Hoofdsponsor

1/43 MAN 4 Ton 4X4 Leger

Ben misschien een beetje laat maar als oud chauffeur van de M.A.N. 4T dacht ik dat het dakluikje niet zo hoog boven de cabine uitstak.
Ook de spiegels waren klein en ovaal, later werden er UNIMOG spiegels opgeplaatst om het zicht te vergroten.

Grtz Bart.
 
Ja u uitleg is terecht ik heb er zelf 20 jaar mee rond gereden,het is gewoon gemakshalve dat ik de spiegels niet heb veranderd zelf heb ik ooit met spiegels van een MAN DAF gereden op de MAN 4 Ton op het laatste werden er zelfs nog een spiegel rechts op het spatbord gezet dat zal van eenheid tot eenheid afgehangen hebben en dat het spiegels waren van Unimog zou kunnen maar niet van het model 404 benzine die waren erg klein daar zette ik dan weer u grote spiegels op die naar ik dacht van MAN waren en het dakvenstertje zal groter lijken dat is zo maar het is een beetje gokken als je geen modelbouwdoos hebt met alle stukken er netjes in en met de nodige uitleg gewoonlijk zijn er voor zo een bouwdoos heel wat zoek en trek werk nodig en ik ga op het gevoel te werk maar u uitleg is correct.ik zal daar rekening mee houden bij een eventuele ander bouw .
 
Geen probleem mee hoor, ik vind het super dat je deze soms vergeten MAN 4T bouwt.
In verband met die spiegels, bij ons monteerden ze de spiegel van de tweede generatie UNIMOG erop, en inderdaad ook die spiegel op het spatbord. ( Waar je toch niets in zag.)

Grtz Bart.
 
MAN 4 TON 4x4 Leger

Het volgende wat er nu te doen staat is de Voor - Achter - zijberden aanmaken ik heb al een poging ondernomen om een achterwand te maken met profieltjes en plastiekcard 1 mm wat ik nog zou kunnen doen is de basis plaat van de berden beperken tot een stuk plastiekcard van 0,5 mm wat al heel dun is.
Dit is de achterwand de voorkant ziet er wat anders uit maar de zijkanten lijken daarop enkel het verschil van afmetingen en de breedte en de huifsteunen lopen maar voor 3/4 op het berd dat je de achterwand volledig tot tegen de opstaand profiel moet maken.

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg

Ik verkies deze optie om enkel de buitenkant van de Berden zichtbaar te maken het is voor mij praktisch niet mogelijk om ze ook aan de binnenkant op het origineel laten te lijken.
 
MAN 4 TON 4x4 Leger

Weer een tegenslag in dit project,ik vind geen 110 % zekere lijm of bindmiddel om de chassis aan elkaar te hechten,ik heb op een wrak uitgeprobeerd om twee stukken materiaal aan elkaar te lijmen en vervolgens kracht op zetten met de gedachte dat ééns ik het origineel heb doorgezaagd en ingekort dat het nooit meer zal breken mocht er bij toeval een val komen of iets dat druk zou uitoefenen op het model,zelfs 2 compositie lijm voor ijzer houd niet stevig,ook ijzer pasta geprobeerd,4 soorten seconden lijm zelfs Nitro industrie lijm.

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg

Er zou normaal 3,5 cm korter moeten en de draagbalken zouden dan er tussen moeten gelijmd worden, reserve wiel houder maken links in het midden
en de jerry can houders plus achter de 2 grote materiaal bakken.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Cargomaster. Misschien een stukje hoekijzer gebruiken of een stukje vierkant profiel ,dan heb je meer kontaktoppervlakte voor je lijm. De kabine ziet er al goed uit. Succes. Willy.
 
MAN 4 TON 4x4 Leger

Ik zou inderdaad kunnen proberen met een soort versteviging erop te lijmen aan de binnenzijde van het chassis of zelfs L ijzertjes produceren van dun aluminium plaat of blik van een koekendoos misschien van één of andere huishoudtoestel...ben aan het denken,in ieder geval laat ik het chassis voorlopig nog heel. ik had ook al gedacht aan het boren van gaatjes in het afgezaagd kleine profiel links en rechts een staafje erin lijmen en dicht drukken...
In de echte wereld zou je dan een kleiner profiel erin werken uitlijnen en daarna alles fijn af lassen en de dwarsbalken plooien op maat...
Nu ik er aan denk ,bij Lucas hier in de buurt zag ik bij de plastic profieltjes ook aluminium of kopere profieltjes ik ga het eens opmeten met de schuifmaat,wie weet dient er zich een oplossing aan. bedankt willy om mee te Brainstormen.^^
 
Laatst bewerkt:
ja rudi ,en het breekt af zodra je er kracht opzet ,daarom is het project nu zo stil,ik wil enkel het bestaande model(chasis) doormidden doen als ik 120 % zeker ben dat het aan de eisen van niet afbreken voldoet,het chassis zou op 3 plaatsen moeten worden doormidden gezaagd ,ik heb nog enkele van die projecten in gedachten en ook al de modellen aangekocht die wel duur zijn om doormidden te zagen en naderhand kan je er niks meer mee doen.ik ga me nu focussen op de laadbak en hoop een oplossing te vinden vooraleer de bouw van de bak gedaan is. ik heb echter geen oude wrakken meer waarop ik dit kan proberen dus moet ik die gaan zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Luc zijn die chassis balken hol ? of vol ? dan kan je dat toch makkelijk oplossen he als ze vol vul je ze op langs beide kanten met kneedbare ijzer lijm en als het droog boor je er twee gaatjes in om twee staafjes in te lijmen en deze zet je dan over op de andere kant en boor dan de andere kant uit zodanig dat de pennetjes in de gaatjes komen en dan lijmt ge alles tezamen laten drogen en klaar
Holle chassisbalken kan je best met stripjes metaal aaneen zetten als ze langs onder open zijn zie je er niks van maar goeie ijzerlijm gebruiken he moet toch lukken
Er bestaat zilver soldeersel waarmee je zelf alu kan solderen ik heb proeven gezien bij ons in de garage waar die gast 1 frank soldeerde op een aluminium olie carter je mocht proberen die frank kreeg je er niet meer af
Ik zou eens informeren bij HBM
Marc
 
Hallo marc u methode zou ik gaan toepassen indien er niks beter komt.
 
MAN 4 Ton 4x4 Leger

Vandaag heb ik na 36 uur proberen een laadbak gebouwd van 10 cm lang ,14 mm hoog en 5,40cm breed met plastic card en profieltjes.

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg



Ik heb de bak nu in primer gezet en ga putty zoeken om de gleuven proberen te camoufleren.
 
MAN 4 Ton 4x4 Leger

Het is al klein werk ,ik heb uiteraard geprobeerd om alle onnodige kieren te bewerken met putty ,daarna zoveel mogelijk opgezuiverd en in de laadbak een vloertje van scheepshout Balsa .
Ik moet wel vertellen dat mijn aankoop van een kniptoestel niet positief is bevallen ,scheve kantjes ongemakkelijk voor juist te knippen en het mes durft verschuiven bij een 2 mm profiel ,daarom ben ik eigenlijk ook niet tevreden over mijn werk aan de bak,maar ik gooi hem niet weg en neem alle fouten mee naar een later project en misschien een andere methode aanleren om te werken met kleine items!!!! ik ga me dus een andere toestel moeten aanschaffen zodra het budget er voor is.

attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg


attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wow, dat ziet er al goed uit. Ik zou eigenlijk niet verwachten dat je daar putty voor nodig zou hebben gehad. Ik veronderstelde, dat gezien de kleine schaal, de styrene voldoende "vloeibaar" zou zijn door de lijm om eventuele kiertjes op te vullen.
 
Je zegt daar zoiets!!! de volgende keer ga ik dat zeker doen nu had ik dit niet ingedachte...maar daarvoor zijn we hier met meerdere bouwers.
 
Dat chassis zijn toch gewoon twee rechte balken met wat dwarsliggers ertussen? Er zitten zelfs geen bochten in. Dit kan je helemaal vervangen door styreen en dan kan je die zamak opzij leggen. Dan heb je ook niet meer die vervormingen door het gieten er in.
 
Bedankt voor het meedenken maar die weg ga ik niet inslaan,ik wil van een bestaand model zoveel mogelijk origineel behouden en met hier en daar een paar veranderingen het model bekomen dat ik voor ogen heb.
 
MAN 4 Ton 4x4 Leger

Eindelijk na 2 weken zoeken in mijn collectie en over op en onder ,vindt ik de onderdelen catalogus van de MAN 11 136 H Belgisch leger...kan ik er niet in vinden hoe de bovenbouw van de berden zijn gemaakt ik heb op het net wel wat gevonden van de 5 ton versie .

attachment.jpg

Wel vond ik de chassis afbeelding .

attachment.jpg
en de lengte alsook de breedte van de laadbak weet iemand hoe deze om te zetten naar 1/43 Schaal ?
Verder ben ik ook opzoek hoe ik de verhoging van de laadbak moet gaan doen en ho de dwars balken er uitzien.
 
iedere 43cm in het echt = 1 cm op schaal 1/43. Mocht je de afmetingen niet hebben wil ik wel eens polsen bij onze mec's hoor.

Grtz Bart.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan