Hoofdsponsor

1/43 MAN 4 Ton 4X4 Leger

cargomaster1

Well-known member
Registered
Lid geworden
26 okt 2012
Berichten
1.284
attachment.jpg

Wegens het ontbreken van bouwdozen van MAN ga ik nu proberen om een schaalmodel 1/43 van MAN te herbouwen tot een legerversie.

Er is alles gestript wat er af kon gaan,en daarna heb ik alles met fijne korrel de cabine en het chassis zuiver geblazen.
Het is nu al duidelijk dat het chassis 4,5 cm te lang is en de laadbak zou ook niet te gebruiken zijn of toch enkel de bodem.

attachment.jpg
En dus de voorkant zal ook een facelift krijgen.

attachment.jpg :$
 
Laatst bewerkt:
Hallo Erwin en Luc ,dat zijn heel interessante foto's die jullie opgedoken hebben. Willy.
 
Om een idee te krijgen van de zijkant Berden van een MAN 4 ton heb je een goed voorbeeld aan de aanhanger MAN die gebruikt werd door het leger ik vond jaren geleden er eentje op een terrein van een schroothandelaar wel een witte uit de buitenlandse opdrachten maar nog 100% origineel dus als je de berden bekijkt dan zie je ook de structuur die ik wil meegeven en op dit moment heb ik nog geen idee hoe deze te gaan bouwen je hebt er 4 nodig en een achterkant en voorkant met opstapbeugels.

attachment.jpg
 
Zal een interessante ombouwing worden, volg met interesse.
 
Luc, in mijn archief "Brasschaat 2009" steken foto's van deze MAN met een stuk luchtafweer gemonteerd in de achterbak.
Er zijn 39 foto's van de truck en in totaal 65 foto's als je het stuk luchtafweer er bij wil.
Interesse? Heb binnen en buiten zicht van die berden en details van de achterklep.
 
Het is altijd handig om meer info te hebben,je rijdt er wel jaren mee rond maar het is een gebruiksvoorwerp dat je nodig hebt en na een tijdje hou je u ook niet meer bezig met details die nu wel belangrijk zijn zelf weet ik nog niks van de manier ik hem wil verbouwen en hoe ik dat kan gaan doen en welke manier van werken ik aan kan met mijn mogelijkheden,de Man van Brasschaat heef notabene 8 jaar bij ons in kapellen gestaan!! nooit naar gaan kijken want het was maar een MAN met een KLA punt 50 op warmee je al 100 keer hebt geschoten..en nu tja het is gewoon zo en geluk dat we dit forum nog hebben.

Ik probeer er een look a like van te maken zonder speciale trukjes ..allee zo denk ik toch.
 
Laatst bewerkt:
Wel het model heeft wat andere vormen en een andere bumper dat ga ik dus moeten aanpakken ook boven op het dat zou een luikje moeten komen er zijn wat gaten die dicht moeten met plamuur en dan komt alles wel tot zijn recht ,mijn grootste zorg momenteel is hoe ga ik de laadbak maken en met wat!!! alsook zijn er jerrycanhouders voorzien en het reserve wiel moet aan de andere kant komen dan het nu op model is gemaakt,en ik moet er zeker van zijn dat na ik de chassis heb door gezaagd dat het vast komt en nooit meer gaat breken,ik dacht aan links en rechts een gaatje boren een stang er in en vast lijmen.ik heb wel CA lijm maar hecht die voldoende ?:ohmy::wub:
 
Laatst bewerkt:
Diecast modellen bestaan uit een legering die men zamak noemt en dat kan je niet lassen!
CA lijm is een optie maar dan zou ik toch een sterkere nemen zoals de Alligator die ik onlangs bij AVA gekocht heb, heel tevreden over.
Anderzijds zou ik toch eens langs gaan bij een dhz zaak die een groot gamma aan lijmen heeft. Er bestaan lijmen voor metaal, soms twee componenten lijm maar dat lijkt mij de betere oplossing. Wel goed de gebruiksaanwijzing nalezen om te zien of jouw soort metaal er bij staat. Of surf eens naar het gamma van Bison lijmen.

Ik zal vanavond al enkele foto's posten van de neus en bumper van de MAN en van de berden. Als bouwmateriaal voor deze berden zou ik je Evergreen strips aanraden, die kan je kleven met CA lijm op het metaal. Of anders moet je in een dhz of modelbouwwinkel eens kijken naar fijne dunne metalen strips.
 
Goede middag Erwin ,hier in de buurt is een nieuwe lucas vestiging open gegaan ,en ik heb daar veel profieltjes en dergelijke gezien,ik zou me dan ook degelijk materiaal moeten kopen om met die profieltjes te werken ,haarfijn en juist want anders trekt het op niks en ik wil het fantsoenlijk maken ik had er om gevraagd dat ze snij en knip dingen hadden voor die plaat en profieltjes omdat er ook veel studenten etc komen die modellen maken voor de school.
 
Luc ze hebben er een fijn verstekbakje met zaagje erbij , ik gebruik dat veelvuldig , heb al een nieuw zaagblad moeten kopen
Het is een aluminium verstekbakje daar geraak je al een heel eind mee hoor
Bij Lucas bij ons op de Boomsesteenweg gekocht ze zullen dat daar ook wel hebben he , ook kleine figuurtjes ,tafels en stoeltjes en gras en boompjes vind ge daar ook
Ik koop bijna al mijn profieltjes daar , maar ook plaatjes metaal zoals traanplaat maar eens het uitverkocht is duurt het een tijdje eer ze hun stock aanvullen
Marc
 
Luc, ik heb de referentiefoto's in een apart topic geplaatst, zo kan ik jouw topic niet overlasten en blijven ze voor iedereen zichtbaar.
 
Erwin ,hartelijk dank voor deze extra foto's ik kan ze in mijn project zeer goed gebruiken ergens heb ik ook nog wat foto's van de andere MAN KLA die in kapellen stond weg te kwijnen in een hoekje en als ik erg diep ga zoeken heb ik misschien ook nog foto's van de M55 als daar interesse voor is.
 
Voorlopig ben ik nog bezig met het verzameld foto materiaal van Erwin te bekijken en de bumper is al zo klein en nu zouden er toch minstens de 2 rechthoekige vormen uit moeten gesneden of iets dergelijks om dan een goede visuele weergave te krijgen van de bumper zoals hij zou moeten zijn aftekenen is al gebeurt maar het is ongeveer 6mm breed en 2,1 mm dik de weergave van de gleuven zou dan 1,8mm moeten zijn de lengte zou dan 4,3 mm zijn en mijn vijltjes zijn te dik ,er een rechthoek insnijden met een cutter is toch linke boel voor mijn handen,vervolgens zou dan de laadbak op 10 cm lengte komen en 5,8 cm breed er mee rekening houdend dat de zijberden er op komen te staan.misschien de gleuven uitboren met de kleinste boor naast elkaar en dan proberen uit te scrappen.:huh:
 
Laatst bewerkt:
Vandaag even wat zitten prutsen aan de cabine en sommige gaatjes weg gedaan en dan weer een paar gaatjes gemaakt,de klep op de kabine proberen na te maken en de bumper onderhanden genomen,wat zeer moeilijk was omdat het al een klein onderdeel is,in mijn reserve nog sloten makers vijltjes gevonden van ongeveer 2 mm dik en 6 mm breed helaas enkel ronde hoeken dus kon ik niet echt de rechthoek krijgen die je op de foto's ziet.

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dit gaat goed komen ,dat zie je zo.
 
Het volgende dat ik van plan ben is de laadbak bouwen,ondertussen heb ik de kabine al terug voorzien van breedte aanwijzers en nummerplaat plus eenheids plakkers,en de spiegels gemonteerd vervolgens een mat vernis over gezet.
Dan ben ik begonnen met tellen en meten om de laadbak dan op papier te zetten en de nodige profieltjes uit te kiezen om alles te maken.

attachment.jpg



attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg :$
 
Laatst bewerkt:
netjes, zo heb ik ooit veel voorbij zien komen te Turnhout
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan