Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
groepsbouw Centaur C.S.Mk.4 [DONE]
Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 62

Discussie: Centaur C.S.Mk.4 [DONE]

  1. #1

    Standaard Centaur C.S.Mk.4 [DONE]

    Hierbij mijn eerste post voor onze groepsbouw van D-day, op een datum om te onthouden 6 januari 2009. Waarschijnlijk als een aantal onder ons hoop ik hem voor 6 juni gereed te hebben (heb het jaar er speciaal niet bijgezet). Time will learn. Maar nu eerst een stukje uitleg over de Centaur en de kit.

    Geschiedenis:

    Het Britse leger plaatste in juli 1940 een order bij een aantal fabrieken, voor de ontwikkeling van een nieuwe cruiser tank. Dit om de oude A15 Crusader te vervangen. Een 3-tal ontwerpen waren hier het resultaat van, de A23, A24 en de A27, De A23 werd bij de presentatie al afgewezen. De A24 van de Nuffield Mechanisation & Aero Company werd later de Cavalier tank.

    De Birmingham Railway Cairrage & Wagon Company stelde de A27 voor welke was aangedreven door een Rolls Royce Meteor motor. Deze motor was gebaseerd op de Merlin Mk.3 vliegtuig motor zoals deze bijvoorbeeld in een Spitfire voorkwam. Jammer genoeg kon de Meteor motor op dat moment nog niet massaal geproduceerd worden. Om dit tekort op te lossen stelde Leyland Motors een variant voor op de A27 die zowel met een Liberty of Meteor motor aangedreven kon worden, de A27L.

    De A27L kreeg de naam Centaur en de A27 behield de naam Cromwell. Het prototype zag het licht in juli 1942, en de massaproductie werd een maand later opgestart. Echter ontstonden er problemen met het prototype welke was uitgerust met de Liberty motor, zodra hoge toeren bereikt werden viel de motor als het ware uit elkaar. Vandaar dat de Centaurs verbannen werden naar de opleidingsgronden in Groot Brittannië.

    In totaal zijn er 4016 stuks A27 gemaakt waarvan een 950 Centaurs (A27L) en een 3066 stuks Cromwells (A27M). Pas in januari 1943 waren er voldoende Rolls Royce Meteor motoren voor handen om de dan van de band rollende Cromwells mee uit te rusten. Van de 950 Centaurs zijn er ook nog een 375 rompen klaargemaakt waar een koepel op stond welke voorzien was van luchtafweergeschut, echter zijn er hier daadwerkelijk maar een 95 stuks van afgebouwd.

    Van de Centaur zijn een 4-tal uitvoeringen gemaakt de Mk.1 tot en met de Mk.4.
    De Mk.1 was uitgerust met een 6 ponder anti tank kanon, de Mk.2 had als verschil dat deze reed op 15,5 inch tracks. Mk.3 gebruikte een 75mm kanon met daarin tegen de Mk.4 welke was uitgerust met een 95mm tank houwitser. Het houwitser kon 3 verschillende munitie gebruiken rookgranaten, hoge explosieve granaten en hoge explosieve anti tank granaten. Het effectieve bereik van dit kanon was 2500m1.

    Dit zijn trouwens de enige tanks welke ooit gebruikt zijn door de Royal Marines en het zullen ook de enige Centaurs blijven welke op wat voor slagveld dan ook zijn gebruikt. Na de aanval in 1942 bij Dieppe (operation Jubilee), verfijnde de Royal Marines Division hun technieken voor gecombineerde aanvalslandingen op gefortificeerde stranden. Deze divisie werd later opgeheven en in begin 1944 werd de Armored Support Group gevormd. De ASG was verantwoordelijk voor het geven van ondersteuningsvuur voor de infanterie tijdens de aanval op de stranden van Normandië.



    De Centaurs vuurden hun schoten af terwijl ze nog op zee waren in de landingsvaartuigen. Zodra ze aan land kwamen gingen ze daar verder met hun werk op het strand. Om te kunnen assisteren tijdens het geven van ondersteuningsvuur waren er witte graadmarkeringen op de koepel van de tank aangebracht. Deze markeringen konden met een verrekijker afgelezen worden door verkenners, waardoor de koepels en dus het kanonvuur beter gericht konden worden. Ondanks dat bijvoorbeeld de stranden en doelwitten ontrokken waren door de aanwezige rook. De ASG van de Royal Marines zijn ingezet bij de 3 landingsplaatsen van het 2de Britse leger, wetende Gold, Juno en Sword beach. De Centaurs werden daar ingezet voor het vernietigen van strandversperringen, de zogenaamde pill boxes, bunkers en andere zaken die zich aan de kust bevonden. De Marines hadden als opdracht gekregen om op de stranden te blijven, maar eigenwijs als ze waren reden de nodige Centaurs al spoedig het binnenland in. Hierbij zijn ze in het gevecht geraakt met het Duitse 711de, 716de infanteriedivisie en het 21ste panzerdivisie.
    Toen de geallieerden heer en meester waren en een stevig bruggenhoofd hadden, werden veel van de Royal Marines inclusief de ASG terug gehaald naar Groot Brittannië. Aan het eind van juni 1944 waren deze allen weg uit Normandië zoals wordt gerapporteerd.





    In 1944 gaf het Britse leger opdracht om de kleur van de tanks te wijzigen, eerst was de basiskleur Khaki Brown No.2. De meeste tanks werden in verband met D-day overgeschilderd naar Olive Drab No.15. De Centaurs van de Royal Marines Armored Support Group waren hierbij een uitzondering, deze bleven de oude kleur Khaki Brown.

    Specificaties:

    Gewicht 27,6 ton
    Bepantsering 76mm
    Lengte 6,35m1
    Breedte 2,91m1
    Hoogte 2,83m1
    Bemanning 5 man
    Bereik 280km
    Maximale snelheid 64 km/h


    De Tamiya kit (35232):

    Dit is inmiddels een kit van 12 jaar oud, behoudens de spreus E en G welke uit 1999 stammen. In totaal bestaat de kit uit 6 donkergroene spreus en 1 transparante. Ook zijn poly caps, draad, stukje gaas, decals en vinyl tracks voorzien. Voor de laatste heb ik voor een vervanging gekozen.

















    De PE upgrade van Eduard (3524:

    Bestaat uit een tweetal fretjes PE, waarmee de nodige scharnieren mee gedetailleerd kunnen worden. Ook kunnen gedeeltelijk spatborden vervangen worden indien gewenst. Verder zijn de bekende andere upgrade voorzieningen aanwezig zoals grepen, klemmen enz.



    Hobby Boss Cromwell Tracks (81004):

    Welgeteld 41 spreutjes met ieders 6 tracklinks, dan moet ik in totaal ……………euhhh #@%$&*~ veel te veel tracks uitsnijden en schoonmaken. Maar goed, laten we ervan uit gaan dat het resultaat er naar zal zijn zoals ik voor ogen heb.



    Ik hoop dat jullie het een beetje een kitverslag vonden, en ik verheug me nu al op de komende maanden samen aan "onze" D-day te bouwen.

    Fotobronnen:
    mailer.fsu.com
    ww2f.com
    dailymail.com.uk


    Groeten,
    Swa

  2. #2

    Standaard

    Mooie opening, Swa.
    Dit is nu eens één van de mooiere Britse tanks, vind ik.
    Ik ga je zeker volgen...,
    en ik wens je alvast veel suk6.

    Grtz,
    Beyond

  3. #3

    Standaard

    Hoi Swa dat is een leuke echt waar ik heb hem ook al eens gebouwd.

    Ik heb benieuwd, laat de update's maar komen veel succes

  4. #4
    Turner
    Gast

    Standaard

    Swa, Succes met de bouw en sterkte met de tracks

  5. #5
    Bijna Goddelijke forum Lid GUnit's schermafbeelding
    Geregistreerd
    06-08-08
    Berichten
    6.220

    Standaard

    Eén der sjiekste uit de England collection ! Zo'n Centaur is te bewonderen vlakbij Pegasus Bridge, nabij cafe Gondrée, het eerste bevrijde huis op Frans grondgebied tijdens de allereerste vijandelijke activiteit van DDay. Deze Centaur was er trouwens toen nog niet bij. De brug werd aangevallen met 3 Hamilcar zweefvliegtuigen onder bevel van Majoor John Howard. Op minder dan een half uur was de klus geklaard.

    Veel succes met deze kit, maar ik vraag me wel af of de tracks voldoen ?

    GUnit.

  6. #6

    Standaard

    Mannen bedankt, we gaan proberen er iets moois van te maken en vergeet niet geallieerd heb ik nog nooit gemaakt.

    @Guy, hoe bedoel je dit ten aanzien van de tracks? Is het een verkeerde versie, want je weet het hé, geallieerd nog......?

    Groeten,
    Swa

  7. #7
    Senior Lid
    Geregistreerd
    01-07-08
    Berichten
    3.454

    Standaard

    Prachtig project Swa,

    Dit wordt weer eentje om van te snoepen

    Veel plezier en succes

    Groeten, Pascal

  8. #8
    Bijna Goddelijke forum Lid GUnit's schermafbeelding
    Geregistreerd
    06-08-08
    Berichten
    6.220

    Standaard

    Neenee Swa, het gaat erover of je deze gaat gebruiken, of overgaat tot de aankoop van Friuls oid ? Het model is wel goed hoor mate ! GUnit.

  9. #9

    Standaard

    Zwa ook jij veel plezier met de kit. En je hebt er mooie goodies bij zitten.

    En natuurlijk veel suc7
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  10. #10

    Standaard

    @Pascal & Rik, mannen bedankt voor de reactie. En we gaan ons best doen om er wat van te maken.

    @Guy, laat een mens niet zo verschrikken! Dacht dat ik compleet verkeerde tracks had. Nu zonder zottigheid, ik kon op het moment niet zo snel metalen tracks vinden voor de Centaur bij m'n "hof"leveranciers. Van daar de keuze gevallen is op deze versie, en je weet in het verleden heb ik al meer met Magic Tracks gewerkt van Dragon. Wat mij toch best is bevallen, nu gezien het detail van Hobby Boss wil ik het toch eens proberen met deze tracks. Nog een bijkomstigheid was de prijs, nog geen 6 euro voor 246 tracklinks.

    Groeten,
    Swa

  11. #11

    Standaard

    Hey Swa,
    Ik ben eens benieuwd hoe lang je bezig zal zijn voor die tracks te maken?
    Voor mijn King Tiger had ik voor het eerste paar zo'n 4 uur nodig per track....
    Het tweede paar (andere tracks, had de verkeerde...), die ik dan gemaakt had, zo'n 3 uur per track...
    Let wel, het waren Friulmodel tracks in witmetaal.

    Grtz,
    Beyond

  12. #12

    Standaard

    Beyond,

    Bij de Magic Tracks van Dragon ben ik meestal zo'n 2 uur bezig met één track', deze zijn dan wel allen al los geleverd van de spreu. Dus laat ik nu nog eens 1 uur met het uitsnijden en 1 uur met het lijmen en in vorm van de track maken, kom ik aan 4 uur per track.
    Moet te doen zijn voor mijn gevoel, maar ik ga de tijd zeker eens bijhouden. Misschien dat ik zeg "eens maar nooit weer!"

    Groeten,
    Swa

  13. #13

    Standaard

    Knappe tank.
    Ook zeer herkenbaar aan de grote vijzen op de zijkant.
    Zo was er maar één.
    Succes, vooral met de PE, das zo lekker prutsen.

    Erik.
    Grtz Erik.
    Bezig aan een treintafel en hier en daar de diepvriezer uitladen.

  14. #14

    Standaard

    Veel suc6 met die tracks...ziet er me een titanenwerk uit
    Mijn blog :http://jadefalconguard.wordpress.com/

    My Wallet is curled up in a corner, scared, lonely and wondering when the hurting will stop....
    the Wallets feels dirty, unkept fingers fondle it at all of his secret places...
    The screaming starts.......

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Swa Bekijk bericht
    .............
    Moet te doen zijn voor mijn gevoel, maar ik ga de tijd zeker eens bijhouden.
    Swa
    Laat het eens weten als het zover is
    En ik ben ook benieuwd naar het opkuiswerk van de tracklinks ?

    Veel suk6 ermee.
    Beyond

    PS: Mijn tracks zijn gemaakt op enkele avonden...
    Dit kon makkelijk aan de keukentafel gebeuren, bij mijn gezin...

Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •