Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/48 Jukin' Judy (Revell P-61) [wip] - Pagina 2
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 16 t/m 30 van 34

Discussie: Jukin' Judy (Revell P-61) [wip]

Standaard

Sterk werk weeral Steven, ik volg de topic met veel plezier
    Bedankt en vriendelijke groeten
    Rudi 3290

Standaard

Steven weer efkes bijgelezen toch weeral een wereld van verschil he
    Ziet er weer prachtig uit
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

Knappe vordering al.
    Pascal

Standaard

Bedankt, mannen! Ik heb even de tijd genomen om de onderdelen goed te schuren en te plamuren wegens de slechte passing van een aantal delen. Dit zijn de stukken die open gezet kunnen worden, bijgevolg hebben ze blijkbaar geen rekening gehouden met de mogelijkheid dat je ze ook gesloten moet kunnen bouwen.

Er moet dus een boel kieren opgevuld worden met stukjes plastic en dat moet dan gelijk geschuurd worden.

Daarna wordt er secondelijm aangebracht op de plaatsen waar het blijft glanzen, want daar zit dan een put.

En dan weer schuren.

Ik houd niet op voordat de naad helemaal verdwenen is en alles daarrond terug gepolijst is.

De vleugels gaan we uitrusten met de oliekoelers van Eduard. De oude plastic bakken gaan er dus uit.

Dan is het even een plooiwerkje dat er eigenlijk moeilijker uitziet dan het is.

De bakken zijn hier gedry-fit en geplaatst.

Ik heb de binnenkant in Vallejo Interior Yellow gespoten. Daar heb ik ook een paar stukjes van de cockpit mee geschilderd om het monotone Interior Green wat te breken. Je ziet ook op foto's soms wat afwisseling tussen deze beide kleuren.

Na het schuren van de vleugelnaden kunnen deze dan op de romp vastgemaakt worden. er gaan nog een paar kieren aan de vleugelbasis gesloten moeten worden, da's voor de volgende update.

Standaard

Hey,

Mooie update makker, en ja, wie schuurt die blijft...., da's de modelbouwleuze....

Standaard

Een goed motto, Swaken, ik ga het hieronder nog verder demonstreren. Het schuren gaat gewoon verder met de wheelbays. Die zijn ontworpen om open te staan en kunnen met de Eduard set nog extra detail gegeven worden, dat gaat echter de sparebox in. De luiken moeten namelijk dicht en daarbij zijn er ook weer kieren voor en achter. Ook op de plek waar de wielbobbels elkaar raken, verschijnt er een opening. Dat is bij een van de twee staartbomen hieronder nog te zien.

Na veel opvullen met styreen, bijschuren, secondelijm druppelen en opnieuw schuren en polijsten is dit terug naar een acceptabele toestand gebracht.

Nu kunnen de kieren, die hier en daar helemaal weg waren, terug ingegraveerd worden met een flexibele mal.

Nu dit aan beide kanten afgewerkt is, kan ik de grote stukken al monteren. Dat zie je hier.

Standaard

Iemand die gewoon is vliegtuigen statisch te bouwen staat er dikwijls niet bij stil wat er toch moet aangepast worden bij een toestel in vlucht.
    We blijven volgen...
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Standaard

Hey Steven , all I can say is wow what a build , seems like you cleaned out more than one hobby shop for this build , will follow this until the end ,
    Looks like you had your hands full with closing up all those seams.

Also can’t believe the side of the P61, based on your first photo it looks like a real monster ,

Enjoy it

Standaard

@Erwin, dit is net nog een graad erger geworden, kijk maar mee.
    @Graham: when I saw this whale head and the Invasion stripes I had to look for these decals. I order form lots of stores these days, mostly from neighbouring countries.

Er blijven verrassingen opduiken die voor vertraging zorgen in dit project.

Een van de twee cowlings is uitgevoerd met openstaande kleppen. Een fancy ideetje als het toestel met een cowling open gezet mag worden, maar waarom beeldt Revell deze P-61 af in een actiepositie als je geen twee dezelfde cowlings meekrijgt? ik begrijp nu wel waarom deze als aftermarket uitgebracht zijn.

Ik kon dus niet anders dan de kleppen van de open cowling ook af te sluiten zoals de reeds gemonteerde kap. Door tussen de kleppen te zagen en van binnen een insnijding te maken waar het moest plooien, werd dit voorbereid.

Met het cirkelvenndiagram van Staedtler kunnen de kleppen terug in een perfect ronde positie vastgezet worden, waarbij lijm aan de binnenkant gesmeerd wordt. Geen Tamiya lijm natuurlijk, want dan zou het venndiagram mee vast zitten.

Nu de kleppen dicht zitten, moet de staartboom wat korter gezaagd worden.

Deze kant lijkt na wat schuren al goed geregeld. Maar hoe zit het nu links?

Aan de linkerkant steekt de motor te ver uit de cowling. Misschien kon deze bij een onderhoud uitgeschoven worden, maar in volle vlucht is dit allesbehalve praktisch. Let ook op de decal voor het ontsnappingsluik van de cockpit.

Er moet dus gezorgd worden dat de propellernaaf niet voor de cowling uitsteekt.

De linkermotor wordt daarom achteraan doorgezaagd op de plek waar je niks doorkrijgt als je er vooraan naar kijkt. Hier zit ook de overgang tussen twee aparte onderdelen, al had ik dit reeds ten overvloede aaneen gelijmd. Nu ontbreekt wel de pin die de naaf naar voren duwt.

Hier zie je het resultaat van de werken in dry-fit. Het valt ook op dat de linker cowling niet goed kan ingepast worden op de staartboom. Dat wordt ook nog een uitdaging om de naden weg te werken.

Het cable harness van Eduard past wel mooi op de motoren, al zit bij het rechterexemplaar de tweede rij cylinders teveel naar voor.

Daardoor zit de bedrading daarvan wat meer gekronkeld. Je zal hier nog weinig van terugzien.

Het geheel van beide motoren is in spuitbuszilver gespoten. De naaf zal daarna blauwgrijs moeten worden, dus morgen misschien een spuitbeurt?

Standaard

Ongelooflijk , steven met welke nauwkeurigheid jij toch werkt ,ok ik begrijp dat je correct wil zoals in de werkelijkheid
    Maar zoals we gewend zijn van ziet het er weer fantastisch uit
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

Bedankt voor de aardige reactie, Marc. Helemaal correct zal het nooit worden met dit model, maar ik hoop dat het er toch realistisch uit zal zien.

De cowlings zijn nu vanbinnen in kleur gezet zodat ze dichtgelijmd kunnen worden. Ik heb de motoren ook bijgeschilderd na een masking, de kleur van de naaf heb ik zelf samengesteld uit blauw en grijs. De piloten zijn hier en daar gerepareerd, de verf was er afgegaan waar ze in de Vallejo primer hadden gestaan.

Detailshot van de motor. Hierna heb ik de PE leidingen met bruin bijgekleurd en de klepstoters met zwart.

Je kan hier wel zien dat het niet evident is om een cowling op deze manier samen te stellen. Er is een fameuze richel. De volgende foto's zijn genomen na een lange schuurbeurt waarbij ook de kieren langs de staartbomen volgestort zijn.

Standaard

Vandaag een update over het glaswerk.

Bij Monogram zijn ze een stukje vergeten toe te voegen dat uit voorzorg in de rugkoepel gemonteerd werd om die in duikvluchten niet te laten imploderen. Ik heb even iets in metaal uitgesneden en geplooid om dat stukje na te bootsen.

Ik heb het eerst grijs geprimerd en dan eerst wit en dan Vallejo Interior Yellow gekwast. Met nog een beetje bruine wash kon het in de koepel gekleefd worden. Dit heb ik met contactlijm gedaan zodat het aan de twee uiteinden bleef zitten. Dit stukje camoufleert ook twee paspinnetjes die zo nodig binnen in de koepel aangehecht moesten zitten.

De canopy wordt eens op zijn plek gezet en daarbij wordt weer duidelijk dat we nog niet aan schilderen toe zijn. Bij de onderste pijl moet er een kier afgesloten worden, terwijl de aansluiting bij de bovenste twee pijlen nogal abominabel is. Dat kan dan weer door schuren verholpen worden, maar we zullen moeten zien dat we niet door de fuselage heen schuren.

Het ontsnappingsluik van de piloot is hier gemonteerd in de canopy. Dit kon gebeuren omdat er al twee strips Evergreen voor- en achteraan toegevoegd waren in een vorige post. Er blijven nog wel kieren over aan de zijkanten.

Die kunnen perfect afgesloten worden door een strip van 0.5mm dikte af te snijden uit een Evergreenplaatje.

Er mag dan wel niet vergeten worden, dat je dit aan de binnenzijde moet schilderen als je het later niet wil terugzien bij het spuiten langs de buitenzijde.

Aan het luik voor de boordschutter moeten twee stukken van 0.2mm dikte gekleefd worden.

Dat wordt dan getrimd en geschuurd.

Als dit nu gemonteerd wordt op het achterstuk van de canopy, dan zie je dat de stijlen mooi doorlopen en dat de achterzijde goed uitgelijnd is. Het enige dat niet in orde is, is de kromming van dit luik tegenover de canopy die minder is dan aan de linkerkant. Dit kan niet aangepast worden.

De piloten zijn nu ook afgewerkt, alleen de vliegbril moet nog glanzend gemaakt worden. Het vernis dat gebruikt is, is van Vallejo en is gewoon gekwast.

De radaroperator is op zijn werkstek aangekomen. Er moesten ook twee glaasjes achter hem geplaatst worden, die ook beide niet perfect passen.

Een dry-fit van het glas toont dat hij nog goed te zien zal zijn als het afgewerkt is.

De rugkoepel is een van de enige stukjes clearpart die redelijk goed passen.

De piloot moest wel hard aangedrukt worden met het laddertje dat achter hem geplaatst was, maar ook die zit nu als gegoten. Hij houdt ook de handen op het stuur.

En ook deze figuur zal je straks nog goed kunnen bekijken door het voorruitje. Nu mag ik dus al het glas dichtkleven.

Standaard

Wow I must say that I am horrified by the quality and fit of the clear parts, did you manage to align the top side that you indicated by the two arrows.
    Keep going

Standaard

Well Graeme, these pilots sure had no lack of airconditioning in the imagination of Revell.

Ik heb me op de zetel van de derde man gestort, die ik van riemen kon voorzien omdat ik het setje van HGW models heb.

Ik moet zeggen dat het er goed uitziet, al is het meer werk dan je op het eerste zicht zou denken. Er zijn een paar stukjes riem bij die niet door de PE-deeltjes kunnen zoals voorzien. Gelukkig kan je dit papier splitsen zodat je het gekleurde deel van zijn drager kan halen. Daardoor kan je de kleine riempjes toch door het PE heen halen. Ik heb dit gelijmd met contactlijm zodat het papier goed samen blijft zitten. De handleiding is mooi getekend maar weer kloppen er enkele nummers niet: je merkt dat meerdere stukken papier het nummer 2 gekregen hebben.

De zetel is dan op zijn plek gekleefd, maar daarbij werd het duidelijk dat de riemen niet zonder meer aan de cockpit toegevoegd konden worden. Het contrast met de piloot was daarvoor nogal groot. daarom heb ik een wash met donkergrijs moeten doen.

Nu kon ook het glas op zijn plek gezet worden, wat toch een van de lastigste klussen aan deze kit is.

Hier staan de grote stukken op hun plek, waarbij de aansluiting met het dak vooraan al voorbereid was.

Ik had er geen rekening mee gehouden dat ook aan de achterkant van het dak de passing slecht was. Dit moest nu bijgeschuurd worden met het glas al op zijn plaats, vandaar de tape.

Even een intermezzo met wat goodies voor mijn nieuwste vliegtuigkit, de Tarangus SH37 Viggen. Dit boek is zeker de moeite, al moet ik het nog doorlezen. Ik wilde ook het PE van Maestro voor de cockpit en de luchtremmen. Iemand raadde ook resin wielen aan en ik neem aan dat er nog wel enkele toevoegingen zullen volgen, want ik ben nog lang niet aan deze toe.

Ondertussen was de fuselage geschuurd en kon het glas uitgepakt worden.

Dit sloot al beter aan, al moet de naad nog wel geplamuurd worden en opnieuw geschuurd. Wie dit gaat bouwen raad ik aan om onder het glas ook een dunne strip styreen te kleven, zo wordt dit hoogteverschil beter opgevangen.

Het windscherm vooraan zat te ver gespreid over de rechterkant van de fuselage, terwijl het aan de linkerkant mooi aansluit.

Het glas kon ik niet dieper indrukken, maar misschien kon ik de romp verder uiteentrekken. Daarom is een gaatje gemaakt door de cockpitwand.

Een stijve metaaldraad met een haak aan geplooid wordt hier door geschoven dan aangetrokken. Dit geeft wat lakschade aan de binnenkant maar ik heb liever dat de buitenzijde mooi glad afgewerkt kan worden. Achteraf bleek het genoeg om het glas aan deze kant los te snijden en toen kon het ook verder in de romp gedrukt worden. Ik heb de kieren daarna overal met Tamiya putty dichtgemaakt, daarbij is het wel opletten dat dit niet op het glas terechtkomt.

Standaard

Serieuze glaswerken Steven.
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten