Hoofdsponsor

1/8 Volvo F 16 Engine [wip] (Posher)

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
Aan allen die zijn en wezen zullen op dit forum onze groet met de beste wensen voor 2021 in de hoop dat dit een heel vruchtbaar modelbouwjaar mag worden voor iedereen. Persoonlijk hoop ik dit jaar toch meerdere "speciallekes" te kunnen bouwen.

En dit jaar valt er iets te vieren, namelijk dat ons Zuid-Afrikaans forumlid GraemeB en ik dit jaar 20 jaar bevriend zijn en dit dankzij en door de modelbouw. In de loop der jaren heb ik Graeme slechts één maal ontmoet in België; de door mij geplande reis naar Zuid-Afrika is door omstandigheden waaronder Covid-19 totaal geannuleerd. Maar niet getreurd, ik ben toch niet zo'n reistype.

Onze vriendschap gaan we dit jaar vieren met een gezamenlijke bouw van deze kit:

attachment.jpg

Later in het jaar zullen er misschien enkele Zuid-Afrikaans gerichte modellen gebouwd worden, we zien wel.

De kit van de Volvo F 16 vrachtwagen motor (niet te verwarren met het vliegtuig) is van het merk Pocher en schaal 1/8 wat het een redelijk groot stuk maakt.
De instructies zijn vervat op 2 bladzijden:

attachment.jpg

attachment.jpg

De onderdelen zitten verpakt in afzonderlijke zakken en dat is maar goed ook want bij mijn exemplaar zijn er al enkele los geraakt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er steken wat rubber buizen bij en enkele metalen stukken die je moeten toelaten de motor op een sokkel (niet bijgeleverd) te monteren. Ook een presentatieplaatje is voorzien.
Graeme heeft dezelfde kit en zal deze dus ook bouwen maar we zullen het bij 1 topic houden. Ik zal er wel moeten op letten dat hij kan volgen want ik heb nu éénmaal meer tijd om te bouwen dan hij. Anderzijds staat hij technisch verder dan ik waar het op de functie van de onderdelen bij een motor betreft.

Tijdens onze dagelijkse/wekelijkse Skype sessies was het eerste probleem de juiste kleur van deze motor te vinden. Ik bezit enkele folders van Volvo trucks en heb gezien dat er zowel motoren in het felgeel gespoten werden als deze in het groen. Ik vermoed dat de kleur het type en sterkte (PK) van de motor aanduidt alsook de vrachtwagen waarvoor hij moet ingebouwd worden (Volvo F 8, F 10 of F 12).
Volgens het internet moet de F 16 groen zijn en deze kleur zou goed overeenstemmen met Volvo Penta green maar Penta motoren zijn scheepsmotoren en dus heb ik daar nog een beetje mijn twijfels over.

Verder ga ik trachten deze bouw zo uitgebreid mogelijk weer te geven want ik zou graag het bouwverslag gebruiken voor een Power Point presentatie binnen mijn club IPMS Gent.

Noot aan de moderators: Ik heb dit topic geopend onder "Overige" maar als jullie denken dat deze beter onder "Vrachtwagens" zou vallen wees vrij deze te verplaatsen.

Als iemand onder jullie reële ondervinding heeft met dit type motor dan hoor ik het graag en volgers zijn uiteraard ook meer dan welkom!
 
Kijk s aan, nog een 1/8-bouwer, ben benieuwd wat je er van gaat maken!

Als het goed bevalt kun je de rest van de vrachtwagen er omheen bouwen... hoewel dat een erg dure kit is.
 
Niet direct mijn ding maar volgen ga ik want blijft interessant om zien hoe je te werk gaat.
 
T is eens wat anders, een model van een vrachtwagen motor. Ik ben ook wel benieuwd.
 
Wat leuk Erwin, ik Komt ook van oorsprong uit Zuid-Afrika 😁
 
Is weer eens wat anders.
 
Ongebruikelijk maar interessant. Dat is dan waarschijnlijk een deel van de volledige Globetrotter kit apart uitgegeven ?
 
toch tof he , contact met wereldburgers raar vind ik dat vroeger was dit gewoon ondenkbaar nu spreken we mekaar of we naast de deur wonen , ik heb zelfs een modelbouwer bij Brouwers van Zweden en elkaar jaar krijg ij een kerstfilmpje dat ze zelf maken
Wat de motor betreft vind ik dat geweldig heb altijd in zulke kitjes interesse gehad , dus ga ik deze mooi volgen
Succes ermee
Marc
 
We zijn vertrokken, de eerste 2 delen zijn losgemaakt.

attachment.jpg

Zoals jullie zien zijn dit de linker en rechter helft van het motorblok.
Geen warping, geen vervelende uitwerppunten maar toch een minieme opkuis nodig aan de naden.
De stukken passen goed en dus maar aan elkaar gelijmd en voorzien van de nodige klemmen voor de overnachting.

attachment.jpg

En dan nu de verrassing: op het deksel van de kit staat er een vermelding van de technische gegevens van deze motor. Had die al zien staan maar er verder geen aandacht aan besteed maar wat las ik nu gisterenavond?

"No painting required. All parts correctly colored"

wat dus wil zeggen dat Pocher de juiste kleurformule zou gebruikt hebben om de verschillende onderdelen van deze kit in de juiste kleur te spuiten van bij het ontwerp. Wow, waarom doet mij dat denken aan die oude Matchbox kits?

Stel ik mij de bijkomende vraag wat er gaat gebeuren als de lasnaden van het motorblok moeten geschuurd worden want vroeg of laat zal er wel ergens een lasnaad of een uitwerppunt moeten weggewerkt worden. Hoe gaat het plastiek dan reageren en hoe gaat het er dan uit zien?

attachment.jpg

Na een nachtje drogen ziet het blok er op het eerste zicht goed uit maar bij mijn weten bestaat een blok niet uit een linker- en rechterhelft maar is dit een massief gegoten stuk en dus mogen er geen naden aanwezig zijn.

Voor de techneuten nog deze gegevens: Volvo F 16 Globetrotter 16 liter, 6 cilinder, turbocharged 465 HP diesel.
De kit zal 160 mm hoog zijn, 95 mm breed en 330 mm lang.
 
Erwin, Pocher-kits zijn een apart verhaal.

Het ging Pocher niet om hoge natuurgetrouwheid in alle facetten, er bestaat geen kit van dit merk waar niet minstens één liefhebber jarenlang aan heeft lopen tweaken voordat 'ie vond dat er een aanvaardbaar resultaat uit rolde.

Het ging de ontwerpers van Pocher vooral om het plezier van het bouwen, een soort 'Meccano meets Italeri'. De motoren van de automodellen hebben bewegende krukas+zuigers et cetera et cetera. Niet dat ze écht bewogen, want bij de productie was geen rekening gehouden met toleranties / plastic / warmtewerking etc. Je kon het wel voor elkaar krijgen, maar dan zou je alles ellenlang gaan schuren. Deed je dat niet, dan kon je uiteindelijk de zuigertjes in de cilinders plaatsen maar het draaide niet echt. Beter kon je het eruit laten, want dan pasten de andere motoronderdelen beter.

Idem wat betreft het schilderen. Toen Pocher de kit waar deze motor onderdeel van vormde uitbracht, in de jaren '80, was de gemiddelde modelbouwer tevreden met een model waarbij het plastic qua kleur leek op het origineel. Natuurlijk kon je de onderdeeltjes ook spuiten of schilderen, maar dit werd niet nodig geacht. Pocher probeerde met het oog hierop de kleuren zo reëel mogelijk te maken.

Idem wat je beschrijft over de naden. Bijwerken kan... en natuurlijk, wie tegenwoordig nog zo'n kit bouwt (jouw kit is nog wel te betalen maar de volledige vrachtwagen is peperduur inmiddels... toen eigenlijk al) zorgt er wel voor dat het keurig geschilderd wordt. Anders is het natuurlijk zonde... maar ja, da's een mentaliteitsverandering.
 
Ik zou het toch wegwerken en spuiten.
Het voordeel is nu wel dat je niet meer op zoek moet gaan naar de juiste kleur :)
 
Over de correctheid van het kleur zal ik geen mening geven, omdat iedereen nu eenmaal kleuren anders zien. Echter... ik weet wel dat Erwin wel verf zal gebruiken, maar indien iemand dit zou bouwen zonder schilderen (spuiten, kwasten, whatever) zie ik wel dat er een soort van vlam-patroon in het plastic zit, dit is wellicht te wijten aan een minder goede vermenging tussen kleurstof en kunststof, dat zie je ook vaak terug in de oudere metaalgrijze kits van Monogram en Revell.
 
Dany heeft gelijk, het zal zeker schilderen worden.

De lasnaden zijn te lelijk en te opvallend om niet opgekuist te worden. Ook op de andere onderdelen is de gietnaad overvloedig aanwezig en dat kunnen we niet hebben.

attachment.jpg

Vermits we in de autobranche zijn heb ik maar Motip filler gebruikt,

die natuurlijk achteraf moest geschuurd worden.

attachment.jpg

Op deze foto ben ik nog niet met waterschuurpapier 600 en 800 over de naden gegaan, is ondertussen ook gebeurd.

Sink marks zijn er jammer genoeg ook:

attachment.jpg

ook hier zal de Motip goed van pas komen.

Voorlopig beperk ik mij tot het ontdekken, opkuisen en schuren waar nodig van de onderdelen. Deze die ik in afzonderlijke eenheden kan verzamelen zal ik dan eerst samenstellen.
Voorlopig ook nog altijd de vraag welke verf te gebruiken. Volvo Penta groen lijkt voorlopig de beste oplossing en via Google heb ik al een bedrijf gevonden in Oudenaarde welke deze zou in huis hebben. Nog even wachten op bevestiging, zowel Graeme als ik doen navraag bij onze Volvo connecties.
 
Graag eens jullie mening betreft de keuze van deze verf.

Op de foto een stuk sprue in T vorm. Links is de kleur welke alle onderdelen krijgen bij de moulage, rechts van de T is Colour Primer Angel Green van The Army Painter (spuitbus).

attachment.jpg

Het is matte verf, deze zou dus nog een glanslaag vernis moeten krijgen.
 
Ik kan dat moeilijk beoordelen op de foto. Misschien in daglicht beter.
Het plastic heeft een glans en de verf niet maar als ik toch op deze foto beoordeel dan ziet het er iets te donker uit.
 
Ga zeker niet alleen af op het Pocher-plastic maar kijk naar de 1:1-exemplaren.

Zowel via Google Images als via Youtube krijg je een paar interessante vergelijkingen. Dan sluit ik mij bij Michel aan in zijn constatering dat de door jou gebruikte verf op de foto's te donkergroen lijkt.
 
Well guys I suppose I better add an update here , as Erwin said it’s been 20 years since modeling brought us together, and out of it a friendship with many 1000,’s of hours of chatting , especiallY about our favorite past times , modeling and food 😂😂.
We decided that we will build this kit together and here follows my little update.

Plastic is good and the idea of building it from the box without paint is well let’s say a dream , there are massive sink marks in some areas that will require a lot of filler , so therefor painting will be required .
Instructions are straight forward and it looks like there won’t be any surprises .

As for paint I confirmed with Volvo here that the 2 colors used on engines is Penta Green or Buick Green ( go figure Buick Green on a Volvo.

engine_block.jpg

Engine block , no real issues here

bell_housing.jpg

Bell housing assembled and it has issues

gearbox.jpg

Assembled gearbox , nice detail no real issues

front_cover.jpg

Front cover great fit here as well , no filler needed

air_cleaner.jpg

Straight forward on the air cleaner

sinkage_bell_housing.jpg

Crater on the bell housing will prob have to build up filler on this one

sinkage_tapet_cover.jpg

Above is sink canyon on the air intake rail on the tappet cover

Thanks for looking guys , appreciate it ,

Comments are most welcome

Cheers
G
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan