Hoofdsponsor

1/35 Jeep Commando Car [wip]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.420
Het begon te kriebelen om eens iets anders op te starten en vermits ik mij voorgenomen heb om enkele oude projecten weg te werken heb ik maar geopteerd voor deze oude Italeri ki n° 320.

attachment.jpg

Deze kit uit 1981-82 kwam in mijn bezit bij de aankoop van een lot modelbouw vele jaren geleden. De vorige eigenaar was hem opgestart maar verloor al snel interesse in deze kit.
De instructies zijn typisch Italeri:

attachment.jpg

attachment.jpg

Uit diverse beschrijvingen blijkt dat deze jeep een goede basis is voor conversies naar types welke echt rondgereden hebben maar voorlopig zal ik trachten deze jeep OOB te bouwen zoals de kit het voorschrijft.

attachment.jpg

De kit werd dus reeds gedeeltelijk opgestart.
Het is wel raar dat in deze kit (en ook in nieuwe versies) geen decals steken.

Zoals gewoonlijk zoeken we voor de bouw in de "vuile boekskes" naar referenties en veruit het oudste artikel komt uit Military Modeller Juni 1988 waar een klein dio gebouwd werd met deze kit als hoofdrol. Er steken echter ook plan tekeningen bij en dat maakt het interessanter.

attachment.jpg

Veel interessanter en voorzien van foto's uit hun periode van dienst bij de Franse commando's is een artikel in CMV154 en hierin staat beschreven dat er in feite geen twee gelijke jeeps waren.

attachment.jpg

Gelukkig steekt enkel het chassis en de body in elkaar maar het is zaak om te beginnen met het herstellen van enkele losgekomen onderdelen.

attachment.jpg


Wordt vervolgd...
 
Ik ga deze volgen op de voet, daar ik ook een Willy's ga bouwen. Maar dan die van Tamiya en uiteraard de gewone US versie

Grtz Bart
 
Leuk kitje heb ik ook ooit weleens gebouwd. Let wel even op met die tekening want die is van een woestijn versie en de kit die je nu heb is voor het Europese theater.

15355718_223872268052383_8694192459959641443_n.jpg
 
Is er eigenlijk een reden waarom de spijlen van de grille worden verwijderd?
 
Is om de jeep zo licht mogelijk te maken en zo werden er nog enkelen onderdelen verwijderd.
 
Vanaf doos nr. 314 zouden er wel decals bij moeten zitten volgens Scalemates. Over de nieuwste versie met dambordbeschildering las ik het volgende:"The base frame/body of the italeri jeep is fine. It does need some updated details though, such as the reflectors, bumpers, gas/clutch/break pedals, and some other bits. The wheels are the other large detractor, but those are easily swapped out for resin (or leftovers from Tamiya)." (http://www.armorama.co.uk/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=17006).
 
Mooie jeep .
Ik zie dat deze gebruikt werd door het Frans leger( spacial air service.)
Is dit nog tijdens ww2 want ben wel nieuwsgierig naar de achtergrond van deze setting.
 
Dat is nu eens een jeep naar mijn smaak!!! ik heb er een paar in de collectie ook van deze enkele voertuigen hebben door de Belgische troepen in de UK gebruikt geweest en na 1945 zijn er nog in dienst gebleven bij de SAS & 1 Para Commando ik blijf volgen.
 
Ja Pascal, deze zijn inderdaad door de Fransen gebruikt. Eerst dienden ze in hoofdzaak voor recce doeleinden en werden ze ingezet bij de bevrijding van Bretagne. Later werden ze versterkt met jeeps die rechtstreeks van de landingsstranden naar daar gereden werden en het was aan de troepen zelf om ze om te bouwen naar voertuigen waar ze best met om konden. Vandaar dat er geschreven wordt dat er geen 2 dezelfde zijn.
De Franse SAS droeg in het begin een zwarte baret. Pas toen zij in Bretagne op volle sterkte waren gebracht, kregen zij de groene baret.

Luc, ook jij hebt gelijk, België heeft die ook gebruikt en zij werden ingezet tijdens het Ardennen offensief.
De jeep in de Italeri kit heeft de meeste gelijkenis van deze in gebruik bij de Belgen.

Terug naar de jeep.
Er diende meer herstelwerk te gebeuren dan verwacht en daar kruipt natuurlijk tijd in.
Momenteel zijn we hier geraakt:

attachment.jpg

attachment.jpg

Heb er al wat European Dust in aangebracht alvorens de stoelen te plaatsen.

Nog redelijk wat werk aan. De achterste steun voor de Vickers is afgebroken en zoek, dat zal dus wat scratchwerk worden.
Heb nog enkele van deze kits gevonden in mijn stock, zou wel eens durven om er een serie Franse SAS voertuigen van te maken, daar heb ik de meeste gegevens over.
 
Bedankt voor de toelichting en volg verder.
 
Hey Erwin succes met deze verbouwingen hopelijk word het weer zo een succes he als al uw andere modellen
Nu even naar de Jeep , zijn dat benzine tanks daar op de zijkanten ? Das dan wel een rijdende bom he
Marc
 
Dank voor het volgen.

@ Coachke: Ja Marc dat waren extra benzinetanks, hopelijk waren ze gepantserd. Ze lagen wel op dik schuimrubber om niet omver te vallen (gisteren gelezen).

@Rudi: Als oud para zouden deze U zeker moeten interesseren want op het einde van WO2 en na de oorlog hebben deze, in deze vorm, dienst gedaan bij 5 Para.
Zij vormden de overgang tussen de WO2 jeeps en de latere gepantserde Minerva.

Terug naar de bouw. Beetje kunnen verder werken aan deze OOB en er begint schot in te komen. Als het meezit kan die misschien op de valreep nog afgewerkt raken dit jaar.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De bouw is zeker nog niet af, er moet nog wat aan geschilderd worden en stof aangebracht.
 
Knap werk zover en ben benieuwd naar de afwerking.
 
Mooie Jeep, toch redelijk wat verschillen met de standaard Willy's jeep. Hoe was de pasvorm Erwin, Italeri daar heb ik soms wel eens problemen mee gehad.

Grtz Bart.
 
Bart, doorgaans heb ik geen problemen met de Italeri kits zolang dat je er van uitgaat dat het modelbouw is voor de man met het beperkte budget. Als je meer wil dan moet je hoger mikken.
Dit gezegd zijnde steekt er bij Italeri wel een Go Devil motor in die zich goed kan lenen voor details indien gewenst.

Wat deze kit betreft kan ik slechts herhalen dat dit model reeds begonnen was door de vorige eigenaar, voor mij was het dus een kwestie van nakijken, herstellen waar nodig, verbeteren van fouten en verder opbouwen.

Aanvankelijk had ik zo iets van "weet wel, Italeri heeft hier iets uitgebracht dat graag gezien is en goed zal verkopen" maar gaandeweg heb ik mij in deze kit verder verdiept en dan blijkt het opeens dat er toch een historische achtergrond is en dan nog met een stukje Belgische geschiedenis bovenop en dat is voor mij een trigger om verder te gaan. Ik weet niet of het in het begin van volgend jaar zal zijn (mogelijks andere projecten) maar ik heb nog 2 van dergelijke kits liggen en de kit laat toe om verbouwingen aan te brengen zonder al te veel werk. Zo hoop ik er één te kunnen maken met bepantsering type 1 én om een andere te bouwen naar model van een jeep die bij de Fransen dienst heeft gedaan.

En, geef toe, wie houd er nu niet van een jeep ?
 
Ziezo, het laatste model van 2020 is afgewerkt geraakt.

Diende nog een beetje bij te schilderen, bestoffen en bevuilen, bepakking aangebracht en de laatste bewapening en ik beschouw hem als afgewerkt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Op modelbouwvlak was 2020 nog zo slecht niet.
16 plastiek/resin modellen afgewerkt en slechts 2 modellen 2de hands gekocht. Tevens 1 papieren model afgewerkt.
We gaan proberen om dat volgend jaar nog beter te doen.

Volgend jaar heb ik op modelbouwvlak iets te vieren en dat zal hopelijk leiden tot enkele speciale modellen maar dat zal ik jullie wel in 2021 wijsmaken.
 
Wel die jeep mag gezien worden,het is net weer dat iets speciaal voor een liefhebber van commando en para voertuigen ik kan er van genieten (en herinner me stiekem dan ook weer de sfeer van toen het schieten met volautomatische machinegeweren 4 stuks bij elkaar gemonteerd op een affuit ,(KLA punt 50 ) de geur van de kruitdampen die blijft hangen in je kleren ,het trillen van je hele lichaam door de schokken van de terugloop ,je denkt aan het geluid van rondvliegende lege patronen die je om de oren vliegen ,de spanning in je hand van de kracht die je op de handvat zet om de loop te leiden naar het doel!!! de opluchting als je magazijn is leeg gelopen en hoopt om uiteindelijk toch iets geraakt te hebben van de hard karton schijven die in de verte zouden moeten zijn)... zo hoop ik natuurlijk het een beetje te omschrijven voor de niet ex militairen onder ons... mmh nostalgie !! cargo
 
Laatst bewerkt:
Het zwaarste waar ik ooit met geschoten heb was de Bren met zijn .303 munitie, zelfde of bij de Lee Enfield. Was er zelfs redelijk goed in en mocht hem op oefening regelmatig meesleuren. Zoals je zegt: het geluid, de terugslag, de kruitdampen maar vooral de metalen nasmaak in de mond blijven je bij. Zelfs nu ik dit schrijf kan ik mij die nasmaak nog herinneren.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan