Hoofdsponsor

1/25 Central Pacific n°60 "Jupiter" 1/25 [wip]

Hallo mannen, het is alweer een tijdje geleden dat ik hier een update geplaatst heb, eerlijk gezegd had ik het een beetje moeilijk met mezelf waardoor ik niet de nodige energie had om naast het bouwen ook nog eens te updaten.

Bouwen heb ik echter wel gedaan, weliswaar met mondjesmaat en niet dagelijks.

Bij de vorige update was ik dus bezig met de ketel, zoals ik eerder al schreef was er nog een stukje ketel met een kleinere diameter die ik er nog niet op had gemonteerd omdat er nog teveel manipulatie aan was.

Dat is namelijk de voorkant van de ketel, die bij de echte loc open kan, dat betekent dus dat er een luik, scharnieren en een sluitingsmechanisme moeten gesimuleerd worden.

Een detail van één van de scharnieren :



En het resultaat op de neus van de ketel :


(Het hondenhaar ligt er gelukkig maar los op ;) )

Een volgend zeer kenmerkend aspect van een stoomlocomotief zijn de "koepels", zoals bij de meeste locs, heeft ook dit type er twee van ; namelijk de stoomkoepel (waar het hoogste punt van de stoomcirculatie zich bevond, en dus ook de uitlaatkleppen), en de zandingskoepel waar zand of fijn grind in zat om voor de wielen te spuiten voor betere adhesie.

Twee koepels dus, en vreemd genoeg twee verschillende manieren bij dit model om ze te bouwen, als eerste neem ik de stoomkoepel onder handen (de achterste van de twee), omdat de opbouw ervan mij vertrouwd is van bij de Cn2T.

De stoomkoepel is dus onderdeel nr71 :



We sprokkelen wat onderdeeltjes bij elkaar die allen samen onderdeel 71 zullen gaan vormen...



En we beginnen met de opbouw, als eerste komt een inwendig frame, waarbij het handig is dat het formaat toevallig overeenkomt met dat van een AA batterijtje :



Daarna komt de mantel aan de beurt, zoals je ziet zit er op het kokertje een dekseltje met gleufjes, de oriëntatie ervan is eventjes uitzoeken, want die gleufjes staan niet op de bouwtekening) :



Dan is het weer de "bloemblaadjes" één voor één sluiten om er een koepel van te maken :



En met de schuins opstaand rand erop is de stoomkoepel kompleet :



...

De zandingskoepel dan, een ander paar mouwen zoals uiteindelijk bleek. Zoals ik reeds eerder schreef is de opbouw van deze koepel anders.

De bouwtekening van de zandingskoepel (nr70) toont dat mantel en koepel dit keer niet uit één enkel stuk bestaan :



Eerst komt het rechte deel van de koepel aan de beurt, ook hier amper iets van een frame te merken, omdat ik vond dat één schijfje als vormer voor de cilinder wel erg weinig was heb er nog eentje bij gemaakt (onderdeel W32) :



Deze onderdeeltjes samen vormen dan het rechte deel van de zandingskoepel :



De koepel zelf dan maar, geen frame, geen support... enkel één stukje papier waarvan je een koepel moet zien te maken :


Ja, er zijn twee stukjes te zien, dat kleinste moet ik nog aanpakken, deze koepel bestaat eigenlijk uit twee koepels op elkaar.

Na dik anderhalf uur prutsen, vloeken, sakkeren experimenteren... was dit het resultaat :



En met de lijntjes ingekleurd (Molotow stift) :

Koepels-12.jpg
Je kan duidelijk zien dat ik uiteindelijk (de wanhoop nabij) die verdomde koepel letterlijk gehamerd heb op het uiteinde van een bezemsteel met behulp van een klein hamertje.
Erg tevreden ben ik er niet mee, maar beter lukt me niet, het is wat het is.

Dat kleine koepeltje die er nog bovenop moet komen zal voor één van de volgende dagen zijn.

Tot spoedig...
 
Super!!!! Heel mooi model. Doe je nog nabehandelingen? Om bv. steviger te maken?
 
Hey Dany geweldig makker dat laatste ok dat is wat minder toegegeven maar dat weegt niet op tegenover de rest van deze bouw ik vind het geweldig
Als ik dat hier zo zie krijg ik ook zin om dat nog eens te proberen , maar ga het niet doen laat het aan jullie over , ik krijg dat toch nooit zo mooi en het mislukt altijd ( 3x ) nee nee genieten van te kijken dat wel
Marc
Veel suc6 verder
 
Toch weer mooie vorderingen en die koepels zijn zeker niet gemakkelijk te noemen.
 
Mooi en kan je desnoods koepel hertekenen en opnieuw maken ?
Toch zeer mooie prestatie al want blijft gevoelig materiaal .
Volg met veel interesse.
 
Bedankt voor de reacties mannen.

@Yamato : dit is de binnenkant van de koepel, maar om wat meer lijmoppervlakte te hebben vul ik deze met in lijm gedrenkte keukenrol.



@Pascal ; hertekenen ware een optie geweest, maar het bouwen zelf zou toch ook weer dezelfde problemen op hebben geleverd, een andere mogelijkheid ware mijn 3D printer geweest, maar ik heb besloten het origineel te houden, met de aanwezige schoonheidsfoutjes.
Ik ben al enige tijd van mening dat de meeste kits te netjes zijn waar het op materiaal oppervlakte aankomt.

Een beetje verder met de bouw dan maar.

Zoals ik in mijn vorige post reeds vermeldde, bestaat de zandingskoepel eigenlijk uit twee op elkaar geplaatste koepels (geen specifieke reden anders dan om esthetische redenen overigens)...

Zo moeilijk en met tegenslag als de grotere koepel vorm kreeg ; zo vlot kreeg dat kleine grut z'n vorm. Omdat het koepeltje zo klein is, heb ik de blaadjes eerst samengehouden met een stuk restafval die toevallig de juiste diameter had :



Daarna voorzichtig omgedraaid, en opvullen met propjes papiermaché (toiletpapier met lijm dus) :



Waarna de volledige zandingskoepel eindelijk samengesteld kon worden :



Met als resultaat :



Sorry aan de groene jongens en meisjes voor wat nu volgt, het is namelijk tijd om wat aan uitstoot te gaan doen. En voor die uitstoot hebben we een schouw nodig, en wat voor één.
Ik heb me ooit eens laten wijsmaken dat die grote trompetvormige schouwen te vinden waren op locs waar vooral hout en turf in gestookt werden, terwijl de kleine (of althans nauwere) te vinden waren op op antraciet aangedreven machines, dit kan ik echter niet bevestigen of ontkrachten.

De loc heeft er echter één van het trompet-type :



We beginnen alweer met een rolletje waarnaast de mantel voor de tromp ook al klaar ligt :



Ook de tromp krijgt zijn vorm :



En zo zal het er tot morgen bij moeten staan, want deze tromp hoort te worden afgesloten met een gaas die ik niet op voorraad heb, morgen een tripje naar de doehetzelf dus :

 
Wel Dany ik zou het u niet nadoen,je hebt echt wel geduld en vooral de moed om er verder aan te doen,je passie voor treinen blijkt hier een grote drijfveer.
 
Welke gereedschappen gebruik je zoal? Punch-n-die? Lasercutter?...
 
Bedankt mannen.

@cargomaster1 Ik ben dan weliswaar tot zeer recent machinist geweest, maar zoals de meeste van mijn collega's deed ik mijn werk gewoon graag zonder over een echte passie voor treinen te beschikken hoor. Die stoommachines (of het nu locs of walsen of scheepsmachines zijn) heb ik altijd fascinerend gevonden.

@Yamato ik gebruik geen speciale gereedschappen hoor, een punchsetje van mijnheer de Chinees en wat scalpels in verschillende afmetingen volstaan. Wanneer ik het over lasergesneden delen heb, bedoel ik onderdelen uit de lasergesneden set die ik voor deze loc besteld had.

Straks naar de Brico voor een lapje vliegennet (hor) zodat ik vandaag of morgen verder kan werken.
 
Heb je een afbeelding of een link naar dat punchsetje?
 
En hier is die zeurpiet weer met een kleine update.

De vorige keer was ik begonnen met het maken van onderdeel 69 ; zijnde de schouw maar ik moest onderbreken wegens het ontbreken van horgaas die ik nodig had.
Vandaag had ik alles in stock, en dus geen excuus om niet verder te werken aan de schouw.

De schouw bestaat zoals eerder gezegd uit de eigenlijke schouw (buis) en een trompet eromheen :



En om ervoor te zorgen dat alles bij elkaar bleef, werd alles ook vastgezet met klinknagels of bouten... ik weet niet hoeveel, maar het waren er een pak. Als je goed op de foto kijkt zie je nog grijze stipjes, dat komt omdat ik slechts de helft van de voorzien bouten heb aangebracht omdat ze anders te dicht bijeen zitten en echt niet mooi meer zouden zijn.



En een blik op de binnenkant van de tromp heeft me nu eindelijk na al die jaren het doel van dat ding geleerd ; het blijkt een opvangkamer voor rommel (sintels en dergelijke) te zijn :



Aangezien ik het zonet nog over sintels had, is nu dat horgaas aan de beurt, bij de echte doet het dus dienst om de gloeiende sintels die uit de schouw gelanceerd worden tegen te houden zodat ze gewoon in die tromp vallen :



En de bovenkant van dit scherm (die wel wat weg heeft van het deksel van onze vuurkorf op het terras) :



En de samenstelling compleet :



@Yamato : ik heb even een afbeelding van de bewuste punchset gegoogled, verwacht echter geen kwaliteit voor de 6euro of zo dat ze kost bij Wish :

punchset-wish.jpg
 
Zeurpiet? Mij mag je alle dagen aan m'n kop zeuren met zulk een mooi model.
 
Bedankt voor de foto van de punchset. We gaan eens gaan kijken...
Fantastisch werk. We blijven gespannen kijken.
 
Hier ben ik dan met de allerlaatste update van 2020, het vervolg zal pas voor volgend jaar zijn.

Iedereen kent natuurlijk wel een "dreamcatcher" he... wel vandaag ben ik begonnen om een "cowcatcher" te maken, een beetje anders en vooral hoekiger en harder dan een dreamcatcher :D

De cowcatcher is onderdeel nr72 in onze kit, en bestaat uit x aantal onderdeeltjes :



Zoals gewoonlijk beginnen we met het verzamelen van alles waar 72(x) op staat :



Een eerste stap is een soort plat doosje maken, bestaande uit 6 1mm lc-onderdelen en een uit één stuk bestaande mantel :



Gelukkig is ook hier de pasvorm gewoon perfect en kunnen we al de eerste lijntjes bijkleuren met Molotov 204 "nachtblau", die een bijna perfecte match is voor het blauw van de Jupiter :



Bij het aanbrengen van de bevestigingssteunen was er heel eventjes een "OEI-momentje" (het woordje "oei" is overigens ter vervanging van voor fora minder geschikte bewoordingen) :



Maar gelukkig werd de euro nog tamelijk weer snel omgerekend naar frank, zodat die kon vallen (voor de Nederlandse medeforumgenoten, dit is een allusie op de Vlaamse uitdrukking : "mijn frank is gevallen")... daar is namelijk de plaats waar de cowcatcher later op het chassis gemonteerd wordt. Dus even een dry fit om te zien of alles wel de juiste ruimte tussen laat :



En dan begint het samenstelling van de eigenlijke "catcher", de onderste driehoek wordt met het doosje verbonden door 15 vertikale spijlen, elk bestaande uit 1 lc-onderdeel en 3 bekledingsstrips :



Er zitten er nu 7 op, en voor dit jaar is het genoeg geweest :



Morgen (en waarschijnlijk ook overmorgen) dus geen update ; hou het veilig met oud en nieuw, en denk aan de maatregelen...
 
Laatst bewerkt:
Wederom een mooie update.
Vraag: staat de uiterst linkse niet iets te hoog op de platte balk?

Een rustig en aangenaam eindejaar gewenst.
 
Je bent er echt wel iets moois van aan het maken.
Beste wensen en tot in 2021
 
Werken van zeer hoge kwaliteit moet ik zeggen.
De werken aan de schouw zijn geweldig.
 
Welkom bij de eerste update van het nieuwe jaar.

De koeienvanger ofte "cowcatcher" is nu ook afgewerkt :



En ik kon het niet laten om ook eens een dryfit-foto te nemen van alle onderdelen samen die ik tot op heden heb :



Morgen begint weer een akelig werkje waar ik niet goed in ben : buisjes rollen.

Tot spoedig ...
 
Dany wederom een zalig hoopje mooie beelden
Marc
 
Het heeft eventjes geduurd, waarvoor mijn excuses, maar hier ben ik dan toch nog eens terug met een volgende update (waarvoor overigens ook mijn excuses :P ).

Ik had er gewoon een paar dagjes geen zin in omdat mijn eerste pogingen bij één van de twee delen 74 een paar keer mislukten... uiteindelijk wat laten afkoelen en opnieuw geprobeerd... meteen raak.

Deel 74 dus :

Kleppen-allerhande-1.jpg

Bestaande uit volgende onderdeeltjes : (uiteindelijk heb ik ze zelf moeten maken, maar dat vergeten we maar beter weer)



En het uiteindelijk resultaat twee stuks, ééntje voor links en ééntje voor rechts :



Dan kwamen onderdelen 75 en 76 aan de beurt, op zich een eenvoudige constructie bestaande uit één grote cilinder en twee kleintjes

Kleppen-allerhande-11.jpg
maar... dit is het moment waarop de bouwer te weten komt of hij destijds nauwkeurig genoeg gewerkt heeft bij het bekleden van de ketel :
Herinneren jullie deze nog :

Ketel-7.jpg
Hier zie je twee gaten in de mantel... daar komt onderdeel 75 nu namelijk doorheen, en gelukkig past deze mooi dwars doorheen de ketel.



Onderdelen 77 zijn gewoon twee beugels die aan het chassis dienden bevestigd te worden, en daar heb ik dus geen foto van genomen, dus dan maar onderdeel 78 onder handen genomen, 78 is een soort van drukvat (vermoedelijk voor het remsysteem, maar dat weet ik niet zeker) :

Kleppen-allerhande-8.jpg

De onderdeeltjes :



De constructie :



En het resultaat met een likje verf :



Op naar onderdeel 79 ; de dinges die de dinges met het ding verbindt... met andere woorden : geen flauw benul wat ik aan het bouwen ben :

Kleppen-allerhande-9.jpg

De onderdelen :



En het resultaat tot nu toe, inderdaad, onderdeel 79 is nog niet klaar. Dit komt omdat er "ijzerwerk" aan te pas komt, en aangezien er bij enkele andere onderdelen ook metaaldraad toegevoegd moet worden zal ik dat gezien de enorme schaal ervan morgen bij daglicht aanpakken.



Tot spoedig...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan