Hoofdsponsor

1/25 Central Pacific n°60 "Jupiter" 1/25 [wip]

Ja, soms is het beter om dergelijke zaken te laten rusten als het niet gaat, ondervind dit ook regelmatig.
Maar het resultaat mag opnieuw gezien zijn.
 
Ook hier is het fenomeen bekend maar zo te zien heeft het gewerkt want resultaat mag er weer zijn.
 
Bedankt heren.

Vandaag slechts een heel kleine update, ik ben namelijk loodgieter geworden en daardoor heb ik eigenlijk niets anders gedaan dan buizen gezaagd en geplooid :D



Zoals je wellicht kan zien, zijn de lengtes niet precies aan de sjablonen, dit is natuurlijk omdat het bij niet-passen gemakkelijker is een stukje af te zagen (of dieper te duwen) dan een nieuw, langer stuk te maken.

Er zijn ook twee stukken bij die een heel harde knik moesten hebben (90° dus) en dit heb ik opgelost door ze met een vierkant vijltje tot halverwege door te vijlen zodat er een V-groef ontstond. Dan was het gewoon een kwestie van dichtplooien en er met een beetje tin over te gaan.

Al met al tevreden over alweer iets dat eigenlijk ruim buiten mijn "comfortzone" ligt en ondertussen hebben de buizen (eigenlijk messingdraad) hun correcte kleurtje gekregen en zijn ze aan het drogen om morgen geïnstalleerd te worden.
 
loodgieter of papier snijder/klever je brengt het er prachtig vanaf.
 
En ook vandaag weer een tweetal uurtjes verder gewerkt tot de ogen te vermoeid werden, pas op dat is wel toch weer een tweetal uurtjes meer dan verwacht want eigenlijk ging ik vandaag een rust inlassen.

Ook vandaag nog een tweetal stangetjes op maat gemaakt :

zondag17januari-1.jpg

Een peilglas is uiteraard ook noodzakelijk om te weten of er nog wel voldoende water in de ketel aanwezig is :

zondag17januari-2.jpg

De voorgaande steunen, geplaatst in de stuurcabine (ondertussen ook al geschilderd overigens) :



De steunen en leidingen die gisteren gemaakt waren zijn ondertussen ook geïnstalleerd, wat betekent dat de ketel nu niet meer zonder schade kan verwijderd worden van het chassis :





En ondertussen is er ook een aanvang gemaakt aan de "carrosserie" :





En zo staat ons Jupiler erbij voor vandaag :



 
Alweer heel wat, begint goed vorm te krijgen.
 
Dany ….. magnifiek gedaan er zijn hier nog een paar papier bouwers en iedere keer sta ik toch vol verwondering hoe ze het toch zo mooi klaar krijgen
Echt fantastisch
Doe zo voort
Marc
 
Dag beste vrienden, ik heb alweer enkele dagen mijn bouw(verslag) verwaarloosd, maar hierbij wil ik toch een beetje van een update meegeven.
Helaas geen uitgebreide uitleg deels omdat ik het wat moeilijk heb met mezelf en dus niet zo vocaal ben momenteel en deels omdat de bouw voor het ogenblik niet echt via een vastomlijnd traject loopt maar eerder intuïtief en al improviserend want de bouwstappen staan letterlijk verspreid doorheen de tekeningen. Om een klein voorbeeld te geven : op de volgende bladzijde (verdere bouw van de cabine) staat het schema van de wielen !!!


We ploeteren dus voort ; eerst een paar tekeningetjes om een idee te geven waar ik mee bezig ben :

Cabine-9.jpg
Nog mee bezig maar nog niet klaar :


De eigenlijke cabine, eveneens mee bezig, en eveneens nog niet klaar :

Cabine-1.jpg

Cabine-3.jpg

Cabine-2.jpg





Zoals je misschien (terecht) zou kunnen opmerken is het acetaat die ik gebruik niet echt helder, maar dat stoort me niet omdat ik ervan uitga dat ze in de 60-er jaren van de 19de eeuw wellicht ook niet het helderste (dus duurste) glas zullen gebruikt hebben ginder achter, en dat het hoe dan ook niet lang netjes blijft op een stoomloc.
 
Dat is lastig maar vermoed dat dit goed komt.
 
ziet er toch weer niet zo simpel uit, van dat glas zou je wel eens groot gelijk kunnen hebben.
 
ziet er toch weer niet zo simpel uit, van dat glas zou je wel eens groot gelijk kunnen hebben.

Ach die glaspartijen zijn nu ook weer niet zo super moeilijk hoor, het is gewoon heel erg goed uitkijken en kopje erbij houden. Op de onderste bouwtekening zie je bijvoorbeeld twee keer deel 101 (het raam rond het glas), als je dan op de pagina kijkt zie je inderdaad twee exemplaren van onderdeel 101 en als je dan niet wakker genoeg bent ga je die beide gebruiken voor hetzelfde glas... maar eigenlijk zijn er vier onderdelen 101 namelijk twee rode en op een andere bladzijde nog eens twee turquoise (buitenkant en binnenkant).

Dat is lastig maar vermoed dat dit goed komt.

Het is inderdaad soms een beetje lastig, maar vooral demotiverend om op die manier te moeten bouwen, ik heb soms de indruk dat ik een uur moet zoeken voor elke tien minuten bouwwerk.
 
Ik geniet in stilte mee van je bouwwerk maar wilde toch ook even zeggen hoe knap ik het vind.
 
Hartelijk bedankt Ann.

Vandaag heb ik het schrijnwerk verder afgewerkt, hier en daar kon het een stuk beter, vooral aan de binnenkant maar eventueel herstellen/corrigeren lijkt me een te groot risico.
Het blijft natuurlijk papier en dat brengt beperking met zich mee wat betreft de mogelijkheden tot correcties wanneer men geen fotokopies genomen heeft.



En de afgewerkte panelen (buitenkant) :



Binnenkant :



De drie schuiframen (zijkanten en voorkant) zijn functioneel en kunnen open en dicht geschoven worden.
 
In het atelier zijn de werkzaamheden ook weer verder gegaan, na een korte pauze komt er weer een beetje schot in de zaak. Ik heb eerder reeds vermeld dat de bouwtekeningen een beetje chaotisch geschikt zijn en dat vertaald zich door een zekere demotivatie die moet overwonnen worden.
Gelukkig zijn we reeds aan of over de helft van de bouw geraakt (vermoed ik toch) en zijn we op een punt gekomen dat ik toch eventjes de eigenlijke locomotief aan de kant zet en me eerst even op tinder.... euh, ik bedoel dat ik me eerst even op de tender zal concentreren.

Eerst nog een paar fotootjes van de nu gestaakte werkzaamheden aan de loc :

De tractiekruk (vermoed ik)


De cabine in dry-fit :




En we beginnen aan de tender, eerst een frame :

IMG-0288.jpg

De onderdelen van het frame :



De truken van de foor om alles recht en plat te krijgen :



En het resultaat van voorgaande :



Maar nu eerst weer iets waar ik vanaf wilde zijn: WIELEN

20210210-105026.jpg
(maar nog zonder de assen want ik heb voor het ogenblik niet voldoende 2.5mm draad in huis).

Alweer de onderdelen verzameld voor de acht wielen :


En de wielen geassembleerd :

 
Dacht dat ik de wielen al had gezien maar nu besef ik dat dit de voorste wielen zijn.
Mooi in ieder geval.
 
Amaai Dany ik vind dat ge zeer goed bezig bent echt tof
Doe zo rustig verder
Marc
 
Bedankt mannen.
@Pascal : je hebt inderdaad reeds wielen gezien, namelijk deze van de loc, deze wielen echter zijn van de tender.
 
Ja, een bouw kan soms beginnen vervelen en als je dan kans ziet om aan iets anders te beginnen , dan geeft het weer op.
Maar het zal zeker een project zijn dat mag gezien worden.
 
Het gedane werk aan de loc ziet er toch zeker wel goed uit.
En de start van de tender daar is zeker niets mis mee.
Ook al valt het uitzoeken soms wat tegen,het resultaat is zeker om van te genieten.
 
En hier zijn we weer met een kleine update uit het atelier.

Onder de tender zitten er vier assen, en deze rusten in acht asbussen. Voor diegenen die deze kit ook hebben (ik dacht dat iemand hier deze ook liggen heeft), er zit er ééntje te weinig in de kit, een fotocopy is dus nodig.



De wielen en assen zijn nu vormen nu één geheel, en liggen nu te drogen na een verfbeurt. Het platform van de tender bestaat uit twee platen van 1mm en moeten nog samengevoegd worden.
Alle asbussen zijn klaar.



De twee bogies van de tender hebben elk één centrale balk, die ik nu aan het maken ben :

IMG-0293.jpg

Waar Lego toch al goed voor is hé...



Morgen gaan de werkzaamheden bij leven en welzijn weer verder.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan