponsor

1/8 Volvo F 16 Engine [wip] (Posher)

Nice update G, see you encountered the same issues as I have.
See that you also have those black marks at the rear of the air filter. Don't know what happened there when they were moulded.

Have you been able to acquire that Volvo Penta Green paint? The dark green paint from The Army Painter is too dark so think I will purchase that Motip spray can as only option.
 
Unfortunately I have not found any of the greens required , going Thursday to my supplier to go have a look at some different AK greens

G
 
Looking good Graeme. As they say of Pocher, every part needs tweaking and nothing should fit perfectly. Only then will you know for sure that it's a real Pocher kit.

Even on the car kits when screws will have to be added, threading holes is the least one should do to prevent disaster from happening; although it's best to heat the plastic and then mounting the screws. I think luckily on this Volvo engine there are now screws?

All the scratch-resembling blemishes on the plastic (mainly to be seen on the gearbox) are not really scratches I presume?
 
Nice, duo build.
Altijd tof zulke initiatieven.
 
Moet eerlijk bekennen dat ik toch meer kwaliteit verwacht had van Pocher:

attachment.jpg

Kan moeilijk zeggen dat de onderdelen mooi op elkaar aansluiten want zelf de pinnen komen niet overeen.

Niettegenstaande dat, heb ik toch al eens een dryfit uitgevoerd van alle tot nu toe behandelde onderdelen:

attachment.jpg

attachment.jpg

wat aan het licht bracht dat veel van deze onderdelen nog bijkomend zullen moeten bijgewerkt worden.
Ik kan het niet hebben dat je zal kunnen zien dat er geen achterwand aanwezig is bij bepaalde stukken.
 
Moet eerlijk bekennen dat ik toch meer kwaliteit verwacht had van Pocher:

Ik moet ook zeggen dat ik ook iets meer reactie verwacht had op alles wat ik in dit topic schrijf. Als mijn inbreng niet gewenst is en/of dit topic als onderonsje bedoeld is, kun je dat ook gewoon zeggen he.

Om toch een antwoord te geven op je mijmering... nee Pocher levert geen hoge kwaliteit. De grote naam die het merk heeft, is grotendeels terug te voeren op aanzien volgend op torenhoge twijfels en spanningen bij degenen die ooit aan zo'n kit begonnen en er na een paar weken mee stopten wegens te moeilijk. Relatief weinig kits zijn gebouwd naar maatstaven zoals we die in de moderne modelbouw als haast vanzelfsprekend hanteren. Degenen die zo'n kit wél afronden en die pietje precies zijn, beseffen achteraf veelal dat ze beter een full scratch bouw hadden kunnen doen.
 
Roy, wees er zeker van dat ik je reacties lees en apprecieer en sorry als ik mij hierover niet uitgelaten heb.

Wat je schrijft over de afgewerkte Pocher kits moet ik je meer dan gelijk geven. Ik denk dat ik ooit eens 1 Bugatti gezien heb (was dan nog bij een autohandelaar) en 1x zo een Volvo truck op een beurs.
Herinner mij ook nog hun advertentie voor die truck in Airfix magazines in de jaren '70-'80 en de vraagprijs was zeker niet mis.

Wat mij ook opvalt aan deze kit is het gebrek aan details wat leidingen betreft. Zo loopt er geen enkele verbinding tussen de gloeikaarsen en de rest van de motor. Er zal nog veel moeten opgezocht worden.
 
Leidingen zijn er inderdaad nauwelijks.

De Volvo zag ik op de grote beurs van IPMS, 2019.

Bijvoorbeeld de Alfa Romeo en de Mercedes-Benz 500K / 540K zijn door de Pocher-ingenieurs vooral 'op het gezicht' getekend en geproduceerd. Modelbouwers veranderen het uiterlijk van deze carrosserieën radicaal om tot (prachtig) mooie resultaten te komen. Maar ja, dan kun je net zo goed scratchen.

Ik weet niet wat de vraagprijs van de truck was, ben ik eigenlijk best benieuwd naar.

Wist je al van het nieuws (kwam mij gisteren ter ore) dat er een nieuwe Pocher uitkomt eind dit jaar? het is een F1 auto van Lotus uit begin jaren '70:

hk114_1_lotus-72_black_final.jpg


Zie hier: https://www.pocher.com/uk-en/lotus-72d-1972-british-gp-emerson-fittipaldi.html

Maar ook daarvan verwacht ik niet veel qua kwaliteit; dat was immers ook al zo met de recente Lamborghini's. Je blijft een hoop geld betalen voor een kit met extreem veel werk om 't goed te krijgen.
 
Amai, 650£ voor een Formule 1 wagen is niet mis maar op foto ziet ie er wel mooi uit zo in zijn zwart JPS jasje.

Ik ga eens wat oude magazines doorbladeren in de hoop de advertentie terug te vinden.
 
650 pond inderdaad... maar plus invoerrechten en BTW hej... we zijn na 1 januari :(
 
Looking good Graeme. As they say of Pocher, every part needs tweaking and nothing should fit perfectly. Only then will you know for sure that it's a real Pocher kit.

Even on the car kits when screws will have to be added, threading holes is the least one should do to prevent disaster from happening; although it's best to heat the plastic and then mounting the screws. I think luckily on this Volvo engine there are now screws?

All the scratch-resembling blemishes on the plastic (mainly to be seen on the gearbox) are not really scratches I presume?

Hi Roy thanks for the comments , yes was quite taken aback by the quality of the kit , there is always this hype around how awesome and amazing Pocher kits are, so the expectation was quite high but alas an expensive kit that does not live up to hype, anyway it is a fine build , even with all the issues , craters and warpage , just enough to challenge the skills , detail is some what lacking and there is place to add a lot of plumbing to kit which I/ We Intend to do .
As fir what appears to be scratches are in fact not , they are flow lines in the plastic from the molding process. As for color I am not going to break my head anymore , I have a green that is close enough, I will weather the model slightly so as to depict a slightly used engine to the extent that I might even use a different shade of green on the air cleaned as opposed to the engine. For the aluminum parts I have 2 shades of alu paint from AK extreme metal range and will user different tones as well .

Oh and Roy please never stop commenting , I might not be online every night but will reply , I find your comments most valuable , and your current build out of this world.

Cheers till next time
G
 
Opnieuw enkele vorderingen aan de Volvo F 12 motor.
Laatste vaste onderdelen aangebracht aan de transmissie voordat deze terug aan de motor bevestigd zal worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

De radiator steekt ook al in elkaar maar de buizen zijn nog niet aangesloten wat slechts zal gebeuren na detaillering en verfwerk.
Is wel een ferm stuk 9 x 11 cm.

attachment.jpg

attachment.jpg

Sommige van de in de kit geleverde onderdelen hebben geen achterwand. Bij enkele speelt dit geen rol maar bij andere valt het wel op en daarom enkele stukken aangepast.
Hierna nog eens alle onderdelen samengebracht voor een dryfit. De radiator werd achterwege gelaten omwille van zijn gewicht dat de motor naar voor doet hellen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu is het voornamelijk wachten op de verf; ze is besteld maar nog niet geleverd.
In afwachting proberen we nog zoveel mogelijk details te bekijken om te zien of we deze kunnen aanbrengen op de kit.

Stay tuned...
 
Imposant ,dat wel en ziet er goed uit.
 
Ja Erwin, je hebt al geluk dat de motor maar een 6-cilinder is maar ik zie toch al direct 12 leidingen die je zal moeten plaatsen plus het nodige rond de turbo enz. Goede moed. Willy.
 
De motor vordert goed. Een niet alledaagse bouw maar op deze schaal kan je je 100 % uitleven in het detail. Ik volg van nabij.
 
Kleine update zonder foto's.

Alle stukken gecontroleerd en in primer gezet.
Mijn sedert meer dan één week bestelde spuitbus Motip verf is nog steeds niet binnen. Deze morgen nog effe op het web, spuitbus gevonden bij een bedrijf in Nederland, on line besteld en deze middag reeds bericht ontvangen dat het al verzonden was met DHL! Met een beetje geluk staan ze er hier morgen mee aan de deur. Da's wat anders dan de lokale handel. Ik gun iedereen zijn Euro, zeker in deze moeilijke tijden en ik wil gerust enkele dagen wachten op een bestelling maar nu vind ik het toch wat te lang.
 
Hier zijn we eindelijk terug.

Alle onderdelen werden nog maar eens nagekeken op gietnaden die een spelbrekende rol zouden kunnen spelen bij de afwerking van de kit. Hoe meer je kijkt, hoe meer je er ziet.
De onderdelen die slechts half gegoten zijn, worden dichtgemaakt en hier kwam ik nog tot een verrassing want bleek dat ik er één over het hoofd gezien had.

attachment.jpg

Het is toch niet denkbaar dat dergelijk stuk open blijft en, wat meer is, dat het nog eens heel slecht aansluit aan de bovenzijde ook. Daarom de zaak vlug gedicht met plastiek kaart om het morgen te monteren en aan te passen.
 
Hm dat ziet er toch alweer een stuk beter uit.

Kijk Erwin, er zijn duizenden mensen die kunnen zeggen dat ze aan een Pocher kit hebben gewerkt. Jij kunt straks zeggen dat je er eentje (kundig) hebt afgerond; en dat is een stuk zeldzamer.
 
Dat zal een hele verbetering zijn want zelfs voor een leek is dit te zien.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan