Hoofdsponsor

1/25 Central Pacific n°60 "Jupiter" 1/25 [wip]

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Berichten
3.425
Hello beste mensen... op den duur durf ik eigenlijk bijna geen draadje meer beginnen op het forum, als je ziet wat ik allemaal begin en uiteindelijk al in tijden niets meer afgewerkt heb (enfin, toch niet op het forum).

Momenteel heb ik massa's vrije tijd, en covid-19 is dit keer niet de oorzaak, neen, de alwetende "safety officer" (amper 25 jaar en nog nooit een trein van dichtbij gezien) heeft beslist dat ik niet meer voldoe aan de vereisten, nodig om bij hun amateuristisch spoorwegbedrijf gedetacheerd te blijven :angry:

De directe gevolgen voor mezelf : tot eind februari in mijn opzegperiode, dwz, ik behoud mijn wedde (zonder de productiepremies evenwel), zit alle godsganse dagen thuis (zonder coronamaatregelen zou het een zeer productieve periode kunnen geweest zijn met behulp van een flexijob), en zal na mijn opzegperiode mijn wagen moeten teruggeven (hoe ik aan geld voor een andere auto zal komen om terug naar de nmbs te gaan werken weet ik echt niet).

Dus : toch nog maar een halfslachtige poging om iets te maken.

Omdat mijn vrouwtje gek is van deze locomotief (zelf heb ik ondertussen een hartgrondige hekel gekregen aan alles wat ook maar lijkt op iets van mijn werk... de ondankbare rotzakken), geef ik jullie de Central Pacific n°60, oftewel den "Jupiter"...

attachment.jpg

Even voor alle duidelijkheid, het model is weliswaar gebaseerd op een echt bestaande n°60 Jupiter, echter deze is eigenlijk een replica uit 1979, terwijl de echte, gebouwd in 1863, reeds in 1909 "gescrapt" werd, maw ; het kleurenschema zal wellicht niet 100% correct zijn aangezien er van de echte "Jupiter" enkel een paar wazige zwart-wit foto's bestaan.
attachment.jpg

De reden waarom de n°60 "historisch" genoeg was om een replica van te bouwen is dat het feit dat deze, samen met de n°119 ("Leviathan", als ik me niet vergis), betrokken was bij de "Last Spike" ceremonie (10 mei 1869) waarbij de symbolische "golden spike" bevestigd werd die oost en west met elkaar verbond.
De bewuste "golden spike" (17.6 karaat) bevindt zich heden ten dage in het California State Railroad Museum.

De bouw van het model :

De "eerste snede", ofte de aanvang was enkele dagen geleden op 10/11, maar eerst nog een zijaanzicht :

attachment.jpg

Een blik op de eerste bladzijde van de bouwtekening (over de enkel in het Pools geschreven bouwbeschrijving, zullen we het maar niet hebben zeker):

attachment.jpg

En daar gaan we dan, we beginnen met het chassis, gelukkig heb bij het boek ook de lasercut (lc) onderdelen bijbesteld... en gelukkig zijn de 2mm dikke langsliggers bij de nieuwere uitgave ook inbegrepen, wat schijnbaar voorheen niet het geval was.

attachment.jpg

Jupiter heeft 4 assen, waarvan 2 aangedreven door haar stoomketel, deze twee zijn zogenaamde "vaste" assen, wat inhoudt dat ze niet op een bogie zitten, maar op het chassis.
Uiteraard zitten ze niet zomaar door een gat in de langsliggers, maar zitten ze door zogenaamde "asplaten", deze platen zitten min of meer los over de langsliggers en kunnen dus op- en neer schuiven voor de vering.

attachment.jpg

Elke asplaat bestaat uit drie onderdelen ; 0.5mm lc en twee uitgesneden stukken uit het boek (achteraf heb ik beseft dat ik op dat punt al een foutje had gemaakt, de onderdelen met luchtgekleurde cirkel hoorden enkel aan de buitenkant, de andere kant hoorde eigenlijk gewoon een stuk zwart papier te zijn, niet erg).

attachment.jpg

Op volgende foto zien we de asplaten op de langsliggers gelijmd, in werkelijkheid zouden deze los in gleuven geschoven zijn geweest.

attachment.jpg

Dag twee, 13/11 (op 11/11 hebben we van het zachte weer geprofiteerd om een mooie wandeling te gaan maken rond de abdij van Maredsous... kaas en bier aangevuld na de wandeling ;)).... dag 2 dus ; eventjes een zijsprong gemaakt naar een ander onderdeel namelijk de ketelsteun die teven ook dienst doet als draaipunt voor de bogie.

Eerst de "ruwbouw" in lc :

attachment.jpg

En daarna de papieren bekleding erbij :

attachment.jpg

attachment.jpg

Aan de onderkant komt dan het scharnierpunt voor de bogie :

attachment.jpg

Ondertussen is het chassis al wel een klein stukje verder, maar de foto's staan nog op mijn gsm en moeten nog overgezet worden... morgen of overmorgen wellicht een update van de bouwwerken.

Keep it safe...

Ps : ja hoor Fred ; de Cn2t zal echt nog wel verder gemaakt worden, daarvoor heb ik immers (samen met deze n°60) het boekje opnieuw gekocht.
 
Laatst bewerkt:
Sterkte met de tegenslag van je werk en hoop dat goed komt.
Treinen zijn steeds boeiend om volgen en zet mij erbij.
 
Al een mooie start met deze heel mooie loc.

Wat je werk betreft: je niet laten doen hé, er bestaat zoiets als syndicaat die je zou moeten steunen.
 
Bedankt Pascal en Erwin, helaas, de vakbond doet niets omdat deze SO (Spoorweg Operator) de stopzetting van mijn detachering slim aangepakt heeft... als je van drie jaar ver de teloc analyses bekijkt en dan focust op alle overdreven snelheden (Kijk mijnheer Talloen, hier reed jij 34km/uur, je weet toch dat je daar kleine beweging bent en slechts 30 mag rijden...)... tjah, dan sta je daar met je pis in de wind... strikt genomen hebben ze dus gelijk... :angry:
Aanvechten zou ik wel kunnen, maar dat lijkt me gewoon uitstel van executie, volgend jaar staat mijn driejaarlijkse immers ingepland, en zoals je misschien wel of niet weet, maar op een mondeling examen, zonder aanwezigheid van een onafhankelijke observator (bij een driejaarlijkse is er geen afvaardiging van de vakbond) kan je iedereen buizen :(

Maar kijk, gedane zaken nemen geen keer, ik heb voldoende anciëniteit zodat ze niet meer aan mijn wedde kunnen zitten, dus voor mijn part draaien ze mij daar ergens achter een pc of een perculator tot ik over een tiental jaartjes op pensioen kan.
Vechten, ja zou ik wel kunnen, maar ik heb er geen zin meer in.

Genoeg van mijn pessimisme, toch onverwacht nog een kleine update ; onverwacht omdat ik gisteren voor het uploaden van de foto's bijna evenveel tijd nodig had als voor het bouwen van het model :tongue:
Vandaag ging het echter veel vlotter... het uploaden weliswaar ; niet het bouwen... waarom niet ? Gewoon omdat ik niet echt veel tijd had om te bouwen, eigenlijk heb ik slechts 4 (vier !!!) onderdeeltjes gemaakt vandaag, namelijk de bladveren, saai ... en een werkje dat je manueel eigenlijk nooit 100% accuraat (enfin, ik toch niet... er is wel een reden waarom ik niet meer met een treintje mag rijden hé) kan maken.

attachment.jpg

14 strookjes papier, aflopende lengtes op elkaar gestapeld geven :

attachment.jpg

Juist ; bladveren 8)

Alles samen gemonteerd hebben we een (bijna) volledig chassis voor een 4-4-0, uiteraard zal alles vroeger of later een likje verf nodig hebben, maar nu staat het er dus zo bij :

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Goede start met deze bouw, Dany.
Succes met het vervolg. Ik kom af en toe wel eens piepen hoever je er mee staat.

Grt,
Joost
 
Vervelend om lezen van je werk, kop op hé!

Mooie start van deze trein, ga ik zeker volgen.

Ps : ja hoor Fred ; de Cn2t zal echt nog wel verder gemaakt worden, daarvoor heb ik immers (samen met deze n°60) het boekje opnieuw gekocht.

:D:D:D:D:D


Fred
 
How Dany weeral een mooi voorbeeldje van de huidige manier van werken , er zijn daar voorbeelden genoeg van he van zulke rotte streken van bazen of mensen die er niks van kennen maar toch om de een of andere manier een diplomake een stukske papier hebben kunnen bemachtigen en nu hun macht uitspelen omdat ze gewoon op ons neerkijken en ons laten voelen dat ze boven ons staan , ik kots ervan ( sorry )
Allee Dany ik hoop het beste voor u
nu efkes verder gaan over onze hobby het ziet er best leuk uit zo een trein dat spreekt toch tot ieders verbeelding cowboy films enz. ik vind dat ge goed bezig bent en hopelijk ga je zo lekker verder he
1 ding nog uw foto's komen nogal wazig over is uw lensje vuil of zo ?
Succes en veel moed
Marc
 
Werk dat is wat de een heeft er geen en ik kom om in het werk, krijg nog geen tijd voor mijn hobby.
Dit is een mooie heb ik ook nog op de plank liggen, mooie felle kleuren gebruiken.
Een tip voor mat zwart school borden verf.
 
Het was mijn bedoeling om nu nog eens een update te geven, maar ofwel is de forumsoftware zo traag ofwel ligt het probleem bij Telenet, maar ik zie het niet zitten om voor de upload van elke foto dik 20 minuten te wachten.
 
zijn uw bestanden niet te groot want dan geeft dat wel lange wachttijden
Ik zet tegenwoordig twee schermen naast elkaar eentje met de foto's en het andere met mijn geopende topic dan hoef je alleen maar aan te klikken en de foto staat er op
Marc
 
Ik denk niet dat het formaat van de foto's het probleem is Marc, want ik heb zonet een accout aangemaakt bij "ImgBB", en in minder dan een minuut waren er 25 foto's geüpload.

Dus we kunnen weer verder met het verslag :D

Hoewel ik noodgedwongen eventjes een zijsprongetje gemaakt heb bij gebrek aan staaldraad, is dit tekort toch aangevuld (gelukkig is Lukas Creatief toch open, behalve dan hun inlijstingsafdeling).
We gaan dus verder in de "juiste" volgorde met het frame.

In het midden van het chassis komen er twee samenstellingen waarvan ik voor het ogenblik geen flauw benul heb waar ze bij de echte loc voor dienden.
Elk van deze twee samenstellingen bestaat uit deze 9 onderdelen (gelukkig zitten ook deze bij lc set)

Mechanisme-1.jpg

Samengesteld ziet dit er dan zo uit :

Mechanisme-3.jpg

Ook de assen zijn gerold :

Assen.jpg

En in het chassis (uiteraard nog in dry-fit) :

Mechanisme-2.jpg

Mijn verontschuldigingen voor het waas dat over sommige foto's ligt, dat is een gevolg van een combinatie van een verouderde smartphone en te felle lichtomstandigheden.
 
Niet verontschuldigen ge kan er niks aan doen ,het was maar een vraagje hoor
Verdere heel knap bezig ik doe u het niet na hoor
Marc
 
Vandaag hebben we ook weer een beetje papier aan het versnipperen geweest.

Met name het mysterieuze mechanisme is nu volledig in het chassis verwerkt... ik moet toch eens zien uit te vissen wat het doel was van die dingen.



Mechanisme-5.jpg


Verder is er nog een dwarsverbinding bijgekomen waar ongetwijfeld nog wel iets voor zal komen... tjah, eigenlijk is het voor mij net als voor jullie koffiedik kijken, en al bouwende weg ontdekken hoe alles bij elkaar komt.
Ongetwijfeld zou het te volgen zijn in de beschrijving... als die niet enkeltalig Pools is :ohmy:

Op deze plaat zijn er ook al enkele "bouten" (2mm) zichtbaar, zo zullen er op deze loc uiteindelijk meer dan 1000 komen (althans volgens wat ik ergens gelezen heb).

Tussenstuk.jpg


En als laatste voor vandaag kwamen de spatborden aan bod, ik denk overigens dat dit de laatste "vaste" stukken zijn die bij het chassis horen, het waren alvast de laatste stukken van het eerste blad aan bouwtekeningen.

Spatborden.jpg


Deze spatborden (let wel dat er eigenlijk nog een blauwe boog op het witte deel komt later) netjes op hun plaats leveren een bijna compleet chassis die klaar lijkt te zijn voor de schildersafdeling :

Chassis-Compleet.jpg
 
Vandaag hebben we dus ook weer een beetje verder gewerkt aan de Jupiter, of eigenlijk enkel aan de wielen van deze loc, en dan nog meer bepaald aan de vier grote "wagenwielen".

Ik noem ze wagenwielen omdat ze qua opbouw helemaal niet lijken op de wielen van de andere locs die ik ken maar echt wel meer lijken op de wielen van... tjah een postkoets, wellicht hebben ze gewoon hetzelfde ontwerp genomen.

Elk van de wielen bestaat uit een "band" die ook weer uit 5 op elkaar gestapelde ringen bestaat, een middenstuk bestaande uit 4 onderdelen, en een aantal spaken.

Wielen-1.jpg


Wellicht zou het beter (veiliger) geweest zijn om eerst een soort mal te maken, maar dat heb ik dus niet gedaan... op hoop van zege dan maar de eerste drie spaken in dry fit om het middenstuk (althans de bodem ervan) in het midden te krijgen.

Wielen-2.jpg


En dan komt het erop aan elke andere spaak toe te voegen.

Wielen-3.jpg


Terwijl de lijm van de spaken aan het drogen is komt de rest van het middenstuk aan de beurt, het lijkt wel op een miniatuur gitaar :laugh:

Wielen-4.jpg


En alles samen vormt een wiel, klaar om te schilderen. Aan de vier wielen samen heb ik ongeveer 6 uur gewerkt :wacko:

Wielen-5.jpg


En nu aan het drogen om morgen een volgende laag verf (Humbrol 174) te ontvangen.

 
Laatst bewerkt:
Zo te zien is da hemels mooi
knap werk hoor
Marc
 
Een nieuwe dag ; een nieuwe update.

Hoewel ik in eerste instantie van plan was om de wielen hun volgende laagje rode verf te geven, besloot ik toch eerst nog even wat structurele werken uit te voeren aan de Jupiter.
De loc zelf staat immers niet op die vier grote wielen alleen, er zit ook nog een draaistel onder met vier kleinere (niet aangedreven) wielen.

Dus vandaag op de menu ; een bogie... of in mooi Nederlands ; een draaistel :



Alvast een handjevol onderdelen bij elkaar gesprokkeld en klaar gelegd :



En na een viertal uurtjes snijden, passen, bijsnijden, prutsen, vloeken... hebben we in grote lijnen de vormen van een draaistel :



Nu die grote lijnen samenpakken en plakken, en we hebben ons draaistel :



En in detail om te laten zien dat dit ding ook zijdelingse schokken op kan vangen door de losse ophanging van de spil in het stel :



Morgen is het de beurt aan de nog ontbrekende onderdelen van het draaistel, namelijk de assen, de bladveren en de spatborden... en nog een dozijn of wat bouten...
 
Ook vandaag heb ik verder gewerkt aan het draaistel en op een klein aantal bouten en een likje verf is dit onderdeel nu ook weer klaar.

Zoals gisteren gezegd waren er nog wat onderdelen die nog moesten worden toegevoegd ; zoals de bladveren en de assen :



De bladveren aanbrengen was een prutswerkje waarvan ik bij aanvang eerlijk gezegd weinig hoop had dat het goed zou aflopen, gelukkig zijn die veren en hun bevestiging redelijk goed gelukt :



En met het aanbrengen van de "spatborden" (waarschijnlijk dienden ze eerder om vonken tegen te houden) is het draaistel zo goed als compleet :



Ik weet nog niet of er morgen al dan niet gebouwd zal (kunnen) worden maar we zien wel...
 
Je gaat met behoorlijke snelheid vooruit, ziet er ook best tof uit.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan