Hoofdsponsor

1/25 Central Pacific n°60 "Jupiter" 1/25 [wip]

Het dak zal bij de echte ook wel een beetje krom geweest zijn :) niets van aantrekken. Het geheel ziet er prachtig uit.
word het spoor ook nog uit papier of ga je hier een profieltje voor gebruiken?
 
Bedankt mannen.
Marc, ik had al eens uitgekeken wat voor profielen er zo in de handel zijn, en hoewel er een redelijk assortiment te vinden zitten die met de correcte afmetingen er niet tussen dus ik zal genoodzaakt zijn ook hier karton voor te gebruiken (de stukken daartoe zitten niet bij de kit, maar er wordt wel getoond hoe het kan).
 
Wel, in tegenstelling tot wat ik had gedacht is er van werken aan de tender niet zo erg veel in huis gekomen. Terwijl ik moest wachten tot de lijm droogde, spookte de vraag van Marc nog door mijn hoofd in verband met de sporen.
Dus wat doet men dan, dan gaat en experimenteren...

Het handige van verse, commerciële kartonplaten is dat de rand netjes recht en glad is, goed om met een legoblokje als steun af te meten dus :

mini-IMG-0352.jpg

En na een uurtje of wat meten en snijden hebben we hele resem strookjes in drie verschillende breedtes, namelijk : 5mm, 3mm en 7mm

mini-IMG-0353.jpg

En samen gekleefd krijgen we dan dit :

mini-IMG-0355.jpg

Van de twee spoorstaven heb ik er alvast eentje onder handen genomen om het uitzicht wat geloofwaardiger te maken, voor de kleur zal ik nog wat moeten wachten op inspiratie vanuit de militaire of de diorama hoek ;)

mini-IMG-0354.jpg
Uiteraard zal het uiteinde nog netjes recht afgesneden worden en komen er nog dwarsliggers onder.
 
Ziet er goed uit.
Bij het dak zou je misschien een dikkere kartonnen strook onder kunnen zetten dan ziet het uit als een balk.
 
Ziet er goed uit.
Bij het dak zou je misschien een dikkere kartonnen strook onder kunnen zetten dan ziet het uit als een balk.

Bedankt voor de tip Huubvc, maar eigenlijk zitten er al balken onder de rand (de rode balken die rondom de stuurcabine lopen) en die houden wel, maar er is een lichte délaminatie van het karton aan de hoeken. (ondertussen gestabiliseerd met CA)

Ik heb zonet nog eventjes foto's aan het opzoeken geweest van de sporen in de VS, en wat me vooral opvalt (als (ex-)machinist) is de afwezigheid van bermen, hier rijden we altijd op verhoogd, eerst en vooral (meestal) op een berm, en dan nog eens bovenop die berm dik een meter hoger op de balast (langs de "baan" natuurlijk, in een bundel is dat weer anders), terwijl zowat alle foto's die ik vind van spoorwegen (ik zocht ook wel specifiek naar tracks uit de 19de eeuw) van ginderachter eigenlijk geen verhoging toonden.
 
Laatst bewerkt:
KLAAR... nu ja op de display case die ik er nog voor zal maken na...

mini-IMG-0359.jpg

mini-IMG-0357.jpg

mini-IMG-0358.jpg
 
Hey,

Jawade, ik heb dat hier gevolgd in alle stilte, maar nu moet ik wel commentaar geven, je hebt hier toch wel een prachtprestatie geleverd in papier. Heel knap uitgevoerd, dat je dit onder een 'stolp' wilt steken geloof ik maar al te graag, zoiets moet beschermd worden... ;)
 
Bedankt mannen, ik besef wel heel goed dat het model echt niet perfect is hoor, maar dit is het eerste afgewerkte project in minstens vier jaar en daar ben ik dan wel weer een beetje "trots" op.
Wat die "stolp" betreft Swaken ben ik al aan een basisplaat begonnen met behulp van een voorheen wit geschilderde afgedankte plank "timmerhout", een geërfde schaafmachine waar ik voorheen nog nooit mee had gewerkt (vooral om de laag verf te verwijderen) en een goedkope freesmachientje van mijnheer de Chinees (25 euro of zo) waar ik ook nog nooit mee had gewerkt... en een oude pot beits die ik nog in de garage heb gevonden :

mini-IMG-0360.jpg
(de bokaal en lege flesjes dienen enkel om te verhinderen dat het krantenpapier onder invloed van de wind in de drogende beits kleeft)

En dit om een "antiek" cabinet te proberen te maken in de stijl van dit :

ntage-large-display-cabinet-general-store-vintage4.jpg
(foto via Google search)

Het glas, dat is natuurlijk weer iets anders, dat zal moeten wachten tot ik me dat weer kan veroorloven.
 
Laatst bewerkt:
Dany vraagje!
Heb je het model verzegeld met blanke lak of zo, om de kleuren helder te houden.
Zo te zien is het model niet geschilderd.
Mijn modellen spuit ik in met matte blanke lak (heel dun)
Het gaat om de houdbaarheid van je modellen.

Ik weet niet wat de andere bouwers onder ons doen? (graag hun mening)
 
Ik bouw geen papier , volg het wel graag , toch is dit weer iets nieuws he
Vraagje zou haarlak ook niet goed zijn ?
Marc
 
Dany vraagje!
Heb je het model verzegeld met blanke lak of zo, om de kleuren helder te houden.
Zo te zien is het model niet geschilderd.
Mijn modellen spuit ik in met matte blanke lak (heel dun)
Het gaat om de houdbaarheid van je modellen.

Ik weet niet wat de andere bouwers onder ons doen? (graag hun mening)

Nog niet huubvc, maar de (satin) blanke lak is in bestelling en ik verwacht die morgen of zo in huis.

Marc, wat haarlak betreft ; ik zou het eerlijk gezegd niet weten en durf er dan ook niet op vertrouwen.
 
Dany ik begrijp u volkomen ik zou het ook niet riskeren,het was in feite maar een vraagje hoor
Marc
 
Hey,

Ik bouw enkel in plastiek, maar ik kan me inbeelden dat ook papierbouwers hun modellen willen verzegelen met een vernis.
In de plastiekmodelbouw is dit wel een gangbare zaak vermoed ik....; allez, ik doe het toch zeker...;)
 
Bedankt mannen.
Mag ik jullie eens om je eerlijke opinie vragen over de setup van de vignette aangezien ik daar helemaal geen ervaring mee heb ?

Dit is wat ik in gedachten heb voor het ogenblik, let wel het is niet de bedoeling er een diorama van te maken...

mini-IMG-0361.jpg
 
Hey,

Bijk geen diorama-vorming, lijkt me dat heel goed.
 
Een diorama is wat je er zelf mooi bij vind
Oud stationnetje
Trein die een tunnel in gaat
Spoorweg aanleggen zo kan je nog wel meer verzinnen.

Je hebt toch op de trein gezeten heb ik begrepen, dan heb je toch wel dingen gezien die je mooi vind probeer dit na te maken.
 
Dit model, zoals het nu is, zou ik gewoon zo laten op rails en dwarsliggers.
Je kan de rest van de plaat bestrooien met zand of koffiegruis, er hier en daar een tint in aanbrengen om wat kleurverschil te bekomen en eventueel een paar plukjes (woestijn)gras maar meer niet.
Wil je per sé een achtergrond wil zou ik aanraden ergens op het net een foto te zoeken van de plaats waar je de loc wil plaatsen bv. Death Valley, een prairie zicht of dergelijke en dat kan je dan aan de achterzijde van je beschermkas aanbrengen. Zorg er echter wel voor dat de achtergrond de aandacht niet naar zich trekt i.p.v. naar het model.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan