Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Rijdend Central Pacific n°60 "Jupiter" 1/25 [wip] - Pagina 5
Pagina 5 van 5 EersteEerste 12345
Weergegeven resultaten: 61 t/m 69 van 69

Discussie: Central Pacific n°60 "Jupiter" 1/25 [wip]

Standaard

Dany wederom een zalig hoopje mooie beelden
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

Het heeft eventjes geduurd, waarvoor mijn excuses, maar hier ben ik dan toch nog eens terug met een volgende update (waarvoor overigens ook mijn excuses ).

Ik had er gewoon een paar dagjes geen zin in omdat mijn eerste pogingen bij één van de twee delen 74 een paar keer mislukten... uiteindelijk wat laten afkoelen en opnieuw geprobeerd... meteen raak.

Deel 74 dus :

Bestaande uit volgende onderdeeltjes : (uiteindelijk heb ik ze zelf moeten maken, maar dat vergeten we maar beter weer)

En het uiteindelijk resultaat twee stuks, ééntje voor links en ééntje voor rechts :

Dan kwamen onderdelen 75 en 76 aan de beurt, op zich een eenvoudige constructie bestaande uit één grote cilinder en twee kleintjes

maar... dit is het moment waarop de bouwer te weten komt of hij destijds nauwkeurig genoeg gewerkt heeft bij het bekleden van de ketel :
    Herinneren jullie deze nog :

Hier zie je twee gaten in de mantel... daar komt onderdeel 75 nu namelijk doorheen, en gelukkig past deze mooi dwars doorheen de ketel.

Onderdelen 77 zijn gewoon twee beugels die aan het chassis dienden bevestigd te worden, en daar heb ik dus geen foto van genomen, dus dan maar onderdeel 78 onder handen genomen, 78 is een soort van drukvat (vermoedelijk voor het remsysteem, maar dat weet ik niet zeker) :

De onderdeeltjes :

De constructie :

En het resultaat met een likje verf :

Op naar onderdeel 79 ; de dinges die de dinges met het ding verbindt... met andere woorden : geen flauw benul wat ik aan het bouwen ben :

De onderdelen :

En het resultaat tot nu toe, inderdaad, onderdeel 79 is nog niet klaar. Dit komt omdat er "ijzerwerk" aan te pas komt, en aangezien er bij enkele andere onderdelen ook metaaldraad toegevoegd moet worden zal ik dat gezien de enorme schaal ervan morgen bij daglicht aanpakken.

Tot spoedig...
    Dany
    Op de werkbank :
    Huidige actieve bouw : Central Pacific N°60
    In de koelkast : Cn2t "Las"

Standaard

Ja, soms is het beter om dergelijke zaken te laten rusten als het niet gaat, ondervind dit ook regelmatig.
    Maar het resultaat mag opnieuw gezien zijn.
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Standaard

Ook hier is het fenomeen bekend maar zo te zien heeft het gewerkt want resultaat mag er weer zijn.
    Pascal

Standaard

Bedankt heren.

Vandaag slechts een heel kleine update, ik ben namelijk loodgieter geworden en daardoor heb ik eigenlijk niets anders gedaan dan buizen gezaagd en geplooid

Zoals je wellicht kan zien, zijn de lengtes niet precies aan de sjablonen, dit is natuurlijk omdat het bij niet-passen gemakkelijker is een stukje af te zagen (of dieper te duwen) dan een nieuw, langer stuk te maken.

Er zijn ook twee stukken bij die een heel harde knik moesten hebben (90° dus) en dit heb ik opgelost door ze met een vierkant vijltje tot halverwege door te vijlen zodat er een V-groef ontstond. Dan was het gewoon een kwestie van dichtplooien en er met een beetje tin over te gaan.

Al met al tevreden over alweer iets dat eigenlijk ruim buiten mijn "comfortzone" ligt en ondertussen hebben de buizen (eigenlijk messingdraad) hun correcte kleurtje gekregen en zijn ze aan het drogen om morgen geïnstalleerd te worden.
    Dany
    Op de werkbank :

Goede topic beantwoorder marc w's schermafbeelding

Standaard

loodgieter of papier snijder/klever je brengt het er prachtig vanaf.

sommigen hebben veel tijd andere dan weer minder.
    soms gaat het vlot en dan weer wat minder.
    maar belangrijkste is , dat het bouw plezier groots is.

Standaard

En ook vandaag weer een tweetal uurtjes verder gewerkt tot de ogen te vermoeid werden, pas op dat is wel toch weer een tweetal uurtjes meer dan verwacht want eigenlijk ging ik vandaag een rust inlassen.

Ook vandaag nog een tweetal stangetjes op maat gemaakt :

Een peilglas is uiteraard ook noodzakelijk om te weten of er nog wel voldoende water in de ketel aanwezig is :

De voorgaande steunen, geplaatst in de stuurcabine (ondertussen ook al geschilderd overigens) :

De steunen en leidingen die gisteren gemaakt waren zijn ondertussen ook geïnstalleerd, wat betekent dat de ketel nu niet meer zonder schade kan verwijderd worden van het chassis :

En ondertussen is er ook een aanvang gemaakt aan de "carrosserie" :

En zo staat ons Jupiler erbij voor vandaag :

Dany
    Op de werkbank :

Standaard

Alweer heel wat, begint goed vorm te krijgen.
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Standaard

Dany ….. magnifiek gedaan er zijn hier nog een paar papier bouwers en iedere keer sta ik toch vol verwondering hoe ze het toch zo mooi klaar krijgen
    Echt fantastisch
    Doe zo voort
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Pagina 5 van 5 EersteEerste 12345

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten