Hoofdsponsor

1/8 Volvo F 16 Engine [wip] (Posher)

Erwin ten eerst het zijn geen benzinefilters ^^ maar dieselfilters en het andere aggregaat is de luchtcompressor om de luchtremmen te bedienen , dat is waarom dikwijls vrachtwagens 's morgens vroeg daar zomaar staan te draaien die moeten eerst luchtdruk in hun reservoir hebben om te kunnen remmen
Grapje hoor met de filters we wisten wel wat je bedoelde
Verder over uw bouw ziet er best leuk uit , ge weet dat is iets wat ik graag zie
Marc
 
Die luchtcompressor, daar heb ik een verhaal over.
Indertijd, bij de Rijkswacht, reden we met Bedford RL vrachtwagens. Sommige onder ons noemden dat "olifanten" omdat de bache voorbij de breedte van de cabine kwam zoals de oren van een olifant.
Later kregen wij de Bedford MK series maar vermits ik toen niet meer tot een mobiele groep behoorde had ik er ook geen opleiding op gekregen.

Toevallig, na een actie, diende ik in Gent een Bedford truck te gaan ophalen en omdat ik wist hoe daar mee te rijden was ik natuurlijk "vrijwilliger" (van die "Chinese"). Kom ik in Gent aan en zie ik die MK staan waar ik nog nooit met gereden heb. Vraag ik waar ik moet op letten en of er veel verschil is met een RL. "Neen" is het antwoord "enkel wachten tot het rode lichtje uit is". Ah bon? En waarom? "Omdat je anders geen remmen hebt".
Voilà, en daarmee was de spoedcursus Bedford MK gegeven maar ik verzeker je dat ik serieus gezweet heb om dat ding van Gent naar Aalst te krijgen.
 
Ja een servo stuurtje kenden ze toen nog niet he
Die luchtcompressor kan je herkennen aan die koelribben bovenop omdat daar ook een pistonneke inzit dat op en neer gaat als een echte motor en nmoet gekoeld worden
 
Erwin, mag je vragen stellen in je topics? Meermaals blijven die van mij onbeantwoord.
 
Tuurlijk Michel, ik heb niets te verbergen en sorry als ik er soms vergeet. Zal er in het vervolg wat meer aandacht aan besteden.

De leidingen zijn in verschillende diktes aluminiumdraad.
Deze die de benzineleidingen vanaf de injectoren voorstellen zijn in feite gemaakt uit binddraad gebruikt in de bloemensierkunst. Heb ooit eens een bobijntje of 2 gekocht in een Brico aan 0,10€/stuk in solden. Kan er dus een tijdje met verder.

De twee leidingen naar de dieselfilters komen ook van een bobijntje maar zijn iets dikker. Waar ik dat gehaald heb weet ik niet meer, denk zelfs dat die nog van mijn vader kwam, gaat dus al heel lang mee.
 
Ok geen probleem. Vergeten doen we allemaal wel eens maar voor er iets achter te zoeken vraag ik dat dan liever gewoon rechtuit.

Bedankt voor de toelichting.
 
Zo een motorblok heeft wel wat als dit in zijn geheel samen komt.
Kabels maken het toch altijd interessant.
Ik hou elektrische draden van kleine toestellen bij sinds ik gestart ben met modelbouw.
 
Hallo Erwin. Je motor wordt al meer complex met al die leidingen erop. Met je anekdotes ertussendoor is je bouwgeschiedenis aangename lektuur. Als ik mag zeggen, een heel verdunde plaatselijke donkere filter zou nog wat meer reliëf geven. Willy.
 
Bedankt aan de volgers en @Willy: dat is wel nog de bedoeling maar meer niet. Enkel wat diepte bieden maar zeker geen gebruikte motor, dat is Graeme zijn streefdoel. Op die manier zie je 2x dezelfde kit in 2 versies.
 
Hello guys,
Trust you are all keeping well, and to show that I have not stopped building here is a pic of my painted contraption.

engine_painted.jpg

The colour I have used is one of IJN greens from AK, the colour indication that I received from Volvo is that these were painted in Penta Green as well as Buick Green and the AK in IJN Green matches the Buick Green as close as I can get

Not as far as Erwin yet but ongoing.

Thanks for looking
G
 
Looking good from over here. It seems you were able to smoothen and correct all visible flaws.
 
At least you have your transmission part mounted, will only fix mine when most of the pipes are fitted.
 
HEy Roy

Yes luckily I was able to, took a bit of time but they were deleted.

G
 
Netjes bezig zoals gepresenteerd.
 
Eindelijk kan ik deze ook weer oppikken.

Deze onderdelen vandaag gespoten met Motip Wheelspray en ik vind de kleur iets realistischer dan gewoon zilver.

attachment.jpg

Ook enkele andere onderdelen geschilderd maar wat tegenslag bij het lostrekken van de afplaktape, zal te herdoen zijn.
 
Erwin eerlijk ? De kleur spreekt me niet echt aan , ik ga niet strijden maar is dat niet de gewoonte bij vrachtwagen motoren dat alles in 1 kleur werd of word gespoten ?
Ik vind dat het zilver meer zo van dat Miragent van vroeger was zo hadden ze ook goud kleur Mireor , ik weet dat nog mijn allereerste fietsje ( occasietje ) was zo in dat zilver gespoten , ik denk als ge het zo wil in die kleur beter bent met een grijze metaal kleur ook zilver uiteraard maar meer zoals auto's gespoten worden
Is mijn visie hoor nog altijd uw beslissing he
Het komt een beetje tweedehands opgelapt over ( sorry )
Marc
 
Ja Erwin die Wheelspray ziet er inderdaad meer schaal 1:1 uit dan zilver dat meer modelbouwachtig is. Willy.
 
Coachke en Willy: bedankt voor jullie opmerkingen, zal de kleur aanpassen.

Het vermelde Mirargent zal dus vermoedelijk iets meer weg hebben van Dull Aluminium en het Mireor zal vermoedelijk overeenkomen met Pale Burnt Metal, beiden Alclad kleuren.

Bekijk bijlage 137045

De dynamo in deze referentiefoto zal dus Mireor zijn veronderstel ik.
 
Hoe langer ik aan die motor werk, hoe zotter ik word maar we doen verder en vandaag zijn we eindelijk goed opgeschoten.

Enkele geschilderde onderdelen hebben eindelijk hun plaats gevonden en ook de transmissie werd geplaatst.
Het begint eindelijk op een deftig stuk te lijken maar er ontbreken nog enkele grote elementen zoals de turbo en de radiator + de nodige rubber slangen.

Zo staat ie er deze avond bij:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De witte stukken zijn de oliefilters, het zwart/zilver stuk is blijkbaar de startmotor.
Van deze startmotor zouden 3 elektrische leidingen moeten vertrekken maar waarheen is een vraagteken; in ieder geval niet naar een ander deel van de motor. In een filmpje op YT is te zien dat men deze bedrading weglaat op een demonstratiemodel.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het grote ronde geval boven op de motor zou een luchtfilter zijn.

Hopelijk krijg ik deze week de motor afgewerkt.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan