Hoofdsponsor

1/35 Centaur C.S.Mk.4 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Swa

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 mei 2008
Berichten
1.067
Hierbij mijn eerste post voor onze groepsbouw van D-day, op een datum om te onthouden 6 januari 2009. Waarschijnlijk als een aantal onder ons hoop ik hem voor 6 juni gereed te hebben (heb het jaar er speciaal niet bijgezet:D:D). Time will learn. Maar nu eerst een stukje uitleg over de Centaur en de kit.

Geschiedenis:

Het Britse leger plaatste in juli 1940 een order bij een aantal fabrieken, voor de ontwikkeling van een nieuwe cruiser tank. Dit om de oude A15 Crusader te vervangen. Een 3-tal ontwerpen waren hier het resultaat van, de A23, A24 en de A27, De A23 werd bij de presentatie al afgewezen. De A24 van de Nuffield Mechanisation & Aero Company werd later de Cavalier tank.

De Birmingham Railway Cairrage & Wagon Company stelde de A27 voor welke was aangedreven door een Rolls Royce Meteor motor. Deze motor was gebaseerd op de Merlin Mk.3 vliegtuig motor zoals deze bijvoorbeeld in een Spitfire voorkwam. Jammer genoeg kon de Meteor motor op dat moment nog niet massaal geproduceerd worden. Om dit tekort op te lossen stelde Leyland Motors een variant voor op de A27 die zowel met een Liberty of Meteor motor aangedreven kon worden, de A27L.

De A27L kreeg de naam Centaur en de A27 behield de naam Cromwell. Het prototype zag het licht in juli 1942, en de massaproductie werd een maand later opgestart. Echter ontstonden er problemen met het prototype welke was uitgerust met de Liberty motor, zodra hoge toeren bereikt werden viel de motor als het ware uit elkaar. Vandaar dat de Centaurs verbannen werden naar de opleidingsgronden in Groot Brittannië.

In totaal zijn er 4016 stuks A27 gemaakt waarvan een 950 Centaurs (A27L) en een 3066 stuks Cromwells (A27M). Pas in januari 1943 waren er voldoende Rolls Royce Meteor motoren voor handen om de dan van de band rollende Cromwells mee uit te rusten. Van de 950 Centaurs zijn er ook nog een 375 rompen klaargemaakt waar een koepel op stond welke voorzien was van luchtafweergeschut, echter zijn er hier daadwerkelijk maar een 95 stuks van afgebouwd.

Van de Centaur zijn een 4-tal uitvoeringen gemaakt de Mk.1 tot en met de Mk.4.
De Mk.1 was uitgerust met een 6 ponder anti tank kanon, de Mk.2 had als verschil dat deze reed op 15,5 inch tracks. Mk.3 gebruikte een 75mm kanon met daarin tegen de Mk.4 welke was uitgerust met een 95mm tank houwitser. Het houwitser kon 3 verschillende munitie gebruiken rookgranaten, hoge explosieve granaten en hoge explosieve anti tank granaten. Het effectieve bereik van dit kanon was 2500m1.

Dit zijn trouwens de enige tanks welke ooit gebruikt zijn door de Royal Marines en het zullen ook de enige Centaurs blijven welke op wat voor slagveld dan ook zijn gebruikt. Na de aanval in 1942 bij Dieppe (operation Jubilee), verfijnde de Royal Marines Division hun technieken voor gecombineerde aanvalslandingen op gefortificeerde stranden. Deze divisie werd later opgeheven en in begin 1944 werd de Armored Support Group gevormd. De ASG was verantwoordelijk voor het geven van ondersteuningsvuur voor de infanterie tijdens de aanval op de stranden van Normandië.

Centaur11.png

De Centaurs vuurden hun schoten af terwijl ze nog op zee waren in de landingsvaartuigen. Zodra ze aan land kwamen gingen ze daar verder met hun werk op het strand. Om te kunnen assisteren tijdens het geven van ondersteuningsvuur waren er witte graadmarkeringen op de koepel van de tank aangebracht. Deze markeringen konden met een verrekijker afgelezen worden door verkenners, waardoor de koepels en dus het kanonvuur beter gericht konden worden. Ondanks dat bijvoorbeeld de stranden en doelwitten ontrokken waren door de aanwezige rook. De ASG van de Royal Marines zijn ingezet bij de 3 landingsplaatsen van het 2de Britse leger, wetende Gold, Juno en Sword beach. De Centaurs werden daar ingezet voor het vernietigen van strandversperringen, de zogenaamde pill boxes, bunkers en andere zaken die zich aan de kust bevonden. De Marines hadden als opdracht gekregen om op de stranden te blijven, maar eigenwijs als ze waren reden de nodige Centaurs al spoedig het binnenland in. Hierbij zijn ze in het gevecht geraakt met het Duitse 711de, 716de infanteriedivisie en het 21ste panzerdivisie.
Toen de geallieerden heer en meester waren en een stevig bruggenhoofd hadden, werden veel van de Royal Marines inclusief de ASG terug gehaald naar Groot Brittannië. Aan het eind van juni 1944 waren deze allen weg uit Normandië zoals wordt gerapporteerd.

Centaur12.png

Centaur13.png

In 1944 gaf het Britse leger opdracht om de kleur van de tanks te wijzigen, eerst was de basiskleur Khaki Brown No.2. De meeste tanks werden in verband met D-day overgeschilderd naar Olive Drab No.15. De Centaurs van de Royal Marines Armored Support Group waren hierbij een uitzondering, deze bleven de oude kleur Khaki Brown.

Specificaties:

Gewicht 27,6 ton
Bepantsering 76mm
Lengte 6,35m1
Breedte 2,91m1
Hoogte 2,83m1
Bemanning 5 man
Bereik 280km
Maximale snelheid 64 km/h


De Tamiya kit (35232):

Dit is inmiddels een kit van 12 jaar oud, behoudens de spreus E en G welke uit 1999 stammen. In totaal bestaat de kit uit 6 donkergroene spreus en 1 transparante. Ook zijn poly caps, draad, stukje gaas, decals en vinyl tracks voorzien. Voor de laatste heb ik voor een vervanging gekozen.

Centaur1.png

Centaur3.png

Centaur4.png

Centaur5.png

Centaur6.png

Centaur7.png

Centaur8.png

Centaur2.png

De PE upgrade van Eduard (35248):

Bestaat uit een tweetal fretjes PE, waarmee de nodige scharnieren mee gedetailleerd kunnen worden. Ook kunnen gedeeltelijk spatborden vervangen worden indien gewenst. Verder zijn de bekende andere upgrade voorzieningen aanwezig zoals grepen, klemmen enz.

Centaur9.png

Hobby Boss Cromwell Tracks (81004):

Welgeteld 41 spreutjes met ieders 6 tracklinks, dan moet ik in totaal ……………euhhh #@%$&*~:tongue: veel te veel tracks uitsnijden en schoonmaken. Maar goed, laten we ervan uit gaan dat het resultaat er naar zal zijn zoals ik voor ogen heb.

Centaur10.png

Ik hoop dat jullie het een beetje een kitverslag vonden, en ik verheug me nu al op de komende maanden samen aan "onze" D-day te bouwen.

Fotobronnen:
mailer.fsu.com
ww2f.com
dailymail.com.uk


Groeten,
Swa
 
Mooie opening, Swa.
Dit is nu eens één van de mooiere Britse tanks, vind ik.
Ik ga je zeker volgen...,
en ik wens je alvast veel suk6.

Grtz,
Beyond
 
Hoi Swa dat is een leuke echt waar ik heb hem ook al eens gebouwd.

Ik heb benieuwd, laat de update's maar komen veel succes ;)
 
Eén der sjiekste uit de England collection ! Zo'n Centaur is te bewonderen vlakbij Pegasus Bridge, nabij cafe Gondrée, het eerste bevrijde huis op Frans grondgebied tijdens de allereerste vijandelijke activiteit van DDay. Deze Centaur was er trouwens toen nog niet bij. De brug werd aangevallen met 3 Hamilcar zweefvliegtuigen onder bevel van Majoor John Howard. Op minder dan een half uur was de klus geklaard.

Veel succes met deze kit, maar ik vraag me wel af of de tracks voldoen ?

GUnit.
 
Mannen bedankt, we gaan proberen er iets moois van te maken en vergeet niet geallieerd heb ik nog nooit gemaakt.

@Guy, hoe bedoel je dit ten aanzien van de tracks? Is het een verkeerde versie, want je weet het hé, geallieerd nog......?

Groeten,
Swa
 
Prachtig project Swa,

Dit wordt weer eentje om van te snoepen ^^

Veel plezier en succes

Groeten, Pascal
 
Neenee Swa, het gaat erover of je deze gaat gebruiken, of overgaat tot de aankoop van Friuls oid ? Het model is wel goed hoor mate ! GUnit.
 
Zwa ook jij veel plezier met de kit. En je hebt er mooie goodies bij zitten.

En natuurlijk veel suc7
 
@Pascal & Rik, mannen bedankt voor de reactie. En we gaan ons best doen om er wat van te maken.

@Guy, laat een mens niet zo verschrikken!:ohmy::unsure: Dacht dat ik compleet verkeerde tracks had. Nu zonder zottigheid, ik kon op het moment niet zo snel metalen tracks vinden voor de Centaur bij m'n "hof"leveranciers.:wub: Van daar de keuze gevallen is op deze versie, en je weet in het verleden heb ik al meer met Magic Tracks gewerkt van Dragon. Wat mij toch best is bevallen, nu gezien het detail van Hobby Boss wil ik het toch eens proberen met deze tracks. Nog een bijkomstigheid was de prijs, nog geen 6 euro voor 246 tracklinks.:nowink::D

Groeten,
Swa
 
Hey Swa,
Ik ben eens benieuwd hoe lang je bezig zal zijn voor die tracks te maken?
Voor mijn King Tiger had ik voor het eerste paar zo'n 4 uur nodig per track....
Het tweede paar (andere tracks, had de verkeerde..:@.), die ik dan gemaakt had, zo'n 3 uur per track...
Let wel, het waren Friulmodel tracks in witmetaal.

Grtz,
Beyond
 
Beyond,

Bij de Magic Tracks van Dragon ben ik meestal zo'n 2 uur bezig met één track', deze zijn dan wel allen al los geleverd van de spreu. Dus laat ik nu nog eens 1 uur met het uitsnijden en 1 uur met het lijmen en in vorm van de track maken, kom ik aan 4 uur per track.
Moet te doen zijn voor mijn gevoel, maar ik ga de tijd zeker eens bijhouden. Misschien dat ik zeg "eens maar nooit weer!":@:@

Groeten,
Swa
 
Knappe tank.
Ook zeer herkenbaar aan de grote vijzen op de zijkant.
Zo was er maar één.
Succes, vooral met de PE, das zo lekker prutsen.

Erik.
 
.............
Moet te doen zijn voor mijn gevoel, maar ik ga de tijd zeker eens bijhouden.
Swa

Laat het eens weten als het zover is ;)
En ik ben ook benieuwd naar het opkuiswerk van de tracklinks ?

Veel suk6 ermee.
Beyond

PS: Mijn tracks zijn gemaakt op enkele avonden...
Dit kon makkelijk aan de keukentafel gebeuren, bij mijn gezin...;)
 
Ola sorry Swa, ik wou u zeker niet zo doen schrikken. Ik had de foto schijnbaar niet goed bekeken, en dacht dat ik enkel de spaghettitracks had gezien. Je weet wel, de dropvetertracks, uit één stuk...

Dus nogmaals mijn verontschuldigingen hiervoor. En succes natuurlijk met de bouw van de tracks. Laat ons zeker weten hoe ze wegbouwen he.

GUnit.
 
@Jadefalconguard & Erik, bedankt voor de reactie.
@Beyond, laten we zeker weten. En bedankt voor de tip!
@Guy, no problemo mate, het was maar eens zwansen hé;):dry:. En ik hou ook niet van spaghetti, vandaar het alternatief. Ik zal zeker verslag doen.:8

Groeten,
Swa
 
Laatst bewerkt:
Eén der sjiekste uit de England collection ! Zo'n Centaur is te bewonderen vlakbij Pegasus Bridge, nabij cafe Gondrée, het eerste bevrijde huis op Frans grondgebied tijdens de allereerste vijandelijke activiteit van DDay. Deze Centaur was er trouwens toen nog niet bij. De brug werd aangevallen met 3 Hamilcar zweefvliegtuigen onder bevel van Majoor John Howard. Op minder dan een half uur was de klus geklaard.

Veel succes met deze kit, maar ik vraag me wel af of de tracks voldoen ?

GUnit.

GUnit mag ik zo vrij zijn een kleine correctie aan te brengen zonder echter de wijsneus te willen uithangen ?

Het is inderdaad zo dat de Centaur tank vlakbij Pagasus Bridge niets te maken heeft met de bevrijding van de brug. Maar het is ook geen echte Centaur, het is een samenstelling van 2 verschillende tanks van dezelfde familie. Deze serie tanks waren indertijd ontworpen voor éénmalig gebruik en deze die beschadigd waren werden te velde opgelapt en opnieuw in dienst genomen gebruik makend van stukken van andere tanks van hetzelfde type.
Deze aan de Pegasus brug zou het chassis zijn van een Centaur met een koepel van een ander type. Hij zou trouwens ooit in zijn leven uitgerust zijn geweest met een bulldozer blad. Ik zal nog eens kijken of ik het artikel kan terugvinden waar dit in vermeld staat alsook enkele foto's om te posten.

Wat de landing van de zweefvliegtuigen betreft: het waren geen Hamilcar maar wel Horsa zweefvliegtuigen. Een replica op schaal 1:1 staat trouwens buiten in het museum.

Erwin.
 
Erwin, helemaal correct bro. Het waren inderdaad wel degelijk Horsa vliegtuigen. En weten dat ik er alweer drie keer op bezoek ben geweest ondertussen ! Den ouden dag zeker !? Wat ik niet wist, was dat de tank bij Gondrée een gecombineerde was ? Leuk om te weten, thanks man ! Groeten van Guy.
 
6 euro voor een setje tracks ? :O Voor zo'n prijs kunt ge dat echt niet laten liggen hé ? Ik heb nog nooit tracks van Hobby Boss gezien, ben heel benieuwd naar de vorderingen.

Groeten, Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan