Hoofdsponsor

groepsbouw 116th at Omaha. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
T

Turner

Guest
Mijn deelname aan deze groepsbouw zal bestaan uit een dio van het 116de infanterie regiment. Deze Amerikanen landden op Omaha Beach en ze hadden het zwaar.

Als ik zeg ze hadden het zwaar, dan bedoel ik ook dat ze het écht zwaar hadden! Met echt zwaar bedoel ik dus niet: Het is 8 graden, er staat een stevige wind en je moet 17 kilometer fietsen naar je werk. Ik bedoel ook niet: Je hebt een nachtje weinig geslapen en 's morgens om half zeven gaat de wekker. Nee, ik bedoel echt echt echt zwaar!

Het 116de zou landen op vier sectoren van Omaha Beach. In totaal waren er tien sectoren en de overige zes zouden voor rekening komen van de 2de Rangers en de 16de Infanterie. Op de morgen van de 6de juni zat er van alles tegen. Sommige dingen, zoals de zandbanken die tussen de 50 en 100 meter uit de kust lagen, en waar verschillende LCV's op vastliepen, zou je kunnen wijten aan slechte voorbereiding. Je zou immers mogen verwachten dat de statische objecten goed bekend zijn. Andere zaken zoals het tegenvallende weer is dan weer gewoon domme pech.

Hoe dan ook, van alle eenheden van het 116de, die in de eerste aanvalsgolf aan land gingen, kwam alleen A compagnie op de juiste plek aan. Helaas was die niet echt een plek waar je aan land wilde komen, en in een kwartier tijd waren er 120 man van A compagnie gesneuveld. Even voor de statistici onder ons: dat is 8 man per minuut, ofwel, iedere 7 a 8 seconde één.

Afijn, om een lang verhaal kort te maken; het was een zootje! LCV's werden geraakt door mortiervuur. Soldaten aan boord van andere landingsvoertuigen die dit zagen sprongen overboord uit angst om ook geraakt te worden. Goed idee op zich, ware het niet dat ze door hun zware bepakking onmogelijk konden zwemmen.

Ook de eerder genoemde zandbanken bleken behoorlijk roet in het eten te gooien. De zandbanken lagen zo'n 50 tot 100 meter van het strand af. Tuseen de zandbank en het strand liggen de zogenaamde tidal pools. Ik weet niet wat de Nederlandse benaming hiervoor is, maar jullie weten vast wel wat ik bedoel. Deze tidal pools zorgden ervoor dat de mannen soms tot aan hun schouders in het water stonden. Je kunt je voorstellen dat snel oprukken lastig wordt. De mannen die de verdediging in handen hadden, hadden er aanmerkelijk minder problemen mee. Het maakte hun werk immers een stuk eenvoudiger. Als een soldaat dat uiteindelijk het strand bereikt had dan was hij er nog niet. Hij moest dan nog een lang stuk afleggen voordat hij bij de voet van de duinen was. Deze foto illustreert goed de afstand die de soldaten moesten afleggen, voordat ze in relatieve veiligheid waren.

http://www.rypkezeilmaker.nl/typo/uploads/pics/RZ01012008omahabeach.jpg

Bottomline; Totale chaos! compagnieen door elkaar heen, regimenten door elkaar heen, divisies door elkaar heen, zo'n beetje alle (onder)officieren gesneuveld of gewond en constant onder vijandelijk vuur. Uiteindelijk is het kleine groepjes militairen gelukt om, puur op wilskacht, de vijandelijke linies te bereiken, en de verdediging uit te schakelen.

Dus... 116th at 'Bloody Omaha'. In nagedachtenis van allen (en dan bedoel ik dus ook echt allen) die daar gevallen zijn, en in het bijzonder zij die niet opgaven.

Dit zijn de doosjes:
1_P1000930.jpg


1_P1000931.jpg



Eerste bouwactiviteiten zullen spoedig plaatsvinden :)

Groet,
Ferry
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Turner,
Blij dat er nog iemand een dio gaat maken :D.
Welke schaal is dit?
1/35? of 1/48?
Veel suc6.
Ik kijk uit naar je vorderingen ;)

Grtz,
Beyond
 
Turner, een mooie uitleg en start van je dio.
Zijn dit figuren van Masterbox? Ben benieuwd naar het detail en kwaliteit ervan.

Groeten,
Swa
 
Beyond, ik ben inderdaad de schaal vergeten. Het is 1/35.

Swa, Het zijn inderdaad figuren van Masterbox. Ik zal zo snel mogelijk wat foto's maken van de inhoud, zodat je een eerste indruk kan krijgen.
 
Mooie intro, een zéér relevante keuze want Omaha was het stuk waar het dodental het hoogst opliep, naast Gold (Eng), Juno (Can), Sword (Eng), en Utah (US). Rommel heeft in een paar maanden zeer cruciale aanpassingen doorgevoerd, die het de landingstroepen niet makkelijker maakten. Tijdens de landingen was het vooral het mittrailleurvuur uit bunkers, dat voor het hoge verlies aan manschappen leidde. En natuurlijk waren er ook de speciaal aangelegde bunkers, met schootsveld evenwijdig aan de stranden, die voor veel problemen zorgden.
De Amerikanen hadden beter geluisterd naar de Engelsen, die met hun funnies zeer doelgericht hun opdrachten konden uitvoeren, een les die ze eerder uit Dieppe getrokken hadden. Ik las ook eerder al over het lossen van DD Shermans die te vroeg en te ver uit de kust gelost werden, waardoor ze praktisch allemaal zonken voor ze iets hadden kunnen uitrichten. De commandant die hiervoor verantwoordelijk was, durfde zich niet korter bij de kust wagen uit angst door het kustgeschut geraakt te worden, waardoor de onfortuinlijke sukkelaars in hun tanks kilometers moesten dobberen alvorens uit het water te kruipen. Ja jongens, daar is wat gebeurd...

Succes ! GUnit.
 
Ben benieuwd naar de pics, succes met het project ik ga hem zeker volgen.

Groeten,
Swa
 
Mooi project,

Het 116de RCT (Regimental Combat Team), was onderdeel van de 29ste Infantry Division. Het heette eerst het 2nd Virginia Regiment, en werd aangevoerd door generaal Jackson tijdens de amerikaanse burgeroorlog.

Dit is hun shouderpatch :

116th_class_a_patch-_50.jpg


Het regiment verloor 314 soldaten, de verliezen in de A compagnie waren in de eerste 10 minuten zelfs 96 % !!

Deze tekening toont de doelwitten van de 29ste en 1ste infaterie divisie :

omahasectorslarge.gif

Bron : Military History Online - D-Day June 6, 1944

Dit wordt heel interessant om te volgen ^^

Veel succes en plezier

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk topic. Dat zal zeker wel een mooi geheel uit gaan komen. Ook jij hier heel veel plezier met de bouw en natuurlijk suc7
 
:( je wordt zowaar toch even stil van deze geschiedenis. Mijn ontzag en respect voor deze jongens (want dat waren de meeste, net afgestuurde tieners in de 'prime van hun leven').

Veel succes met deze bouw blijf ik zeker volgen;
 
Allemaal bedankt voor de reacties, info en foto's :)

Ik hoop dat ik deze bouw kan afronden in de stijl van het opzetten van de vlag op Iwo Jima. Dat is een beetje de sfeer die ik zoek. Om het geheel uiteindelijk helemaal AF te maken is er nog een verassing onderweg vanuit Amerika.

Deze bouw zal voor mij één grote uitdaging worden. Ik heb namelijk (met uitzondering van een 1/72 pilootje) nog nooit een figuurtje gebouwd of geschilderd. Ook heb ik nog nooit een dio ondergrond gemaakt. De how-to figuur schilderen van Carl56 heb ik de afgelopen dagen meerdere keren gelezen (Carl56, als je dit leest: ontzettend bedankt voor deze how-to. Zelfs voor een beginner als ik is deze zeer goed te begrijpen). Ik ben van plan om te gaan schilderen met acryl, maar ik ga er van uit dat de werkwijze het zelfde is.

Voor de ondergrond heb ik een zeer zachte klei gevonden. Deze klei is zo zacht dat het bijna een soort pasta is. Voor een vlakke strand ondergrond lijkt dit mij wel geschikt. Om later de zand structuur aan te brengen wil ik poeder, of misschien meel gebruiken. Ik weet nog niet precies wat het beste zou werken. Het moet in ieder geval zeer fijn zijn, aangezien het een 1/35 zandstrand moet worden en niet een 1/35 kiezelstrand.

Dus, alle tips die jullie hebben zijn van harte welkom :)

Groet,
Ferry
 
Zoals beloofd, de foto's van de inhoud van de dozen. Zelf ben ik wel te spreken over de kwaliteit. Er zitten wel wat gietnaadjes op, maar de detailering is zeer goed.

Inhoud van de dozen:
2_Dday1.jpg


Ieder kwart is één compleet figuur:
1_Dday2.jpg


Detail:
1_Dday3.jpg


1_Dday4.jpg


Gietnaad:
1_Dday5.jpg


Decal velletje:
1_Dday6.jpg


Ik heb nog niet alle juist kleuren binnen, maar ik ben toch al voorzichtig begonnen met schilderen (slechte foto)
1_Dday7xx.jpg



Wat ik wel een beetje mis zijn de netjes die de soldaten op hun helm hadden. Ik moet dus nog een manier vinden om deze te maken. Als iemand tips hiervoor heeft dan hoor ik dat graag.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Turner,

Wat ik wel een beetje mis zijn de netjes die de soldaten op hun helm hadden. Ik moet dus nog een manier vinden om deze te maken. Als iemand tips hiervoor heeft dan hoor ik dat graag.

Op deze schaal kunt ge van die "netjes" gebruiken die bij doopsuiker rond suikerbonen zitten. Bestaan in verschillende maten en soorten, meestal vind ge ze bij ne pralinewinkel of een bakker.

Groeten, Pascal
 
Ik denk dat er Amerikaanse helmen te koop zijn, apart en mét netjes erop, zodat je die alvast kan vervangen. Zeker eens nakijken, en anders gaan die netjes het verschil niet maken, er zijn duizenden soldaten geland zonder hun netjes.
 
Turner,

Ik moet zeggen dat het detail van Masterbox niet verkeerd is, wel een flinke gietnaad. Maar met schrapen en schuren is die ook zo weg. Zie ik het goed op de foto dat je 2 kleuren groen geschilderd hebt? Met welk merk verf trouwens?

En net als G heb ik ook al eens losse helmpjes gezien op een beurs. En volgens mij zijn er ook helemaal compleet met hoofdje en al.

Groet,
Swa
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips en info over de netjes. Ik ben nog een beetje aan het twijfelen of ik ze met of zonder net ga maken.

De verf die ik gebruikt heb is van Vallejo. Ik heb een setje wwII allied gekocht, en daar zitten een hoop kleuren in die je nodig hebt. Enige is dat de set gericht is op voertuigen, en dat ik er dus nog wat bij moet halen voor de details. Tot nu toe heb ik de verf onverdund aangebracht, zonder grondlaag. Op die wijze wil ik niet verder gaan, want ik heb al gemerkt dat de hechting nu onvoldoende is. Op de doos van Masterbox staan trouwens de kleuren en kleurnummer van meerdere fabrikanten, en da's toch wel erg handig.

Ik ben er trouwens ook al achter dat het schilderen met acryl toch wel veel verschilt met het schilderen van olieverf. Daar over waarschijnlijk meer in een volgende update.
 
Laatst bewerkt:
Ferry,

Heb je een grondlaag (primer) gezet?
Heb je de boel eerst ontvet met een zeepsopje?

Want dit zijn toch belangrijke regels bij Vallejo volgens mijn ondervinding.
 
Heb je een grondlaag (primer) gezet?
Heb je de boel eerst ontvet met een zeepsopje?

Nee
Ja

:)

Daardoor mis ik gewoon de hechting die een grondlaag geeft. De eerste wash die ik er overheen gooide zorgde ervoor dat ik vervolgens grote delen weer overnieuw kon gaan schilderen. Typisch gevalletje: haast en spoed...
 
Het is al goed dat je weet waar het fout ging. Dan kun je er tenminste nog iets aan doen.
 
Hey Turner, om even terug te komen op de netjes van de helmen...
op de meeste foto's zie je ze toch MET een netje erop :unsure:

Hier nog twee foto's uit dit boek:





Op de eerste foto is duidelijk een wit merkteken te zien, weet wel niet wat het betekend:huh:

Grtz,
Beyond
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan