Hoofdsponsor

1/60 ***OcCre - Cazador Jabeque / Xebec 1750***[FINISHED]

ERVARING
gevorderd
BOUWWIJZE
Deels scratchbouw
BOUWBUDGET
nvt
BOUWSTATUS
Afgerond
COMMENTAREN
*

Ptèr

Well-known member
Registered
Lid geworden
18 okt 2018
Berichten
274
***OcCre - Cazador Jabeque / Xebec 1750***

Hallo bouwvrienden. Het is even geleden dat jullie van mij gehoord hebben. Graag start ik een nieuw bouwverslag van een scheepje die mij al sinds mijn jeugd intrigeerd, namelijk een Xebec.
In mijn jeugd las ik graag de stripboeken van Roodbaard en een van die verhalen https://nl.wikipedia.org/wiki/De_strijd_met_de_Berbers ging over het bevechten van Algarijnse piraten (Berbers) die met hun snelle scheepjes tiranie aanrichten in de Middellandse zee. Het verhaal was natuurlijk verzonnen, maar wel op werkelijkheid gebaseerd. Destijds waren priaten van Algarijnse afkomst een werkelijke plaag in de Middellandse zee voor koopvaardijschepen. De schepen die ze gebruikten waren Xebecs. Met hun driehoekige zeilen (latijnzeilen) waren ze snel, wendbaar en tot hun tanden bewapend.
Bij het zien van deze zeilen op route door de Middellandse zee, gaf het schrik in de ogen van menig kapitein. Handelswaar werd geplunderd, bemanning gedood, vrouwen en kinderen werden ontvoerd om verkocht te worden als slaaf. Het geplunderde schip werd na afloop in brand gestoken. Het waren andere tijden...

De Spaanse kroon bouwde Cazador rond 1750 om Algarijnse piraten in de Middellandse zee te bevechten. Zo is voor mij de cirkel weer rond.

Een mooie weergave van een Spaanse Xebec in gevecht is hieronder weergeven n.a.v. een afbeelding van Ángel Cortellini Sánchez!

0d6d0fc6a35a12c80d9df89cd9647421.jpg
bron: https://commons.wikimedia.org/wiki/...SuJabequeCorreoRindeADosGaleotasArgelinas.jpg

OcCre - Ocio Creativo heeft de artistieke vrijheid genomen om Cazador een gestalte te geven. Natuurlijk heeft de kitmaker daarmee een aantal "shortcuts" genomen. Toch is het qua looks een geslaagd model geworden mits je de realiteit een beetje links laat liggen. Ik heb welgeteld ongeveer 6 maanden om dit model gereed te brengen. Daarna zal de aandacht uitgaan naar een nieuw gezinslid.
Mijn andere projecten nemen veel meer bouwtijd in beslag en om die reden heb ik ze maar even aan de kant gelegd. Ook is mijn bouwplek niet veel veranderd, gewoon de eettafel!

807d2e39c79337ab2c8587da9a5c4f40.jpg

Goed, OcCre had ik zeker niet bovenaan mijn wensenlijstje gezet als fabrikant. In mijn optiek is het een kopie van Artesania Latina maar dan in alles net even minder. Misschien doe ik ze hiermee een beetje te kort, maar ik heb wat verschillende scheepjes van OcCre gezien en ze gebruiken doorgaans wat goedkopere materialen. Bij AL zitten vaak noten kielbalken en andere stukken bij, dat is bij OcCre gewoon gebeitst multiplex van de goedkoopste soort. We gaan het zien en zoals altijd probeer ik recht uit de doos te bouwen zonder enige vorm van modificaties.... :mrgreen:

Enkele specificaties van de kitmaker:

Ref: 14002
Schaal: 1:60
Lengte: 860 mm
Breedte: 160 mm
Hoogte: 630 mm
Prijsindicatie: 175-200 euro

Meer informatie op https://www.occre.com/model-ship/jabeque.html


Chapter 1 - The Box and parts
De doos is redelijk van formaat en ziet er goed uit. OcCre gebruikt voor ieder model zoveel als mogelijk hetzelfde design voor de doos maar plakt een vel papier op de doos met de afbeelding van het schip. Ook hier kiezen ze voor een "makkelijke route" vooral voordelig is voor de fabrikant. Ik stoor me er niet aan, tenslotte gaat het mij om de inhoud.

0560893b85e3acda0394c35827039fd4.jpg

Over de inhoud gesproken. Ook hier veel gelijkenissen met Artesania Latina. Alles is netjes en verzorgt verpakt, niets op aan te merken, gewoon keurig. De metalparts, blokken, touw en andere accessoires zitten in een plastic doosje. Deze zijn bij AL identiek. Overigens een prima en nette manier om alles gescheiden en duidelijk te bewaren. Het hout is gelijk aan kwaliteit als bij AL, geen verschil en gewoon prima. Ook zijn er zeiltjes meegeleverd die al onder een naaimachine gelegen hebben, ook goed. Als laatste de grotere onderdelen zoals spanten e.d. Dit is allemaal cheapo multiplex incl. de kielbalken, roer, scheg etc. Die laatste onderdelen zie ik gewoon graag in noten uitgevoerd en dat vind ik dus wel jammer.

e7d6315a064615e1ca7f8a9a8c2defe5.jpg


Chapter 2 - A new beginning

Qua schaal en complexiteit ligt het scheepje redelijk in lijn met de eerder gebouwde Santa Maria, al is Cazador wel wat langer. Voor mij ideaal om niet te groot en complext te bouwen om de deadline te halen binnen 9 maanden. Dat betekent dat we de vaart erin gaan zetten.
Ik begin meestal om alle onderdelen vluchtig te controleren. Ik check op compleetheid en of het allemaal heel is. Daarna nummer ik de onderdelen zodat ik later niet zo hoef te zoeken. Een goede voorbereiding is het halve werk.

b18dd66ef75aa45b9c6f03e615431eff.jpg

Na het nummeren van de onderdelen heb ik de spanten uit de mal gehaald. Tegenwoordig wordt alles met een laser uitgesneden en is daarmee erg nauwkeurig. Nadeel is je moet wel even de schroeiresten op het hout eraf schuren om een optimale hechting van de lijm te hebben. Voor de spanten doe ik dat later als deze worden afgeschuind ter voorbereiding van het beplankingsproces.

ccb0b43114077c7d807df261313d8897.jpg

Ook de kielplaat haal ik uit de mal en vervolgens pas ik de spanten op de kielplaat. Deze passen erg goed en er zijn geen problemen met de maatvoering. Na dryfit de spanten gelijmd op de kielplaat.

c536ff594ebc7b38c21664ddb16a7b62.jpg

Kijk het karkas is geboren. Ik moet wel toegeven dat het multiplex erg dun, licht en wat flexibel is. Niet erg prettig om een sterke constructie mee te maken. Ik verwacht dat de stevigheid verder wordt gevormd door het aanbrengen van de dekplaten. Dat zeggende, de eerste haal ik maar eens uit de mal en teken er een paar lijntjes op.

6d9f838fc1020b9659c622922b1b059e.jpg

Ook gelijk maar op het schip gezet. Ik gebruik gewone houtlijm van Bison of Pattex type D2.
De meegeleverde spijkertjes gebruik ik ook. Het is niet nodig want je kan het met een paar elastieken of tape ook prima op zijn plek krijgen.

d5855d1920e783522a7a62f72f68a91b.jpg

Bij de scheepjes van AL ben ik gewend om fineer te gebruiken voor de dekplanken. Meestal 0,5 / 0,6mm. OcCre heeft voor Cazador besloten om iets dikkere latjes te gebruiken van 1mm.
Helaas varieert de dikte soms tussen 1mm en 1,3mm en zelfs per latje varieert de dikte over de gehele lengte. Wellicht een tip voor OcCre om toch een betere schaafmachine / schuurmachine te gebruiken. Ik zal er wat schraapwerk aan hebben om het dek egaal te krijgen.

Ik begin altijd langs de middenlijn met het leggen van de eerste latjes. Ik heb een paar extra lijnen gezet om daarmee spanten na te bootsen. Ook snijd ik ieder latje op maat om daarmee een mooi versprongen patroon te krijgen.

fa625d167f4b60886a4f5dd81f2a116b.jpg

5445a5216bad94c256fa9bcfe457daca.jpg

Een tijdje verder....

4f1e0bd0d7354ea82b1754cd00b75e3a.jpg

c4fbd90c80d6a956a09801f34e34c531.jpg

ce35fd204621e0e8eaef967a30192435.jpg

Ieder latje teken ik af op een spantlijn (groene pijl) om daarna vervolgens op maat te snijden en te verlijmen.

a6fc3a06c53699dfdca3936a23b291f2.jpg

63a70b9fb49818b24ab11c2b0b9aed5e.jpg

Nadat alle latjes zijn gelegd wordt het tijd om te egaliseren. Hiervoor gebruik ik een schraapstaal. Een schraapstaal is een stuk metaal met feitelijk een braam op de randen. Deze braam zorgt ervoor dat je stukjes van je hout kunt afschrapen waarmee je een geschaafd uiterlijk krijgt. Dit heeft mijn voorkeur ten opzichte van schuren. Met schuren druk je de nerf dicht en dat geeft een iets ander uiterlijk. Daarnaast moet je met schuren verschillende korrel schuurpapier gebruiken om de krassen op je hout te laten verdwijnen. Met schrapen heb je dit euvel niet.
Schraapstaal is bij de betere schrijnwerkerswinkel verkrijgbaar.

8408ccab97b98dcafd2abe4e2b9a15e5.jpg

Na een poosje schrapen....

dbd63e56a4558ee21347277b603cc314.jpg

cb67d943de906c25cb5bf148f4c3aee0.jpg

3093fbb89f546ace58eaa0ea542da307.jpg

Het stukje wand op het dek moet ook bekleed worden met hetzelfde hout. Dit is zo gedaan. Ook hier begin ik vanuit het midden en werk ik naar de zijkanten toe.

581885038f5014019753521c9c57475e.jpg

d45d00f3814478460ae9eaf6849fbf0a.jpg

714f69a787e7ee2ce0f1cd2aafafb489.jpg

De bouwbeschrijving is tot op heden redelijk. Het fotoboekje verwijst met nummers naar de onderdelen en daarmee is het te volgen.
Op het achterdek moet een stukje wand bekleed worden met fineer. Dat fineer is 0,6 mm dik en 5mm breed. Dit is heel buigzaam in de lengte maar absoluut niet te buigen in de breedte.
Dat wil ik juist wel doen om dat wandje te bekleden. De kitmaker kiest de makkelijke route om het recht, horizontaal op het wandje te plakken.
Ik pak vervolgens een strijkbout en gebruik warmte en stoom om het hout toch te manipuleren.

a52c4b8e58e5926226e015b5d0322fed.jpg

31e6b81948a3e611ace1f352c5ffa7a1.jpg

33eb4b68bbfa5743c6b12c83c9f7a7cb.jpg

Een veel beter resultaat. Het hout loopt mooi gebogen mee met de vorm van het schip. Iets dat ik altijd probeer. Het geeft je schip net wat meer uitstraling als je naar de details kijkt. :8
De volgende stap is de volgende dekplaat. Een herhaling van zetten, dus ik laat de foto's maar spreken.

c217d7e4ad12f8211f1df0e79d76e82d.jpg

eb14feefec02efca6c62c69180349807.jpg

d140e00164cd1245b640df7f3314acb3.jpg

bb1c8d4e24b4c7f3f5eb4d96f3308d5d.jpg

Het leggen van de dekplankjes is ook hetzelfde, echter wil ik een mooie aansluiting met het wandje erachter. Daardoor moet ik de kopse kant per latje een schuine kant geven.

4741de4539a41d8bc19c38e6f54b738a.jpg

280c6d10a6cc2532e3e72c89b404d14b.jpg

a6221aed2ed78e1804d3bcf2ed3e3d4d.jpg

1ab638e8dbf6f13637f37c58eedaaabe.jpg

1b54ccaebd7336afb3191ea93fa0f9ec.jpg

367c71d499fab3d762d1a551cc343fc4.jpg


Dit is het begin, de start van de bouw van Cazador om het gevecht tegen de Algarijnse piraten in de Middellandse zee aan te gaan. Na jaren geïnspireerd door een stripverhaal van Roodbaard. https://nl.wikipedia.org/wiki/Roodbaard_(strip)

Tot later,
Pter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel mooie start Pter en een speciaal scheepje dat ik ga volgen.
De strips van Roodbaard zijn mij niet bekend, in mijn jonge jaren was het nog De Rode Ridder (zonder aliens).
 
Mooie start en zet mij erbij.
 
mooi start en je bent al meteen een eind gevorderd.
ziet er allemaal netjes uit.
 
Mooie start en een heel helder bouwverslag met duidelijke foto's.
Aangenaam om te volgen.
 
Hallo Peter welke lijm gebruikt u om het fineer op het dek te verlijmen
 
wow weer een topic om duimen en vingers van af te likken , zonder tekst en uitleg was het allemaal al duidelijk genoeg en de uitleg maakt het toch compleet
Ikzelf werk niet graag met hout maar hier geniet ik toch van hoor
Doe zo verder het zal weer een wondermooie boot worden daar ben ik zeker van
Suc6
Marc
 
Ik blijf een zwak hebben voor boten/schepen in houtbouw en dat + een mooi verslag met foto's en tekst... ik volg dus zeker.
Dat schraapstaal ga ik ook eens testen.
Veel plezier met deze bouw.
 
Pter ge zijt weer goed bezig he , zo schoon amaai
Suc6 verder
Marc
 
Pfffffffffffffffffff......even het stof van dit topic afblazen. :rolleyes:

Hallo allemaal! :-)

Het is alweer een paar "dagen" geleden dat ik een update geplaatst heb. Tja, soms gaan die dingen zo.
Toch kan ik jullie verblijden dat de bouw weer verder gaat.

Capter 4 - nailing it

De dekken zijn aangebracht en ik ga eens wat nagels simuleren in de planken.

Cazador_036.jpg
Hierna zijn de spanten weer aan de beurt. Ze krijgen hier en daar wat versteving en ze moeten worden afgeschuind.
het afschuinen is een nauwkeurig karwei. Ik neem mijn tijd hiervoor omdat het uiteindelijk de vorm van de romp gaat bepalen.

Cazador_035.jpgCazador_037.jpg
Nu het afschuinen gedaan is en ik redelijk tevreden ben, moet de verschansing worden aangebracht. Ik gebruik voor deze platen meestal lijm in combinatie met enkele spijkertjes. De spijkertjes kan je achteraf weer verwijderen, maar meestal laat ik ze zitten voor de stevigheid.
De verschansing voor dit scheepje loopt iets schuin i.p.v. het gebruikelijke "haaks" t.o.v. het dek en dat is op de tweede foto hieronder goed zichtbaar.

Cazador_039.jpg

Cazador_038.jpg
Zodra de verschansingsplaten zijn aangebracht is het tijd om deze te bekleden met latjes. Ik bepaal een lengte van een plank en maak een paar kopieën.

Cazador_040.jpgCazador_041.jpgCazador_042.jpgCazador_043.jpg

Hierna ga ik beplanken. Ik gebruik hiervoor gewone witte houtlijm type D2. Je kan ook andere lijmsoorten gebruiken zoals CA (secondelijm) of Bisontix of gele houtlijm ook wel carpenters glue genoemd. Verschil tussen de witte en gele houtlijm is dat witte houtlijm op waterbasis is en gele houtlijm op basis van kunsthars.
Na een klein beetje op een latje te hebben gedaan, smeer ik het goed uit. Dit voorkomt dat de lijm bij het aandrukken van het latje, alle kanten op schiet.

Cazador_044.jpg


deel 2 verder in de volgende post!
 
Chapter 4 - Deel 2

Cazador_045.jpgCazador_046.jpgCazador_047.jpgCazador_048.jpg


Over de beplanking op de romp en achterkant van het schip ga ik afwijken van de bouwbeschrijving. Het is wat ingewikkeld om uit te leggen, maar ik laat aan de achterkant zien wat ik bedoel. De bovenkant beplank ik horizontaal en laat de latjes meebuigen met de vorm van het "hakkeboord". Daaronder komen de latten schuin onder een hoek van ongeveer 35-40 graden.

Cazador_049.jpg

Het beplanken laat ik even rusten voor nu. Bij de aanschaf van dit pakket, wist ik dat OcCre soms inferieure materialen gebruikt, bijvoorbeeld goedkoop gebeitst multiplex i.p.v. massief noten. Waarschijnlijk doen ze dit om de kosten zo laag mogelijk te houden.
Zo ook een aantal onderdelen die in het zicht van je model blijven:
- Kielbalk;
- Scheg;
- Knieën;
- Roer;
- en diversen kleinere dingen.

Ik ben daar geen fan van. Ik werk liever met massief noten omdat het je model een mooiere uitstraling geeft.

Cazador_050.jpgCazador_051.jpg

Goed, alles is te veranderen als je maar wilt, zeg ik dan... :mrgreen:
Ik heb een plank bekantrecht geschaafd massief noten gekocht. Deze is een stuk dikker dan de gewenste dikte maar met mijn vandiktebank haal ik daar snel een paar mm's van af tot ik de gewenste dikte heb bereikt.

Cazador_052.jpg

Voor
Cazador_053.jpg

Na
Cazador_054.jpg

Volgende post deel 3...
 
Chapter 4 - deel 3

Het hout is nu op de juiste dikte en nu kan ik alle onderdelen aftekenen op het hout. Alleen de scheg is te groot en dus moet ik die uit twee delen samenvoegen.
Met een figuurzaag zaag ik alle onderdelen uit om ze vervolgens met vijlen en schuurpapier te modeleren. Ik gebruik graag handgereedschap hiervoor , maar je kunt natuurlijk ook machines gebruiken of een Dremelachtige tool.

Cazador_055.jpg

In de kielbalken moeten haaklassen gemaakt worden. Ik gebruik hier kleine sleutelvijltjes voor waarmee je heel precies kunt werken.

Cazador_056.jpgCazador_057.jpg

De scheg en de constructie van de nieuwe scheg heeft een beetje nadenkwerk gevergd. Ik heb besloten om de onderdeel passend in elkaar te maken i.p.v. ze koud tegen elkaar aan te zetten. Om de goede hoek tussen beide onderdelen te krijgen en de uitsparing te maken in het gebogen deel dat tegen de boeg gezet wordt, heeft het meeste tijd gekost. Toen ik eindelijk beide onderdelen vervaardigd had, wilde ik de verbinding verstevigen. Uiteindelijk heb ik dat gedaan met behulp van twee houten pennen die onder een hoek door beide onderdelen gaan.

Cazador_059.jpgCazador_063.jpgCazador_060.jpgCazador_061.jpgCazador_064.jpgCazador_065.jpg

En dan alle onderdelen bij elkaar op de foto gezet. De onderdelen die bij de kit inbegrepen zitten erbij gezet.

Cazador_066.jpg

Het voelt een beetje als een scratchbouw schip, al vind ik mezelf daar nog niet goed genoeg voor. Wie weet ooit. :rolleyes:

See you next time!
 
Toch weer een prachtig staaltje houtbewerking dat ik zie. Beloofd een mooi schip te worden en van een minder bekend type wat ik altijd leuker en interessanter vind dan de gebruikelijke Victory of dergelijke.
 
Toch weer een prachtig staaltje houtbewerking dat ik zie. Beloofd een mooi schip te worden en van een minder bekend type wat ik altijd leuker en interessanter vind dan de gebruikelijke Victory of dergelijke.
Hoi Erwin, ik moet ook bekennen dat het een leuk scheepje is om te bouwen. Beetje vergelijkbaar qua "moeilijkheidsgraad" als mijn vorige bouw Santa Maria. Bedankt voor jouw reactie.
 
ge hebt modelbouw en modelbouw he maar dit is toch 1 of meerdere trappen hoger hoor geweldige zaken hier te zien
Marc
 
Mooie en duidelijke uitleg.
Dat schraapstaal kende ik niet en leer weer wat bij (y).
 
fijn dat er een vervolg komt, af en toe is er helaas eens geen tijd voor de hobby. Gebeurt bij ierdeen wel eens.
Voor je aan echte scheeps scratchbouw begint is het belangrijk dat je de technieken die je nu toegepast hebt goed beheerst.
En je mag van mij aannemen dat je er klaar voor bent, het vervaardigen van onderdelen heb je zeker in de vingers zitten.
De rest is plan-lezen en plan-trekken, al zijn er altijd wel helpende ( handen) schrijvers aanwezig om je de goede richting uit te duwen.
 
Chapter 5 - It's all about the hull

Fijn dat jullie meelezen en het bouwproces leuk vinden. Dank voor alle mooie reacties.

De rompvorm van de Xebec is wat de Xebec haar vaareigenschappen geeft. Natuurlijk zijn de latijnzeilen ook een belangrijk visueel kenmerk.
Tijdens deze update zal voornamelijk de romp een belangrijke rol spelen. Helaas heeft mijn telefoon een aantal foto's niet bewaard, kan ze niet terugvinden. Het beplanken van de romp is voor mij altijd een "dingetje". Ik blijf het bij ieder project roepen, het is een kunst die niet zo eenvoudig is.

Op onderstaande foto heb ik de latten op het achtersteven ook weer mee laten buigen met de vorm van het spant. Edge setting of het verbuigen van latjes in de breedte is met 0,5mm fineer een grote uitdaging. Ik gebruik een strijkijzer en water om het fineer in de breedte van het latje te modelleren.

[IMG]


Nu, vanaf dit punt ben ik wat foto's kwijt van het proces maar ik som even op wat ik gedaan heb.
- De verschansing aan stuur- als bakboord aan de bovenzijde beplankt en deze zwart gebeitst met Oostindische Inkt. (ik gebruik liever bij voorkeur geen verf)
- Kielbalk en scheg geplaatst;
- Eerste laag beplanking aangebracht.

[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


Oké, ten eerste over de eerste laag beplanking. Deze laag moet een goede basis geven voor de tweede laag. De rompvorm moet goed worden gevolgd en kun je nog het e.e.a. corrigeren indien gewenst. Voor mij is het altijd een goede generale repetitie. Ik kan meteen oefenen met het verjongen van mijn huidlatten en een beetje spelen met de lijnen van het schip. Overigens is het vaak zo met bouwdozen dat de eerste laag een ander beplankingspatroon volgt dan de tweede laag. Dit heeft te maken met de verschansing erboven waaronder de huidlatten komen en de uiteindelijke plaatsing van de berghouten. Ik wil nog wel eens afwijken van het patroon van de kitmaker en plaats de berghouten op een acceptabele plek. Pas onder de onderste berghouten begin ik met de tweede laag pas te verjongen en mijn breedte van mijn latjes te berekenen.

Terug naar het achtersteven, ik heb wat lijnen uitgezet aan de achterkant om dat te beplanken met notenfineer. Ik heb wat notenfineer gekocht t.o.v. de meegeleverde Sapeli strips die in de doos zitten. Die Sapelli strips zijn oranje / rood van kleur zoals Mahony hout etc. Ik vind het persoonlijk niet mooi.

[IMG]


Nu is het enkel het leggen van latjes langs die lijntjes. Kind kan de was doen.

[IMG]


[IMG]


Vanaf dit punt ga ik verder met de beplanking op de romp en dan als eerste het bepalen van de berghouten (dikkere planken aan de zijkanten van een schip). Ik kijk daarmee goed naar de zeeg van het schip om te bepalen waar ik de berghouten plaats. Ook zorg ik ervoor dat de latjes boven en tussen de berghouten een gelijke afstand van elkaar hebben zodat alles mooi evenwijdig loopt. (dit is een tip die je kunt onthouden als je zelf met de berghouten bezig bent)

[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]
 
Vanaf hier is het "fundament" klaar voor de tweede laag beplanking. Voordat ik uberhaupt een latje tegen de romp aanzet, bepaal ik eerst hoe de huidgangen gaan lopen. Dit kan dus anders zijn t.o.v. de berghouten daarboven. Ik kijk naar de op dat moment vorm van de romp en hoe ik de latjes (stroking) wil laten lopen zodat ze een mooie vloeiende lijn krijgt in de romp en ik geen stealers (insteekplanken) nodig heb. Dit laatste mag gewoon gebruikt worden en werk vroeger te pas en te onpas gebruikt. Ik vind het echter een uitdaging voor mezelf om dit zoveel als mogelijk te vermijden en je iedere plank van boeg tot achtersteven kan volgen. Ik heb in mijn topic van Santa Maria hier uitgebreid bij stilgestaan, lees dat topic door voor meer informatie en hoe ik het doe. Uiteindelijk kun je voor jezelf een methode kiezen die het beste bij jou past.

Kortom, met de dichterlijke vrijheid in het achterhoofd en een vaste hand, teken ik de lijnen uit op de romp. De lijnen die getekend zijn, vervangen de centen (tijdelijke gangen) die je zou gebruiken bij een enkellaags romp beplanking. Ze doen niets anders dan de romp in gelijke delen opsplitsen en het is daarmee mogelijk om op meerdere plekken tegelijkertijd te werken op je romp. Dit is met name handig als je met droogtijd zit als je een nat latje tegen de romp hebt gebogen en zijn vorm moet gaan krijgen. In mijn geval voor dit type schip is dit niet van toepassing. Het fineer is zo dun, dat buigen geen problemen geeft,
;)


In mijn geval zijn per romphelft 3 vlakken gemaakt. Ieder vlak bestaat uit 5 gangen / stroken op de zandstrook na. Die laatste plank (advies is om deze vaak als eerste te plaatsen) is mijn correctieplank.

[IMG]


[IMG]


Goed, genoeg over de zandstrook. De lijnen zijn bepaald, de romp opgesplitst in gelijke delen. Nu neem ik een lengte van een huidgang en snijd een bundel van deze latten alvast op deze maat.

[IMG]


Nu ik dit heb bepaal ik een patroon en begin ik met het aanbrengen van de eerste gangen. Ik werk van boeg naar steven in het algemeen doordat de aansluiting van de latjes bij de boeg wat extra aandacht nodig heeft. Voor alsnog maakt het niets uit in welke richting er wordt gewerkt.
Ik check bij elke gang of de stroking juist is. Ik kijk in lengterichting langs de latjes van boeg naar steven en andersom. Hierbij is het de bedoeling dat ze een strakke lijn tonen vergelijkbaar met de groene lijnen die ik op de romp gezet heb.
Totdat het moment daar is dat ik de eerste 5 gangen gelegd heb en ik bij de eerste groene lijn ben aangekomen.

[IMG]


[IMG]


Het is nu een kwestie van herhalen van de hierboven genoemde stappen en zo de overige twee vlakken opvul.

[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


Tja, en dan zit de tweede laag aan een kant er ook tegen. Ik moet de romp nog lichtjes schrapen of schuren en vandaar dat het oppervlakte nog wat ruw en oneffen kan ogen. In mijn volgende update is deze mooi glad en zal de andere kant ook zijn gedaan.

Dat was hem weer voor nu, voor de volgende update gaan we verder aan de andere kant van de romp.

groet,
Pter
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan