Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/48 Jukin' Judy (Revell P-61)
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Jukin' Judy (Revell P-61)

Standaard Jukin' Judy (Revell P-61)

Ik loop al een tijdje rond met het voornemen om eens iets te gaan doen met de kit van de P-61 Black Widow die ik enkele jaren geleden gewonnen heb op een zeer productieve tombola op een of ander evenement waar heel raar volk op afkwam.

Dit is niet meer de interessantste kit op de markt om een 1/48 Black Widow mee te maken. Hij dateert van 1974 en dat is duidelijk te zien aan de sprues.

Iemand wat flash gezien soms?

Ik vond onlangs een oud Frans boek uit 1980 in de kringloopwinkel waar er warempel heel wat plaatjes van dit model in stonden, waaruit bleek dat er toch nog iets van te maken moet zijn.

(https://www.scalemates.com/books/avi...mouton--126734, heb er zelfs een pagina voor moeten aanmaken).

In die tijd waren er blijkbaar zelfs al waaghalzen die de motoren en neusradar demonteerden en er een diorama mee maakten.

Om er nu nog iets zinnigs mee te gaan doen, heb ik me toch maar voorzien van wat extra's om deze kit terug voor de dag te kunnen laten komen.

Speciaal hiervoor heb ik een graveertool gekocht. Het zijn namelijk nog opliggende paneellijnen, terwijl de kit van Great Wall Hobby al ingegraveerd is. Ik heb hier echter nog geen enkele ervaring mee en ik heb ook nog geen Dymo om te kunnen traceren.

Ik heb wel de beste referentie gevonden die er voor deze kist is, In Action. Ik vond er ook de naam van een kist die ik liever wilde bouwen dan die met de gifgroene cowlings op de cover. Ik wilde er een met D-Day markings en dan kon ik deze bouwen:

Dat kan je met deze decalset rechts op de foto doen:

Verder heb je wel wat PE nodig. Ik kocht het exterieur en riemen voor de piloten.

Voor het boordgeschut was er een resinsetje.

Het is niet de eerste P-61 die ik bouw, maar de vorige is al zeker 25 jaar geleden en het was de 1/72 Airfix versie. Die heeft nog aan een touwtje gehangen op m'n kamer, hij zit nu opgeborgen in een doos. Het plan is eigenlijk om deze kit nu ook vliegend te bouwen, want op de grond ziet hij er extra log uit met die dikke achterwielen en het is een onverbeterlijke staartzitter. Nog een ideetje van me was, om op een of andere manier ook een colonne van 1/48 Duitse half-tracks in de opstelling te verwerken, ik heb namelijk nog twee Tamiya 1/48 Sd.Kfz. 251 D's in bezit waar ik verder toch niks mee ga doen. Maar dit alles onder voorbehoud, want misschien graveer ik het wel naar de knoppen...

Standaard

Een Black Widow met Invasion Stripes, die ga ik zeker volgen!
    Heb in mijn catacomben nog de oude Airfix 1/72 liggen met wat extra prutsen van Edouard en Quickboost dus kan best interessant worden.
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door StevenVD Bekijk bericht
    ....die ik enkele jaren geleden gewonnen heb op een zeer productieve tombola op een of ander evenement waar heel raar volk op afkwam.
    Wat !? Dus er is ooit een tijd geweest dat er evenementen waren ? En dat je met meerdere mensen bijeen kwam ? How strange
    Is maar een grapje hè , veel bouwplezier met dit oudje , jouw kennende wordt dat weer zeer gedetailleerd , wel een rare vogel toch ?!

Greetzzz Modest.

Standaard

Ga deze in stilte volgen want gaat weer tof zijn met de nodige aanvullingen.
    Pascal

Standaard

Bedankt voor al jullie aanmoedigingen, ik ben al begonnen met het graveren. Het is geen superdeluxe-resultaat, maar ik merkte dat de opliggende belijning ook niet altijd mooi recht verloopt, dus ik hoop dat er toch sprake is van een verbetering. Ik heb alle vleugels nu gedaan en alle staartdelen. Ik heb ook de roosters die Eduard vervangt, uitgesneden achter de cowlings. Ik heb nog geen van de kleine luikjes en dekseltjes gegraveerd aangezien dit met de graveerder niet lukt. Ik zal aan een sjabloon moeten raken om kleine vormpjes in te graveren, dus er zit nog een eindejaarsbestelling aan te komen hier.

Nu wacht me nog de romp en het hoogteroer. Ik merkte wel dat mijn plan voor een diorama enigszins tegen de bedoelingen van de Eduard uitbreidingskit ingaat, want die gaat blijkbaar voor 90 procent naar de aankleding van de wheelbays. En die ging ik net dicht laten.

Standaard

Heb mij in de zomer aan een "graveer" project gewaagd. Ik gebruikte elektrische isolatietape om af te kleven. Had dit ergens gezien op Youtube. Om te graveren heb ik deze gebruikt: https://mrpaint.sk/naradie-a-doplnky?product_id=131
    Succes. Prachtig model om te maken. Indrukwekkend, mysterieus vliegtuig. Ik hoop hem ook eens te maken.
    Als je eens dit kanaal bekijkt doe je misschien inspiratie op om hem vliegend voor te stellen, er zit zelfs een p-61 in. https://www.youtube.com/channel/UCaK...JQkvAoWiSJhIew
    Als ik me niet vergis waren er zelfs in België gestationeerd?

Standaard

Bedankt voor de tips, Yamato. Toch heb ik nog maar een bestelling gedaan, want ik was niet tevreden over het enige luikje dat ik al had aangedurfd om te graveren. Met veel moeite was het wel gelukt er een lijn om te trekken, maar het was niet helemaal met vaste hand gelukt. Dat kon ik me niet voor het hele toestel permitteren, dus heb ik nog wat spullen besteld bij de Sockelshop.

Ik was dit spul al in de catalogus van Voyager tegengekomen. In het Voyager setje zitten ronde en rechthoekige vormen, in het iets duurdere setje van Tamiya zitten afgeronde vierkanten. Het mes van Trumpeter heeft ook een fijnere punt dan dat van Tamiya, maar ik snap nu waarom dat duurder was. Het puntje van Trumpeter is echt vlijmscherp en er zal dus ook een beschermdop voor moeten gezocht worden, want die zit er niet bij. Die van Tamiya is veilig inklapbaar en er zitten ook een paar reservelemmets bij.

De instructies raden af om diameters van minder dan 30mm te graveren, dan kunnen de plaatjes vervormd raken.

De volgende luikjes heb ik al eens proefgepast. Ik heb er ook eentje al gegraveerd met behulp van de Trumpeter tool. Misschien toch nog een naald opzoeken.

Standaard

De templates zijn nu gebruikt en goedgekeurd.

Links zijn de bouten rechtgeschaafd na ze met de Trumpeter graveerder te omcirkelen. Dat gaat wel niet zo nauwkeurig maar zo zien ze er meer uit als verzonken schroeven.

Hier zijn beide helften gedaan.

Deze luikjes zijn met de templates gegraveerd, hoewel de gebruikten gaten eerder bedoeld lijken als bevesting om aan een haakje te hangen.

Methode om de romp te kunnen klemmen zonder dat hij wegspringt.

Er is al heel wat geplamuurd en geschuurd, want een van de twee staartbomen is gelijmd.

Standaard

Deze heb altijd een imposant toestel gevonden.

Als kind of tiener heb ik deze doos overigens ook al eens gemaakt, uiteraard was dat toen zonder PE, zonder plamuur- of schuurwerk en met de kwast ...
    Dany
    Op de werkbank :
    Huidige actieve bouw : Central Pacific N°60
    In de koelkast : Cn2t "Las"

Standaard

Welkom om hier herinneringen op te halen, Dan. Toen we met school naar Arromanches gingen, heb ik daar in het museum de Airfix 1/72 Widow gekocht, ook veel plezier aan beleefd toen.

Beide staartbomen zijn nu gelijmd, maar er is ook nog een extra tool gekocht om speciale vormen te kunnen graveren.

Omdat dit vrij kleine spullen waren met een standaard bezorgkost, heb ik de bestelling maar wat uitgebreid. Iemand heeft al handig mijn persoonsgegevens afgeschermd.

Voor dit bouwverslag van belang is wat er in de bovenhoeken ligt.

Dit is de Excel graveernaald in een houder, gelukkig met een veiligheidsdeksel er op. Ook heb ik nog een mal met volledige cirkels besteld naast die met de halve cirkels die toch lastig waren om om te draaien.

ik heb eens een vergelijkende test gedaan op een binnenvlak met de drie graveertools die ik nu heb. Telkens heb ik er wat lijm over gedaan zonder dat het geschuurd was. Daarbij merk je op dat de tool van Tamiya wel bredere lijnen geeft, maar dat die niet nageschuurd hoeven te worden. De tool van Trumpeter geeft een dunnere lijn, maar hier wordt materiaal weggedrukt. De steker van Excel is vergelijkbaar met de Tamiya tool qua lijnbreedte, want ze hebben de punt toch nog niet zo scherp gemaakt dat je je er snel aan zou bezeren, zoals die van Trumpeter.

De mal wordt nu uitgetest op de vleugels. Ik heb de indruk dat er soms wat weerstand ontstaat als je helemaal rond wil.

Toch is het resultaat aanvaardbaar.

De tweede staartboom wordt nu geplamuurd en geschuurd. Dit gebeurt met secondelijm, die soms over lijmnaden uitgesmeerd moet worden om putjes weg te werken.

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten